Omschrijving van de samenhang in het beleid
Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Europese Kaderrichtlijn Water worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Waterveiligheid en waterkwaliteit vragen specifiek aandacht in de Zuidwestelijke Delta en in delen van de grote wateren. Hierbij is mede aandacht voor ontwikkelingsmogelijkheden en veiligheid van de scheepvaart en voor natuurcompensatie, recreatie en het verbeteren van de habitat van flora en fauna (Natura 2000). Dit is verantwoord op artikel 7.02.
De Delta-aanpak Waterkwaliteit heeft met het Regeerakkoord 2017 een impuls gekregen. Een deel van de enveloppe Natuur en Waterkwaliteit, € 175 miljoen, is aan het Deltafonds toegevoegd (Kamerstukken 2017–2018, 27 625, nr. 422). Het kabinet zet hiervan € 75 miljoen in voor een doorlaatmiddel in de Brouwersdam om het water in de Grevelingen te kunnen verversen. Voor het Waddengebied investeert het kabinet € 16 miljoen in onder andere buitendijkse Slibsedimentatie Eems-Dollard, onderzoek en maatregelen voor de Waddenzee (Gebiedsagenda Wadden 2050) en faciliteert het de beheerautoriteit Waddenzee. Voor het Waddengebied investeert het kabinet € 16 miljoen in een kwelderproject Eems-Dollard, faciliteert het de beheerautoriteit Waddenzee en doet onderzoek vanuit de Gebiedsagenda Wadden. Ook wordt € 1 miljoen beschikbaar gesteld om samen met regionale partijen te onderzoeken wat de verschillende kansrijke maatregelen zijn voor verdere verbetering van de ecologische kwaliteit van het Markermeer en is € 3 miljoen nodig voor programmakosten om bovengenoemde onderdelen in uitvoering te brengen. Dit is toegevoegd aan artikel 7.02. Het kabinet zet daarnaast € 70 miljoen extra in voor bronmaatregelen en extra zuivering bij rioolwaterzuiveringsinstallaties. Tot slot is € 10 miljoen beschikbaar voor monitoring en onderzoek. Deze bedragen zijn toegevoegd aan artikel 7.03.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting Hoofdstuk XII.
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 36.514 | 110.221 | 144.444 | 63.821 | 88.931 | 186.371 | 77.577 |
Uitgaven | 19.795 | 70.952 | 127.512 | 117.994 | 112.767 | 82.777 | 54.690 |
Waarvan juridisch verplicht | 100% | ||||||
07.01 Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water | 16.161 | 22.717 | 47.612 | 81.520 | 53.873 | 50.284 | 53.690 |
07.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 1.172 | 9.269 | 30.424 | 26.484 | 49.444 | 23.393 | 0 |
07.02.01 Realisatieprogramma overige aanleg waterkwaliteit | 787 | 5.411 | 25.323 | 7.646 | 0 | 0 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 787 | 805 | 21.927 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.02.02 Planuitwerking overige aanleg waterkwaliteit | 385 | 3.858 | 5.101 | 18.838 | 49.444 | 23.393 | 0 |
– Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 385 | 170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.03 Studiekosten waterkwaliteit | 2.462 | 38.966 | 49.476 | 9.990 | 9.450 | 9.100 | 1.000 |
07.03.01 Studiekosten waterkwaliteit | 2.462 | 38.966 | 49.476 | 9.990 | 9.450 | 9.100 | 1.000 |
Ontvangsten | 89 | 336 | 332 | 508 | 0 | 0 | 0 |
07.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 89 | 336 | 332 | 508 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2020 voor de Kaderrichtlijn Water en de waterkwaliteitsprojecten als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2020.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2033 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op ditzelfde detailniveau tot en met 2032 toegelicht.
Bedragen x € 1.000 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
07 Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 70.952 | 127.512 | 117.994 | 112.767 | 82.777 | 54.690 | 95.662 | 91.818 | |
07.01 | Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water | 22.717 | 47.612 | 81.520 | 53.873 | 50.284 | 53.690 | 93.662 | 91.818 | |
07.02 | Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 9.269 | 30.424 | 26.484 | 49.444 | 23.393 | 0 | 0 | 0 | |
07.03 | Studiekosten waterkwaliteit | 38.966 | 49.476 | 9.990 | 9.450 | 9.100 | 1.000 | 2.000 | 0 | |
07 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 336 | 332 | 508 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
07.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 336 | 332 | 508 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2019–2033 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
07 Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 86.919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 841.091 | |
07.01 | Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water | 86.919 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 582.095 | |
07.02 | Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 139.014 | |
07.03 | Studiekosten waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 119.982 | |
07 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.176 |
07.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.176 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland schoon (drink)water heeft.
Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water
Producten
Het Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water bestaat uit maatregelen in de Rijkswateren die zijn geclusterd tot projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijkere overgangen tussen land en water, zoet en zout en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft vooral aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen, zoals de Kaderrichtlijn Water vraagt. Tevens draagt dit bij aan de doelen voor Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma is in een drietal tranches verdeeld. De tranches zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de planperiodes van de Kaderrichtlijn Water. De eerste tranche (vanaf 2009) bestond uit circa 250 maatregelen, deze maatregelen zijn2 opgeleverd (decharge eind 2017). De tweede tranche is gestart in 2016. De tweede tranche bestaat op dit moment uit circa 242 maatregelen. Eind 2021 wordt de tweede tranche afgerond. De verkenning voor de derde tranche (2021–2027) is reeds opgestart.
