Introductie
Het Ministerie van IenM kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn bij IenM belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Producten en diensten
De producten en diensten van de ILT betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. Vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aantonen dat ze aan de wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de ILT één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. Handhaving
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing. Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De ILT kent de volgende toezichtsvormen:
-
– objectinspecties;
-
– administratiecontroles;
-
– audits;
-
– convenanten;
-
– digitale inspecties.
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Basis daarvoor vormt een nog verder uit te werken risicoselectiesysteem. Bij correcte naleving krijgt de onder toezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden gesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, administratiecontroles, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal of themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
3. Incident- en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In voorkomende gevallen levert de ILT expertise en deskundigen en soms (zoals bij scheepvaart en railvervoer) heeft de ILT een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en een gecoördineerde aanpak. Ondanks dat crisismanagement geen toezichtstaak is, is de (systeem)verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten.
realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet IenM | 132.694 | 131.192 | 121.749 | 118.950 | 118.982 | 118.984 | 118.997 |
Omzet overige departementen | 460 | 723 | 375 | 375 | 375 | 375 | 375 |
Omzet derden | 13.602 | 22.070 | 23.566 | 21.792 | 22.139 | 22.186 | 22.186 |
Rentebaten | 60 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
Vrijval uit voorzieningen | 247 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 552 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 147.615 | 154.035 | 145.740 | 141.167 | 141.546 | 141.595 | 141.608 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 141.572 | 150.921 | 143.541 | 139.478 | 140.307 | 140.806 | 141.269 |
Personele kosten | 104.190 | 107.042 | 100.525 | 99.121 | 98.984 | 98.944 | 98.944 |
waarvan eigen personeel | 96.023 | 100.396 | 96.825 | 95.819 | 95.682 | 95.642 | 95.642 |
waarvan externe inhuur | 8.167 | 6.446 | 3.500 | 3.102 | 3.102 | 3.102 | 3.102 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
Materiële kosten | 37.382 | 43.879 | 43.016 | 40.357 | 41.323 | 41.862 | 42.325 |
waarvan apparaat. ICT | 4.828 | 100 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 |
waarvan bijdrage aan SSO’s | 13.891 | 15.900 | 12.666 | 12.660 | 12.560 | 12.560 | 12.560 |
waarvan overige materiële kosten | 18.663 | 27.879 | 30.150 | 27.497 | 28.563 | 29.102 | 29.565 |
Afschrijvingskosten | 2.620 | 2.200 | 2.099 | 1.589 | 1.139 | 689 | 239 |
Materieel | 2.620 | 2.200 | 2.099 | 1.589 | 1.139 | 689 | 239 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 1.897 | 914 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Dotaties voorzieningen | 1.455 | 914 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 442 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal kosten | 146.089 | 154.035 | 145.740 | 141.167 | 141.546 | 141.595 | 141.608 |
Saldo van baten en lasten | 1.526 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is een vergoeding voor de productgroepen vergunningverlening en handhaving (toezicht, incidentmelding en onderzoek).
Hoofdstuk XII | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|
artikel 24 Handhaving en Toezicht | 118.983 | 109.561 | 106.755 | 106.783 | 106.785 | 106.801 |
artikel 97 Algemeen departement | 12.209 | 12.188 | 12.195 | 12.199 | 12.199 | 12.196 |
Totaal | 131.192 | 121.749 | 118.950 | 118.982 | 118.984 | 118.997 |
Van totale omzet IenM | ||||||
– apparaats-en afschrijvingskosten en rentelasten | 131.192 | 121.749 | 118.950 | 118.982 | 118.984 | 118.997 |
– programma | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Als gevolg van de tegenvallende ruilvoetontwikkeling heeft het Kabinet besloten tot ramingsbijstellingen op de departementale begrotingen. Voor de IenM begrotingen gaat het om een ramingsbijstelling van € 106 miljoen per jaar. De ramingbijstelling is naar rato van de begrotingsomvang in 2017 verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 12 miljoen per jaar), het Infrastructuurfonds (€ 81 miljoen per jaar) en het Deltafonds (€ 13 miljoen per jaar). Het aandeel van de ILT in deze ramingsbijstelling bedraagt € 0,4 miljoen voor de jaren 2017 en verder.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Totale ramingsbijstelling ILT | 0 | – 386 | – 386 | – 386 | – 386 | – 386 |
ILT streeft ernaar de taakstelling in te vullen door efficiencybesparing op huisvesting en ICT.
Omzet overige departementen
De omzet afkomstig van andere departementen betreft de middelen voor het toezicht op naleving van de Wet normering topinkomens in opdracht van de Minister voor Wonen en Rijksdienst.
Omzet derden
De opbrengsten derden betreffen de doorberekende kosten aan de afnemers van de vergunningen en overige externe opdrachten. Het toezicht op de woningcorporaties wordt doorbelast aan de sector en is ook opgenomen onder omzet derden. De heffing wordt voor 2017 geraamd op € 15,5 miljoen.
Lasten
Personele kosten
Vanaf 2017 zal de omvang van de ILT beperkt dalen door pensionering van een groot aantal medewerkers en gedeeltelijke vervanging van medewerkers. Eerder heeft anticiperende werving plaatsgevonden zodat vertrekkende medewerkers tijdig vervangen konden worden door goed opgeleide, nieuwe medewerkers.
Realisatie 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte’s | 1.152 | 1.138 | 1.121 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 |
Eigen personeelskosten (x € 1.000) | 96.023 | 100.396 | 96.825 | 95.819 | 95.682 | 95.642 | 95.642 |
Externe inhuur (x € 1.000) | 8.167 | 6.446 | 3.500 | 3.102 | 3.102 | 3.102 | 3.102 |
In 2017 daalt het personeelsbestand met 17 fte ten opzichte van 2016 en daalt daarna door tot 1.113 fte. De externe inhuur betreft voornamelijk inhuur op ICT-terrein.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen en overige kosten voor middelen ten behoeve van de uitvoering van de inspectietaken. Vanwege continuerende ICT-investeringen en beperkte kostenontwikkeling op huisvestingsgebied blijven de materiële kosten constant.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 39.749 | 40.672 | 31.374 | 25.374 | 21.374 | 18.374 | 15.374 |
2a totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 4.905 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
2b totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 3.220 | – 8.000 | – 6.000 | – 4.000 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1.685 | – 6.000 | – 4.000 | – 2.000 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
3a. totaal investeringen (-/-) | – 432 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
3b. totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 161 | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringskasstroom | – 271 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 491 | – 1.689 | – | – | – | – | – |
4b. eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4c. aflossingen op leningen (-/-) | – | – | – | – | – | – | – |
4d. beroep op leenfaciliteit(+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | – 491 | – 1.689 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekening (=1+2+3+4) | 40.672 | 32.783 | 27.174 | 23.174 | 20.174 | 17.174 | 14.174 |
(Maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De resterende middelen voor het project Boordcomputertaxi komen in 2016 tot definitieve uitbetaling, waarna de operationele kasstroom zal afvlakken.
Investeringskasstroom
De investeringenkasstroom is naar verwachting beperkt. Gelet op de beschikbare liquiditeiten is het doelmatig om investeringen te financieren met eigen kasmiddelen.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus van het eigen vermogen aan de eigenaar.
Omschrijving Generiek Deel | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per produktgroep (x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 126.080 | 134.242 | 125.968 | 121.388 | 121.763 | 121.815 | 121.828 |
– Vergunningverlening | 19.750 | 19.793 | 19.772 | 19.779 | 19.783 | 19.783 | 19.780 |
2. Tarieven/uur (x € 1) | |||||||
– Handhaving | 129,7 | 140,9 | 139,8 | 137 | 137 | 137 | 137 |
– Vergunningverlening | 132,5 | 124,9 | 123,6 | 120,5 | 120,5 | 120,5 | 120,5 |
3. Omzet per produktgroep (x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 133.145 | 134.242 | 125.968 | 121.388 | 121.763 | 121.815 | 121.828 |
– Vergunningverlening | 6.881 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 | 7.584 |
4. Fte-totaal (gemiddeld excl. externe inhuur) | 1.135 | 1.138 | 1.121 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 |
5. Saldo van baten en lasten | 1,02% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Doorlooptijd vergunningen binnen norm | 90% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
7. Kwaliteitsindicator 2: wachttijden informatiecentrum | 21 seconden | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | |||||||
8. Kwaliteit Handhaving: | |||||||
Klachten (bezwaar en beroep) | 1.448 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Waarvan gegrond | 48% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Toelichting
Het aantal fte in de organisatie is gebaseerd op de geraamde formatie passend binnen de randen van de begroting.
De daling van kosten en tarieven in de komende jaren zijn het gevolg van de bezuinigingen die in eerste instantie gerealiseerd worden op de ondersteunende functies.
De kwaliteitsindicatoren (6, 7 en 8) betreffen de kwaliteit van vergunningverlening, dienstverlening en handhaving. Aangezien «gegronde klachten» in het inspectieproces niet bestaan, cq. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «bezwaar- en beroepszaken». De ILT streeft naar 0% gegrond verklaarde bezwaren en beroepen.