Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 12 Hoofdwegennet
12 Hoofdwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 3.286.674 | 10.000 | 3.296.674 | 90.737 | 3.387.411 | – 54.190 | – 1.229 | 76.604 | 493.839 |
Uitgaven | 2.355.030 | 10.000 | 2.365.030 | 146.343 | 2.511.373 | – 1.654 | – 9.135 | – 5.074 | 9.544 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 94% | |||||||
12.01 Verkeersmanagement | 3.638 | 0 | 3.638 | 0 | 3.638 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.638 | 0 | 3.638 | 0 | 3.638 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 609.164 | 0 | 609.164 | – 18.546 | 590.618 | 350 | 2.662 | 0 | 0 |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 524.863 | 0 | 524.863 | – 1.900 | 522.963 | 350 | 2.662 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 524.863 | 0 | 524.863 | – 1.900 | 522.963 | 350 | 2.662 | 0 | 0 |
12.02.04 Vervanging | 84.301 | 0 | 84.301 | – 16.646 | 67.655 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.03 Aanleg | 631.536 | 10.000 | 641.536 | 118.742 | 760.278 | – 488 | – 8.229 | – 4.565 | 9.518 |
12.03.01 Realisatie | 619.413 | 0 | 619.413 | 56.210 | 675.623 | 15.002 | 4.837 | 5.671 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 30.280 | 0 | 30.280 | 120 | 30.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 12.123 | 10.000 | 22.123 | 62.532 | 84.655 | – 15.490 | – 13.066 | – 10.236 | 9.518 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 12.052 | 0 | 12.052 | – 850 | 11.202 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 561.811 | 0 | 561.811 | 47.644 | 609.455 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 548.881 | 0 | 548.881 | – 1.497 | 547.384 | – 516 | – 568 | – 509 | 26 |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 441.387 | 0 | 441.387 | 77 | 441.464 | 77 | 26 | 26 | 26 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 441.387 | 0 | 441.387 | 77 | 441.464 | 77 | 26 | 26 | 26 |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 107.494 | 0 | 107.494 | – 1.574 | 105.920 | – 593 | – 594 | – 535 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 93.294 | 0 | 93.294 | – 1.574 | 91.720 | – 593 | – 594 | – 535 | 0 |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 126.245 | 0 | 126.245 | 13.019 | 139.264 | 4.547 | 0 | 0 | 9.518 |
12.09.01 Ontvangsten | 126.245 | 0 | 126.245 | 13.019 | 139.264 | 4.547 | 0 | 0 | 9.518 |
12.09.02 Topopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 18,5 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (– € 16,6 miljoen), een overboeking in het kader van het programma Beter Benutten (– € 1,4 miljoen) en overige mutaties (– € 0,5 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 16,6 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 16,6 miljoen meer aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.
Programma Beter Benutten
Het restant van € 2,7 miljoen (waarvan € 1,4 miljoen in 2017 en 2018) op diverse Beter Benutten maatregelen wordt terug geboekt naar het programmabudget Beter Benutten op artikelonderdeel 12.03 Aanleg. Het gaat om maatregelen met betrekking tot Groene Golf team – APK check, aansluiting A2 Nieuwegein, incidentmanagement en Mobiliteitsmanagement «soepel door de MRA». Daarnaast wordt in totaal € 7,1 miljoen in 2018 en 2019 vanuit Beter Benutten overgeboekt naar Beheer, onderhoud en vervanging voor areaalgroei als gevolg van areaalgroei Beter Benutten maatregelen.
12.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen zeven mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 118,7 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 161,3 miljoen), bijdragen van derden (€ 10,0 miljoen) en de gewijzigde bestuurlijke afspraken A15 Papendrecht-Sliedrecht (€ 2,5 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen in het kader van het programma Beter Benutten (– € 50,4 miljoen), een overboeking naar het Gemeentefonds / BTW-Compensatiefonds voor de A58 Aansluiting Goes (– € 4,5 miljoen) en overige mutaties (– € 0,2 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 161,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 161,3 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– N65 Vught – Haaren: In 2016 is de bestuursovereenkomst getekend. Vanuit de regio (provincie Noord Brabant, gemeente Vught, gemeente Haaren, gemeente ’s-Hertogenbosch) wordt € 51,1 miljoen aan het project bijgedragen waarvan € 3,5 miljoen in 2017.
-
– N50 Ens- Emmeloord: Voor het verleggen van kabels en leidingen draagt de provincie Flevoland € 4,4 miljoen bij aan het project.
-
– A73 Venlo: Neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming met € 1,6 miljoen.
-
– Beter Benutten: Voor Beter Benutten maatregelen wordt er € 8,2 miljoen bijgedragen door regionale overheden waarvan € 3,6 miljoen in 2017.
A15 Papendrecht-Sliedrecht
In 2016 is tussen de provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden en IenM bestuurlijk afgesproken om de Rijksweg A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht te verbreden met een permanente derde rijstrook. De bijdrage vanuit de regio wordt in 2017 ontvangen.
Programma Beter Benutten
In het kader van het programma Beter Benutten wordt dit artikelonderdeel in 2017 met € 50,4 miljoen verlaagd, te weten:
-
1. Een overboeking naar de BDU (€ 13,7 miljoen) en diverse overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds (€ 22,0 miljoen).
-
2. Een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid ten behoeve van Intelligente Transport Systemen (€ 30,1 miljoen, waarvan € 12,9 miljoen in 2017).
-
3. Een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (€ 4,6 miljoen, waarvan € 3,1 miljoen in 2017)
-
4. Een overboeking vanuit artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging van € 1,4 miljoen.
Gemeentefonds / BTW compensatiefonds: A58 Aansluiting Goes
Voor de aansluiting Goes op de A58 draagt IenM in totaal € 9,0 miljoen bij, waarvan € 4,5 miljoen in 2017 (€ 50%). Het BTW-deel hiervan is overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 47,6 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 48,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 0,4 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2016 wordt met € 48,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 14,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
12.09 Ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 13,0 miljoen is het gevolg van bijdragen derden (€ 10,0 miljoen), de gewijzigde bestuurlijke afspraken A15 Papendrecht-Sliedrecht (€ 2,5 miljoen) en overige mutaties (€ 0,5 miljoen).
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– N65 Vught – Haaren: In 2016 is de bestuursovereenkomst getekend. Vanuit de regio (provincie Noord Brabant, gemeente Vught, gemeente Haaren, gemeente ’s-Hertogenbosch) wordt € 51,1 miljoen aan het project bijgedragen waarvan € 3,5 miljoen in 2017.
-
– N50 Ens- Emmeloord: Voor het verleggen van kabels en leidingen draagt de provincie Flevoland € 4,4 miljoen bij aan het project.
-
– A73 Venlo: Neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming met € 1,6 miljoen.
-
– Beter Benutten: Voor Beter Benutten maatregelen wordt er € 8,2 miljoen bijgedragen door regionale overheden waarvan € 3,6 miljoen in 2017.
A15 Papendrecht-Sliedrecht
In 2016 is tussen de provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden en IenM bestuurlijk afgesproken om de Rijksweg A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht te verbreden met een permanente derde rijstrook. De bijdrage vanuit de regio wordt in 2017 ontvangen.
Verplichtingen
Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 90,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 812,2 miljoen) met daartegenover verlagingen als gevolg van per saldo negatieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (– € 678,4 miljoen) en overige mutaties (– € 43,1 miljoen).
De per saldo negatieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 (– € 182,2 miljoen);
-
– A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) (– € 244,3 miljoen);
-
– ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) (– € 97,3 miljoen);
-
– A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (– € 56,8 miljoen);
-
– Beheer onderhoud en vervanging (– € 47,0 miljoen);
-
– N33 Assen-Zuidbroek (– € 31,0 miljoen);
-
– Kleine projecten/afronding projecten (– € 27,1 miljoen);
-
– Diverse mutaties (€ 7,3 miljoen)
Artikel 13 Spoorwegen
13 Spoorwegen | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 2.021.156 | – 10.000 | 2.011.156 | 758.803 | 2.769.959 | – 13.157 | 51.191 | 29.014 | – 33.493 |
Uitgaven | 2.228.915 | – 10.000 | 2.218.915 | 234.853 | 2.453.768 | – 6.163 | – 558 | – 2.004 | – 710 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 1.245.661 | 0 | 1.245.661 | 30.954 | 1.276.615 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03 Aanleg | 735.505 | 0 | 735.505 | 187.567 | 923.072 | – 2.118 | – 513 | – 659 | – 710 |
13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer | 556.087 | 0 | 556.087 | 163.516 | 719.603 | 15.541 | 24.907 | 23.792 | 12.633 |
13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer | 50.097 | 0 | 50.097 | 9.444 | 59.541 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer | 126.178 | 0 | 126.178 | 5.807 | 131.985 | – 17.659 | – 25.420 | – 24.451 | – 13.343 |
13.03.05 Verk. en planuitw. goederenervoer | 3.143 | 0 | 3.143 | 8.800 | 11.943 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 158.806 | 0 | 158.806 | 34.752 | 193.558 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.07 Rente en aflossing | 48.362 | 0 | 48.362 | – 31.765 | 16.597 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.08 Investeringsruimte | 40.581 | – 10.000 | 30.581 | 13.345 | 43.926 | – 4.045 | – 45 | – 1.345 | 0 |
13.08.01 Programmaruimte | 40.581 | – 10.000 | 30.581 | 13.345 | 43.926 | – 4.045 | – 45 | – 1.345 | 0 |
13.08.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.09 Ontvangsten | 185.262 | 0 | 185.262 | 63.777 | 249.039 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 31,0 miljoen. Verhogingen als gevolg van de rente en aflossing ProRail (€ 31,8 miljoen en de verwerking van het saldo 2016 (€ 3,4 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van een BOV bijdrage aan Zwolle-Herfte (– € 4,2 miljoen).
Rente en aflossing ProRail
ProRail heeft in het verleden vanuit artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging een toevoeging gekregen voor de aflossing van een lening. ProRail heeft de aflossing van de lening zelf kunnen opvangen. Het hiervoor gereserveerde bedrag vloeit terug naar beheer, onderhoud en vervanging op artikel 13 Spoorwegen.
Saldo 2016
De begrotingstand in 2016 wordt met € 3,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 3,4 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
BOV bijdrage Zwolle-Herfte
In verband met de sanering van enkele wissels bij het project Zwolle-Herfte wordt € 4,2 miljoen overgeheveld van artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging naar het projectbudget van Zwolle-Herfte op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.
13.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen acht mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 187,6 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 179,9 miljoen), de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 48,9 miljoen), een BOV bijdrage aan Zwolle-Herfte (€ 4,2 miljoen) en een kasschuif ten behoeve van NS Sociale Veiligheid (€ 3,6 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen, en een kasschuif ten behoeve van de intercity Dordrecht-Breda (– € 2,0 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2016 wordt met € 179,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 179,9 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016
ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoog bevoorschotte projecten aan ProRail bedraagt € 48,9 miljoen op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.
BOV bijdrage Zwolle-Herfte
In verband met de sanering van enkele wissels bij het project Zwolle-Herfte wordt € 4,2 miljoen overgeheveld van artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging naar het projectbudget van Zwolle-Herfte op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.
NS Sociale veiligheid
Op de begroting Hoofdstuk XII worden uitgaven verantwoord om de sociale veiligheid op en rond het spoor van zowel NS-personeel als reizigers te vergroten. Hiertoe wordt € 9,3 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 5,7 miljoen in 2017. Om de middelen in de juiste jaren over te hevelen naar de begroting HXII vindt op de artikelonderdeel 13.03 Aanleg een kasschuif van 2018 naar 2017 plaats (€ 3,6 miljoen).
13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
De begrotingstand in 2017 wordt met € 34,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 34,8 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.
13.07 Rente en aflossing
De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 31,8 miljoen is het gevolg van de rente en aflossing ProRail.
Rente en aflossing ProRail
ProRail heeft in het verleden vanuit artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging een toevoeging gekregen voor de aflossing van een lening. ProRail heeft de aflossing van de lening zelf kunnen opvangen. Het hiervoor gereserveerde bedrag vloeit terug naar beheer, onderhoud en vervanging op artikel 13 Spoorwegen.
13.08 Investeringsruimte
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen acht mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 13,3 miljoen in 2017. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 13,3 miljoen), de vrijval op de subsidieregeling knooppunten goederenvervoer (€ 5,4 miljoen), de eindafrekening NS ERTMS pilot (€ 2,7 miljoen), een BTW-teruggave door de provincie Limburg (€ 1,5 miljoen), een terugbetaling in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden (€ 0,8 miljoen) en overige mutaties (€ 0,2 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen naar de begroting Hoofdstuk XII in het kader van NS Sociale Veiligheid (– € 9,3 miljoen) en herpositionering ProRail (– € 1,3 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2016 wordt met € 13,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 13,3 miljoen minder dekking uit de investeringsruimte heeft plaatsgevonden dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Vrijval subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor
De subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor (BGS) is beëindigd. De resterende € 5,4 miljoen wordt toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.
Eindafrekening NS ERTMS pilot
De NS heeft ten behoeve van de inmiddels afgeronde pilot ERTMS op het traject Amsterdam-Utrecht een bijdrage van IenM ontvangen. Dit betreft de eindafrekening met NS van de pilot. De middelen worden toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (€ 2,7 miljoen).
BTW-teruggave provincie Limburg
IenM heeft in het verleden middelen overgeheveld naar de provincie Limburg voor het project Maaslijn. De provincie Limburg betaalt het BTW-component terug aan IenM. Het betreft € 5,2 miljoen, waarvan € 1,5 miljoen in 2017. De middelen worden toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.
Terugbetaling Intensivering Spoor in Steden
Een gemeente heeft een bijdrage ontvangen in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden. Desbetreffende gemeente voldoet echter niet aan de voorwaarde om uiterlijk 1 januari 2017 te starten met de uitvoering. De middelen worden door de gemeente terugbetaald en toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (€ 0,8 miljoen).
NS Sociale veiligheid
Op de begroting Hoofdstuk XII worden uitgaven verantwoord om de sociale veiligheid op en rond het spoor van zowel NS-personeel als reizigers te vergroten. Hiertoe wordt € 9,3 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 5,7 miljoen in 2017.
Herpositionering ProRail
Voor de herpositionering van ProRail is tijdelijk extra capaciteit nodig. Op de begroting Hoofdstuk XII worden de apparaatsuitgaven van het kerndepartement verantwoord. Hiertoe wordt vanuit de investeringsruimte Spoorwegen in de periode 2017 tot en met 2020 in totaal € 6,5 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 1,3 miljoen in 2017.
13.09 Ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 63,8 miljoen is het gevolg van de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 48,9 miljoen), de verwerking van het saldo 2016 (€ 14,0 miljoen), en een terugbetaling in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden (€ 0,8 miljoen).
Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016
ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoog bevoorschotte projecten aan ProRail bedraagt € 48,9 miljoen.
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 14,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 14,0 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.
Terugbetaling Intensivering Spoor in Steden
Een gemeente heeft een bijdrage ontvangen in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden. Desbetreffende gemeente voldoet echter niet aan de voorwaarde om uiterlijk 1 januari 2017 te starten met de uitvoering. De middelen worden door de gemeente terugbetaald en toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.
Verplichtingen
Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 758,8 miljoen. Een verhoging als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 839,4 miljoen) met daartegenover verlagingen als gevolg van per saldo negatieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (– € 53,6 miljoen) en overige mutaties (– € 27,0 miljoen).
De per saldo negatieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten en posten:
-
– Beheer, onderhoud en vervanging (– € 88,2 miljoen);
-
– Geïntegreerde contractvormen (+ € 30,7 miljoen);
-
– Be- en bijsturing van de toekomst (+ € 5,7 miljoen);
-
– Sporendriehoek Noord-Nederland (– € 3,4 miljoen);
-
– Meerjarenprogramma Geluidsanering (+ € 1,5 miljoen).
Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur
14 Regionaal, lokale infrastructuur | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 52.695 | 0 | 52.695 | 84.530 | 137.225 | 0 | 0 | 0 | – 2.302 |
Uitgaven | 216.332 | 0 | 216.332 | 2.012 | 218.344 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 60% | |||||||
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 132.863 | 0 | 132.863 | – 6.747 | 126.116 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01.02 Planuitw. progr. Reg./lok. | 23.750 | 0 | 23.750 | – 23.252 | 498 | – 23.750 | – 24.209 | 0 | 0 |
14.01.03 Realisatieprogrogramma Reg./lok. | 109.113 | 0 | 109.113 | 16.505 | 125.618 | 23.750 | 24.209 | 0 | 0 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 83.469 | 0 | 83.469 | 8.759 | 92.228 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 33.563 | 0 | 33.563 | 8.759 | 42.322 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob. fondsen | 33.700 | 0 | 33.700 | 0 | 33.700 | 0 | 0 | 0 | |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 16.206 | 0 | 16.206 | 0 | 16.206 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten
De begrotingstand in 2017 wordt met € 6,7 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 6,7 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.
Fasewisseling projecten
Het project Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase (14.01.02) naar de realisatiefase (14.01.03).
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid
De begrotingstand in 2017 wordt met € 8,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 8,8 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 82,9 miljoen).
Artikel 15 Hoofdvaarwegennet
15 Hoofdvaarwegennet | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 802.092 | 0 | 802.092 | 795.386 | 1.597.478 | – 203.811 | – 177.955 | – 230.583 | – 117.480 |
Uitgaven | 872.578 | 0 | 872.578 | 111.792 | 984.370 | – 29.896 | 5.855 | – 77 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 98% | 87% | |||||||
15.01 Verkeersmanagement | 8.428 | 0 | 8.428 | 0 | 8.428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 8.428 | 0 | 8.428 | 0 | 8.428 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 366.969 | 0 | 366.969 | 381 | 367.350 | – 35.070 | 0 | 0 | 0 |
15.02.01 Beheer en onderhoud | 277.635 | 0 | 277.635 | – 332 | 277.303 | – 8.559 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 272.959 | 0 | 272.959 | 750 | 273.709 | – 8.559 | 0 | 0 | 0 |
15.02.04 Vervanging | 89.334 | 0 | 89.334 | 713 | 90.047 | – 26.511 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 21.457 | 0 | 21.457 | – 13.015 | 8.442 | – 26.511 | 0 | 0 | 0 |
Aanleg | 186.361 | 0 | 186.361 | 87.741 | 274.102 | 5.226 | 5.932 | 134 | 134 |
15.03.01 Realisatie | 150.668 | 0 | 150.668 | 82.625 | 233.293 | 37.053 | 6.000 | 0 | 0 |
15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 35.693 | 0 | 35.693 | 5.116 | 40.809 | – 31.827 | – 68 | 134 | 134 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.090 | 0 | 2.090 | – 500 | 1.590 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.04 Geintegreerde contractvormen | 10.904 | 0 | 10.904 | 24.031 | 34.935 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN | 299.916 | 0 | 299.916 | – 361 | 299.555 | – 52 | – 77 | – 211 | – 134 |
15.06.01 Apparaatskosten RWS | 272.771 | 0 | 272.771 | 225 | 272.996 | 25 | 0 | – 134 | – 134 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 272.771 | 0 | 272.771 | 225 | 272.996 | 25 | 0 | – 134 | – 134 |
15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 27.145 | 0 | 27.145 | – 586 | 26.559 | – 77 | – 77 | – 77 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 27.145 | 0 | 27.145 | – 586 | 26.559 | – 77 | – 77 | – 77 | 0 |
15.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.09 Ontvangsten | 93.675 | 0 | 93.675 | 3.041 | 96.716 | 0 | 6.000 | 0 | 0 |
15.03 Aanleg
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen vijf mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 87,7 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 82,5 miljoen) en een overboeking van middelen voor achterstallig onderhoud Twentekanalen (€ 13,0 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van een kasschuif ten behoeve van de verdieping Nieuwe Waterweg (– € 5,0 miljoen), bijdragen derden (– € 1,9 miljoen) en overige mutaties (– € 0,9 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 82,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 82,5 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Achterstalling onderhoud Twentekanalen
Vanuit het oogpunt van projectbeheersing zijn de middelen voor onderhoudswerkzaamheden van € 48,8 miljoen (waarvan € 13,0 miljoen in 2017) vanuit het artikelonderdeel 15.02 beheer, onderhoud en vervanging toegevoegd aan het projectbudget op artikelonderdeel 15.03 Aanleg.
