Algemene doelstelling
Defensie beschermt wat ons dierbaar is. Die opdracht is een afgeleide van het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden en de Grondwet. Deze leidt tot drie hoofdtaken:
-
1. Bescherming van het eigen en bondgenootschappelijke grondgebied, inclusief het Caribisch deel van het Koninkrijk.
-
2. Bescherming en bevordering van de internationale rechtsorde en stabiliteit.
-
3. Ondersteuning van civiele autoriteiten bij rechtshandhaving, rampenbestrijding en humanitaire hulp, zowel nationaal als internationaal.
Alle drie de hoofdtaken vergen meer inzet vanwege de toegenomen instabiliteit. Om deze taken te kunnen uitvoeren stelt Defensie militaire eenheden gereed die daarvoor kunnen worden ingezet.
Rol, verantwoordelijkheid en beleidsinformatie
De Minister is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen en daadwerkelijk inzetten van eenheden om de veiligheid van het eigen en bondgenootschappelijk grondgebied te handhaven. Verder is de Minister in samenwerking met bondgenoten verantwoordelijk voor de uitvoering van bijdragen aan missies voor conflictpreventie, crisisbeheersing en vredesopbouw, wereldwijd. Het Koninkrijk der Nederlanden draagt daarmee bij aan de handhaving en bevordering van de internationale rechtsorde. De eenheden kunnen ook worden ingezet voor nationale taken en het verlenen van (internationale) noodhulp.
Onder Beleidsartikel 1 Inzet wordt een overzicht geboden van de inzet van de krijgsmacht. Dit betreft de bijdragen van Defensie aan crisisbeheersingsoperaties, contributies aan common funded NAVO- en EU-operaties, inzet voor nationale en koninkrijkstaken en overige inzet. Het artikel is daartoe uitgebreid met een niet-financieel overzicht voor de structurele inzet voor nationale en koninkrijkstaken, bijvoorbeeld door de KMar en de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EODD). In Beleidsartikel 1 is ook de begroting opgenomen van de additionele uitgaven voor inzet onder verantwoordelijkheid van de Commandant der Strijdkrachten. In de beleidsartikelen 2 tot en met 5 wordt de taakuitvoering begroot voor marine, landmacht, luchtmacht, de marechaussee en de aan hen gemandateerde inzet, voor zover deze niet valt onder artikel 1.
Beleidswijzigingen
Om de gereedheid van de NAVO te vergroten en een grotere strijdmacht sneller beschikbaar te hebben, heeft de NAVO het NATO Readiness Initiative (NRI) ontwikkeld aanvullend op de huidige enhanced NATO Response Force (eNRF). Dit initiatief voorziet binnen zeer korte tijd in 30 schepen, 30 bataljons en 30 squadrons. In juni 2019 heeft het kabinet de Kamer geïnformeerd over de Nederlandse inspanningen als bijdrage aan de snelle reactiemachten, missies en operaties tot en met 2021 (Kamerstuk 29 521, nr. 381). Nederland stelt vanaf 2020 wederom militaire eenheden gereed voor de snelle reactiemachten van de NAVO en de EU. Zo stelt Nederland in 2020 militaire eenheden gereed voor de enhanced NATO Response Force (eNRF) en het NATO Readines Initiative (NRI) en levert Nederland samen met Duitsland in de tweede helft van 2020 de kern van een EU Battle Group (EUBG). Ook blijft Nederland bijdragen aan de vooruitgeschoven NAVO-aanwezigheid in de Baltische staten en Polen (enhanced Forward Presence (eFP)) als geruststellende maatregel voor deze landen en ter afschrikking van Rusland.
In het kader van de nationale veiligheid werkt Defensie op structurele basis samen met civiele autoriteiten. Denk hierbij aan bijstandsverlening, bijvoorbeeld bij het ondersteunen van de rechtshandhaving, het uitvoeren van rampenbestrijding of het verlenen van humanitaire hulp, voert Defensie structurele taken uit zoals het ruimen van explosieven. In dit kader levert Defensie op verzoek van rederijen Vessel Protection Detachements (VPD’s) voor het beschermen van koopvaardijschepen tegen piraterij. Dit wordt begroot en verantwoord onder «Overige inzet».