Over de uitvoering van alle maatregelen, ook die worden uitgevoerd door de waterschappen en andere partijen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grondwateren in de vier stroomgebieden wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd via De Staat van ons Water (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2017–2018, 27 625, nr. 424). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Het projectbudget van KRW 2e en 3e tranche is met € 14 miljoen toegenomen. Dit is veroorzaakt door de toegekende prijsbijstelling (€ 11 miljoen), bijdragen van derden in projecten (€ 1 miljoen) en overheveling vanuit Deltaplan Zoetwater voor gecombineerd project op het IJsselmeer (€ 2 miljoen)
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | later | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | |||||||||||||
Projecten Nationaal | |||||||||||||
KRW 1e tranche | 29 | 30 | 29 | ||||||||||
KRW 2e en 3e tranche | 616 | 601 | 34 | 23 | 48 | 82 | 54 | 50 | 54 | 271 | |||
afrondingen | |||||||||||||
Programma Realisatie | 645 | 631 | 63 | 23 | 48 | 83 | 54 | 50 | 54 | 271 | |||
Budget (DF 7.01.01) | 63 | 23 | 48 | 83 | 54 | 50 | 54 | 271 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Realisatieprogramma
Producten
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De toename van het projectbudget Verruiming Vaargeul Westerschelde is het resultaat van een aanpassing naar het prijspeil 2019.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | huidig | vorig | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | later | huidig | vorig |
Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 26 | 25 | 3 | 1 | 22 | |||||||
Grote wateren | 16 | 16 | 5 | 3 | 8 | 2021 | ||||||
afrondingen | – 1 | |||||||||||
Programma Realisatie | 42 | 41 | 3 | 5 | 25 | 8 | ||||||
Budget (DF 7.02.01) | 42 | 41 | 3 | 5 | 25 | 8 |
Grote wateren
Een verkenning, uitgevoerd naar de opgaven voor natuur en waterkwaliteit in de grote wateren, laat zien dat er goede mogelijkheden zijn om de waterkwaliteit te verbeteren en de natuur te versterken, bijvoorbeeld door het terugbrengen van getij.
Op grond hiervan is de ambitie ontwikkeld om tot 2050 diverse maatregelen te treffen die gericht zijn op het voorkomen van achteruitgang van ecologische kwaliteit van de grote wateren, het bevorderen van een stabiel en samenhangend ecologisch netwerk en het creëren van ruimte voor ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Met de besteding van de enveloppe Natuur en Waterkwaliteit wordt een betekenisvolle stap gezet in de realisering van deze ambitie. Om deze ambitie verder te brengen wordt een programmatische aanpak gestart die nauw aansluit op lopende gebiedsprocessen, waarbij overheden, marktpartijen, natuurorganisaties en stakeholders worden uitgenodigd te komen met gezamenlijke voorstellen voor samenwerking, programmering en cofinanciering.
De komende jaren zullen IenW en LNV, in de vorm van de programmatische aanpak Grote Wateren, samen met de regio (Gebiedsagenda’s voor de Grote Wateren) en ondersteund door Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in kaart brengen welke maatregelen, waar en op welk moment, qua effectiviteit en qua (co-)financiering het best kunnen worden uitgevoerd. De aanpak Grote Wateren functioneert daarmee verbindend en structurerend.
Verkenningen- en Planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Dit artikelonderdeel geeft inzicht in de stand van zaken van diverse projecten en programma’s op het gebied van zoetwatervoorziening die zich in de fasen van voorbereiding tot realisatie bevinden.
Budget | Planning | ||||
---|---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering | |
Projecten Nationaal | |||||
EPK Planuitwerking en verkenningen waterkwaliteit | 1 | 1 | |||
Projecten Zuid-Nederland | |||||
Grevelingen | 100 | 98 | 2019 | 2023 | 1 |
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 101 | 99 | |||
Budget DF 7.02.02 | 101 | 99 |
PB is Projectbeslissing en TB is Trajectbesluit
Toelichting:
-
1. De MIRT-verkenning is vertraagd door de uitvoering van aanvullend onderzoek naar de gevolgen van het project voor de Natura2000-regelgeving en de klimaatrobuustheid van het project. Besluitvorming is najaar 2019 voorzien. Bij een positief besluit kan aansluitend de planuitwerkingsfase starten. Besluitvorming over de realisatiefase (Projectbesluit) is najaar 2021 voorzien. Verder is de prijsbijstelling 2019 van € 2 miljoen opgenomen.
7.03 studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
In de Delta-aanpak waterkwaliteit wordt op basis van de prioriteiten en kennisleemten bepaald waar nader onderzoek nodig is. In 2020 worden in de Kennisimpuls Waterkwaliteit bestaande en nieuwe kennis bijeengebracht en toepasbaar gemaakt voor de praktijk. Hiervoor is een subsidie verleend van € 5 miljoen aan de kennisinstituten. In 2020 worden verschillende onderzoeksprojecten gestart en gecontinueerd. Speerpunten in de aanpak zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door emissies van gewasbeschermingsmiddelen en tenslotte het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten en nieuwe stoffen. Daarnaast worden effectieve maatregelen geïdentificeerd. In het kader van het Uitvoeringsprogramma opkomende stoffen in water wordt in 2020 een opleidingsprogramma voor vergunningverleners water aangeboden. Het merendeel van het budget in 2020 is voorzien voor de stimulering van vergaande zuivering van rioolwater, om zo medicijnresten en andere nieuwe stoffen uit het stedelijk afvalwater te verwijderen op zo’n 80 geïdentificeerde hotspots. Dit betreft enerzijds budget voor stimulering van de praktische toepassing van extra zuivering op de rioolwaterzuiveringen van de waterschappen en anderzijds een bijdrage in de vorm van een subsidie aan de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer.