Algemene doelstelling
De marine levert operationeel gerede maritieme expeditionaire capaciteit (zowel vloot als mariniers) ter verdediging van de nationale territoriale wateren en ter bescherming van de koopvaardij, en helpt bij crisisbeheersingsoperaties, humanitaire hulpoperaties en rampen. De marine kan zelfstandig operaties uitvoeren en kan ook samen optreden met de landmacht, luchtmacht, marechaussee en buitenlandse bondgenoten.
Rol, verantwoordelijkheid en beleidsinformatie
De Minister is verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang en samenstelling van de marine alsmede de (mate van) gereedheid van maritieme eenheden. De marine is verantwoordelijk voor het operationeel gereedstellen en in stand houden van deze eenheden. De marine is inzetbaar voor zowel internationale als nationale taken.
Om de inzetbaarheidsdoelen te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden van de marine gereed gesteld.
Capaciteit | Aantal | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|---|
Maritieme taakgroep van 5 schepen (kortdurend) | 1 | NLMARFOR staf | Expeditionair maritiem hoofdkwartier inclusief (gevechts)ondersteuning |
Amfibische taakeenheid | Eenheid van schepen (zoals LPD, HOV, AMBV) en mariniers inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) voor amfibische operaties | ||
of | |||
SOMTG | Eenheid van schepen (zoals LPD, HOV, AMBV) en mariniers inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) voor maritieme speciale operaties | ||
Maritieme taakeenheid | Eenheid van schepen (zoals LCF, MFF, JSS) inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) voor maritieme operaties | ||
OF | |||
Maritieme capaciteit van oppervlakteschepen (langdurig) | 2 | Maritieme taakeenheid (expeditionair) | Schip (zoals LCF, MFF, JSS) inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) |
IAMD taakeenheid | Schip (LCF) | ||
Bataljon mariniers (kortdurend) | 1 | Mariniers-eenheid van bataljons-omvang | Infanterie eenheid van bataljonsomvang met eigen organieke CS en CSS |
Maritieme logistieke capaciteit (kortdurend) | 1 | Maritiem logistieke taakeenheid | Schip (zoals JSS of AOR) inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) |
EN ALTIJD | |||
Mijnenbestrijdingscapaciteit (langdurig) | 1 | Mijnbestrijdingstaakeenheid | Schip (AMBV) en Defensie Duikgroep inclusief ondersteuning |
Onderzeebootcapaciteit (langdurig) | 1 | Onderzeeboot | Onderzeeboot |
Permanente MARSOF capaciteit tbv kortdurende Speciale Operaties | 1 | SOMTG | MARSOF-eenheid van pelotonsomvang voor incidentele en onverwachte Speciale Operaties met een korte reactietijd inclusief (gevechts)ondersteuning |
MARSOF eenheid tbv Speciale Operaties (langdurig, i.s.m. Koninklijke Landmacht) | 1 | SOMTG | MARSOF-eenheid voor geplande Speciale operaties inclusief (gevechts)ondersteuning |
Permanente capaciteit NLD t.b.v. nationale veiligheid | 1 | Mijnenbestrijdingstaakeenheid | Schip (AMBV) met mijnbestrijdingstaak MMG |
Havenbeveiligingstaakeenheid | Eenheid voor veiligheid in havens (DDG/AMBV) | ||
Hydrografietaakeenheid | Schip (HOV) met hydrografische taak | ||
UIM | Marinierseenheid voor Speciale Interventies | ||
Permanente capaciteit Caribisch gebied | 1 | CZMCARIB | Eenheid voor taken in het Caribische gebied inclusief ondersteuning |
Stationsschip Caribisch gebied | Schip (OPV) voor inzet in Caribisch gebied inclusief (gevechts)ondersteuning (zoals helikopters) |
Beleidswijzigingen
Opdrachten
In 2020 zal een Amphibious Taskgroup (ATG) standby staan voor de enhanced Nato Response Force (NRF) met onder andere twee Landing Platform Docks (LPD), een Hydrografisch opnamevaartuig (HOV) en een Marine Combat Group (MCG). NLMARFOR Maritime Battle Staff (MBS) zal optreden als Commander Amphibious Taskgroup (CATG). De onderzeedienst zal een onderzeeboot leveren voor een half jaar Initial Follow On Forces Group (IFFG) en een half jaar Very High Readiness Joint Task Force (Maritime) (VJTF(M)).