Overeenkomstig de in de begeleidende artikel-100 brief over de Nederlandse inzet in Afghanistan 2018–2021 van 15 juni 2018 (Kamerstuk 27 925, nr. 630) geschetste meerjarige, geïntegreerde en strategische kaders voor de Nederlandse bijdrage aan de Resolute Support missie, blijft Nederland ook in 2020 bijdragen aan deze missie. Datzelfde geldt voor de Nederlandse veiligheidsinzet in de Sahel, waarover de Kamer is geïnformeerd in de artikel 100-brief over de Nederlandse bijdrage aan MINUSMA in 2019 en de veiligheidsinzet in de Sahel 2019–2021 van 14 september 2018 (Kamerstuk 29 521, nr. 368). Zoals aan de Kamer is gemeld in de artikel 100-brief van 14 september 2018 (Kamerstuk 27 925, nr. 637) leverde Nederland in 2019 een bijdrage aan de anti-ISIS coalitie en de brede veiligheidsinzet in Irak. De ontwikkelingen in de strijd tegen ISIS onderschrijven het belang van de voortzetting van de Nederlandse bijdragen aan de versterking van de Iraakse veiligheidssector, als onderdeel van de geïntegreerde Nederlandse inzet in Irak. Het kabinet heeft daarom besloten om het mandaat voor de Nederlandse bijdragen aan de veiligheidsinzet in Irak te verlengen tot en met 31 december 2021, met een jaarlijks ijkmoment om ontwikkelingen en behoeftes op de grond in acht te nemen.
In VN verband zal Nederland, zoals aangegeven in het verslag van de Raad Buitenlandse Zaken van 19 november 2018 en de Evaluatie van de Nederlandse bijdrage aan Missies en Operaties in 2018, bijdragen blijven leveren aan VN-missies in het Midden-Oosten (UNDOF, UNTSO, UNIFIL).
Daarnaast is in 2019 is ook besloten tot een verlenging van de Nederlandse bijdragen aan de volgende missies:
-
– European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX, Kosovo);
-
– European Union Border Assistance Mission Libia (EUBAM, Libië).
Budgettaire gevolgen van beleid en budgetflexibiliteit
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 220.811 | 219.220 | 171.298 | 171.297 | 171.298 | 171.567 | 171.568 |
Uitgaven | 232.001 | 246.969 | 195.247 | 195.246 | 195.247 | 195.246 | 195.247 |
waarvan juridisch verplicht | 15% | ||||||
Opdrachten | 232.001 | 246.969 | 195.247 | 195.246 | 195.247 | 195.246 | 195.247 |
– Crisisbeheersingsoperaties (BIV/HGIS) | 226.651 | 235.963 | 187.882 | 187.882 | 187.882 | 187.882 | 187.882 |
– Financiering nationale inzet krijgsmacht | 1.669 | 3.206 | 3.252 | 3.251 | 3.252 | 3.251 | 3.252 |
– Overige inzet | 3.681 | 7.800 | 4.113 | 4.113 | 4.113 | 4.113 | 4.113 |
Programma ontvangsten | 36.119 | 6.707 | 2.907 | 2.907 | 2.907 | 2.907 | 2.907 |
– Crisisbeheersingsoperaties (BIV/HGIS) | 34.614 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 | 1.407 |
– Overige inzet | 1.505 | 5.300 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 |
Toelichting op de instrumenten
Het aandeel «juridisch verplicht» heeft betrekking op de uitgaven voor levering van goederen en/of diensten van de lopende missies. Voor 2020 is 15% juridisch verplicht. De voorziening voor de verwachte verlenging van de huidige missies of voor nieuwe missies is juridisch gezien nog niet verplicht.
In beleidsartikel 1 Inzet wordt de inzet van de krijgsmacht begroot. Het financiële instrument «opdracht Inzet» omvat de uitgavencategorieën: 1. Crisisbeheersingsoperaties, 2. Financiering nationale inzet krijgsmacht en 3. Overige inzet.
Overzicht missies
Toelichting uitgaven per missie
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Resolute Support Mission (RSM; Afghanistan) | 24.000 | 24.000 | 10.000 | ||
United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission in Mali (MINUSMA) | 15.500 | 1.500 | |||
Veiligheidsinzet in Irak | PM | PM | PM | ||
Enhanced Forward Presence (eFP) | 30.000 | 30.000 | 10.000 | ||
Missies Algemeen | 9.000 | 9.000 | 8.500 | 8.500 | 8.500 |
Snelle Inzetbare Capaciteiten (SIC) | 4.461 | 4.461 | |||
Contributies | 35.500 | 35.500 | 35.500 | 35.500 | 35.500 |
Kleinschalige bijdragen (< € 2,5 miljoen per jaar) | 5.420 | 5.080 | 2.960 | 2.960 | 2.960 |
Totaal | 123.881 | 109.541 | 66.960 | 46.960 | 46.960 |
Toelichting per missie
Resolute Support Mission (Afghanistan)
De Nederlandse inzet in Afghanistan bedraagt ca. 160 militairen in Kabul en de noordelijke provincie Balkh, in de omgeving van de stad Mazar-e-Sharif, waar Duitsland de leiding heeft. De Nederlandse inzet is gericht op de advisering van de Afghan National Defence and Security Forces, het trainen en begeleiden van een Afghaanse speciale politie-eenheid en het leveren van beveiliging. Ook zijn in Mazar-e-Sharif militairen werkzaam in de nationale ondersteuning en in Kabul op het missie-hoofdkwartier. Voorts levert Nederland politie-adviseurs aan Resolute Support. Het huidige mandaat van de Nederlandse bijdrage aan Resolute Support loopt tot en met 31 december 2021. Het budget van ongeveer € 10 miljoen in 2022 is nodig voor de redeployment en het weer inzetbaar maken van het materieel na terugkeer van de missies.
Veiligheidsinzet in Irak (CBMI en NMI, Irak)
De Nederlandse inzet in Irak bestaat uit trainers die vanuit Erbil in Noord-Irak de Iraakse strijdkrachten trainen, inclusief de Koerdische Peshmerga. Daarnaast zijn in Bagdad militairen werkzaam die het Iraakse Ministerie van Defensie ondersteunen en adviseren. Tevens levert Nederland militaire adviseurs die zich bezighouden met de hervorming van de veiligheidssector van Irak en de Koerdistan Autonome Regio. Het huidige mandaat van de Nederlandse inzet in Irak loopt en met 31 december 2021.
United Nations Multidimensional Integrated Stabilization Mission (Mali)
De Nederlandse missie is reeds beëindigd en al het materieel zal ook in 2019 weer terug in Nederland zijn. De financiële reeks is de reset van dit materieel.
Enhanced Forward Presence (Litouwen)
Enhanced Forward Presence bestaat uit vier multinational battlegroups. Deze zijn ontplooid in Estland, Letland, Litouwen en Polen. Nederland wil met het beschikbaar stellen van militaire eenheden aan de multinational battlegroup in Litouwen bijdragen aan de cohesie binnen de NAVO en aan de geloofwaardige afschrikking van de Russische Federatie. De Nederlandse deelname in Litouwen bedraagt ca. 250 militairen. Het huidige mandaat van de Nederlandse bijdrage aan eFP loopt tot en met 31 december 2021.
Contributies
Nederland draagt met contributies bij aan de gemeenschappelijke uitgaven voor crisisbeheersingsoperaties van de NAVO en de EU. Deze contributies staan los van een eventuele Nederlandse deelname aan een specifieke missie van de NAVO of de EU. Onderdeel van de contributies is ook de jaarlijkse bijdrage aan de Strategic Airlift Capability (SAC) C-17, gehuisvest op Papa Air Base te Hongarije. Dit is een internationaal samenwerkingsverband van twaalf landen, waaronder tien NAVO-lidstaten, en voorziet in een deel van de behoefte aan strategic airlift.
Kleinschalige bijdragen
In onderstaand overzicht staan de kleinschalige Nederlandse bijdragen met een financiële omvang van minder dan € 2,5 miljoen per jaar. De personele omvang van de missies varieert in tijd gedurende de missie van 0 tot de maximale omvang. Over de eventuele verlenging van de overige kleinschalige bijdragen in 2020 wordt in het najaar van 2019 een besluit genomen.
Max personele omvang1 | |
---|---|
European Union Rule of Law Mission in Kosovo (EULEX Kosovo)1 | 5 |
European Union Border Assistance Mission at the Rafah Crossing Point (EUBAM Rafah)1 | (3) |
European Union Trainings Mission in Mali (EUTM Mali) | 5 |
European Union Capacity Building Mission in Niger (EUCAP Sahel Niger)1 | 15 |
United Nations Disengagement Observer Force (UNDOF) | 2 |
United Nations Interim Force in Lebanon (UNIFIL) | 1 |
United Nations Truce Supervision Organisation (UNTSO) | 12 |
Combined Maritime Forces (CMF) | 2 |
Netherlands Liaison Team CENTCOM (NLTC) | 2 |
Opbouw regionale vredeshandhavingscapaciteit
Programma’s voor regionale vredeshandhavingscapaciteit worden door derden (met name door het Ministerie van Buitenlandse Zaken) gefinancierd en mede door Defensie uitgevoerd.
Global Peace Operations Initiative (GPOI, voorheen ACOTA)
Het GPOI-samenwerkingsprogramma draagt bij aan de versterking van de capaciteit van Afrikaanse partnerlanden, zodat zij kunnen deelnemen aan multinationale operaties onder leiding van de VN of Afrikaanse Unie.
Nederland zet enkele tientallen militairen in voor verschillende trainingen. Defensie neemt tot 1 oktober 2020 deel aan dit programma.
Toelichting op nationale inzet
Structurele nationale taken
Defensie voert structurele taken uit ten behoeve van civiele overheden. De financiële middelen van deze structurele taken zijn opgenomen in de verschillende begrotingsartikelen van Defensie. Deze structurele taken zijn vastgelegd in wet- of regelgeving, inclusief ministeriële besluiten, maar ook convenanten of arrangementen. Onder de structurele taken vallen de taken van de Koninklijke Marechaussee, de Kustwachten in Nederland en het Caribisch gebied, luchtruimbewaking, de Bijzondere Bijstandseenheden en de Explosievenopruiming.
Militaire bijstand en steunverlening (Financiering Nationale Inzet Krijgsmacht (FNIK))
Defensie verleent militaire bijstand voor de handhaving van de openbare orde en veiligheid en voor de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde. Deze inzet wordt bekostigd vanuit dit artikel via de afspraken die gemaakt zijn in het convenant Financiering Nationale Inzet Krijgsmacht (FNIK). Deze bijstand wordt zowel door de Koninklijke Marechaussee geleverd als door andere eenheden van Defensie. Daarnaast wordt bijstand verleend in geval van een ramp of crisis, of de vrees voor het ontstaan daarvan.
De tabel indicatieve inzet voor 2020 geeft de geprognosticeerde nationale inzet weer. In 2020 vinden in Nederland diverse (inter)nationale evenementen plaats, zoals de herdenkingen in het kader van 75 jaar vrijheid en de Invictus Games. Deze leiden tot een verhoogde inspanning v.w.b. bijstand Politiewet Openbare Orde en Veiligheid. Verder is er over de gehele linie een lichte stijging zichtbaar in de aantallen.
Betreft | Aantal | Artikel | |
---|---|---|---|
Explosieven opruiming | Aantal ruimingen | 2.000 | Landmacht/FNIK |
Explosieven opruiming Noordzee | Aantal ruimingen | 30 | Marine |
Duikassistentie | Aantal aanvragen | 15 | Marine/FNIK |
Strafrechtelijke handhaving rechtsorde | Aantal aanvragen | 10 | Marine/FNIK |
Onderscheppingen luchtruim | Aantal onderscheppingen | 13 | Luchtmacht |
Strafrechtelijke handhaving rechtsorde | Aantal aanvragen | 85 | Marechaussee/Landmacht/FNIK |
Handhaving openbare orde en veiligheid | Aantal aanvragen | 40 | Marechaussee/FNIK |
Wet veiligheidsregio | Aantal aanvragen | 50 | Marechaussee/Landmacht/FNIK |
Militaire steunverlening in het openbaar belang | Aantal aanvragen | 20 | Alle krijgsmachtdelen/FNIK |
Bijstand Caribisch gebied | Aantal aanvragen | 43 | Marine/FNIK |
Toelichting op ontvangsten
De ontvangsten hebben betrekking op de eventuele vergoedingen van de EU, NAVO en VN-partners voor de door Nederland geleverde diensten of ingezette personele en materiële middelen. Ook wordt de bijdrage van de reders voor de inzet van VPD’s hier geraamd.