Verdieping Nieuwe Waterweg
In het najaar van 2016 is afgesproken dat IenM voor € 35 miljoen bijdraagt in de verdieping van de Nieuwe Waterweg in Rotterdam. Het havenbedrijf Rotterdam neemt € 25 miljoen voor zijn rekening. De IenM-bijdrage wordt gedekt binnen het Project Mainport Rotterdam (PMR) op artikelonderdeel 17.06 uit de post onvoorzien. Aangezien het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) al in 2017/2018 wil starten met de verdieping zijn de middelen met een kasschuif via het aanlegprogramma Vaarwegen naar voren gebracht. In 2017 draagt IenM € 5,0 miljoen bij en in 2018 € 30,0 miljoen.
Bijdragen derden
Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:
-
– Verruiming Twentekanalen, fase 2: Het betreft een bijdrage van € 0,35 miljoen van de gemeente Hof van Twente in 2017 en een EU-subsidie van € 6,0 miljoen in 2019.
-
– Beter Benutten: Er is minder uitgegeven op Beter Benutten maatregelen waardoor ook de regionale bijdrage wordt verlaagd met € 2,4 miljoen.
-
– Quick wins binnenhavens: De bijdrage vanuit de regio wordt met € 0,1 miljoen verhoogd als gevolg van eindafrekeningen naar aanleiding van subsidievaststellingen.
15.04 Geïntegreerde contractvormen
De begrotingstand in 2017 wordt met € 24,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 24,0 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Verplichtingen
Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 795,4 miljoen. Een verhoging als gevolg van per saldo positieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (€ 627,7 miljoen) en de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 172,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 4,4 miljoen).
De per saldo positieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten:
-
– Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 662,4 miljoen);
-
– Verruiming Twentekanalen, fase 2 (€ 54,0 miljoen);
-
– Zeetoegang IJmond (€ 25,1 miljoen);
-
– Lichteren buitenhaven IJmuiden (– € 22,1 miljoen);
-
– Beheer, onderhoud en vervanging (– € 51,5 miljoen)
-
– Lekkanaal, 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen (– € 31,9 miljoen);
-
– Diverse mutaties (– € 8,3 miljoen).
Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer
17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 1.318.102 | 0 | 1.318.102 | 200.979 | 1.519.081 | 6.523 | 7.525 | 9.407 | 0 |
Uitgaven | 181.174 | 0 | 181.174 | 82.232 | 263.406 | 38.523 | 8.025 | 9.657 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 41% | |||||||
17.02 Betuweroute | 942 | 0 | 942 | 6.153 | 7.095 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid | 40.745 | 0 | 40.745 | 5.968 | 46.713 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.03.01 Realisatie HSL-Zuid | 40.745 | 0 | 40.745 | 5.968 | 46.713 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 6.866 | 0 | 6.866 | 8.219 | 15.085 | 30.000 | 0 | 0 | 0 |
17.07 ERTMS Landelijke invoer | 44.463 | 0 | 44.463 | 36.811 | 81.274 | 8.523 | 8.025 | 9.657 | 0 |
17.08 Zuidasdok | 88.158 | 0 | 88.158 | 25.081 | 113.239 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17.09 Ontvangsten | 22.661 | 0 | 22.661 | 15.178 | 37.839 | 8.523 | 8.025 | 9.657 | 0 |
17.02 Betuweroute
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 8,2 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 5,8 miljoen) en de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 0,4 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 5,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 5,8 miljoen minder aan de Betuweroute is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016
ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoge bevoorschotting aan ProRail bedraagt € 0,4 miljoen op het project Betuweroute.
17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid
De begrotingstand in 2017 wordt met € 6,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 6,0 miljoen minder aan de Hogesnelheidslijn-Zuid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 8,2 miljoen is het gevolg van de verdieping Nieuwe Waterweg (€ 5,0 miljoen), de verwerking van het saldo 2016 (€ 2,2 miljoen) en de eindafrekening Breeddiep (€ 1,0 miljoen).
Verdieping Nieuwe Waterweg
In het najaar van 2016 is afgesproken dat IenM voor € 35 miljoen bijdraagt in de verdieping van de Nieuwe Waterweg in Rotterdam. Het havenbedrijf Rotterdam neemt € 25 miljoen voor zijn rekening. De IenM-bijdrage wordt gedekt binnen het Project Mainport Rotterdam (PMR) op artikelonderdeel 17.06 uit de post onvoorzien. Aangezien het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) al in 2017/2018 wil starten met de verdieping zijn de middelen met een kasschuif via het aanlegprogramma Vaarwegen naar voren gebracht. In 2017 draagt IenM € 5,0 miljoen bij en in 2018 € 30,0 miljoen.
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,2 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,2 miljoen minder aan het project Mainportontwikkeling Rotterdam is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Eindafrekening Breeddiep
Het project Breeddiep is in het najaar 2016 afgerond. In het kader van de eindafrekening wordt € 1,0 miljoen terug ontvangen. Deze ontvangst wordt gedesaldeerd zodat het budget beschikbaar blijft voor het Project Mainportontwikkeling Rotterdam.
17.07 ERTMS
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 36,8 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 31,5 miljoen), EU subsidies (€ 2,7 miljoen) en de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 2,6 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 31,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 31,5 miljoen minder aan ERTMS is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
EU subsidies
ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In totaal wordt € 58,9 miljoen ontvangen, waarvan € 2,7 miljoen in 2017. Deze ontvangsten worden toegevoegd aan het ERTMS budget.
Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016
ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoge bevoorschotting aan ProRail bedraagt € 2,6 miljoen op het programma ERTMS.
17.08 ZuidasDok
De begrotingstand in 2017 wordt met € 25,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 25,1 miljoen minder aan ZuidasDok is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
17.09 Ontvangsten
De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 15,2 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 8,5 miljoen), de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 3,0 miljoen), EU subsidies (€ 2,7 miljoen), en de eindafrekening Breeddiep (€ 1,0 miljoen).
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 8,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2015 € 8,5 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.
Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016
ProRail ontvangt voorschotten voor de projecten die door ProRail worden uitgevoerd. Deze voorschotten worden per kwartaal afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De afrekening met betrekking tot artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer over het vierde kwartaal van 2016 bedroeg € 3,0 miljoen.
EU subsidies
ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In 2017 wordt € 2,7 miljoen ontvangen. Deze ontvangsten worden toegevoegd aan het ERTMS budget.
Eindafrekening Breeddiep
Het project Breeddiep is in het najaar 2016 afgerond. In het kader van de eindafrekening wordt € 1,0 miljoen terug ontvangen. Deze ontvangst wordt gedesaldeerd ten behoeve van het Project Mainport Rotterdam voor het project Verdieping Nieuwe Waterweg.
Verplichtingen
De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 181,6 miljoen).
Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten
18 Overige uitgaven en ontvangsten | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Verplichtingen | 84.239 | 0 | 84.239 | – 26.339 | 57.900 | – 31.350 | – 7.400 | – 4.600 | 0 |
Uitgaven | 24.292 | 0 | 24.292 | – 316.159 | – 291.867 | 28.650 | 182.600 | – 4.600 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | 100% | |||||||
18.03 Intermodaal vervoer | 4.723 | 0 | 4.723 | – 4.720 | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.06 Externe veiligheid | 4.568 | 0 | 4.568 | 2.137 | 6.705 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 32.507 | 32.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.08.03 Afroming eigen vermogen RWS | 0 | 0 | 0 | 32.507 | 32.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif | – 60.000 | 0 | – 60.000 | – 290.000 | – 350.000 | 60.000 | 190.000 | 0 | 0 |
18.15.01 Ramingsbijstelling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.15.02 Kasschuif | – 60.000 | 0 | – 60.000 | – 290.000 | – 350.000 | 60.000 | 190.000 | 0 | 0 |
18.16 Reservering Omgevingswet | 75.001 | 0 | 75.001 | – 56.083 | 18.918 | – 31.350 | – 7.400 | – 4.600 | 0 |
18.09 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 32.507 | 32.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 32.507 | 32.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 550.802 | 550.802 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18.03 Intermodaal vervoer
Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 4,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 0,7 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van de vrijval op de subsidieregeling knooppunten goederenvervoer (– € 5,4 miljoen)
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 0,7 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 0,7 miljoen minder aan Intermodaal Vervoer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
Vrijval subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor
De subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor (BGS) is beëindigd. De resterende € 5,4 miljoen wordt toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.
