Algemene doelstelling
De Koninklijke Marechaussee (KMar) waakt over de veiligheid van Nederland en het Caribisch gedeelte van het Koninkrijk der Nederlanden. Wereldwijd wordt de marechaussee ingezet op plaatsen van strategisch belang. Van koninklijke paleizen tot aan de buitengrenzen van Europa. Van luchthavens in Nederland en het Caribisch gebied tot oorlogs- en crisisgebieden overal ter wereld.
De marechaussee heeft 3 hoofdtaken:
-
1. grenspolitietaak;
-
2. bewaken en beveiligen;
-
3. internationale en militaire politietaken.
Rol, verantwoordelijkheid en beleidsinformatie
De Minister is beheersverantwoordelijk en verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van de KMar. De uitvoering is opgedragen aan de KMar. Het gezag over de KMar berust bij meerdere ministeries. Afhankelijk van de betreffende taak zijn dat de ministeries van Justitie en Veiligheid (inclusief de Directoraat-Generaal Migratie, het Openbaar Ministerie en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid), Buitenlandse Zaken, Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en Defensie.
In artikel 4 van de Politiewet 2012 wordt de KMar de onderstaande taken opgedragen:
-
– Bewaken en beveiligen van koninklijke paleizen, ambassades in risicogebieden, de Nederlandsche Bank en militaire objecten en personen;
-
– De uitvoering van de politietaak ten behoeve van Nederlandse en andere strijdkrachten, alsmede internationale militaire hoofdkwartieren, en ten aanzien van tot die strijdkrachten en hoofdkwartieren behorende personen;
-
– De uitvoering van de politietaak op plaatsen onder beheer van Onze Minister van Defensie, op verboden plaatsen die krachtens de Wet bescherming staatsgeheimen ten behoeve van de landsverdediging zijn aangewezen, alsmede op het terrein van de ambtswoning van Onze Minister-President;
-
– Politietaken op en beveiliging van burgerluchtvaartterreinen;
-
– Bijstand aan en samenwerking met de Nationale Politie (bijvoorbeeld inzet voor de bewaking en beveiliging van hoog risico objecten);
-
– De uitvoering van de vanuit de Vreemdelingenwet opgedragen taken, waaronder de grenspolitietaken (ook in Frontex-verband ter ondersteuning van de grensbewaking van Schengen-lidstaten);
-
– De bestrijding van mensensmokkel en fraude met reis- en identiteitsdocumenten.
Door de uitvoering van deze taken in binnen- en buitenland levert de KMar continu een bijdrage aan de veiligheid van de Staat.
Geplande inzet
Het takenpakket van de KMar is gericht op de veiligheid van de Staat en kent drie hoofdtaken: de grenspolitietaken, bewaken en beveiligen en (inter)nationale en militaire politie(zorg)taken.
1. Grenspolitietaak
De grenspolitietaken van de KMar worden uitgevoerd op basis van de Politiewet, de Vreemdelingenwet en de Schengengrenscode. Vanuit de grenspolitietaak richt de KMar zich op de bestrijding van illegale migratie, grensoverschrijdende criminaliteit en terrorisme. Naast de grenspolitietaken voert de KMar op de aangewezen luchthavens tegelijkertijd ook de «civiele» politietaak uit.
Deze taken worden (binnen juridische kaders en zo veel mogelijk) informatie- en risico gestuurd verricht door het optimaal benutten van zowel de informatiepositie van de KMar als die van de ketenpartners, in het fysieke en het digitale domein.
Kengetal | Prognose 2020 |
---|---|
Aantal geweigerde personen aan de buitengrens door de KMar | 2.500 |
Aantal personen dat aangeeft asiel te willen aanvragen aan de buitengrens en tijdens MTV controles | 1.000 |
Aantal personen dat door tussenkomst van de KMar terugkeert (uitzettingen en verwijderingen) | 4.500 |
Aantal aanhoudingen door de KMar op verdenking van mensensmokkel | 150 |
Aantal onderkende illegalen tijdens MTV controles | 600 |
Aantal gecontroleerde personen tijdens MTV controles | 120.000 |
Aantal inklimmers maritieme grens | 900 |
2. Bewaken en Beveiligen
De KMar draagt zorg voor de bewaking en beveiliging van bepaalde vitale objecten, personen en diensten. De KMar doet dit zelfstandig, in bijstand aan de politie en ook in samenwerking met nationale en internationale publieke en private partners op het gebied van bewaken en beveiligen.
Doelstelling | Norm 2020 |
---|---|
Het percentage uitvoering Toezichtprogramma Beveiliging Burgerluchtvaart | 100% |
Het aantal inzetbare Hoog Risico Beveiligingspelotons voor non-permanente bewaking van hoog risico objecten | 6 |
Het servicepercentage beveiligde waardetransporten voor De Nederlandsche Bank | 100% |
Beschikbare operationele KMar-eenheden voor expeditionaire persoonsbeveiliging | (zie matrix inzetbaarheidsdoelen) |
3. (Inter)nationale en militaire politie(zorg)taken
Om de inzetbaarheidsdoelen ten behoeve van de hoofddoelstellingen van Defensie te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden van de KMar gereed gesteld.
Capaciteit | Aantal | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|---|
(Inter)nationale en militaire politie(zorg)taken | 1 | Expeditionaire taken (langdurig, gezag: MvD) | Elementen voor diverse vormen van expeditionaire inzet zoals civiele politiemissies, Stability Policing en overige expeditionaire taken. |
Crowd & Riot Control taken (kortdurend, gezag: MvD) | Peloton voor crowd & riot control voor Defensie als onderdeel van een missie. | ||
Close protection capaciteit CDS (langdurig, gezag: MvD) | Eenheid met speciale beveiligingsopdracht voor CDS van KMAR. |
Binnen de pijler (inter)nationale- en (militaire) politie(zorg)taken valt een onderscheid te maken tussen militaire politiezorgtaken, civiele vredes- en internationale taken (waaronder de NAVO Militaire Politietaken en Stability Policing taken), Defensietaken en de taken van de liaison officieren in het buitenland. In de Politiewet zijn de militaire politiezorgtaken voor Defensie opgedragen aan de KMar. Door het uitvoeren van die taak, onder het gezag van het Openbaar Ministerie, levert de KMar een belangrijke bijdrage aan de integriteit van de Krijgsmacht. De uitoefening van deze taken beperkt zich niet alleen tot het Nederlands grondgebied; de KMar gaat ook mee tijdens uitzendingen, inzet en oefeningen van Nederlandse militaire eenheden buiten Nederland. De KMar kan onder aansturing van de CDS bijvoorbeeld als een «combat support force enabler» internationaal worden ingezet op militaire politietaken-functies, ter ondersteuning van militaire operaties onder bevel van een militaire commandant.
In Caribisch Nederland is de KMar zelfstandig verantwoordelijk voor de taken die de organisatie ook in het Europese deel van het Koninkrijk heeft. Zo is de KMar onder andere verantwoordelijk voor de grensbewaking van de luchthavens en de zeegrenzen op de eilanden Bonaire, Sint-Eustatius en Saba. Op Bonaire is de KMar verantwoordelijk voor het bewaken van en het toezicht houden op de beveiliging van Flamingo Airport. Op Sint-Eustatius en Saba is de KMar belast met de uitvoering van het vreemdelingentoezicht. De KMar ondersteunt daarnaast het politiekorps Caribisch Nederland.
Kengetal | prognose 2020 |
---|---|
Aantal misdrijfdossiers (aangeleverd aan militair parket) | 500 |
Beschikbare operationele KMar-eenheden voor internationale crisis- en humanitaire operaties | (zie matrix inzetbaarheidsdoelen) |
Beleidswijzigingen
Grenzen en veiligheid
Op het gebied van grenzen en veiligheid speelt een aantal ontwikkelingen als gevolg van nieuwe EU wetgeving inzake een Europees In- en Uitreissysteem (EES), een Europees Informatie- en Reisautorisatiesysteem (ETIAS), wijzigingen in het Schengen Informatiesysteem (SIS), de voorstellen voor aanpassing van EURODAC, het Visum Informatiesysteem (EUVIS) en inzake de interoperabiliteit tussen deze systemen, die op termijn consequenties hebben voor alle betrokken partijen, waaronder de KMar. De voorbereidingen voor de implementatie van de EU-verordeningen zijn gestart.
Versterking grensbewaking
De KMar heeft in de Voorjaarsnota 2019 structureel extra middelen (€ 3 miljoen) ontvangen ten behoeve van het versterken van de grensbewaking. De KMar zal hiermee innovatieve ontwikkelingen financieren die de digitalisering van het grensproces ondersteunen, alsmede investeren in projectcapaciteit en additionele Brexit-kosten.
Frontex
De Europese grensbewakingsorganisatie Frontex werkt aan het opzetten van een vaste capaciteit ter ondersteuning van lidstaten op gebied van migratie. De consequenties hiervan voor de KMar zijn nog niet volledig inzichtelijk en worden verder uitgewerkt (zodat de uitvoering per 1 januari 2021 voldoet aan de verplichtingen6).
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 410.732 | 456.895 | 436.668 | 433.493 | 433.346 | 434.460 | 435.198 | |
Uitgaven | 410.737 | 456.895 | 436.668 | 433.493 | 433.346 | 434.460 | 435.198 | |
waarvan juridisch verplicht | 86% | |||||||
Opdrachten | 4.907 | 7.028 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | |
– gereedstelling | 4.905 | 7.028 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | 6.724 | |
– instandhouding materieel | 2 | |||||||
Personele uitgaven | 361.209 | 434.035 | 412.460 | 407.534 | 407.618 | 408.737 | 409.375 | |
– waarvan eigen personeel | 351.521 | 411.783 | 393.985 | 389.381 | 389.793 | 390.734 | 391.366 | |
– waarvan externe inhuur | 9.688 | 4.146 | ||||||
– waarvan overige personele exploitatie1 | 18.106 | 18.475 | 18.153 | 17.825 | 18.003 | 18.009 | ||
Materiële uitgaven | 44.621 | 15.832 | 17.484 | 19.235 | 19.004 | 18.999 | 19.099 | |
– waarvan instandhouding infrastructuur | 70 | |||||||
– waarvan overige materiële exploitatie1 | 44.621 | 15.762 | 17.484 | 19.235 | 19.004 | 18.999 | 19.099 | |
Apparaatsontvangsten | 14.529 | 4.587 | 4.576 | 4.376 | 4.376 | 4.376 | 4.408 |
Toelichting op de instrumenten
Het aandeel «Juridisch verplicht» heeft betrekking op de leveringen van goederen en/of diensten, waarvan overeenkomsten zijn aangegaan voor de financiële instrumenten «opdrachten, personele en materiële uitgaven». Bij de personele uitgaven wordt ervan uitgegaan dat het budget voor salarissen voor 2020 volledig verplicht is. Voor 2020 is 86% juridisch verplicht t.o.v. het totaal beschikbare budget.
Opdrachten
Gereedstelling
Gereedstelling omvat de geraamde uitgaven die worden gedaan voor opwerk- en oefenactiviteiten. Dit betreft o.a. de operationele rantsoenen, civiele taken en operationele zaken, waaronder het huren van oefenterreinen. De uitgaven voor oefen- en operationele munitie en instandhouding simulatoren zijn overgegaan naar het financiële instrument «instandhouding materieel». De uitgaven voor onderhoud en ondersteuning van commandovoering zijn overgegaan naar instandhouding IT.
Personele uitgaven
Personele uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen, woon-werkverkeer en inhuur personeel. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, werving, dienstreizen, internationale verhuizingen en overige personeelsgebonden uitgaven. De uitgaven voor militaire uitrustingen zijn overgegaan naar het financiële instrument «instandhouding materieel».
Materiële uitgaven
Materiële uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit goederen en diensten ten behoeve van de bedrijfsvoering, zoals kantoorinrichting en kantoorartikelen, transport, voorlichting. En verder de uitgaven voor restaurant gerelateerde diensten, de uitgaven voor kennis, technologische ontwikkeling en innovatie, schadevergoedingen en kosten voor betalingsverkeer etc.
De uitgaven die een relatie hebben met het instandhouden van het materieel, zoals werkplaatsinrichting en militaire artikelen en uitrustingen zijn overgegaan zijn het instrument «instandhouding materieel».
Investeringen
De KMar kent geen investeringsprojecten boven de € 100 miljoen in de planperiode van 15 jaar. Alle investeringsprojecten worden integraal toegelicht bij beleidsartikel 6 Investeringen.