Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. ISB 1 en 2, NvW) | Stand 1e suppletoire begroting (incl. ISB 3 t/m 7) (2) | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 143.836 | 3.309.336 | ‒ 3.371 | 16.108 | 3.322.073 |
waarvan betalingsverplichtingen | 443.836 | 1.449.336 | ‒ 3.371 | 16.108 | 1.462.073 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 7.766 | 7.766 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 330.000 | 0 | 0 | 330.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Lening SRH | 1.660 | 1.660 | 0 | 0 | 1.660 |
Lening KLM | 0 | 1.000.000 | 0 | 0 | 1.000.000 |
Overige betalingsverplichting | 12.176 | 17.676 | ‒ 3.371 | 8.342 | 22.647 |
waarvan garantieverplichtingen | ‒ 300.000 | 1.860.000 | 0 | 0 | 1.860.000 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | ‒ 300.000 | 1.860.000 | 0 | 0 | 1.860.000 |
Uitgaven | 442.176 | 1.447.676 | ‒ 3.371 | 15.936 | 1.460.241 |
waarvan juridisch verplicht | 99,3% | 99,2% | |||
Vermogensverschaffing | 330.000 | 330.000 | 0 | 7.766 | 337.766 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 330.000 | 0 | 0 | 330.000 |
Verwerving vermogenstitels | 0 | 0 | 0 | 7.766 | 7.766 |
Vermogensonttrekking | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 5.000 | 5.000 | 0 | 65 | 5.065 |
NLFI | 5.000 | 5.000 | 0 | 65 | 5.065 |
Garanties | 3.176 | 3.176 | 0 | 0 | 3.176 |
Regeling BF | 20 | 20 | 0 | 0 | 20 |
Dotatie begrotingsreserve TenneT | 3.156 | 3.156 | 0 | 0 | 3.156 |
Opdrachten | 4.000 | 9.500 | ‒ 3.371 | 8.105 | 14.234 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 4.000 | 4.000 | 129 | 5.936 | 10.065 |
Opstart Invest-NL | 0 | 5.500 | ‒ 3.500 | 2.169 | 4.169 |
Leningen | 0 | 1.000.000 | 0 | 0 | 1.000.000 |
Lening KLM | 0 | 1.000.000 | 0 | 0 | 1.000.000 |
Ontvangsten | 1.816.656 | 1.983.883 | ‒ 489.156 | 58.488 | 1.553.215 |
Vermogenonttrekking | 1.809.000 | 1.954.000 | ‒ 489.156 | 10.134 | 1.474.978 |
Opbrengst verkoop vermogenstitels | 0 | 0 | 31.344 | 7.766 | 39.110 |
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen | 1.455.000 | 1.225.000 | ‒ 527.500 | 0 | 697.500 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 100.000 | 0 | 0 | 100.000 |
Winstafdracht DNB | 254.000 | 629.000 | 7.000 | 2.368 | 638.368 |
waarvan: Griekse inkomsten ANFA | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 6.250 | 6.250 | 0 | 0 | 6.250 |
Bijdrage aan ZBO's en RWT's | 4.500 | 4.500 | 0 | 23 | 4.523 |
NLFI | 4.500 | 4.500 | 0 | 23 | 4.523 |
Garanties | 3.156 | 9.156 | 0 | 48.000 | 57.156 |
Premieontvangsten garantie TenneT | 3.156 | 3.156 | 0 | 48.000 | 51.156 |
Premieontvangsten garantie KLM | 0 | 6.000 | 0 | 0 | 6.000 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 331 | 331 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | 331 | 331 |
Leningen | 0 | 16.227 | 0 | 0 | 16.227 |
Rentebaten lening KLM | 0 | 16.227 | 0 | 0 | 16.227 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Vermogensverschaffing (+ € 7,8 mln.)
Er is vermogenswinstbelasting betaalt als gevolg van de fusie tussen Alawwal Bank en de Saudi British Bank (SABB). De belastingplicht van de consortiumpartners (waarvan de Staat één van de partners is) loopt via de vennootschap NWM (het huidige consortiumvehikel). Bij deze vennootschap is reeds een voorziening getroffen voor deze vermogenswinstbelasting, die vrijvalt. Hierdoor heeft het betalen van deze belasting per saldo geen effect. Het aandeel van de Staat hierin betreft € 7,8 mln. en wordt in deze tweede suppletoire begroting als desaldering verwerkt bij zowel de uitgaven als ontvangsten.
Ontvangsten
Opbrengst verkoop vermogenstitels (+ € 39,1 mln.)
De Staat heeft zijn resterende belang in de Saudi British Bank (SABB) en RFS Holdings afgewikkeld. De opbrengst van de verkoop betreft € 31,3 mln. Verder is vermogenswinstbelasting betaalt als gevolg van de fusie tussen Alawwal Bank en SABB. De belastingplicht van de consortiumpartners (waarvan de Staat één van de partners is) loopt via de vennootschap NWM (het huidige consortiumvehikel). Bij deze vennootschap is reeds een voorziening getroffen voor deze vermogenswinstbelasting, die vrijvalt. Hierdoor heeft het betalen van deze belasting per saldo geen effect. Het aandeel van de Staat hierin betreft € 7,8 mln. en wordt in deze tweede suppletoire begroting als desaldering verwerkt bij zowel de uitgaven als ontvangsten.
Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen (- € 527,5 mln.)
De coronacrisis heeft impact op de staatsdeelnemingen. Dit heeft geleid tot een neerwaartse meerjarige bijstelling op de door de Staat te ontvangen dividenden.
Winstafdracht DNB (+ € 9,4 mln.)
De winstafdracht van De Nederlandsche Bank (DNB) aan de Staat in 2020 valt € 9,4 mln. hoger uit dan geraamd bij de eerste suppletoire begroting. Het betreft winstafdracht over de winst gemaakt in 2019. Hierop had de coronacrisis dus nog geen invloed.
Premieontvangsten garantie TenneT (+ € 48,0 mln.)
In 2010 heeft de Staat een garantie van € 300 mln. voor 10 jaar afgegeven aan TenneT. Als vergoeding voor deze garantie heeft TenneT in totaal € 48 mln. aan premies betaald. De Staat heeft deze premies in een begrotingsreserve gestort ter dekking van eventuele schade. De garantie is in 2020 komen te vervallen zonder dat er een claim heeft plaatsgevonden. Het opgebouwde bedrag van € 48 mln. uit de reserve valt daarom nu vrij.