18.06 Externe veiligheid
De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,1 miljoen minder aan Externe veiligheid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
De begrotingstand in 2017 wordt met € 32,5 miljoen verhoogd als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is via de Regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximale omvang van het eigen vermogen wordt door Rijkswaterstaat met € 32,5 miljoen overschreden. Conform de regeling agentschappen wordt het surplus eigen vermogen uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet afgedragen aan de eigenaar (IenM). Voor het surplus eigen vermogen van Rijkswaterstaat geldt dat – in lijn met het zwaartepunt van de herkomst – deze middelen vooralsnog toegevoegd worden aan het kader van het Infrastructuurfonds.
18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif
De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 290,0 miljoen is het gevolg van de generale kasschuif op het Infrastructuurfonds (€ 260,0 miljoen) en de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 40 miljoen).
Kasschuif Infrastructuurfonds
Via het generale beeld is een kasschuif van € 250 miljoen van 2017 naar 2018 (€ 60 miljoen) en 2019 (€ 190 miljoen) op het Infrastructuurfonds verwerkt. De kasschuif is in de 1e suppletoire begroting op artikel 18 verwerkt en zal in de ontwerpbegroting 2018, als de totale programmering wordt geactualiseerd, over de artikelen worden verdeeld.
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 40 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Het saldo 2016 op dit artikelonderdeel werd veroorzaakt door het inpassen van de minregel van € 40,0 miljoen in 2016 ten laste van 2017. Deze minregel was het gevolg van de in de begroting 2016 verwerkte kasschuif van 2016 naar 2017 van € 40,0 miljoen ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld. De meerjarige programmering was hierop toen niet aangepast, met een minregel in 2016 als gevolg.
18.16 Reservering Omgevingswet
De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 56,1 miljoen is het gevolg van een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII voor het programma Eenvoudig Beter (– € 53,8 miljoen) en de verwerking van het saldo 2016 (– € 2,3 miljoen).
Eenvoudig Beter
Bij Ontwerpbegroting 2017 zijn op het Infrastructuurfonds en Deltafonds middelen vrijgemaakt voor Eenvoudig Beter. De vrijgemaakte middelen staan gereserveerd op artikelonderdeel 18.16 Reservering Omgevingswet van het Infrastructuurfonds en worden tranchegewijs naar Hoofdstuk XII overgeheveld waar de uitgaven voor de stelselherziening van het omgevingsrecht worden verantwoord. Bij de Voorjaarsnota wordt € 97,1 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 53,8 miljoen in 2017.
Saldo 2016
De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,3 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,3 miljoen meer aan de begroting Hoofdstuk XII is overgeboekt dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.
18.09 Ontvangsten
De begrotingstand in 2017 wordt met € 32,5 miljoen verhoogd als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is via de Regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximale omvang van het eigen vermogen wordt door Rijkswaterstaat met € 32,5 miljoen overschreden. Conform de regeling agentschappen wordt het surplus eigen vermogen uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet afgedragen aan de eigenaar (IenM). Voor het surplus eigen vermogen van Rijkswaterstaat geldt dat – in lijn met het zwaartepunt van de herkomst – deze middelen vooralsnog toegevoegd worden aan het kader van het Infrastructuurfonds.
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen
Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo van het fonds over het jaar 2016 ruim € 550,8 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en wordt in 2017 geheel ten gunste gebracht van het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
Verplichtingen
De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de overboeking naar de begroting Hoofdstuk voor het programma Eenvoudig Beter (– € 53,8 miljoen). Hiertegenover staan hogere verplichtingen als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat (€ 32,5 miljoen).
Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII
19 Bijdragen andere begrotingen Rijk | Stand ontwerpbegroting | Mutaties via NvW en amendement | Stand vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutatie 2018 | Mutatie 2019 | Mutatie 2020 | Mutatie 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | |||||
Ontvangsten | 5.450.478 | 0 | 5.450.478 | – 417.251 | 5.033.227 | 16.390 | 172.762 | – 11.755 | – 684 |
19.09 Ten laste van begroting IenM | 5.450.478 | 0 | 5.450.478 | – 417.251 | 5.033.227 | – 43.610 | – 17.238 | – 11.755 | – 684 |
19.09 Ontvangsten
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties.