Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (1) | Stand 1e suppletoire begroting (2)1 | Mutaties 2e suppletoire begroting (3) | Stand 2e suppletoire begroting (4) = (2) + (3) | ||
---|---|---|---|---|---|
Mutaties Miljoenennota | Overige mutaties 2e suppletoire begroting | ||||
Verplichtingen | 34.264 | 101.074 | 3.901 | ‒ 31.411 | 73.564 |
Uitgaven | 34.264 | 101.074 | 3.901 | ‒ 31.411 | 73.564 |
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid | |||||
Subsidies (regelingen) | |||||
Diverse subsidies | 638 | 638 | 0 | 0 | 638 |
Overlegstelsel | 2.751 | 1.998 | 0 | 0 | 1.998 |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 205 | 455 | 50 | 0 | 505 |
Kwaliteit Management Rijksdienst | 25 | 25 | 1 | 0 | 26 |
Opdrachten | |||||
Bedrijfsvoeringsbeleid | 5.426 | 6.684 | 248 | ‒ 1.113 | 5.819 |
Kwaliteit Management Rijksdienst | 2.773 | 2.773 | 54 | 133 | 2.960 |
Werkgeversbeleid | 1.864 | 1.844 | 194 | ‒ 10 | 2.028 |
Doorontwikkeling Rijksbrede ICT-voorziening | 0 | 615 | 2.416 | 0 | 3.031 |
Informatiehuishouding | 0 | 52.890 | ‒ 160 | ‒ 30.942 | 21.788 |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 0 | 4.619 | 0 | ‒ 288 | 4.331 |
POK - Staat van de Uitvoering | 0 | 2.400 | 0 | ‒ 2.400 | 0 |
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie | 0 | 1.400 | 0 | ‒ 100 | 1.300 |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 0 | 55 | 0 | 0 | 55 |
POK - Ondersteuning van melders van misstanden | 0 | 133 | 0 | 0 | 133 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
Bedrijfsvoeringsbeleid | 0 | 1.018 | 25 | ‒ 21 | 1.022 |
Werkgeversbeleid | 1.700 | 1.700 | 0 | 0 | 1.700 |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 0 | 0 | 0 | 20 | 20 |
POK - Staat van de Uitvoering | 0 | 0 | 0 | 2.400 | 2.400 |
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
POK - Bevorderen veilig werk- en meldklimaat | 0 | 134 | 0 | 0 | 134 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | |||||
Werkgeversbeleid | 0 | 37 | 0 | 0 | 37 |
Bijdrage aan agentschappen | |||||
UBR (arbeidsmarkt communicatie) | 8.376 | 8.376 | 0 | 234 | 8.610 |
Werkgeversbeleid | 2.097 | 3.144 | 236 | 0 | 3.380 |
Bedrijfsvoeringsbeleid | 275 | 1.397 | 1.331 | 401 | 3.129 |
I-Functie Rijk | 0 | 46 | 0 | 0 | 46 |
POK - Ambtelijk Vakmanschap | 0 | 0 | 0 | 200 | 200 |
POK - Leiderschap, diversiteit en inclusie | 0 | 0 | 0 | 100 | 100 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | |||||
Bedrijfsvoeringsbeleid | 225 | 784 | ‒ 194 | ‒ 25 | 565 |
7.2 Pensioenen en uitkeringen | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen | 7.909 | 7.909 | ‒ 300 | 0 | 7.609 |
Ontvangsten | 64 | 64 | 248 | 654 | 966 |
Toelichting
Van het totale uitgavenbudget op artikel 7 is 60,4% juridisch verplicht.
Mutaties Miljoenennota
Uitgaven
Transitie DigiInkoop
Dit betreft bijdragen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) en het Ministerie van Defensie voor het programma Transitie DigiInkoop. Middels dit programma wordt een rijksbrede architectuur van departementale inkoopsystemen en een centraal leveranciersportaal gerealiseerd.
Coalition of the willing
Dit betreft een bijdrage van het Ministerie van JenV in kader van Coalition of the willing en de Nationale Cryptostrategie.
Programma Nationale Cryptostrategie
Om de uitgaven voor het Programma Nationale Cryptostrategie op het juiste artikel te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd van begrotingsartikel 7 naar begrotingsartikel 2. Het programma wordt door de AIVD uitgevoerd.
