Algemene Doelstelling
Een duurzaam en efficiënt beheer en gebruik van bodem en ondergrond. Het doel is de vraagstukken op het gebied van bodemkwaliteit, drinkwatervoorziening, grondwater, bodemdaling, duurzaam bodembeheer in de landbouw, kabels en leidingen en bodemenergie in relatie met de maatschappelijke opgaven als energietransitie en klimaatadaptatie aan te pakken. Daarnaast is het beleid gericht op het tot stand brengen van een betrouwbare en betaalbare drink- en afvalwatervoorziening in Caribisch Nederland.
Het Rijk is enerzijds verantwoordelijk voor het systeem van wet- en regelgeving omtrent beheer en gebruik van bodem, ondergrond en wateren en stimuleert anderzijds de investeringen en de bescherming daarvan. Daardoor heeft de Minister van IenW een stimulerende en een regisserende rol.
Stimuleren
Rollen en verantwoordelijkheden
Voor het onderdeel Bodem en Ondergrond is de algemene doelstelling om te komen tot een duurzaam en efficiënt beheer en gebruik van bodem en ondergrond. De (Rijks)structuurvisie Ondergrond vormt een belangrijke basis voor het ordenen van activiteiten in de bodem en ondergrond. De aanpak is onder meer beschreven in het Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020 en het Convenant Bodem en Bedrijven 2015. Het Rijk bevordert de investeringen in de kwaliteit van bodem en ondergrond door middel van:
-
• Het bevorderen van de duurzame kwaliteit van het doelmatig gebruik van het bodem- en watersysteem.
-
• Het Uitvoeringsprogramma van het Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020
-
• Het efficiënt beschermen van drinkwaterbronnen door het landelijk faciliteren/stimuleren van de totstandkoming van gebiedsdossiers.
Caribisch Nederland Afvalwatervoorziening
Aanpassen van de Wet VROM BES en de Wet FIN-BES met als doel het van een afvalwaterheffing en de verkoop van gezuiverd afvalwater voor irrigatie mogelijke te maken en zo de exploitatiekosten van het afvalwaterbeheer te dekken.
Regisseren
De Minister van IenW heeft bij het onderwerp Bodem en Ondergrond een systeemverantwoordelijkheid voor het goed laten verlopen van processen op het gebied van duurzaam en efficiënt beheer en gebruik van bodem en ondergrond. De Minister van IenW is vanuit deze rolopvatting verantwoordelijk voor:
-
• De opname van de Wet bodembescherming in de Omgevingswet;
-
• Het proces waarbij de decentrale overheden in staat worden gesteld van om uiterlijk in 2030 de bodemverontreiniging-problematiek te beheersen;
-
• De verdere ontwikkeling van regelgeving en kennis van de bodem en ondergrond. Deze ontwikkeling ondersteunt het beleid in relatie tot maatschappelijke opgaven en faciliteert de toepassing daarvan door de andere overheden;
-
• Het toezicht op en de handhaving van (een deel van) de wet- en regelgeving door de ILT op dit beleidsterrein (zie beleidsartikel 24 Handhaving en Toezicht);
-
• Het beleid (beleidsnota drinkwater), regelgeving (drinkwaterwet) en het uitoefenen van toezicht/handhaving (via de ILT) op de levering van deugdelijk drinkwater;
-
• De zorg – samen met andere bestuursorganen – voor de duurzame veiligstelling van de openbare drinkwatervoorziening (zorgplicht).
Drinkwatervoorziening Caribisch Nederland
Wetswijziging Wet elektriciteit en drinkwater BES (reparatie capaciteitstarief) om zo de toegankelijkheid en de betaalbaarheid van drinkwater in Caribisch Nederland te garanderen. Door het insulaire karakter, de geringe bevolkingsomvang en het ontbreken van grote zoetwatervoorraden zal de drinkwatervoorziening in Caribisch Nederland nooit kostendekkend zijn. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt daarom een subsidie op de transportkosten voor drinkwater beschikbaar.
Afvalwatervoorziening Caribisch Nederland
Door de aanpassing van de Wet VROM BES en de Wet FIN-BES kan het openbaar lichaam Bonaire een lokale verordening afvalwaterheffing op- en vaststellen.