Middelen
Het ondersteuningsschip Zr. Ms. Pelikaan en de hydrografische opnemingsvaartuigen Zr. Ms. Snellius en Luymes krijgen een grote opknapbeurt, de zogenaamde Midlife Update. Dit zal zeker heel 2020 duren. Met het onderhoud worden veiligheids- en verouderingsproblemen verholpen. Zo krijgen de schepen een nieuwe zogeheten scheepshuid en worden radars en communicatieapparatuur vernieuwd. Ook volgt groot onderhoud voor scheepssystemen.
Luchtverkenningscapaciteit kustwacht
Vanwege vertraging in het verwervingstraject is het huidige contract voor de luchtverkenningscapaciteit met 2 jaar verlengd. Het aanbestedingstraject voor de vervanging van de luchtverkenningscapaciteit wordt voortgezet.
Eerste slag SOF Ground Enablers ten behoeve van MARSOF
Bij de Voorjaarsnota heeft het kabinet geld beschikbaar gesteld voor de prioriteiten van het Nationaal Plan, waaronder SOF Ground Enablers. Deze enablers versterken de ondersteuning van de Special Operations Forces (SOF) ten behoeve van een effectievere en veiligere uitvoering van gecompliceerde en risicovolle speciale operaties. Met het beschikbaar gestelde budget voor SOF Enabling Ground beschikken de special operations forces van de krijgsmacht over initiële ondersteunende capaciteit (eerste slag) om zogenaamde niet-voorziene operaties te kunnen uitvoeren.
Mobiel werken
In 2018 is besloten om iedere medewerker die bij Defensie werkt een mobiele telefoon uit te reiken. In 2020 is het personeel in het Caribisch gebied aan de beurt voor de uitrol van de telefoons.
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 916.861 | 903.137 | 925.904 | 928.659 | 921.833 | 924.318 | 924.091 |
Uitgaven | 867.185 | 919.437 | 925.904 | 928.659 | 921.833 | 924.318 | 924.091 |
waarvan juridisch verplicht | 77% | ||||||
Opdrachten | 198.921 | 198.489 | 196.006 | 196.260 | 185.300 | 184.627 | 184.531 |
– gereedstelling | 29.911 | 32.888 | 31.479 | 31.706 | 34.151 | 33.592 | 33.515 |
– instandhouding materieel | 169.010 | 165.601 | 164.527 | 164.554 | 151.149 | 151.035 | 151.016 |
Personele uitgaven | 592.657 | 691.973 | 701.294 | 698.935 | 704.003 | 706.115 | 706.588 |
– waarvan eigen personeel | 585.868 | 647.961 | 666.220 | 664.870 | 670.254 | 672.020 | 672.392 |
– waarvan externe inhuur | 6.789 | 9.030 | 770 | 759 | 759 | 759 | 759 |
– waarvan overige personele exploitatie1 | 34.982 | 34.304 | 33.306 | 32.990 | 33.336 | 33.437 | |
Materiële uitgaven | 75.607 | 28.975 | 28.604 | 33.464 | 32.530 | 33.576 | 32.972 |
– waarvan instandhouding infrastructuur | 8.622 | 6.126 | 392 | 392 | 392 | 392 | 392 |
– waarvan instandhouding IT | 1.019 | 1.276 | 1.364 | 1.363 | 1.363 | 1.363 | 1.363 |
– waarvan overige materiële exploitatie1 | 65.966 | 21.573 | 26.848 | 31.709 | 30.775 | 31.821 | 31.217 |
Apparaatsontvangsten | 22.369 | 39.429 | 20.396 | 20.396 | 20.396 | 20.396 | 20.495 |
Toelichting op de instrumenten
Het aandeel «Juridisch verplicht» heeft betrekking op de leveringen van goederen en/of diensten, waarvan overeenkomsten zijn aangegaan voor de financiële instrumenten «opdrachten, personele en materiële uitgaven». Bij de personele uitgaven wordt ervan uitgegaan dat het budget voor salarissen voor 2020 volledig verplicht is. Voor 2020 is 77% juridisch verplicht t.o.v. het totaal beschikbare budget.
Opdrachten
Gereedstelling
Gereedstelling omvat de geraamde uitgaven die worden gedaan voor opwerk- en oefenactiviteiten. Dit betreft onder andere operationele zaken, zoals voeding aan boord van schepen en voeding voor mariniers, de inhuur van oefenterreinen en schietbanen, uitgaven bij havenbezoeken en uitgaven bij lanceringen. In 2020 oefent de marine grootschalige gevechtsoperaties gezamenlijk met onze internationale partners, zoals de deelname aan de maritieme oefening Joint Warrior.
Instandhouding materieel
De instandhouding van het materieel omvat de ramingen voor de uitgaven die het operationeel houden van de (wapen-) systemen met zich meebrengt. Voor dit artikel worden deze vooral door de Directie Maritieme Instandhouding gedaan. Het betreft zowel de uitbesteding van instandhoudingswerk als de aanschaf van materiaal als (reserve-) onderdelen. Ten opzichte van de vorige begroting zijn, vanwege de vorming van het defensiematerieelbegrotingsfonds, meer artikelen rechtstreeks gerelateerd aan de instandhouding en worden deze daarom niet meer op de overige materiële exploitatie verantwoord maar op de instandhouding. Dit betreft o.a. de militaire uitrustingen, de operationele inframiddelen (ten behoeve van legering), werkplaatsinrichting, de brandbestrijdingsmiddelen en de niet-wapensysteem gebonden artikelen en diensten.
Personele uitgaven
De personele uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit salarissen, sociale lasten en uitgaven voor toelagen, woon-werkverkeer, reservisteninzet en inhuur personeel. De overige personele exploitatie bestaat uit opleidingen, werving, dienstreizen en overige personeelsgebonden uitgaven.
Materiële uitgaven
Materiële uitgaven bestaan hoofdzakelijk uit goederen en diensten ten behoeve van de bedrijfsvoering, zoals kantoorinrichting en kantoorartikelen, transport en voorlichting. Daarnaast worden hier de uitgaven voor restaurant gerelateerde diensten, kennisontwikkeling, technologische ontwikkeling en innovatie, schadevergoedingen en kosten voor betalingsverkeer verantwoord.
De uitgaven die een relatie hebben met het instandhouden van het materieel, zoals werkplaatsinrichting en militaire artikelen en uitrustingen zijn overgegaan naar het instrument «instandhouding materieel».
Groene Draeck
De Groene Draeck is in 1957 door de Nederlandse bevolking aan toenmalig kroonprinses Beatrix geschonken. De Staat gaf bij deze gelegenheid mede het onderhoud van de Groene Draeck als geschenk. De uitgaven voor het onderhoud aan de Groene Draeck betreffen met name personele uitgaven en worden daarom onder dit instrument begroot. Naar aanleiding van het second opinion onderzoek bij brief van 2 juni 2016 (Kamerstukken II 2015–2016, 34 300 X, nr. 110) en de motie Van der Burg (Kamerstukken II 2015–2016, 34 300 I, nr. 6) heeft de Minister-President, mede namens de Minister van Defensie, gemeld dat het jaarlijkse onderhoudsbudget naar € 87.000 is bijgesteld. De uitvoering van het onderhoud blijft bij het Ministerie van Defensie zolang Prinses Beatrix gebruik maakt van de Groene Draeck. Daarbij is aangegeven dat de daadwerkelijke uitgaven over de jaren heen fluctueren. Gestuurd wordt op het niet overschrijden van het totale bedrag (€ 435.000 over een periode van vijf jaar (2016 t/m 2020), gemiddeld € 87.000 per jaar). Defensie maakt momenteel een raming van de kosten van het noodzakelijk onderhoud voor de nieuwe onderhoudsperiode (2021 t/m 2025). Ook nu wordt er, net als in 2016, een second opinion onderzoek (externe check voor het noodzakelijke onderhoud) uitgevoerd. De resultaten worden begin 2020 verwacht.
Kustwacht Caribisch gebied
De Kustwacht Caribisch gebied is een Koninkrijk organisatie die is belast met de maritieme rechtshandhaving in het Caribische deel van het Koninkrijk. Bestrijding van de handel in drugs, de bestrijding van vuurwapensmokkel en de bestrijding van mensenhandel, mensensmokkel en illegale immigratie hebben prioriteit. Daarnaast levert de Kustwacht een belangrijke bijdrage aan de veiligheid op het water door het uitvoeren van zoek- en reddingsoperaties en visserij-, scheepvaart- en milieu-inspecties. De Kustwacht functioneert op basis van de Rijkswet Kustwacht. Het jaarplan en jaarverslag doorlopen een separaat besluitvormend (door de Rijksministerraad) en parlementair proces, waarbij inzicht wordt gegeven in taken, middelen en procesindicatoren. Het jaarplan wordt voorbereid door de kustwachtpresidium, die is samengesteld uit vertegenwoordigers van de vier landen en één keer per jaar bijeenkomt. De Rijksministerraad stelt het jaarplan van de Kustwacht vast.
Tot en met 2017 waren de uitgaven en ontvangsten opgenomen in de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. In het regeerakkoord is besloten deze budgetten met ingang van 2018 over te hevelen naar de begroting van Defensie. De Kamer ontvangt de specifieke begroting voor de Kustwacht in het «Jaarplan 2020 Kustwacht voor het Koninkrijk der Nederlanden in het Caribisch Gebied» nadat de Rijksministerraad dit jaarplan heeft vastgesteld.