Versnellingsmaatregelen Cyber
Om de continuïteit van de bedrijfsvoering van het Rijk te waarborgen is investeren in informatiebeveiliging randvoorwaardelijk. Om de uitgaven voor het project Versnellingsmaatregelen Cyber op het juiste instrument te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd vanuit begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 7.
Project vernieuwing Rijksportaal
De leden van de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) hebben ingestemd met het vernieuwen van het Rijksportaal. Dit betreft de bijdragen van het Ministerie van JenV, het Ministerie van EZK en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ten behoeve van project Vernieuwing Rijksportaal.
HRM in het Inkoopdomein
Dit betreft bijdragen van verschillende ministeries ten behoeve van programma HRM Inkoop. Middels dit programma wordt een doorontwikkeling gerealiseerd van HRM in het inkoopdomein.
Hybride Werken
Om de (eerste) uitgaven voor het project Hybride Werken op het juiste instrument te verantwoorden, worden deze middelen gerealloceerd vanuit begrotingsartikel 11 naar begrotingsartikel 7.
Ontvangsten
De Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) ontvangt een bijdrage voor de werkzaamheden rondom de pilot vitaliteit en de training in overgang, beiden onderdeel van de dienstverleningsafspraak Bedrijfszorg. De bijdrage wordt gedekt uit een afrekening met UBR over 2020.
Overige mutaties 2e suppletoire begroting 2021
7.1 Werkgevers- en bedrijfsvoeringsbeleid
Opdrachten
Bedrijfsvoeringsbeleid
Er wordt € 1 mln. overgeboekt naar het Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV) voor de uitrol van sensoren bij organisaties die eerder geprioriteerd zijn, de kosten voor het plaatsen en het beheer door het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC).
Informatiehuishouding
Naar aanleiding van de kabinetsreactie Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvang (POK), zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. In de Interdepartementale Commissie Bedrijfsvoering Rijksdienst (ICBR) van 7 september 2021 is een akkoord gegeven op de financiële paragraaf van het generiek actieplan 'Open op Orde'. In de financiële paragraaf is opgenomen dat er een tweede tranche middelen wordt uitgekeerd voor de uitvoering van de actieplannen om invulling te geven aan de Rijksbrede geprioriteerde maatregelen. Om de informatiehuishouding op orde te brengen zijn budgetten overgeboekt naar de Ministeries van Infrastructuur en Waterstaat (I&W, € 4,2 mln.), Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS, circa € 2,0 mln.), Economische Zaken en Klimaat (EZK, € 3,6 mln.), Financiën (€ 2,7 mln.), JenV (circa € 7,8 mln.), Defensie (circa € 2,7 mln.) en Buitenlandse Zaken (BZ, circa € 0,9 mln.) en de Kanselarij de Nederlandse Orde (KNO) (€ 0,2 mln.). De toegekende budgetten worden ingezet om een start te maken met de uitvoering van de Rijkbreed geprioriteerde maatregelen.
Ook is aangegeven in de financiële paragraaf van het generiek actieplan «Open op Orde» dat er middelen worden gealloceerd naar Doc-Direkt voor de uitbreiding van de resourcepool adviseurs informatiebeheer (€ 2,5 mln.) en voor de versnelling van het Meerjarenplan Doc-Direkt (circa. € 0,3 mln.). Ook wordt een budget van € 1,7 mln. gerealloceerd naar artikel 11 Centraal Apparaat voor het programma BZK transparant.
Tot slot worden middelen ontvangen op artikel 11 Centraal Apparaat die bestemd waren als startbudgetten (€ 0,4 mln.) om de informatiehuishouding op orde te brengen, maar niet volledig worden besteed.
POK staat van de uitvoering
Om de uitgaven voor het POK-plan Staat van de Uitvoering op het juiste instrument te kunnen verantwoorden, worden middelen van € 2,4 mln. gerealloceerd. De werkzaamheden zullen verricht gaan worden door ICTU, waardoor de middelen gerealloceerd worden naar instrument Bijdrage ZBO's/RWT's.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
POK staat van de uitvoering
Om de uitgaven voor het POK plan «Staat van de Uitvoering» op het juiste instrument te kunnen verantwoorden, worden middelen van € 2,4 mln. gerealloceerd van het instrument Opdrachten naar het instrument Bijdrage aan ZBO's/RWT's. De werkzaamheden zullen verricht worden door ICTU.