Maatregelen op het gebied van waterkwaliteit in het hoofdwatersysteem ten behoeve van de Europese Kaderrichtlijn Water worden verantwoord op artikelonderdeel 7.01.
Met uitvoering van de KRW-maatregelen komen de doelen van de richtlijn in beeld voor het hoofdwatersysteem. Voor het behalen van Natura 2000-doelen is meer nodig. Door klimaatverandering en toenemend maatschappelijk gebruik staan de natuur en ecologische waterkwaliteit en daarmee de biodiversiteit van de grote wateren onder druk. Er zijn daarom aanvullende systeemingrepen en een transitie naar duurzaam beheer nodig om een duurzame verbetering te realiseren. Het Rijk wil in 2050 toekomstbestendige grote wateren met hoogwaardige natuur die goed samengaat met een krachtige economie. Via de Programmatische Aanpak Grote Wateren (PAGW) wordt invulling gegeven aan deze ambitie. Dit is verantwoord op artikel 7.02.
Met de Delta-aanpak Waterkwaliteit wordt een extra impuls gegeven aan het realiseren van de doelen van de Kaderrichtlijn Water (KRW) en nieuwe uitdagingen om ons water chemisch schoon en ecologisch gezond te krijgen en te houden voor duurzaam gebruik. De prioriteiten daarbij zijn nutriënten, gewasbeschermingsmiddelen, opkomende stoffen en medicijnresten in water. Maatregelen voor de Delta-aanpak worden verantwoord op artikel 7.03.
Het artikel investeren in waterkwaliteit is gerelateerd aan beleidsartikel 11 (Integraal Waterbeleid) op de Begroting Hoofdstuk XII.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 30.520 | 120.009 | 120.090 | 76.889 | 93.237 | 154.185 | 114.251 |
Uitgaven | 28.408 | 78.716 | 130.801 | 132.296 | 96.752 | 154.505 | 116.676 |
Waarvan juridisch verplicht | 97% | ||||||
7.01 Real. progr. Kaderrichtlijn water | 19.877 | 21.221 | 93.295 | 88.647 | 46.342 | 55.191 | 85.144 |
7.01.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water | 19.877 | 21.221 | 93.295 | 88.647 | 46.342 | 55.191 | 85.144 |
7.02 Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 3.049 | 31.189 | 18.282 | 24.199 | 31.310 | 74.314 | 29.532 |
7.02.01 Realisatieprogramma overige aanleg waterkwaliteit | 805 | 25.356 | 14.781 | 12.015 | 8.820 | 21.000 | 21.000 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 805 | 22.291 | |||||
7.02.02 Planuitwerking overige aanleg waterkwaliteit | 2.244 | 5.833 | 3.501 | 12.184 | 22.490 | 53.314 | 8.532 |
- Waarvan bijdrage aan agentschap RWS | 2.244 | 2.783 | 451 | 200 | 290 | ||
7.03 Studiekosten waterkwaliteit | 5.482 | 26.306 | 19.224 | 19.450 | 19.100 | 25.000 | 2.000 |
7.03.01 Studiekosten waterkwaliteit | 5.482 | 26.306 | 19.224 | 19.450 | 19.100 | 25.000 | 2.000 |
Ontvangsten | 452 | 717 | 57 | ||||
7.09 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 452 | 717 | 57 |
Budgetflexibiliteit
Met uitzondering van de nog niet in uitvoering genomen aanlegprojecten worden de budgetten in 2021 voor de Kaderrichtlijn Water en de waterkwaliteitsprojecten als juridisch verplicht beschouwd op de peildatum 1 januari 2021.
Onderstaand zijn de beschikbare budgetten na de begrotingsperiode tot en met 2034 per jaar gepresenteerd op artikelonderdeelniveau. De mutaties zijn in de verdiepingsbijlage bij de begroting op ditzelfde detailniveau tot en met 2034 toegelicht.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 78.716 | 130.801 | 132.296 | 96.752 | 154.505 | 116.676 | 114.340 | 109.357 | |
7.01 | Real. progr. Kaderrichtlijn water | 21.221 | 93.295 | 88.647 | 46.342 | 55.191 | 85.144 | 93.340 | 88.357 | ||
7.02 | Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 31.189 | 18.282 | 24.199 | 31.310 | 74.314 | 29.532 | 21.000 | 21.000 | ||
7.03 | Studiekosten waterkwaliteit | 26.306 | 19.224 | 19.450 | 19.100 | 25.000 | 2.000 | 0 | 0 | ||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 717 | 57 | |||||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 717 | 57 | ||||||||
2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2020-2034 | ||||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Uitgaven | 21.000 | 21.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 977.443 | ||
7.01 | Real. progr. Kaderrichtlijn water | 571.537 | |||||||||
7.02 | Overige aanlegprojecten Waterkwaliteit | 21.000 | 21.000 | 2.000 | 294.826 | ||||||
7.03 | Studiekosten waterkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 111.080 | |||
7 | Investeren in waterkwaliteit | Ontvangsten | 774 | ||||||||
7.09 | Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit | 774 |
7.01 Investeringen waterkwaliteit
Motivering
Het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten, waardoor Nederland schoon (drink)water heeft.
