Introductie
Het Ministerie van IenM kent een scheiding tussen beleid, uitvoering en toezicht. Het formuleren van beleid en wet- en regelgeving is primair belegd bij de beleidsdirectoraten-generaal. De toezichthoudende taken zijn bij IenM belegd bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT).
Producten en diensten
De producten en diensten van de ILT betreffen de toelating op de markt (vergunningen) en vervolgens de handhaving van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving.
1. Vergunningverlening
Nieuwe toetreders tot een markt moeten aantonen dat ze aan de wettelijke eisen voldoen. Wordt daar aan voldaan, dan verleent de ILT één of meer vergunning(en) of certificaten. De wetgever verbindt door die keuze veiligheidseisen aan marktordeningsprincipes: zonder vergunning mag het bedrijf niet handelen.
2. Handhaving
Het handhaven van wet- en regelgeving geschiedt door middel van dienstverlening, toezicht en opsporing. Het zwaartepunt van de inspectieactiviteiten ligt op het terrein van het toezicht. De ILT kent de volgende toezichtsvormen:
-
• objectinspecties;
-
• administratiecontroles;
-
• audits;
-
• convenanten;
-
• digitale inspecties.
Toezicht wordt gehouden vanuit het beginsel «vertrouwen, tenzij». Basis daarvoor vormt een nog verder uit te werken risicoselectiesysteem. Bij correcte naleving krijgt de ondertoezichtstaande minder toezicht en kunnen handhavingsconvenanten worden afgesloten (horizontaal toezicht). Fysieke inspecties (objecten, producten en personen), audits, administratiecontroles, steekproefcontroles en acties (landelijk, regionaal of themagericht) vormen het verdere instrumentarium.
3. Incident- en ongevalsonderzoek
Ongevallenonderzoek is bij ernstige ongevallen opgedragen aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In voorkomende gevallen levert de ILT expertise en deskundigen en soms (zoals bij scheepvaart en railvervoer) heeft de ILT een eigen taak bij het onderzoeken van ongevallen. Ongevallenonderzoek kan aanleiding zijn om de dienstverlening te vergroten en/of het toezicht te versterken. In ernstige gevallen van falen kan uit het onderzoek een toezichtmaatregel voortvloeien.
Incidenten en ongevallen vragen om een snelle respons en een gecoördineerde aanpak. Ondanks dat crisismanagement geen toezichtstaak is, is de (systeem)verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de crisisbeheersingstaak belegd bij de Inspecteur-generaal. Het betreft de preparatie, respons en (deels) nazorg van incidenten.
Begroting baten en lasten
Bedragen x € 1.000 | realisatie 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||||
Omzet IenM | 130.828 | 119.171 | 116.123 | 115.840 | 115.858 | 115.873 | 115.873 | ||
Omzet overige departementen | 373 | 375 | 875 | 875 | 875 | 875 | 875 | ||
Omzet derden | 22.550 | 23.566 | 23.290 | 23.533 | 23.358 | 23.358 | 23.358 | ||
Rentebaten | 14 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | ||
Vrijval voorzieningen | 1.813 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Bijzondere baten | 1.379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal baten | 156.957 | 143.162 | 140.338 | 140.298 | 140.141 | 140.156 | 140.156 | ||
Lasten | |||||||||
Apparaatskosten | 148.136 | 140.963 | 138.896 | 139.530 | 139.929 | 139.956 | 139.956 | ||
Personele kosten | 111.191 | 102.677 | 103.492 | 103.492 | 103.492 | 103.492 | 103.493 | ||
Waarvan eigen personeel | 101.429 | 98.977 | 98.190 | 98.190 | 98.190 | 98.190 | 98.191 | ||
Waarvan externe inhuur | 9.510 | 3.500 | 5.102 | 5.102 | 5.102 | 5.102 | 5.102 | ||
Waarvan overige personele kosten | 251 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | ||
Materiële kosten | 36.946 | 38.286 | 35.404 | 36.038 | 36.437 | 36.464 | 36.464 | ||
Waarvan apparaat ICT | 245 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | 200 | ||
Waarvan bijdrage aan SSO's | 18.767 | 12.889 | 17.824 | 17.719 | 17.717 | 17.716 | 17.716 | ||
Waarvan overige materiële kosten | 17.933 | 25.197 | 17.380 | 18.119 | 18.520 | 18.549 | 18.548 | ||
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Afschrijvingskosten | 2.370 | 2.099 | 1.342 | 668 | 112 | 100 | 100 | ||
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Materieel | 2.370 | 2.099 | 1.342 | 668 | 112 | 100 | 100 | ||
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Overige lasten | 1.660 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Dotaties voorzieningen | 6 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | ||
Bijzondere lasten | 1.654 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Totaal lasten | 152.166 | 143.162 | 140.338 | 140.298 | 140.141 | 140.156 | 140.156 | ||
Saldo van baten en lasten | 4.791 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM is een vergoeding voor de productgroepen vergunningverlening en handhaving (toezicht, incidentmelding en onderzoek).
Hoofdstuk XII | realisatie 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
artikel 24 Handhaving en Toezicht | 118.970 | 106.759 | 103.314 | 103.364 | 103.382 | 103.400 | 103.401 |
artikel 97 Algemeen departement | 12.209 | 12.412 | 12.471 | 12.476 | 12.476 | 12.473 | 12.472 |
Totaal | 131.179 | 119.171 | 115.785 | 115.840 | 115.858 | 115.873 | 115.873 |
Omzet overige departementen
De omzet afkomstig van andere departementen betreft de middelen voor het toezicht op naleving van de Wet normering topinkomens in opdracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Ook zet de ILT, in opdracht van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, haar werkzaamheden voort op het gebied van de handhaving van de naleving van de verplichtingen met betrekking tot het energielabel in het kader van de Europese richtlijn energieprestatie van gebouwen.
Omzet derden
De opbrengsten derden betreffen de doorberekende kosten aan de afnemers van de vergunningen en overige externe opdrachten. Het toezicht op de woningcorporaties wordt doorbelast aan de sector en is ook opgenomen onder omzet derden (raming 2018: € 14 miljoen).
Lasten
Personele kosten
In 2018 zal de omvang van de ILT beperkt dalen door pensionering van een groot aantal medewerkers en gedeeltelijke vervanging van medewerkers. In de jaren daarna blijft de omvang van het personeelsbestand constant. Door anticiperend te werven worden medewerkers tijdig vervangen door goed opgeleide nieuwe medewerkers.
realisatie 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fte’s | 1.152 | 1.121 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 |
Eigen personeelskosten (x € 1.000) | 101.429 | 98.977 | 98.190 | 98.190 | 98.190 | 98.190 | 98.191 |
Externe inhuur (x € 1.000) | 9.510 | 3.500 | 5.102 | 5.102 | 5.102 | 5.102 | 5.102 |
De externe inhuur betreft voornamelijk inhuur op ICT-terreindie ingezet wordt om oude, specifieke applicaties met hoge beheerslast uit te faseren en te vervangen door meer generieke systemen die onder andere een betere vastlegging en analyse van inspectieresultaten mogelijk maken alsmede de kwaliteit van de dienstverlening verhogen.
Materiële kosten
De materiële kosten omvatten onder andere ICT, huisvesting, opleidingen en overige kosten voor middelen ten behoeve van de uitvoering van de inspectietaken. Vanwege continuerende ICT-investeringen en beperkte kostenontwikkeling op huisvestingsgebied blijven de materiële kosten constant.
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Rekening courant RHB 1 januari + stand depositorekeningen | 40.672 | 40.775 | 31.810 | 29.610 | 24.910 | 23.710 | 22.510 |
2a totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 2.800 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
2b totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 965 | – 6.000 | – 4.000 | – 6.500 | – 3.000 | – 3.000 | – 3.000 |
2. Totaal operationele kasstroom | 1.835 | – 4.000 | – 2.000 | – 4.500 | – 1.000 | – 1.000 | – 1.000 |
3a. totaal investeringen (–/–) | – 79 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
3b. totaal boekwaarde desinvesteringen (+/+) | 36 | – | – | – | – | – | – |
3. Totaal investeringskasstroom | – 43 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 | – 200 |
4a. eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 1.689 | – 4.765 | – | – | – | – | – |
4b. eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4c. aflossingen op leningen (–/–) | – | – | – | – | – | – | – |
4d. beroep op leenfaciliteit(+/+) | – | – | – | – | – | – | – |
4. Totaal financieringskasstroom | – 1.689 | – 4.765 | – | – | – | – | – |
5. Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekening en (=1+2+3+4) | 40.775 | 31.810 | 29.610 | 24.910 | 23.710 | 22.510 | 21.310 |
(Maximale roodstand € 0,5 mln.) |
Toelichting
Operationele kasstroom
De reserveringen en voorzieningen op de ILT-balans lopen naar verwachting de komende jaren terug door uitbetaling van reorganisatie-voorzieningen, de voorziening functioneel leeftijdsontslag, kortlopende ict-reserveringen alsmede de middelen voor bijzonder projectsteun Wijken. Hierdoor ontstaat er komende jaren een relatief hoge negatieve kasstroom, waarna deze afvlakt.
Investeringskasstroom
De investeringenkasstroom is naar verwachting beperkt omdat de ILT overgaat van eigen auto’s naar lease. De resterende investeringen betreffen bedrijfsspecifieke apparatuur.
Financieringskasstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft het, op basis van de Regeling agentschappen, uitkeren van het surplus van het eigen vermogen aan de eigenaar.
Omschrijving Generiek Deel | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Kostprijzen per productgroep (x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 117.865 | 125.968 | 122.503 | 122.488 | 122.350 | 122.365 | 122.365 |
– Vergunningverlening | 18.198 | 19.772 | 17.835 | 17.810 | 17.791 | 17.791 | 17.791 |
2. Tarieven/uur (x € 1) | |||||||
– Handhaving | 145,5 | 139,8 | 135,7 | 135,7 | 135,6 | 135,6 | 135,6 |
– Vergunningverlening | 134,8 | 123,6 | 121,6 | 121,5 | 121,3 | 121,3 | 121,3 |
3. Omzet per productgroep (pxq)(x € 1.000) | |||||||
– Handhaving | 140.082 | 125.968 | 119.017 | 118.634 | 118.477 | 118.495 | 118.496 |
– Vergunningverlening | 12.068 | 7.584 | 8.850 | 9.188 | 9.188 | 9.188 | 9.188 |
4. FTE-totaal (gemiddeld excl. externe inhuur) | 1.152 | 1.122 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 | 1.113 |
5. Saldo van baten en lasten (%) | 2,1% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
6. Kwaliteitsindicator 1: Doorlooptijd vergunningen binnen norm | 86% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
7. Kwaliteitsindicator 2: Wachttijden informatiecentrum | 29 sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. | <20sec. |
Omschrijving Specifiek Deel Inspectiediensten | |||||||
8. Kwaliteit Handhaving: | |||||||
Klachten (bezwaar en beroep) | 3.812 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Waarvan gegrond (%) | n.b. | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Toelichting
Bovenstaand overzicht bevat de doelmatigheidsindicatoren van de ILT en is opgesteld conform de Rijksbegrotingsvoorschriften. Het geraamde aantal fte’s past binnen de randen van de begroting.
De daling van kosten en tarieven in 2018 is het gevolg van de bezuinigingen die gerealiseerd worden op de ondersteunende functies.
De kwaliteitsindicatoren (6, 7 en 8) betreffen de kwaliteit van vergunningverlening, dienstverlening en handhaving. Aangezien «gegronde klachten» in het Inspectieproces niet bestaan, cq. van de klachten niet formeel wordt vastgesteld of deze wel of niet gegrond zijn, is deze vervangen door «bezwaar- en beroepszaken». De ILT streeft naar 0% gegrond verklaarde bezwaren en beroepen.