Budgettaire gevolgen van beleid
Stand ontwerp begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | |||||
2021 | 2021 | 2021 | 2021 | 2021 | ||
(1) | (2) | (4)=(2+3) | ||||
Verplichtingen | 51 200 | 71 349 | 3 180 | 6 683 | 81 212 | |
Uitgaven | ||||||
Programma-uitgaven totaal | 53 810 | 72 460 | 3 180 | ‒ 105 | 75 535 | |
waarvan juridisch verplicht | 86% | 99% | ||||
4.1 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 10 657 | 17 941 | 2 500 | ‒ 2 500 | 17 941 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 1 560 | 1 560 | 0 | 0 | 1 560 | |
Inkomensoverdrachten | ||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 540 | 540 | 0 | 0 | 540 | |
Opdrachten | ||||||
Consulaire bijstand | 409 | 309 | 2 500 | 600 | 3 409 | |
Reisdocumenten en verkiezingen | 2 550 | 2 550 | 0 | ‒ 900 | 1 650 | |
Consulaire opleidingen | 400 | 400 | 0 | ‒ 300 | 100 | |
Consulaire informatiesystemen | 5 198 | 4 298 | 0 | ‒ 1 000 | 3 298 | |
Loket buitenland | 0 | 8 284 | 0 | ‒ 900 | 7 384 | |
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 15 397 | 21 862 | 1 130 | ‒ 1 200 | 21 792 |
Opdrachten | ||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 150 | 150 | 0 | 0 | 150 | |
Visumverlening | 3 058 | 3 058 | 0 | ‒ 1 600 | 1 458 | |
Legalisatie en verificatie | 80 | 80 | 0 | 0 | 80 | |
Consulaire informatiesystemen | 11 081 | 17 471 | 1 130 | 400 | 19 001 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Asiel en migratie | 1 028 | 1 103 | 0 | 0 | 1 103 | |
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 8 875 | 7 771 | 0 | ‒ 553 | 7 218 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Internationaal Cultuurbeleid | 6 650 | 5 251 | 0 | ‒ 390 | 4 861 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Internationaal cultuurbeleid | 2 225 | 2 520 | 0 | ‒ 163 | 2 357 | |
4.4 | Uitdragen Nederlandse waarden en belangen | 18 881 | 24 886 | ‒ 450 | 4 148 | 28 584 |
Subsidies (regelingen) | ||||||
Instituut Clingendael | 420 | 800 | 0 | 0 | 800 | |
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3 808 | 3 808 | ‒ 100 | 2 479 | 6 187 | |
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 99 | 99 | 0 | ‒ 50 | 49 | |
Publieksdiplomatie | 2 264 | 2 224 | ‒ 25 | ‒ 60 | 2 139 | |
Onderzoeksprogramma | 50 | 50 | 0 | 202 | 252 | |
Opdrachten | ||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | 0 | 0 | 525 | |
Instituut Clingendael | 2 000 | 2 225 | 603 | 139 | 2 967 | |
Bezoeken VIPS en uitgaven CD en Internationale organisaties | 1 000 | 1 000 | ‒ 300 | ‒ 400 | 300 | |
Algemene voorlichting | 590 | 590 | 0 | 975 | 1 565 | |
Koninklijk Huis - inkom. en uitg. bezoeken, off. ontvangsten | 2 000 | 2 000 | 0 | 0 | 2 000 | |
China-strategie | 550 | 550 | ‒ 403 | ‒ 100 | 47 | |
Onderzoeksprogramma | 220 | 220 | 0 | ‒ 7 | 213 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 0 | 3 000 | 0 | 2 000 | 5 000 | |
Kennisplatform Oost-Europa | 0 | 200 | ‒ 200 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||
Algemene voorlichting | 2 400 | 2 400 | 0 | ‒ 1 000 | 1 400 | |
Verkeersnotificaties | 0 | 0 | 400 | ‒ 80 | 320 | |
Bijdrage aan ZBO's/ RWT's | ||||||
Verkeersnotificaties | 400 | 400 | ‒ 400 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||
Europese bewustwording | 250 | 450 | 0 | ‒ 10 | 440 | |
Publieksdiplomatie | 2 305 | 2 345 | ‒ 25 | 60 | 2 380 | |
Programma Ondersteuning Buitenlands Beleid | 0 | 2 000 | 0 | 0 | 2 000 | |
Ontvangsten | 71 074 | 30 574 | 0 | ‒ 12 300 | 18 274 | |
4.10 | Consulaire dienstverlening Nederlanders in het buitenland | 7 000 | 9 200 | 0 | ‒ 1 000 | 8 200 |
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 63 000 | 21 100 | 0 | ‒ 11 300 | 9 800 |
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 874 | 74 | 0 | 0 | 74 |
4.41 | Ontvangsten verkeersnotificaties | 200 | 200 | 0 | 0 | 200 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget voor artikel 4: Consulaire dienstverlening en uitdragen Nederlandse waarden neemt toe. De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven toegelicht. Een deel van de verplichtingen leidt tot uitgaven in 2022 en wordt als Eindejaarsmarge (EUR 5,8 miljoen) opgevraagd.
Uitgaven
Artikel 4.1
– Voor het budget voor consulaire dienstverlening werd EUR 3,1 miljoen ontvangen van IenW voor het contract met SOS-internationaal om als helpdesk te werken voor ondersteuning voor de aanvragen van een DCC (Digitaal Corona Centificaat) door Nederlanders in het buitenland (en buitenlandse toeristen). Daarnaast is er nog sprake van EUR 3,1 miljoen eindejaarsmarge, onder andere voor een digitaliseringsprogramma consulaire systemen en vertraagde werkzaamheden van Loket Buitenland.
Artikel 4.4
– Op Programma Ondersteuning Buitenland Beleid (POBB) worden meer uitgaven verwacht vanwege de crisis in Afghanistan (EUR 1,7 miljoen), de monitoringsmissie in Irak (EUR 300.000) en noodhulpondersteuning (EUR 2 miljoen non-ODA) ter bestrijding van de gevolgen van COVID-19.
Ontvangsten
De ontvangsten nemen per saldo af met EUR 12,3 miljoen. De geraamde EUR 10 mln MVV-vergoedingen (Machtiging Voorlopig Verblijf) wordt waarschijnlijk pas in 2022 ontvangen. Daarnaast blijven de consulaire ontvangsten achter op de prognose. Vanwege COVID-19 wordt er minder consulaire dienstverlening aan niet-Nederlanders (zoals visa en legalisaties) gerealiseerd. Dit betreft minus EUR 2,3 miljoen. Deze lagere ontvangsten worden gedesaldeerd op artikel 7.