Base description which applies to whole site

2.2 De productartikelen

Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.

Artikel 12 Hoofdwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

12 Hoofdwegennet

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

3.286.674

10.000

3.296.674

90.737

3.387.411

– 54.190

– 1.229

76.604

493.839

Uitgaven

2.355.030

10.000

2.365.030

146.343

2.511.373

– 1.654

– 9.135

– 5.074

9.544

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

94%

       

12.01 Verkeersmanagement

3.638

0

3.638

0

3.638

0

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

3.638

0

3.638

0

3.638

0

0

0

0

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

609.164

0

609.164

– 18.546

590.618

350

2.662

0

0

12.02.01 Beheer en onderhoud

524.863

0

524.863

– 1.900

522.963

350

2.662

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

524.863

0

524.863

– 1.900

522.963

350

2.662

0

0

12.02.04 Vervanging

84.301

0

84.301

– 16.646

67.655

0

0

0

0

12.03 Aanleg

631.536

10.000

641.536

118.742

760.278

– 488

– 8.229

– 4.565

9.518

12.03.01 Realisatie

619.413

0

619.413

56.210

675.623

15.002

4.837

5.671

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

30.280

0

30.280

120

30.400

0

0

0

0

12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

12.123

10.000

22.123

62.532

84.655

– 15.490

– 13.066

– 10.236

9.518

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

12.052

0

12.052

– 850

11.202

0

0

0

0

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

561.811

0

561.811

47.644

609.455

0

0

0

0

12.06 Netwerkgebonden kosten HWN

548.881

0

548.881

– 1.497

547.384

– 516

– 568

– 509

26

12.06.01 Apparaatskosten RWS

441.387

0

441.387

77

441.464

77

26

26

26

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

441.387

0

441.387

77

441.464

77

26

26

26

12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

107.494

0

107.494

– 1.574

105.920

– 593

– 594

– 535

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

93.294

0

93.294

– 1.574

91.720

– 593

– 594

– 535

0

12.07 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

Ontvangsten

126.245

0

126.245

13.019

139.264

4.547

0

0

9.518

12.09.01 Ontvangsten

126.245

0

126.245

13.019

139.264

4.547

0

0

9.518

12.09.02 Topopgave

0

0

0

0

0

0

0

0

0

12.02 Beheer, onderhoud en vervanging

De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 18,5 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (– € 16,6 miljoen), een overboeking in het kader van het programma Beter Benutten (– € 1,4 miljoen) en overige mutaties (– € 0,5 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 16,6 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 16,6 miljoen meer aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.

Programma Beter Benutten

Het restant van € 2,7 miljoen (waarvan € 1,4 miljoen in 2017 en 2018) op diverse Beter Benutten maatregelen wordt terug geboekt naar het programmabudget Beter Benutten op artikelonderdeel 12.03 Aanleg. Het gaat om maatregelen met betrekking tot Groene Golf team – APK check, aansluiting A2 Nieuwegein, incidentmanagement en Mobiliteitsmanagement «soepel door de MRA». Daarnaast wordt in totaal € 7,1 miljoen in 2018 en 2019 vanuit Beter Benutten overgeboekt naar Beheer, onderhoud en vervanging voor areaalgroei als gevolg van areaalgroei Beter Benutten maatregelen.

12.03 Aanleg

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen zeven mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 118,7 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 161,3 miljoen), bijdragen van derden (€ 10,0 miljoen) en de gewijzigde bestuurlijke afspraken A15 Papendrecht-Sliedrecht (€ 2,5 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen in het kader van het programma Beter Benutten (– € 50,4 miljoen), een overboeking naar het Gemeentefonds / BTW-Compensatiefonds voor de A58 Aansluiting Goes (– € 4,5 miljoen) en overige mutaties (– € 0,2 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 161,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 161,3 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Bijdragen derden

Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:

  • N65 Vught – Haaren: In 2016 is de bestuursovereenkomst getekend. Vanuit de regio (provincie Noord Brabant, gemeente Vught, gemeente Haaren, gemeente ’s-Hertogenbosch) wordt € 51,1 miljoen aan het project bijgedragen waarvan € 3,5 miljoen in 2017.

  • N50 Ens- Emmeloord: Voor het verleggen van kabels en leidingen draagt de provincie Flevoland € 4,4 miljoen bij aan het project.

  • A73 Venlo: Neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming met € 1,6 miljoen.

  • Beter Benutten: Voor Beter Benutten maatregelen wordt er € 8,2 miljoen bijgedragen door regionale overheden waarvan € 3,6 miljoen in 2017.

A15 Papendrecht-Sliedrecht

In 2016 is tussen de provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden en IenM bestuurlijk afgesproken om de Rijksweg A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht te verbreden met een permanente derde rijstrook. De bijdrage vanuit de regio wordt in 2017 ontvangen.

Programma Beter Benutten

In het kader van het programma Beter Benutten wordt dit artikelonderdeel in 2017 met € 50,4 miljoen verlaagd, te weten:

  • 1. Een overboeking naar de BDU (€ 13,7 miljoen) en diverse overboekingen naar het Provinciefonds, het Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds (€ 22,0 miljoen).

  • 2. Een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid ten behoeve van Intelligente Transport Systemen (€ 30,1 miljoen, waarvan € 12,9 miljoen in 2017).

  • 3. Een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII artikel 98 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (€ 4,6 miljoen, waarvan € 3,1 miljoen in 2017)

  • 4. Een overboeking vanuit artikelonderdeel 12.02 Beheer, Onderhoud en Vervanging van € 1,4 miljoen.

Gemeentefonds / BTW compensatiefonds: A58 Aansluiting Goes

Voor de aansluiting Goes op de A58 draagt IenM in totaal € 9,0 miljoen bij, waarvan € 4,5 miljoen in 2017 (€ 50%). Het BTW-deel hiervan is overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.

12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 47,6 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 48,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 0,4 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2016 wordt met € 48,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 14,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

12.09 Ontvangsten

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 13,0 miljoen is het gevolg van bijdragen derden (€ 10,0 miljoen), de gewijzigde bestuurlijke afspraken A15 Papendrecht-Sliedrecht (€ 2,5 miljoen) en overige mutaties (€ 0,5 miljoen).

Bijdragen derden

Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:

  • N65 Vught – Haaren: In 2016 is de bestuursovereenkomst getekend. Vanuit de regio (provincie Noord Brabant, gemeente Vught, gemeente Haaren, gemeente ’s-Hertogenbosch) wordt € 51,1 miljoen aan het project bijgedragen waarvan € 3,5 miljoen in 2017.

  • N50 Ens- Emmeloord: Voor het verleggen van kabels en leidingen draagt de provincie Flevoland € 4,4 miljoen bij aan het project.

  • A73 Venlo: Neerwaartse bijstelling van de ontvangstenraming met € 1,6 miljoen.

  • Beter Benutten: Voor Beter Benutten maatregelen wordt er € 8,2 miljoen bijgedragen door regionale overheden waarvan € 3,6 miljoen in 2017.

A15 Papendrecht-Sliedrecht

In 2016 is tussen de provincie Zuid-Holland, de Drechtsteden en IenM bestuurlijk afgesproken om de Rijksweg A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht te verbreden met een permanente derde rijstrook. De bijdrage vanuit de regio wordt in 2017 ontvangen.

Verplichtingen

Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 90,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 812,2 miljoen) met daartegenover verlagingen als gevolg van per saldo negatieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (– € 678,4 miljoen) en overige mutaties (– € 43,1 miljoen).

De per saldo negatieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten:

  • A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 (– € 182,2 miljoen);

  • A1/A6/A9 Schiphol-Amsterdam-Almere (deeltraject A1/A6) (– € 244,3 miljoen);

  • ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) (– € 97,3 miljoen);

  • A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel (– € 56,8 miljoen);

  • Beheer onderhoud en vervanging (– € 47,0 miljoen);

  • N33 Assen-Zuidbroek (– € 31,0 miljoen);

  • Kleine projecten/afronding projecten (– € 27,1 miljoen);

  • Diverse mutaties (€ 7,3 miljoen)

Artikel 13 Spoorwegen

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

13 Spoorwegen

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

2.021.156

– 10.000

2.011.156

758.803

2.769.959

– 13.157

51.191

29.014

– 33.493

Uitgaven

2.228.915

– 10.000

2.218.915

234.853

2.453.768

– 6.163

– 558

– 2.004

– 710

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

100%

       

