Inleiding
SSC-ICT is de rijksbrede shared service organisatie die de Rijksdienst ontzorgt met generieke en gemeenschappelijke ICT oplossingen. SSC-ICT levert generieke Rijksbrede toepassingen als Rijksportaal en de Samenwerkingsruimte.
Daarnaast verzorgt SSC-ICT voor de aangesloten departementen de telecommunicatie, hosting van bedrijfspecifieke applicaties en op de Digitale Werkplekomgeving Rijk (DWR) gebaseerde kantoorautomatisering. In 2018 betreft dit alle departementen met uitzondering van Economische Zaken (EZ), Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en Defensie.
SSC-ICT heeft de volgende meerjarig doorwerkende doelstellingen:
-
• Een geleidelijke stijging qua klanttevredenheid naar 8% in 2022;
-
• De SSC-ICT medewerkers werken met plezier;
-
• Een daling van het aantal externe krachten ten opzichte van het aantal interne medewerkers.
Staat van baten en lasten
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
Omzet moederdepartement | 45.282 | 36.400 | 45.500 | 49.500 | 49.900 | 50.400 | 51.500 |
Omzet overige departementen | 191.562 | 197.997 | 213.181 | 209.547 | 208.406 | 207.755 | 208.104 |
Omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.626 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 238.470 | 234.397 | 258.681 | 259.047 | 258.306 | 258.155 | 259.604 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 215.754 | 199.500 | 203.100 | 202.300 | 203.300 | 204.300 | 205.300 |
– personele kosten | 123.046 | 108.900 | 110.500 | 108.700 | 108.700 | 108.700 | 108.700 |
– waarvan eigen personeel | 55.502 | 62.655 | 71.070 | 74.130 | 74.130 | 74.130 | 74.130 |
– waarvan externe inhuur | 65.087 | 46.245 | 36.930 | 32.070 | 32.070 | 32.070 | 32.070 |
– waarvan overige personele kosten | 2.457 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 2.500 |
– materiële kosten | 92.708 | 90.600 | 92.600 | 93.600 | 94.600 | 95.600 | 96.600 |
– waarvan apparaat ICT | 77.484 | 65.300 | 67.300 | 68.300 | 69.300 | 70.300 | 71.300 |
– waarvan bijdrage aan SSO's | 13.791 | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 | 17.300 |
– waarvan overige materiële kosten | 1.433 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Rentelasten | 98 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 |
Afschrijvingskosten | 30.324 | 34.647 | 55.331 | 56.497 | 54.756 | 53.605 | 54.054 |
– materieel | 30.324 | 34.647 | 55.331 | 56.497 | 54.756 | 53.605 | 54.054 |
– waarvan apparaat ICT | 30.324 | 34.647 | 55.331 | 56.497 | 54.756 | 53.605 | 54.054 |
– immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige kosten | 8.585 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 8.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 254.761 | 234.397 | 258.681 | 259.047 | 258.306 | 258.155 | 259.604 |
Saldo van baten en lasten | – 16.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Omzet
Sinds 2016 maakt SSC-ICT gebruik van een kostprijsmodel, waarin verschillende services zijn onderkend. Over de aantallen en de servicevoorwaarden worden jaarlijks afspraken met de verschillende departementen gemaakt. Aanvullend worden voor specifieke projecten met de verschillende opdrachtgevers afspraken gemaakt over de dienstverlening en de financiering.
Naast de ontwikkeling en uitrol van nieuwe diensten, zal door autonome stijging in de benodigde opslag-, server en netwerkcapaciteit het kostenniveau van SSC-ICT stijgen. Dit wordt verrekend met de klanten van SSC-ICT waardoor de omzet in gelijke mate zal toenemen.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. SSC-ICT zet in op minder extern personeel door de omzetting van extern personeel naar ambtelijk. Hierdoor stijgen de kosten eigen personeel en dalen (meerjarig) de externe inhuur kosten.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hostingskosten voor applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting, ICT en de servicekosten BZK onder deze post. Doordat SSC-ICT qua dienstverlening en personele omvang zal toenemen, stijgen ook de kosten voor huisvesting en de overige bedrijfsvoeringkosten.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de financieringslasten van de bij het Ministerie van Financiën aangegane leningen voor de aanschaf van de voor de dienstverlening benodigde hard- en software en overige materiële vaste activa. In deze begroting is een rente van 0,0% gehanteerd.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingen bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Door uitbreiding van bestaande dienstverlening en nieuwe dienstverlening zijn extra investeringen voorzien waarmee hogere afschrijvingslasten gepaard gaan.