Indicatoren en Kengetallen
Voor het Meerjarenprogramma Bodem wordt verwezen naar het Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020 (stcrt. 2015, 14854). In dit convenant is onder meer beschreven hoe de overheden de focus leggen bij de aanpak van de resterende verontreinigingen. Resterende verontreinigingen zijn verontreinigingen waarbij het risico voor mens, plant en dier het grootst is. In het convenant is afgesproken dat, afhankelijk van de situatie, spoedlocaties uiterlijk in 2020 zijn gesaneerd, dan wel dat de risico’s worden beheerst, dan wel in beeld gebracht en er concrete plannen voor de aanpak zijn gemaakt. De budgetten van het meerjarenprogramma Bodem worden over de bevoegde overheden ex-Wet Bodembescherming (ex Wbb) verdeeld via het Provincie- en Gemeentefonds. Gedurende de Convenantsperiode rapporteert het gezamenlijke uitvoeringsprogramma over de bereikte resultaten. In de systematiek van deze monitoring wordt onder andere gekeken naar het aantal spoedlocaties die in uitvoering zijn, hoeveel er afgerond zijn, hoeveel er nog niet gestart zijn, en de kosten van de aanpak.
Beleidswijzigingen
Op dit artikel hebben geen beleidswijzigingen plaatsgevonden met een effect op de begroting 2019 voor wat betreft de onderwerpen Bodem en Ondergrond. Uitzondering hierop betreft de drinkwatervoorziening in Caribisch Nederland. Door flinke investeringen in de voorziening zijn de tarieven sterk gestegen en zonder extra tariefsubsidie wordt drinkwater onbetaalbaar voor kleinverbruikers hetgeen in strijd is met het vigerende beleid. Via extra tariefsubsidie blijft drinkwater voor deze groep toegankelijk en betaalbaar. De hoeveelheid extra benodigde tariefsubsidie wordt in 2018 nader uitgewerkt.
De voormalige artikelonderdelen Eenvoudig Beter, Gebiedsontwikkeling, Geo-informatie en Ruimtelijk instrumentarium zijn vanaf 2018 overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties.
Budgettaire gevolgen van beleid
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 160.868 | 77.567 | 26.820 | 21.030 | 127.372 | 123.880 | 138.422 | |
Uitgaven: | 136.527 | 39.046 | 41.436 | 35.044 | 139.643 | 137.703 | 138.422 | |
Waarvan juridisch verplicht | 97% | |||||||
13.01 | Ruimtelijk instrumentarium | 10.786 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.01.01 | Opdrachten | 9.220 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Wabo | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Architectonisch beleid | 2.285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– OLO | 3.238 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 3.697 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.01.02 | Subsidies | 1.376 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Programma Ruimtelijk Ontwerp | 1.376 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.01.03 | Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.01.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 190 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02 | Geo-informatie | 33.717 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02.01 | Opdrachten | 5.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.02.02 | Subsidies | 1.967 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Basisregistraties | 1.967 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.02.06 | Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 26.421 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Kadaster | 26.421 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.03 | Gebiedsontwikkeling | 9.473 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.01 | Opdrachten | 1.296 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.02 | Subsidies | 48 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.03.03 | Bijdrage aan agentschappen | 2.402 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.03.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 5.726 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Projecten BIRK | 3.176 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Projecten Nota Ruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Projecten Bestaand Rotterdams Gebied | 2.550 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04 | Ruimtegebruik bodem | 18.723 | 32.080 | 36.723 | 32.176 | 139.643 | 137.702 | 138.421 |
13.04.01 | Opdrachten | 5.727 | 7.314 | 16.416 | 17.007 | 14.967 | 5.167 | 5.400 |
13.04.02 | Subsidies | 7.499 | 8.611 | 13.480 | 11.149 | 13.983 | 20.507 | 18.705 |
– Bedrijvenregeling | 1.385 | 2.176 | 8.657 | 8.938 | 11.772 | 18.296 | 16.208 | |
– Programma Commissie MER | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Subsidies Caribisch gebied | 4.114 | 6.435 | 4.823 | 2.211 | 2.211 | 2.211 | 2.497 | |
– Overige subsidies | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04.03 | Bijdrage aan agentschappen | 5.497 | 3.569 | 3.566 | 3.566 | 3.566 | 3.566 | 3.566 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 5.497 | 3.569 | 3.566 | 3.566 | 3.566 | 3.566 | 3.566 | |
13.04.04 | Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 12.586 | 3.261 | 454 | 107.127 | 108.462 | 110.750 |
– Meerjarenprogramma Bodem | 0 | 12.442 | 3.261 | 454 | 107.127 | 108.462 | 110.750 | |
– Programma Gebiedsgericht instrumentarium | 0 | 144 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.04.07 | Bekostiging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering klimaatadaptatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.05 | Omgevingswet | 63.828 | 6.966 | 4.713 | 2.868 | 0 | 1 | 1 |
13.05.01 | Opdrachten | 38.108 | 3.478 | 2.353 | 1.432 | 0 | 0 | 0 |
– Eenvoudig Beter | 962 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Omgevingswetgeving | 37.087 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Overige opdrachten | 59 | 3.478 | 2.353 | 1.432 | 0 | 0 | 0 | |
13.05.02 | Subsidies | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Stimuleringsregeling Impl Omgevingswet | 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
13.05.03 | Bijdrage aan agentschappen | 16.720 | 3.488 | 2.360 | 1.436 | 0 | 1 | 1 |
– waarvan bijdrage aan RWS | 16.720 | 3.488 | 2.360 | 1.436 | 0 | 1 | 1 | |
Ontvangsten | 12.248 | 0 | 4.450 | 0 | 2.000 | 0 | 0 |
13.04 Ruimtegebruik bodem
Budgetflexibiliteit
Van het opdrachtenbudget is een deel juridisch verplicht op grond van lopende verplichtingen vanwege de uitvoering van het bodembeleid. De uitgaven voor de subsidies en de agentschapsbijdrage aan RWS/WVL en de bijdragen aan drink- en afvalwatervoorzieningen in Caribisch Nederland zijn juridisch verplicht.
Het niet-juridisch verplichte deel op dit artikel heeft met name betrekking op gelden conform de bestuurlijke afspraken voor knelpunten in de uitvoering van de Wet bodembescherming en grootschalige bodemsaneringsprojecten.
13.04 Ruimtegebruik bodem
Toelichting op de financiële instrumenten
13.04.01 Opdrachten
De opdrachtverlening heeft betrekking op uitbesteding van beleidsinhoudelijke onderzoeksopdrachten en evaluaties aan derden op het gebied van: Bodem, Drinkwater en Waterketen, BES-eilanden, Commissie van deskundigen Drinkwaterbesluit, Structuurvisie Ondergrond (STRONG), Bodemenergie, Milieueffectrapportage en NEN-regelgeving (drinkwater, bodem, zwemwater).
13.04.02 Subsidies
Bedrijvenregeling
Op grond van de Wet bodembescherming en het Besluit financiële bepalingen bodemsanering, worden subsidies ten behoeve van saneringsmaatregelen van bedrijven vastgelegd.
Caribisch Nederland
Dit betreft subsidiebijdragen ten behoeve van de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de drinkwater- en afvalwatervoorzieningen in Caribisch Nederland. Een goede drinkwatervoorziening is van groot belang voor de volksgezondheid, het welzijn en de welvaart van Caribisch Nederland. Vanwege de geringe bevolkingsomvang, het ontbreken van grote zoetwatervoorraden en het insulaire karakter is de drinkwatervoorziening in Caribisch Nederland niet kostendekkend. De Minister van Infrastructuur en Waterstaat stelt daarom in 2019 in totaal 4,8 miljoen euro subsidie beschikbaar om de toegankelijkheid tot schoon en veilig drinkwater in Caribisch Nederland te garanderen.
13.04.03 Bijdragen aan agentschappen
De Uitvoeringsorganisatie bodem en ondergrond bij RWS/WVL: dit betreft een opdracht aan het agentschap RWS. Concreet gaat het hierbij om het verrichten van uitvoerende wettelijke taken op grond van de Wet bodembescherming en ondersteuning van de beleidsontwikkeling op het gebied van bodem en ondergrond.
13.04.04 Bijdragen aan medeoverheden
Meerjarenprogramma bodem
Het bodembeleid voor de periode 2016–2020 is opgenomen in het Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020 (Stcrt. 2015, 14854). Dit convenant is ondertekend door het Rijk, het IPO, de VNG en de Unie van Waterschappen. Dit convenant vormt de basis voor het verstrekken van een bijdrage aan de andere overheden voor de financiering van de uitvoering van het convenant, inclusief de aanpak van verontreinigingen. Tevens vindt de betaling van eerdere toezeggingen voor de aanpak van enkele specifieke verontreinigingen plaats. Dit betreft o.a. de rijksbijdrage aan het Rotterdamse Havengebied en Utrecht Griftpark.
Het resterende budget voor 2019 is voorzien voor eventuele knelpunten (artikel 11.4 Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020) en voor benodigde aanvullende financiële middelen voor individuele bevoegde overheden Wbb in verband met de uitvoering van het convenant (artikel 11.3 Convenant Bodem en Ondergrond 2016–2020).
13.05.03 Bijdragen aan agentschapen
Dit betreft de agentschapsbijdrage voor de transitie van het agentschap Rijkswaterstaat in het kader van de Omgevingswet.