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

1.245.661

0

1.245.661

30.954

1.276.615

0

0

0

0

13.03 Aanleg

735.505

0

735.505

187.567

923.072

– 2.118

– 513

– 659

– 710

13.03.01 Realisatieprogramma personenvervoer

556.087

0

556.087

163.516

719.603

15.541

24.907

23.792

12.633

13.03.02 Realisatieprogramma goederenvervoer

50.097

0

50.097

9.444

59.541

0

0

0

0

13.03.04 Verk. en planuitw. personenvervoer

126.178

0

126.178

5.807

131.985

– 17.659

– 25.420

– 24.451

– 13.343

13.03.05 Verk. en planuitw. goederenervoer

3.143

0

3.143

8.800

11.943

0

0

0

0

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

158.806

0

158.806

34.752

193.558

0

0

0

0

13.07 Rente en aflossing

48.362

0

48.362

– 31.765

16.597

0

0

0

0

13.08 Investeringsruimte

40.581

– 10.000

30.581

13.345

43.926

– 4.045

– 45

– 1.345

0

13.08.01 Programmaruimte

40.581

– 10.000

30.581

13.345

43.926

– 4.045

– 45

– 1.345

0

13.08.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

13.09 Ontvangsten

185.262

0

185.262

63.777

249.039

0

0

0

0

13.02 Beheer, onderhoud en vervanging

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 31,0 miljoen. Verhogingen als gevolg van de rente en aflossing ProRail (€ 31,8 miljoen en de verwerking van het saldo 2016 (€ 3,4 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van een BOV bijdrage aan Zwolle-Herfte (– € 4,2 miljoen).

Rente en aflossing ProRail

ProRail heeft in het verleden vanuit artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging een toevoeging gekregen voor de aflossing van een lening. ProRail heeft de aflossing van de lening zelf kunnen opvangen. Het hiervoor gereserveerde bedrag vloeit terug naar beheer, onderhoud en vervanging op artikel 13 Spoorwegen.

Saldo 2016

De begrotingstand in 2016 wordt met € 3,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 3,4 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

BOV bijdrage Zwolle-Herfte

In verband met de sanering van enkele wissels bij het project Zwolle-Herfte wordt € 4,2 miljoen overgeheveld van artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging naar het projectbudget van Zwolle-Herfte op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.

13.03 Aanleg

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen acht mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 187,6 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 179,9 miljoen), de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 48,9 miljoen), een BOV bijdrage aan Zwolle-Herfte (€ 4,2 miljoen) en een kasschuif ten behoeve van NS Sociale Veiligheid (€ 3,6 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen, en een kasschuif ten behoeve van de intercity Dordrecht-Breda (– € 2,0 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2016 wordt met € 179,9 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 179,9 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016

ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoog bevoorschotte projecten aan ProRail bedraagt € 48,9 miljoen op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.

BOV bijdrage Zwolle-Herfte

In verband met de sanering van enkele wissels bij het project Zwolle-Herfte wordt € 4,2 miljoen overgeheveld van artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging naar het projectbudget van Zwolle-Herfte op artikelonderdeel 13.03 Aanleg.

NS Sociale veiligheid

Op de begroting Hoofdstuk XII worden uitgaven verantwoord om de sociale veiligheid op en rond het spoor van zowel NS-personeel als reizigers te vergroten. Hiertoe wordt € 9,3 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 5,7 miljoen in 2017. Om de middelen in de juiste jaren over te hevelen naar de begroting HXII vindt op de artikelonderdeel 13.03 Aanleg een kasschuif van 2018 naar 2017 plaats (€ 3,6 miljoen).

13.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS

De begrotingstand in 2017 wordt met € 34,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 34,8 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.

13.07 Rente en aflossing

De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 31,8 miljoen is het gevolg van de rente en aflossing ProRail.

Rente en aflossing ProRail

ProRail heeft in het verleden vanuit artikelonderdeel 13.02 Beheer, onderhoud en vervanging een toevoeging gekregen voor de aflossing van een lening. ProRail heeft de aflossing van de lening zelf kunnen opvangen. Het hiervoor gereserveerde bedrag vloeit terug naar beheer, onderhoud en vervanging op artikel 13 Spoorwegen.

13.08 Investeringsruimte

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen acht mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 13,3 miljoen in 2017. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 13,3 miljoen), de vrijval op de subsidieregeling knooppunten goederenvervoer (€ 5,4 miljoen), de eindafrekening NS ERTMS pilot (€ 2,7 miljoen), een BTW-teruggave door de provincie Limburg (€ 1,5 miljoen), een terugbetaling in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden (€ 0,8 miljoen) en overige mutaties (€ 0,2 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van overboekingen naar de begroting Hoofdstuk XII in het kader van NS Sociale Veiligheid (– € 9,3 miljoen) en herpositionering ProRail (– € 1,3 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2016 wordt met € 13,3 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 13,3 miljoen minder dekking uit de investeringsruimte heeft plaatsgevonden dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Vrijval subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor

De subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor (BGS) is beëindigd. De resterende € 5,4 miljoen wordt toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.

Eindafrekening NS ERTMS pilot

De NS heeft ten behoeve van de inmiddels afgeronde pilot ERTMS op het traject Amsterdam-Utrecht een bijdrage van IenM ontvangen. Dit betreft de eindafrekening met NS van de pilot. De middelen worden toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (€ 2,7 miljoen).

BTW-teruggave provincie Limburg

IenM heeft in het verleden middelen overgeheveld naar de provincie Limburg voor het project Maaslijn. De provincie Limburg betaalt het BTW-component terug aan IenM. Het betreft € 5,2 miljoen, waarvan € 1,5 miljoen in 2017. De middelen worden toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.

Terugbetaling Intensivering Spoor in Steden

Een gemeente heeft een bijdrage ontvangen in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden. Desbetreffende gemeente voldoet echter niet aan de voorwaarde om uiterlijk 1 januari 2017 te starten met de uitvoering. De middelen worden door de gemeente terugbetaald en toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen (€ 0,8 miljoen).

NS Sociale veiligheid

Op de begroting Hoofdstuk XII worden uitgaven verantwoord om de sociale veiligheid op en rond het spoor van zowel NS-personeel als reizigers te vergroten. Hiertoe wordt € 9,3 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 5,7 miljoen in 2017.

Herpositionering ProRail

Voor de herpositionering van ProRail is tijdelijk extra capaciteit nodig. Op de begroting Hoofdstuk XII worden de apparaatsuitgaven van het kerndepartement verantwoord. Hiertoe wordt vanuit de investeringsruimte Spoorwegen in de periode 2017 tot en met 2020 in totaal € 6,5 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 1,3 miljoen in 2017.

13.09 Ontvangsten

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 63,8 miljoen is het gevolg van de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 48,9 miljoen), de verwerking van het saldo 2016 (€ 14,0 miljoen), en een terugbetaling in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden (€ 0,8 miljoen).

Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016

ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoog bevoorschotte projecten aan ProRail bedraagt € 48,9 miljoen.

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 14,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 14,0 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.

Terugbetaling Intensivering Spoor in Steden

Een gemeente heeft een bijdrage ontvangen in het kader van het programma Intensivering Spoor in Steden. Desbetreffende gemeente voldoet echter niet aan de voorwaarde om uiterlijk 1 januari 2017 te starten met de uitvoering. De middelen worden door de gemeente terugbetaald en toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.

Verplichtingen

Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 758,8 miljoen. Een verhoging als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 839,4 miljoen) met daartegenover verlagingen als gevolg van per saldo negatieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (– € 53,6 miljoen) en overige mutaties (– € 27,0 miljoen).

De per saldo negatieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten en posten:

  • Beheer, onderhoud en vervanging (– € 88,2 miljoen);

  • Geïntegreerde contractvormen (+ € 30,7 miljoen);

  • Be- en bijsturing van de toekomst (+ € 5,7 miljoen);

  • Sporendriehoek Noord-Nederland (– € 3,4 miljoen);

  • Meerjarenprogramma Geluidsanering (+ € 1,5 miljoen).

Artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

14 Regionaal, lokale infrastructuur

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

52.695

0

52.695

84.530

137.225

0

0

0

– 2.302

Uitgaven

216.332

0

216.332

2.012

218.344

0

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

60%

       

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

132.863

0

132.863

– 6.747

126.116

0

0

0

0

14.01.02 Planuitw. progr. Reg./lok.

23.750

0

23.750

– 23.252

498

– 23.750

– 24.209

0

0

14.01.03 Realisatieprogrogramma Reg./lok.

109.113

0

109.113

16.505

125.618

23.750

24.209

0

0

14.01.04 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

14.02 Regionale Mob. Fondsen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

83.469

0

83.469

8.759

92.228

0

0

0

0

14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten

33.563

0

33.563

8.759

42.322

0

0

0

0

14.03.02 RSP – ZZL: RB mob. fondsen

33.700

0

33.700

0

33.700

 

0

0

0

14.03.03 RSP – ZZL: REP

16.206

0

16.206

0

16.206

0

0

0

0

14.09 Ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

14.01 Grote regionaal/lokale projecten

De begrotingstand in 2017 wordt met € 6,7 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 6,7 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.

Fasewisseling projecten

Het project Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase (14.01.02) naar de realisatiefase (14.01.03).

14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid

De begrotingstand in 2017 wordt met € 8,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 8,8 miljoen minder aan dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.

Verplichtingen

De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 82,9 miljoen).

Artikel 15 Hoofdvaarwegennet

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

15 Hoofdvaarwegennet

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

802.092

0

802.092

795.386

1.597.478

– 203.811

– 177.955

– 230.583

– 117.480

Uitgaven

872.578

0

872.578

111.792

984.370

– 29.896

5.855

– 77

0

Waarvan juridisch verplicht

98%

     

87%

       

15.01 Verkeersmanagement

8.428

0

8.428

0

8.428

0

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

8.428

0

8.428

0

8.428

0

0

0

0

15.02 Beheer, onderhoud en vervanging

366.969

0

366.969

381

367.350

– 35.070

0

0

0

15.02.01 Beheer en onderhoud

277.635

0

277.635

– 332

277.303

– 8.559

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

272.959

0

272.959

750

273.709

– 8.559

0

0

0

15.02.04 Vervanging

89.334

0

89.334

713

90.047

– 26.511

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

21.457

0

21.457

– 13.015

8.442

– 26.511

0

0

0

Aanleg

186.361

0

186.361

87.741

274.102

5.226

5.932

134

134

15.03.01 Realisatie

150.668

0

150.668

82.625

233.293

37.053

6.000

0

0

15.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen

35.693

0

35.693

5.116

40.809

– 31.827

– 68

134

134

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

2.090

0

2.090

– 500

1.590

0

0

0

0

15.04 Geintegreerde contractvormen

10.904

0

10.904

24.031

34.935

0

0

0

0

15.06 Netwerkgebonden kosten HVWN

299.916

0

299.916

– 361

299.555

– 52

– 77

– 211

– 134

15.06.01 Apparaatskosten RWS

272.771

0

272.771

225

272.996

25

0

– 134

– 134

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

272.771

0

272.771

225

272.996

25

0

– 134

– 134

15.06.02 Overige netwerkgebonden kosten

27.145

0

27.145

– 586

26.559

– 77

– 77

– 77

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

27.145

0

27.145

– 586

26.559

– 77

– 77

– 77

0

15.07 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

15.09 Ontvangsten

93.675

0

93.675

3.041

96.716

0

6.000

0

0

15.03 Aanleg

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen vijf mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 87,7 miljoen. Verhogingen als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 82,5 miljoen) en een overboeking van middelen voor achterstallig onderhoud Twentekanalen (€ 13,0 miljoen). Hiertegenover staan verlagingen als gevolg van een kasschuif ten behoeve van de verdieping Nieuwe Waterweg (– € 5,0 miljoen), bijdragen derden (– € 1,9 miljoen) en overige mutaties (– € 0,9 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 82,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 82,5 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Achterstalling onderhoud Twentekanalen

Vanuit het oogpunt van projectbeheersing zijn de middelen voor onderhoudswerkzaamheden van € 48,8 miljoen (waarvan € 13,0 miljoen in 2017) vanuit het artikelonderdeel 15.02 beheer, onderhoud en vervanging toegevoegd aan het projectbudget op artikelonderdeel 15.03 Aanleg.

Verdieping Nieuwe Waterweg

In het najaar van 2016 is afgesproken dat IenM voor € 35 miljoen bijdraagt in de verdieping van de Nieuwe Waterweg in Rotterdam. Het havenbedrijf Rotterdam neemt € 25 miljoen voor zijn rekening. De IenM-bijdrage wordt gedekt binnen het Project Mainport Rotterdam (PMR) op artikelonderdeel 17.06 uit de post onvoorzien. Aangezien het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) al in 2017/2018 wil starten met de verdieping zijn de middelen met een kasschuif via het aanlegprogramma Vaarwegen naar voren gebracht. In 2017 draagt IenM € 5,0 miljoen bij en in 2018 € 30,0 miljoen.

Bijdragen derden

Deze post bestaat uit de bijdragen van derden aan diverse projecten. De belangrijkste bijdragen zijn:

  • Verruiming Twentekanalen, fase 2: Het betreft een bijdrage van € 0,35 miljoen van de gemeente Hof van Twente in 2017 en een EU-subsidie van € 6,0 miljoen in 2019.

  • Beter Benutten: Er is minder uitgegeven op Beter Benutten maatregelen waardoor ook de regionale bijdrage wordt verlaagd met € 2,4 miljoen.

  • Quick wins binnenhavens: De bijdrage vanuit de regio wordt met € 0,1 miljoen verhoogd als gevolg van eindafrekeningen naar aanleiding van subsidievaststellingen.

15.04 Geïntegreerde contractvormen

De begrotingstand in 2017 wordt met € 24,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 24,0 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Verplichtingen

Op de verplichtingen vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen drie mutaties plaats die per saldo leiden tot een verhoging van € 795,4 miljoen. Een verhoging als gevolg van per saldo positieve bijstellingen op diverse projecten om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen (€ 627,7 miljoen) en de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 172,0 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van overige mutaties (– € 4,4 miljoen).

De per saldo positieve bijstellingen hebben met name betrekking op de volgende projecten:

  • Nieuwe Sluis Terneuzen (€ 662,4 miljoen);

  • Verruiming Twentekanalen, fase 2 (€ 54,0 miljoen);

  • Zeetoegang IJmond (€ 25,1 miljoen);

  • Lichteren buitenhaven IJmuiden (– € 22,1 miljoen);

  • Beheer, onderhoud en vervanging (– € 51,5 miljoen)

  • Lekkanaal, 3e kolk Beatrixsluis en verbreding kanaalzijde/uitbreiding ligplaatsen (– € 31,9 miljoen);

  • Diverse mutaties (– € 8,3 miljoen).

Artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

17 Megaprojecten Verkeer en Vervoer

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

1.318.102

0

1.318.102

200.979

1.519.081

6.523

7.525

9.407

0

Uitgaven

181.174

0

181.174

82.232

263.406

38.523

8.025

9.657

0

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

41%

       

17.02 Betuweroute

942

0

942

6.153

7.095

0

0

0

0

17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid

40.745

0

40.745

5.968

46.713

0

0

0

0

17.03.01 Realisatie HSL-Zuid

40.745

0

40.745

5.968

46.713

0

0

0

0

17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam

6.866

0

6.866

8.219

15.085

30.000

0

0

0

17.07 ERTMS Landelijke invoer

44.463

0

44.463

36.811

81.274

8.523

8.025

9.657

0

17.08 Zuidasdok

88.158

0

88.158

25.081

113.239

0

0

0

0

17.09 Ontvangsten

22.661

0

22.661

15.178

37.839

8.523

8.025

9.657

0

17.02 Betuweroute

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 8,2 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 5,8 miljoen) en de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 0,4 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 5,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 5,8 miljoen minder aan de Betuweroute is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016

ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoge bevoorschotting aan ProRail bedraagt € 0,4 miljoen op het project Betuweroute.

17.03 Hogesnelheidslijn-Zuid

De begrotingstand in 2017 wordt met € 6,0 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 6,0 miljoen minder aan de Hogesnelheidslijn-Zuid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 8,2 miljoen is het gevolg van de verdieping Nieuwe Waterweg (€ 5,0 miljoen), de verwerking van het saldo 2016 (€ 2,2 miljoen) en de eindafrekening Breeddiep (€ 1,0 miljoen).

Verdieping Nieuwe Waterweg

In het najaar van 2016 is afgesproken dat IenM voor € 35 miljoen bijdraagt in de verdieping van de Nieuwe Waterweg in Rotterdam. Het havenbedrijf Rotterdam neemt € 25 miljoen voor zijn rekening. De IenM-bijdrage wordt gedekt binnen het Project Mainport Rotterdam (PMR) op artikelonderdeel 17.06 uit de post onvoorzien. Aangezien het Havenbedrijf Rotterdam (HBR) al in 2017/2018 wil starten met de verdieping zijn de middelen met een kasschuif via het aanlegprogramma Vaarwegen naar voren gebracht. In 2017 draagt IenM € 5,0 miljoen bij en in 2018 € 30,0 miljoen.

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,2 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,2 miljoen minder aan het project Mainportontwikkeling Rotterdam is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Eindafrekening Breeddiep

Het project Breeddiep is in het najaar 2016 afgerond. In het kader van de eindafrekening wordt € 1,0 miljoen terug ontvangen. Deze ontvangst wordt gedesaldeerd zodat het budget beschikbaar blijft voor het Project Mainportontwikkeling Rotterdam.

17.07 ERTMS

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 36,8 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 31,5 miljoen), EU subsidies (€ 2,7 miljoen) en de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 2,6 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 31,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 31,5 miljoen minder aan ERTMS is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

EU subsidies

ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In totaal wordt € 58,9 miljoen ontvangen, waarvan € 2,7 miljoen in 2017. Deze ontvangsten worden toegevoegd aan het ERTMS budget.

Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016

ProRail ontvangt voor de in uitvoering zijnde aanlegprojecten ieder kwartaal voorschotten. Deze voorschotten worden het daaropvolgende kwartaal per project afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De technische afrekening over het vierde kwartaal van 2016 van te hoge bevoorschotting aan ProRail bedraagt € 2,6 miljoen op het programma ERTMS.

17.08 ZuidasDok

De begrotingstand in 2017 wordt met € 25,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 25,1 miljoen minder aan ZuidasDok is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

17.09 Ontvangsten

De verhoging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 15,2 miljoen is het gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 8,5 miljoen), de afrekening ProRail vierde kwartaal 2016 (€ 3,0 miljoen), EU subsidies (€ 2,7 miljoen), en de eindafrekening Breeddiep (€ 1,0 miljoen).

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 8,5 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2015 € 8,5 miljoen minder is ontvangen dan oorspronkelijk begroot.

Afrekening ProRail vierde kwartaal 2016

ProRail ontvangt voorschotten voor de projecten die door ProRail worden uitgevoerd. Deze voorschotten worden per kwartaal afgerekend op basis van de werkelijke gemaakte kosten. De afrekening met betrekking tot artikel 17 Megaprojecten verkeer en vervoer over het vierde kwartaal van 2016 bedroeg € 3,0 miljoen.

EU subsidies

ERTMS heeft een aantal subsidies toegekend gekregen vanuit het EU-fonds Connecting Europe Facility for Transport (CEF Transport). In 2017 wordt € 2,7 miljoen ontvangen. Deze ontvangsten worden toegevoegd aan het ERTMS budget.

Eindafrekening Breeddiep

Het project Breeddiep is in het najaar 2016 afgerond. In het kader van de eindafrekening wordt € 1,0 miljoen terug ontvangen. Deze ontvangst wordt gedesaldeerd ten behoeve van het Project Mainport Rotterdam voor het project Verdieping Nieuwe Waterweg.

Verplichtingen

De hogere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 181,6 miljoen).

Artikel 18 Overige uitgaven en ontvangsten

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

18 Overige uitgaven en ontvangsten

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Verplichtingen

84.239

0

84.239

– 26.339

57.900

– 31.350

– 7.400

– 4.600

0

Uitgaven

24.292

0

24.292

– 316.159

– 291.867

28.650

182.600

– 4.600

0

Waarvan juridisch verplicht

100%

     

100%

       

18.03 Intermodaal vervoer

4.723

0

4.723

– 4.720

3

0

0

0

0

18.06 Externe veiligheid

4.568

0

4.568

2.137

6.705

0

0

0

0

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

0

0

0

32.507

32.507

0

0

0

0

18.08.01 Apparaatskosten RWS

0

0

0

0

0

0

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.08.03 Afroming eigen vermogen RWS

0

0

0

32.507

32.507

0

0

0

0

18.11 Investeringsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.11.01 Programmaruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.11.02 Beleidsruimte

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif

– 60.000

0

– 60.000

– 290.000

– 350.000

60.000

190.000

0

0

18.15.01 Ramingsbijstelling

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.15.02 Kasschuif

– 60.000

0

– 60.000

– 290.000

– 350.000

60.000

190.000

0

0

18.16 Reservering Omgevingswet

75.001

0

75.001

– 56.083

18.918

– 31.350

– 7.400

– 4.600

0

18.09 Ontvangsten

0

0

0

32.507

32.507

0

0

0

0

18.09.01 Ontvangsten

0

0

0

32.507

32.507

0

0

0

0

18.09.02 Tolopgave

0

0

0

0

0

0

0

0

0

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

550.802

550.802

0

0

0

0

18.03 Intermodaal vervoer

Op dit artikelonderdeel vinden bij Voorjaarsnota in grote lijnen twee mutaties plaats die per saldo leiden tot een verlaging van € 4,7 miljoen. Een verhoging als gevolg van de verwerking van het saldo 2016 (€ 0,7 miljoen) met daartegenover een verlaging als gevolg van de vrijval op de subsidieregeling knooppunten goederenvervoer (– € 5,4 miljoen)

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 0,7 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 0,7 miljoen minder aan Intermodaal Vervoer is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

Vrijval subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor

De subsidieregeling Bundeling Goederenstromen voor vervoer op het Spoor (BGS) is beëindigd. De resterende € 5,4 miljoen wordt toegevoegd aan de investeringsruimte Spoorwegen.

18.06 Externe veiligheid

De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,1 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,1 miljoen minder aan Externe veiligheid is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verhoging in 2017 nodig.

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

De begrotingstand in 2017 wordt met € 32,5 miljoen verhoogd als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is via de Regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximale omvang van het eigen vermogen wordt door Rijkswaterstaat met € 32,5 miljoen overschreden. Conform de regeling agentschappen wordt het surplus eigen vermogen uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet afgedragen aan de eigenaar (IenM). Voor het surplus eigen vermogen van Rijkswaterstaat geldt dat – in lijn met het zwaartepunt van de herkomst – deze middelen vooralsnog toegevoegd worden aan het kader van het Infrastructuurfonds.

18.15 Ramingsbijstelling en kasschuif

De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 290,0 miljoen is het gevolg van de generale kasschuif op het Infrastructuurfonds (€ 260,0 miljoen) en de technische verwerking van het saldo 2016 (€ 40 miljoen).

Kasschuif Infrastructuurfonds

Via het generale beeld is een kasschuif van € 250 miljoen van 2017 naar 2018 (€ 60 miljoen) en 2019 (€ 190 miljoen) op het Infrastructuurfonds verwerkt. De kasschuif is in de 1e suppletoire begroting op artikel 18 verwerkt en zal in de ontwerpbegroting 2018, als de totale programmering wordt geactualiseerd, over de artikelen worden verdeeld.

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 40 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Het saldo 2016 op dit artikelonderdeel werd veroorzaakt door het inpassen van de minregel van € 40,0 miljoen in 2016 ten laste van 2017. Deze minregel was het gevolg van de in de begroting 2016 verwerkte kasschuif van 2016 naar 2017 van € 40,0 miljoen ten behoeve van het rijksbrede financiële beeld. De meerjarige programmering was hierop toen niet aangepast, met een minregel in 2016 als gevolg.

18.16 Reservering Omgevingswet

De verlaging van dit artikelonderdeel bij Voorjaarsnota met € 56,1 miljoen is het gevolg van een overboeking naar de begroting Hoofdstuk XII voor het programma Eenvoudig Beter (– € 53,8 miljoen) en de verwerking van het saldo 2016 (– € 2,3 miljoen).

Eenvoudig Beter

Bij Ontwerpbegroting 2017 zijn op het Infrastructuurfonds en Deltafonds middelen vrijgemaakt voor Eenvoudig Beter. De vrijgemaakte middelen staan gereserveerd op artikelonderdeel 18.16 Reservering Omgevingswet van het Infrastructuurfonds en worden tranchegewijs naar Hoofdstuk XII overgeheveld waar de uitgaven voor de stelselherziening van het omgevingsrecht worden verantwoord. Bij de Voorjaarsnota wordt € 97,1 miljoen overgeheveld naar de begroting Hoofdstuk XII, waarvan € 53,8 miljoen in 2017.

Saldo 2016

De begrotingstand in 2017 wordt met € 2,3 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2016. Dit betekent dat in 2016 € 2,3 miljoen meer aan de begroting Hoofdstuk XII is overgeboekt dan oorspronkelijk begroot. Om de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd te laten is deze verlaging in 2017 nodig.

18.09 Ontvangsten

De begrotingstand in 2017 wordt met € 32,5 miljoen verhoogd als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat. Het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap is via de Regeling agentschappen gebonden aan een maximumomvang van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. De maximale omvang van het eigen vermogen wordt door Rijkswaterstaat met € 32,5 miljoen overschreden. Conform de regeling agentschappen wordt het surplus eigen vermogen uiterlijk bij de eerstvolgende suppletoire begrotingswet afgedragen aan de eigenaar (IenM). Voor het surplus eigen vermogen van Rijkswaterstaat geldt dat – in lijn met het zwaartepunt van de herkomst – deze middelen vooralsnog toegevoegd worden aan het kader van het Infrastructuurfonds.

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het voordelig saldo van het fonds over het jaar 2016 ruim € 550,8 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten en wordt in 2017 geheel ten gunste gebracht van het artikelonderdeel 18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.

Verplichtingen

De lagere verplichtingen worden met name veroorzaakt door de overboeking naar de begroting Hoofdstuk voor het programma Eenvoudig Beter (– € 53,8 miljoen). Hiertegenover staan hogere verplichtingen als gevolg van de afroming van het eigen vermogen van Rijkswaterstaat (€ 32,5 miljoen).

Artikel 19 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII

Budgettaire gevolgen van uitvoering: Eerste Suppletoire Begroting 2017 (Bedragen x € 1.000)

19 Bijdragen andere begrotingen Rijk

Stand ontwerpbegroting

Mutaties via NvW en amendement

Stand vastgestelde begroting

Mutaties 1e suppletoire begroting

Stand 1e suppletoire begroting

Mutatie

2018

Mutatie

2019

Mutatie

2020

Mutatie

2021

 

(1)

(2)

(3)=(1+2)

(4)

(5)=(3+4)

       

Ontvangsten

5.450.478

0

5.450.478

– 417.251

5.033.227

16.390

172.762

– 11.755

– 684

19.09 Ten laste van begroting IenM

5.450.478

0

5.450.478

– 417.251

5.033.227

– 43.610

– 17.238

– 11.755

– 684

19.09 Ontvangsten

De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. De belangrijkste overboekingen worden toegelicht in paragraaf 2.1. Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties.

Licence