Algemene Doelstelling
Het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen en een duurzame leefomgeving.
Financieren
Rollen en Verantwoordelijkheden
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving in het transport en de leefomgeving. De Minister heeft een nationale coördinatie- c.q. verantwoordingsverplichting richting de EU ten aanzien van internationale milieuregelgeving.
Binnen het departement is de uitvoering van de handhaving en het toezicht opgedragen aan het agentschap Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De werkzaamheden van dit agentschap worden grotendeels gefinancierd via bijdragen vanuit IenW. Een deel van de kosten van vergunningverlening wordt gefinancierd vanuit tarieven aan externe partijen; het niet gedekte deel van de kosten van vergunningverlening wordt gefinancierd vanuit bijdragen op artikel 97 uit deze begroting. De tarieven die aan externe partijen voor vergunningverlening wordt gevraagd zijn dus niet geheel kostendekkend.
De Autoriteit woningcorporaties als onderdeel van de ILT houdt namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties toezicht op de woningcorporaties. Dit toezicht wordt, met uitzondering van het toezicht op de naleving van de Wet normering topinkomens (WNT), gefinancierd via een jaarlijkse heffing op deze woningcorporaties. Het toezicht op de naleving van de WNT wordt uit de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gefinancierd.
Namens de Minister van Economische Zaken en Klimaat wordt toezicht gehouden op het gebruik van gassen die invloed hebben op het klimaat. Naast ozonlaag afbrekende gassen zijn dit ook gassen die als broeikasgas worden bestempeld.
De ILT voert het toezicht uit en geeft vergunningen af voor de zogenaamde precursoren voor explosieven namens de Minister van Justitie en Veiligheid. Deze stoffen kunnen worden gebruikt om (terroristische) aanslagen te plegen. Verkoop ervan is door een vergunningstelsel beperkt.
(Doen) uitvoeren
De Minister is verantwoordelijk voor de uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap ILT.
De rol uitvoeren heeft betrekking op:
-
• Toezicht door middel van inspecties/controles
-
• Het houden van audits
-
• Het afhandelen van incidenten/voorvallen
-
• Het doen van onderzoeken
-
• Vergunningverlening
-
• Afhandeling meldingen
-
• Afhandeling vragen
Een beschrijving van het uitvoeringsprogramma van de ILT is te vinden in het Meerjarenplan 2019–2023 (MJP) dat in het najaar 2018 aan de Tweede Kamer wordt verzonden. In dit meerjarenplan wordt de Tweede Kamer ook verder geïnformeerd over het toezicht op de woningcorporaties van de Autoriteit woningcorporaties.
Indicatoren en kengetallen
Onderstaande tabel geeft inzicht in de voorziene activiteiten in het begrotingsjaar.
De ILT zet haar schaarse capaciteit selectief in op de terreinen waar de maatschappelijke risico’s het grootst zijn en waar het handelen van de ILT het meeste effect kan sorteren. Een belangrijke pijler voor deze afweging is de ILT-Brede Risicoanalyse (IBRA). Deze wordt tegelijk met het MJP aangeboden aan de Tweede Kamer. Deze ontwikkelde methode helpt de ILT om ordelijk te kiezen, op basis van maatschappelijke schade, aan welke taken zij prioriteit geeft en aan welke niet. De grootste maatschappelijke risico’s worden door de ILT programmatisch aangepakt, met telkens de meest kansrijke combinatie van disciplines, specialisten en instrumenten. Daarbij worden instrumenten ingezet van gerichte nalevingscommunicatie tot opsporing. De ILT is gestart met zeven programma’s. In 2019 worden daar vier programma’s aan toegevoegd.
Bij de inrichting van de thematische inspectieprogramma’s wordt de bestaande capaciteitsinzet gericht op het verbeteren van de effectiviteit op deze onderwerpen.
Productie-aantallen 2019 | Vergunningverlening | Toezicht | Onderzoek en handhaving (Incidenten) | Dienstverlening |
---|---|---|---|---|
ILT | 21.000 | 67.300 | 3.500 | 620.000 |
waarvan AW (Autoriteit woningcorporaties) | 750 | 175 | 4 | 0 |
Bovengenoemde aantallen zijn gebaseerd op de huidige inzichten. Ontwikkelingen binnen en buiten de ILT zorgen ervoor dat het werk van de ILT de komende tijd zal veranderen. De snel veranderende wereld en (technologische) ontwikkelingen in de maatschappij vragen dat van de ILT. Maar ook de conclusies uit de parlementaire enquête over de Fyra en de vele taken van de ILT eisen dat de organisatie verandert. De ILT wil haar taken kunnen uitvoeren en daarbij voldoende flexibel worden en blijven om te kunnen meebewegen met nieuwe ontwikkelingen. De basis voor de verandering is:
-
A. informatie gestuurd (data) werken en transparant over resultaten;
-
B. selectieve en effectieve inzet gebaseerd op de hiervoor genoemde risicoanalyse;
-
C. invulling geven aan reflectieve en signalerende functie;
-
D. optimale dienst-(vergunning)verlening en verbetering kostendekkendheid.
Beleidswijzigingen
Voor de in het regeerakkoord aangekondigde exportheffing op afvalstoffen zal de ILT als toezichthouder gaan optreden.
Budgettaire gevolgen van beleid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 106.759 | 110.547 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 | |
Uitgaven: | 106.759 | 110.547 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | |||||||
24.01 | Handhaving en toezicht | 106.759 | 110.547 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 106.759 | 110.547 | 108.072 | 107.253 | 107.235 | 107.241 | 107.241 |
– Afval, Industrie en bedrijven | 22.092 | 22.915 | 23.675 | 23.559 | 23.492 | 23.493 | 23.493 | |
– Rail en wegvervoer | 22.634 | 23.257 | 22.834 | 22.845 | 22.861 | 22.863 | 22.863 | |
– Scheepvaart | 18.356 | 18.607 | 18.244 | 18.253 | 18.272 | 18.272 | 18.272 | |
– Luchtvaart | 15.522 | 16.426 | 16.342 | 15.609 | 15.615 | 15.617 | 15.617 | |
– Water, producten en stoffen | 20.230 | 20.728 | 19.833 | 19.843 | 19.851 | 19.852 | 19.852 | |
– Programmakosten handhaving ILT | 6.975 | 7.664 | 6.194 | 6.194 | 6.194 | 6.194 | 6.194 | |
– Afval Industrie en Bedrijven CN | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
– Scheepvaart CN | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
– Luchtvaart CN | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
– Water, Producten en Stoffen CN | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De uitgaven voor de bijdrage aan het agentschap ILT zijn volledig juridisch verplicht. De bijdrage aan het agentschap ILT heeft een structureel karakter.
Toelichting op de financiële instrumenten
De werkzaamheden die de ILT uitvoert voor de financiële bijdragen van het moederdepartement aan het agentschap zijn toe te wijzen aan de hieronder weergegeven onderdelen. In het Meerjarenplan (MJP) 2019–2023 staat uitgebreider beschreven welke taken worden uitgevoerd en de bijbehorende kengetallen ten aanzien van programma’s, vergunningverlening en toezicht. Vergunningverlening en de werkzaamheden van de Autoriteit woningcorporaties worden niet gedekt door agentschapsbijdrages maar door bijdrages uit de markt respectievelijk de sector.
24.01 Handhaving en toezicht
De ILT voert haar werkzaamheden uit op basis van de volgende verdeling:
-
A. Programmatisch
-
B. Niet-programmatisch
-
C. Onderzoek en handhaving (incidenten)
-
D. Optimale dienstverlening en vergunningverlening
-
E. Autoriteit woningcorporaties
A. Programma’s in 2019
De ILT zet haar schaarse middelen in op de taken met de grootste maatschappelijke risico’s, zoals die met behulp van de ILT-Brede Risicoanalyse (IBRA) zijn berekend. Vraagstukken vereisen steeds vaker een integrale in plaats van sectorale benadering waarbij ook rekening is gehouden met de technologische ontwikkelingen. De grootste maatschappelijke risico’s worden programmatisch opgepakt. Deze nieuwe aanpak vraagt om samenwerking met collega’s van beleid en van andere inspecties op basis van een gedegen informatiepositie, een efficiënte inzet van multidisciplinaire teams en de juiste middelen, gericht op het grootste maatschappelijke effect.
11 Programma’s
In 2018 is de ILT gestart met programmatisch werken op de zes belangrijkste onderwerpen van de IBRA. Die risico’s worden programmatisch aangepakt en worden hierna benoemd. In het MJP staan de ambities en activiteiten ruim beschreven. Met de in de programma’s genoemde activiteiten wil de ILT bijdragen aan de realisatie van deze ambitieuze doelstellingen. De mate waarin dit op dit moment al haalbaar is, is onderdeel van de ontwikkeling om tot programmatisch werken te komen. Dit zal met vallen en opstaan gepaard gaan. Om deze ervaringen te delen, organiseert de ILT in 2019 voor elk van de programma’s een in- en externe stakeholderbijeenkomst.
De ILT wil op termijn meer werk programmeren waarbij de werkzaamheden van de ILT beargumenteerd en gestuurd worden op basis van het maatschappelijk doel. In 2019 wordt gestart met vier programma’s die zijn gebaseerd op de uitkomsten van IBRA 2018 (programma’s 1 t/m 4). De ILT werkt dan op de volgende onderwerpen in programma’s:
-
1. Onjuiste uitvoering rijksbeleid meest risicovolle bedrijven
-
2. Legionellabestemming bij prioritaire instellingen
-
3. Verstoring marktwerking taxivervoer
-
4. Onveilig spoorvervoer
-
5. Aantasting van bodem, grond- en oppervlaktewater
-
6. Onjuiste verwerking van afvalstoffen
-
7. Marktevenwicht in het goederenvervoer over de weg
-
8. Productenlabels en ecodesign
-
9. Vrijkomen van ozonlaag afbrekende en klimaatschadelijke stoffen
-
10. Uitstoot en/of lozing van gevaarlijke stoffen door scheepvaart
-
11. Schiphol
Met deze stap wordt de top 10 van grootste risico’s, berekend door de IBRA, programmatisch aangepakt. Het elfde programma «Schiphol» is ingegeven door politiek-bestuurlijk belang.
B. Niet-programmatisch werken
Toezicht en opsporing
Toezicht en opsporing is in 2019 voor een groot deel (nog) niet ondergebracht in de programma’s. Het gaat om taken zoals milieuveiligheid van stoffen en producten, transport over weg, rail en water en door de lucht, gevaarlijke stoffen en risicovolle bedrijven en het toezicht op certificerende instellingen en andere overheden. Er wordt toezicht gehouden op basis van objectinspecties, administratiecontroles en audits. Dit werk continueert en verandert ook.
Certificerende instellingen
De ILT onderhoudt een relatie met ruim 600 certificerende instellingen. Een deel van deze certificerende instellingen verstrekt in mandaat van de overheid c.q. de ILT certificaten. Dergelijke stelsels, waarbij marktpartijen in mandaat de publieke taak van vergunningverlening uitvoeren, komen voor in verschillende maatschappelijke domeinen en in verschillende vormen. Behalve dat de ILT in 2019 doorgaat met de professionalisering van haar optreden binnen deze (wettelijke) stelsels, zal zij ook in 2019, mogelijk samen met andere toezichthouders, een nadere analyse maken van mogelijke risico’s voor de publieke belangen die aan dergelijke stelsels kunnen kleven
C. Onderzoek en Handhaving
Nederland is veiliger, maar het voelt niet zo. Dat is een van de uitkomsten uit de ILT-omgevingsanalyse. Incidenten, bijzondere gebeurtenissen en niet te voorspellen ontwikkelingen vinden plaats en leiden tot een heftige reactie in de samenleving. De ILT onderzoekt incidenten als handhaver en kan handelend optreden.
D. Dienstverlening en Vergunningverlening
De ILT werkt aan kostenefficiency door het optimaliseren en verzakelijken van de dienstverlening en de vergunningverlening. De ILT is altijd bereikbaar via haar meld- en informatiecentrum. Via de informatievoorziening op de website, de webcare, mediavoorlichting, afstemming met sectoren en branches en door middel van direct contact met het klantcontactcentrum. Het frontoffice van de ILT herkent en vangt signalen op uit de omgeving, bundelt die signalen en zet deze door in de organisatie. Via klanttevredenheidsonderzoeken meet de ILT de tevredenheid van klanten.
De ILT ontwikkelt zich op het gebied van vergunningverlening verder tot een organisatie die de aanvrager duidelijkheid, eenvoud en gemak biedt.