Kasstroomoverzicht
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari 2017 + depositorekeningen | 34.742 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 33.223 | 234.397 | 258.681 | 259.047 | 258.306 | 258.155 | 259.604 | |
–/– totaal uitgaven operationele kasstroom | – 26.655 | – 199.750 | – 203.350 | – 202.550 | – 203.550 | – 204.550 | – 205.550 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 6.568 | 34.647 | 55.331 | 56.497 | 54.756 | 53.605 | 54.054 |
–/– totaal investeringen | – 59.345 | – 42.514 | – 30.000 | – 34.500 | – 51.000 | – 100.000 | – 23.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 59.275 | – 42.514 | – 30.000 | – 34.500 | – 51.000 | – 100.000 | – 23.000 |
–/– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door het moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
–/– aflossingen op leningen | – 25.304 | – 34.647 | – 55.331 | – 56.497 | – 54.756 | – 53.605 | – 54.054 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 51.916 | 42.514 | 30.000 | 34.500 | 51.000 | 100.000 | 23.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 26.612 | 7.867 | – 25.331 | – 21.997 | – 3.756 | 46.395 | – 31.054 |
5. | Rekening courant RHB 31 december 2017 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro) | 8.647 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 | 17.000 |
Toelichting
Voor 2021 geldt dat er aanzienlijke investeringen gedaan worden in de nieuwe werkplekken. De investeringen nemen toe door de introductie van de vernieuwde werkplekconcepten van DWR-Next (de basiswerkplek) en de iDiplomatie werkplek, specifiek voor BZ. Deze investeringen worden geactiveerd en daardoor qua kosten ge-egaliseerd.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
2016 Stand Slotwet | 2017 Vastgestelde begroting | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijs voor beheertaken (werkplektarief) | 1.470 | ||||||
Kostprijs backend werkomgeving | 670 | 780 | 780 | 780 | 780 | 780 | |
Kostprijs locatiegebonden werkplek | 650 | 680 | 680 | 680 | 680 | 680 | |
Kostprijs Kiosk PC incl monitor | 310 | 270 | 270 | 270 | 270 | 270 | |
Totale omzet per product of dienst | 236.844 | 226.397 | 247.562 | 244.186 | 245.284 | 248.173 | 249.173 |
Generiek (infrastructuur, rijksportaal en samenwerkfunctionaliteit, ODC DH km2) | 12.105 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 | 14.000 |
Gemeenschappelijk (basis kantoorautomatisering + hosting) | 168.293 | 121.097 | 183.512 | 180.436 | 181.534 | 184.423 | 185.423 |
Specifiek (plusdiensten en maatwerk) | 56.446 | 91.300 | 50.050 | 49.750 | 49.750 | 49.750 | 49.750 |
FTE-totaal (excl. Externe inhuur) | 720,2 | 795,1 | 925,1 | 1049,1 | 1049,1 | 1049,1 | 1049,1 |
Aantal externe FTE's in % van de totale FTE's | 37,0% | 28,9% | 23,3% | 20,8% | 19,9% | 19,2% | 19,2% |
Saldo van baten en lasten (%) | – 6,9% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Klanttevredenheid (KTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Medewerkertevredenheid (MTO) | nb | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel – ICT Diensten | |||||||
Beschik-/betrouwbaarheid basisfunctionaliteit | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Geleverd binnen gestelde termijn | 91,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Incidenten hersteld binnen afgesproken tijd | 88,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Kwaliteit beantwoorden vragen | |||||||
Beantwoorden helpdeskvragen binnen afgesproken tijd | 99,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% |
Direct beantwoorden helpdeskvragen | 88,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Toelichting
Kostprijsindicator
Door de introductie van het kostprijsmodel in 2016, is de oude kostprijs voor beheertaken vervallen. De tarieven van de drie meest relevante services uit het nieuwe kostprijsmodel zijn opgenomen als vervangend doelmatigheidskengetal. Met de ontwikkeling van de DWR Next en de iDiplomatie werkplek, wordt de rekenkracht centraal vanuit het datacentrum geleverd en hierdoor kunnen de werkplekken binnen het Rijk met minder krachtige PC’s worden ingericht. Dit is zichtbaar in de tariefsontwikkeling van 2017 naar 2018. De backend, ofwel het rekencentrum, en de locatiegebonden voorzieningen worden duurder. De kiosk PC inclusief monitor wordt goedkoper.
Omzet per product of Dienst
In de ontwerpbegroting 2017 is een oudere en afwijkende definitie gehanteerd voor de verdeling van de omzet. Voor de slotwet 2016 en in de ramingen voor 2018 en verdere jaren, is een nieuwere definitie gehanteerd. Als de omzet in de ontwerpbegroting 2017 volgens die nieuwere definitie verdeeld zou zijn, dan zou de omzet per categorie uitkomen op het gemiddelde van 2016 en 2018.
Personele ontwikkeling (Formatie en Externe inhuur)
SSC-ICT kent momenteel veel externe krachten. Door overname van taken zal de organisatieomvang van SSC-ICT de komende jaren toenemen. Tevens wordt ingezet op de omzetting van extern personeel naar ambtelijk personeel. Beide ontwikkelingen tezamen verklaren de verwachtte toename van de ambtelijke formatie.