Stand ontwerp begroting | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB | Vastgestelde begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 1e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
(1) | (2) | (3)=(1+2) | (4) | (5)=(3+4) | ||||||
Verplichtingen | 332 742 | 0 | 332 742 | 42 720 | 375 462 | ‒ 9 000 | ‒ 2 400 | ‒ 3 400 | 0 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 767 260 | 0 | 767 260 | 20 020 | 787 280 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
waarvan juridisch verplicht | 71% | 80% | ||||||||
4.1 | Humanitaire hulp | 370 017 | 0 | 370 017 | 43 300 | 413 317 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Noodhulpprogramma's | 87 000 | 87 000 | 15 000 | 102 000 | ||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Noodhulpprogramma's | 200 000 | 200 000 | 27 500 | 227 500 | ||||||
Noodhulpprogramma's non-ODA | 1 017 | 1 017 | 800 | 1 817 | ||||||
UNHCR | 33 000 | 33 000 | 0 | 33 000 | ||||||
UNRWA | 13 000 | 13 000 | 0 | 13 000 | ||||||
Wereldvoedselprogramma | 36 000 | 36 000 | 0 | 36 000 | ||||||
4.2 | Opvang en bescherming in de regio en migratiesamenwerking | 162 000 | 0 | 162 000 | ‒ 5 000 | 157 000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Opvang in de regio | 5 000 | 5 000 | 0 | 5 000 | ||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Opvang in de regio | 123 000 | 123 000 | 0 | 123 000 | ||||||
Migratie en ontwikkeling | 34 000 | 34 000 | ‒ 5 000 | 29 000 | ||||||
4.3 | Veiligheid en Rechtstaatontwikkeling | 235 243 | 0 | 235 243 | ‒ 18 280 | 216 963 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | ||||||||||
Legitieme stabiliteit | 26 950 | 26 950 | ‒ 14 950 | 12 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ‒ 10 000 | ||
Inclusieve vredes- en politieke processen | 7 362 | 7 362 | 638 | 8 000 | 638 | 638 | 2 638 | 2 638 | ||
Vredesdividend: werkgelegenheid en basisvoorzieningen | 51 000 | 51 000 | ‒ 36 000 | 15 000 | ‒ 45 000 | ‒ 49 000 | ‒ 51 000 | ‒ 51 000 | ||
Functionerende rechtsorde | 14 476 | 14 476 | 11 612 | 26 088 | 19 412 | 17 902 | 19 862 | 19 862 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Legitieme stabiliteit | 305 | 305 | 7 332 | 7 637 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | ||
Functionerende rechtsorde | 110 150 | 110 150 | 3 350 | 113 500 | 14 950 | 20 460 | 16 500 | 16 500 | ||
Inclusieve vredes- en politieke processen | 25 000 | 25 000 | 9 738 | 34 738 | 10 000 | 10 000 | 12 000 | 12 000 | ||
4.4 | Noodhulpfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Noodhulpfonds | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Toelichting
Verplichtingen
Saldo van diverse mutaties waarvan de belangrijkste verhogingen in verband met programma’s in Burkina Faso, Niger en Palestijnse gebieden en een vanwege vertraging in de voorbereiding vanuit 2019 doorgeschoven verplichting voor Grote Meren. Daarnaast is het verplichtingenbudget verhoogd in verband met het kunnen opstarten van noodhulp programma's ten behoeve van de eerste snelle respons op de COVID-19 pandemie(Kamerbrief Nederlands inzet bestrijding coronacrisis ontwikkelingslanden van 14 april 2020).
Uitgaven
Artikel 4.1
In verband met de snelle eerste respons (Kamerbrief Nederlands inzet bestrijding coronacrisis ontwikkelingslanden van 14 april 2020) op de COVID-19 pandemie is het budget voor humanitaire hulp verhoogd. De extra middelen worden ingezet voor het Strategic Preparedness and Response Plan, voor acute crisis respons via de VN (CERF), inzet op lokale capaciteit, het Rode Krijs met bijzondere aandacht voor Psychosociale hulp en het flexibele noodhulpkanaal van het Nederlandse maatschappelijk middenveld.
Artikel 4.2
Het budget voor bijdragen migratie en ontwikkeling is teruggebracht vanwege de benodigde dekking voor de eerste snelle respons op COVID-19.
Artikel 4.3
Op het artikel onderdeel 4.3 wordt per saldo budgetneutraal geschoven tussen een aantal instrumenten. Vanwege voortschrijdend inzicht vindt overheveling plaats tussen de instrumenten subsidies en bijdragen internationale organisaties van het thema Legitieme stabiliteit. Verder wordt het instrument subsidies Vredesdividend uitgefaseerd ten gunste van instrumenten onder Functionerende rechtsorde en Inclusieve vredesprocessen. De wijziging heeft betrekking op de financiering van specifieke sociaaleconomische wederopbouw projecten. Deze zullen niet meer worden geïnitieerd onder beleidsartikel 4.3 aangezien deze projecten al onder andere thema’s worden uitgevoerd (zoals voedselzekerheid, water, werkgelegenheid).
De benaming van het beleidsartikel is in 2019 aangepast naar ‘veiligheid en rechtstaatontwikkeling’ om het in lijn te brengen met de beleidsnota BHOS Investeren in Perspectief (2018). Over de invulling van het veiligheid en rechtsorde thema is de Tweede Kamer geïnformeerd per brief van 14 december 2018 over de Theories of Change (ToC) voor de thematische prioriteiten van het ontwikkelingsbeleid en de geografische focus binnen de bilaterale samenwerking.
Aanvullend is het budget verlaagd vanwege de benodigde dekking voor de eerste snelle respons op COVID-19. De budgetten voor bijdragen functionele rechtsorde van een aantal decentrale programma's zijn teruggebracht, alsmede de centrale budgetten voor bijdragen en subsidies voor legitieme stabiliteit.
Artikel 4.4
Geen opmerkingen.