Omschrijving van de samenhang in het beleid
Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Kaderrichtlijn Water (KRW) worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Waterveiligheid en waterkwaliteit vragen specifiek aandacht in de Zuidwestelijke Delta en in delen van de grote wateren. Hierbij is mede aandacht voor ontwikkelingsmogelijkheden en veiligheid van de scheepvaart en voor natuurcompensatie, recreatie en het verbeteren van de habitat van flora en fauna (Natura 2000). Dit is verantwoord op artikel 7.02.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 Integraal Waterbeleid op de Begroting hoofdstuk XII.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 49.027 | 31.563 | 20.495 | 80.152 | 51.863 | 67.109 | 36.952 |
Uitgaven | 34.782 | 29.459 | 26.124 | 34.861 | 54.175 | 88.549 | 62.200 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 24.971 | 26.202 | 24.850 | 33.098 | 51.376 | 66.625 | 62.200 |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 9.811 | 2.262 | 279 | 768 | 1.804 | 20.929 | 0 |
– waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 3.749 | 1.445 | 279 | 768 | 768 | 20.929 | 0 |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 0 | 995 | 995 | 995 | 995 | 995 | 0 |
Van totale uitgaven | |||||||
– Bijdrage aan agentschap RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Restant | 34.781 | 29.459 | 26.124 | 34.861 | 54.175 | 88.549 | 62.200 |
Ontvangsten | 0 | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | 0 | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2017 voor de Kaderrichtlijn Water en de waterkwaliteitsprojecten als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2017.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2030 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op dit zelfde detailniveau tot en met 2030 toegelicht.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 Investeren in waterkwaliteit | 29.459 | 26.124 | 34.861 | 54.175 | 88.549 | 62.200 | 54.713 | 52.425 |
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 26.202 | 24.850 | 33.098 | 51.376 | 66.625 | 62.200 | 54.713 | 52.425 |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 2.262 | 279 | 768 | 1.804 | 20.929 | 0 | 0 | 0 |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 995 | 995 | 995 | 995 | 995 | 0 | 0 | 0 |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | 224 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2016–2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 Investeren in waterkwaliteit | 51.277 | 53.130 | 54.930 | 54.989 | 0 | 0 | 0 | 616.832 |
7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 51.277 | 53.130 | 54.930 | 54.989 | 0 | 0 | 0 | 585.815 |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 26.042 |
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.975 |
7.09 Ontvangsten investeren in waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam hoofdwatersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waarmee chemisch schoon en ecologisch gezond water het uitgangspunt wordt voor duurzaam gebruik.
Verbeterprogramma Waterkwaliteit
Producten
Het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren bestaat uit een lijst concrete projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijke overgangen tussen land en water, zoet en zout, en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft vooral aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen. Dit draagt bij aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma is in een drietal tranches verdeeld. Er is voor de eerste tranche (2009 – 2015) geen project meer in de planuitwerking. De meeste projecten zijn afgerond en enkele zijn nog in de realisatiefase. De resterende maatregelen van de eerste tranche KRW worden in 2016 afgerond. De tweede tranche is gestart in 2016 en zal uiterlijk eind 2021 worden afgerond. De derde tranche (2021 – 2027) is nog niet gestart.
Aantal KRW maatregelen per fase per jaar
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Planuitwerking | 112 | 3 | 4 | 0 | 0 | 0 |
In uitvoering | 123 | 160 | 133 | 106 | 99 | 12 |
Gereed | 57 | 77 | 104 | 136 | 136 | 229 |
Gefaseerd | 0 | 35 | 35 | 32 | 32 | 32 |
Ingetrokken | 0 | 22 | 23 | 26 | 26 | 26 |
Niet bekend | 8 | 3 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Versneld | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 | 3 |
Totaal | 300 | 300 | 300 | 300 | 302 | 302 |
De indicator hierboven geeft informatie over de stand van zaken van de eerste tranche KRW-maatregelen in het hoofdwatersysteem.
Over de uitvoering van alle maatregelen, ook die uitgevoerd door de waterschappen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grondwateren in de vier stroomgebieden wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd via De Staat van ons Water, voorheen «Water in Beeld» (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2014–2015, 27 625, nr. 338). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Totaal | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | later | huidig | vorig |
Projecten Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
KRW 1e tranche | 41 | 40 | 20 | 11 | 5 | 5 | 2015 | 2015 | ||||
KRW 2e en 3e tranche | 569 | 575 | 5 | 15 | 20 | 28 | 51 | 67 | 62 | 321 | 2027 | 2027 |
afrondingen | ||||||||||||
Programma | 610 | 615 | 25 | 26 | 25 | 33 | 51 | 67 | 62 | 321 | ||
Begroting (DF 7.01.01) | 26 | 25 | 33 | 51 | 67 | 62 | 321 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Producten
De overige investeringen waterkwaliteit hebben betrekking op de volgende producten:
-
• Natuurcompensatie Perkpolder
Het project «Natuurcompensatie Perkpolder» maakt onderdeel uit van het wettelijk verplichte natuurcompensatieprogramma voor de tweede verdieping van de Westerschelde. Dit project is inmiddels betrokken bij de gebiedsontwikkeling Perkpolder. De gebiedsontwikkeling combineert de natuurdoelstelling met functies als wonen en recreatie en innovatieve concepten voor de lange termijn waterveiligheid.
-
• Verruiming vaargeul Westerschelde
De derde verruiming van de vaargeul van de Westerschelde (zowel op Vlaams als Nederlands grondgebied) is uitgevoerd en gefinancierd door het Vlaams Gewest. Dit geldt ook voor het onderhoud van de verruimde vaargeul. Nederland financiert maximaal € 30 miljoen op Nederlands grondgebied voor wrakkenberging, kabels- en leidingenbescherming, vaargeulwandverdediging, onderzoek en monitoring. In 2013 is aan de hand van de monitoringsgegevens van 2010 en 2011 een eerste voortgangsrapport verschenen over de eventuele effecten van de derde verruiming.
-
• Natuurlijker Markermeer-IJmeer
Door verschillende oorzaken is sprake van een voortdurende verslechtering van de ecologische situatie in het Markermeer-IJmeer, waarbij de Natura 2000-instandhoudingsdoelstelling voor het gebied in gevaar komt. Voor een toekomstbestendig ecologisch systeem is het nodig dat er meer gebieden met helder water worden gecreëerd, het areaal water-land overgangen wordt vergroot, en meer ecologische verbindingen worden gemaakt met omliggende gebieden. Mede op basis van pilots in het programma Natuurlijker Markermeer-IJmeer (NMIJ) zijn kansrijke maatregelen geselecteerd ter verbetering van de waterkwaliteit. Belangrijke projecten in dit verband zijn Luwtemaatregel Hoornse Hop (2016–2017 planuitwerkingsfase) en Marker Wadden fase 1 (in 2016 is realisatie gestart). Vanuit NMIJ wordt nog gewerkt aan monitoring en het actueel houden van een kennissysteem.
Totaal | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | later | huidig | vorig |
Projecten Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 25 | 25 | 0 | 1 | 0 | 1 | 1 | 21 | 2010 | 2010 | ||
Projecten Noordwest-Nederland |
|
|
|
|
|
|
| |||||
8 | 8 | 6 | 1 | 0 | 0 | 1 | 2015 | 2015 | ||||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||||||
Natuurcompensatie Perkpolder | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 | 2015 | 2015 | |||||
afrondingen | 1 | |||||||||||
Programma | 36 | 36 | 10 | 2 | 0 | 1 | 2 | 21 | 0 | 0 | ||
Begroting (DF 7.02.01) | 10 | 2 | 0 | 1 | 2 | 21 | 0 | 0 |
7.03 studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft enerzijds studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en daarnaast de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
In het Algemeen Overleg van 30 november 2015 is met de Tweede Kamer afgesproken om de impuls om de waterkwaliteit te verbeteren (het werkprogramma schoon water) verder uit te werken onder de naam «Delta-aanpak waterkwaliteit en zoetwater«. In 2017 zal op basis van de prioriteiten en kennisleemten bepaald worden waar nader onderzoek gedaan wordt. Speerpunten in de aanpak zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door de lozing van gewasbeschermingsmiddelen en tenslotte het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten en nieuwe stoffen. De uit te voeren onderzoeken zullen zich deels richten op de analyse van deze vraagstukken maar ook in belangrijke mate op het identificeren van effectieve maatregelen.