Kustwacht Nederland
De Kustwacht Nederland is een nationale organisatie, waarvan het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) het coördinerend ministerie is. Defensie is de beheerder van de Kustwacht en draagt met de Koninklijke Marine, de Koninklijke Marechaussee en de Koninklijke Luchtmacht bij aan de dienstverleningstaken (bijvoorbeeld ruimen van explosieven) en de handhavingstaken (bijvoorbeeld grensbewaking). Tevens levert de Koninklijke Marine de directeur Kustwacht. In bijlage 3 van de begroting van het Infrastructuurfonds is de overzichtsconstructie Kustwacht Nederland opgenomen. Daarin staat hoe de uitgaven met betrekking tot de Kustwacht Nederland worden begroot op de verschillende hoofdstukken van de rijksbegroting. Meer informatie over Kustwacht Nederland is te vinden op: https://www.kustwacht.nl.
Investeringen
Naast de exploitatie uitgaven, die in de tabel budgettaire gevolgen van beleid zijn opgenomen en in dit artikel worden toegelicht, worden voor de marine ook investeringen gedaan. Onderstaande tabellen tonen de investeringsprojecten van de marine voor de planperiode van vijftien jaar, onderverdeeld naar realisatiefase, onderzoeksfase en voorbereidingsfase. Dit betreft de uitgaven voor de investeringsprojecten. Als een project wijzigingen in de exploitatie-uitgaven tot gevolg heeft, dan is dit onderdeel van het budget van het betreffende investeringsproject. De investeringsprojecten worden integraal toegelicht bij beleidsartikel 6 Investeringen.
Omschrijving projecten in realisatie | Projectvolume (bedragen x € 1 miljoen) | t/m 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 e.v. |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Koninklijke Marine | |||||||||
Vervanging Mijnenbestrijdingscapaciteit | 922,4 | 0 | 13,0 | 28,0 | 32,2 | 64,9 | 53,1 | 68,3 | 662,9 |
ESSM Block 2: Verwerving & Integratie | 250–1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||||
Verwerving Combat Support Ship (CSS) | 250–1.000 | Commercieel vertrouwelijk | |||||||
Vervanging MK46 Lightweight Torpedo | 223,0 | 0 | 5,4 | 9,6 | 17,0 | 22,4 | 32,8 | 32,7 | 103,1 |
Verbetering MK48 Torpedo | 191,5 | 74,3 | 16,0 | 17,6 | 17,6 | 16,6 | 5,2 | 21,8 | 22,5 |
Instandhoudingsprogramma Luchtverdedigings- en Commandofregatten (LCF) | 185,0 | 78,1 | 39,3 | 35,6 | 13,4 | 6,6 | 8,0 | 4,1 | 0 |
Maritime Ballistic Missile Defence (MBMD) | 143,7 | 115,4 | 13,2 | 12,0 | 1,1 | 0,9 | 1,0 | 0 | 0 |
Vervanging maritiem surface-to-surface missile | 100–250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||||
Vervanging 127 mm kanon Luchtverdedigings- en Commandofregatten | 100–250 | Commercieel vertrouwelijk | |||||||
Verwerving Softkill Torpedo Defensiesysteem | 100–250 | Commercieel vertrouwelijk |
Omschrijving projecten in onderzoek | Projectvolume (bedragen x € 1 miljoen) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Koninklijke Marine | |||||||
Vervanging OndeKoninklijke Marinerzeebootcapaciteit | > 2.500 | B-brief | |||||
Vervanging M-fregatten | 1.000–2.500 | B-brief | |||||
Vervanging Close-in Weapon System | 100–250 | B-brief |
Omschrijving projecten in voorbereiding | Projectvolume (bedragen x € 1 miljoen) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Koninklijke Marine | |||||||
Vervanging All Terrain Vehicle (ATV) | 250–1.000 | A-brief | |||||
Vervanging Zr. Ms. Rotterdam (LPD-1) | 250–1.000 | A-brief | |||||
Vervanging Standard Missile 2 Block IIIA (SM2-IIIA) | 100–250 | A-brief | |||||
Vervanging Middelzwaar Landingsvaartuig (LCVP) | 100–250 | A-brief | |||||
Vervanging Zr. Ms. Mercuur en Hydrografische Opname Vaartuigen (HOV's) | 100–250 | A-brief | |||||
Midlife Update Oceangoing Patrol Vessel (OPV) | 100–250 | A-brief | |||||
Midlife Update Zr. Ms. Karel Doorman (Joint Support Ship, JSS) | 100–250 | A-brief | |||||
Vervanging MK 48 Torpedo | 100–250 | A-brief |