Producten
Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water
Het Verbeterprogramma Kaderrichtlijn Water bestaat uit maatregelen in de Rijkswateren die zijn geclusterd tot projecten. De projecten richten zich op het herstel van natuurlijkere overgangen tussen land en water, zoet en zout en van verbindingen, waaronder die tussen het hoofd- en regionaal watersysteem. Het betreft vooral aanlegprojecten om een meer natuurlijke inrichting van de watersystemen te bewerkstelligen. Dit moet bijdragen aan het bereiken van een goede ecologische en chemische toestand van de watersystemen, zoals de Kaderrichtlijn Water vraagt. Tevens draagt dit bij aan de doelen voor Natura 2000 en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie.
Meetbare gegevens
De uitvoering van het verbeterprogramma is in een drietal tranches verdeeld. De tranches zijn zoveel mogelijk gekoppeld aan de planperiodes van de Kaderrichtlijn Water. De tweede tranche is gestart in 2016. De tweede tranche bestaat uit circa 242 maatregelen. Eind 2021 wordt de tweede tranche afgerond. De verkenning voor de derde tranche (2022 ‒ 2027) is afgerond en sinds mei 2020 in uitvoering.
Over de uitvoering van alle maatregelen, ook die worden uitgevoerd door de waterschappen en andere partijen, gericht op de ecologische en chemische kwaliteit van de oppervlaktewateren in de stroomgebieden van de Rijn, Maas, Schelde, Eems en de uitvoering gericht op een goede chemische en kwantitatieve toestand van de grondwateren in de vier stroomgebieden wordt de Tweede Kamer jaarlijks geïnformeerd via De Staat van ons Water (laatste publicatie: Kamerstukken II, 2019–2020, 27 625 nr. 498). Omdat de Kaderrichtlijn Water werkt met planperiodes, is een volledige beschrijving van de toestand alleen om de 6 jaar mogelijk. Het volgende moment voor een volledige beschrijving van de toestand zijn de stroomgebiedbeheerplannen die in 2021 worden vastgesteld. Het Planbureau voor de Leefomgeving rapporteert jaarlijks op basis van de beschikbare gegevens over waterkwaliteit in het Compendium voor de Leefomgeving.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
Het projectbudget van KRW 2e en 3e tranche is toegenomen door de toegekende prijsbijstelling 2020.
Volgens de Europese afspraak, gemaakt in het Europees Kaderrichtlijn Water, dienen de Kaderrichtlijn Water maatregelen in 2027 opgeleverd te zijn.
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Projecten waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
KRW 1e tranche | 30 | 30 | 30 | |||||||||
KRW 2e en 3e tranche | 625 | 615 | 53 | 21 | 93 | 89 | 46 | 55 | 85 | 183 | 2027 | |
afrondingen | ||||||||||||
Programma Realisatie | 655 | 645 | 83 | 21 | 93 | 89 | 46 | 55 | 85 | 183 | ||
Budget (DF 7.01.01) | 83 | 21 | 93 | 89 | 46 | 55 | 85 | 183 |
7.02 Overige investeringen waterkwaliteit
Motivering
Naast het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren ten behoeve van de KRW zijn hieronder de overige aanlegprojecten inzake waterkwaliteit opgenomen.
Producten
Realisatieprogramma
Projectbudget | Kasbudget | Oplevering | ||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
huidig | vorig | t/m 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | later | huidig | vorig | |
Waterkwaliteit | ||||||||||||
Projecten Nationaal | ||||||||||||
Verruiming vaargeul Westerschelde | 26 | 26 | 4 | 22 | ||||||||
Grote wateren | 168 | 170 | 0 | 3 | 15 | 12 | 9 | 21 | 21 | 86 | 2032 | 2032 |
afrondingen | ||||||||||||
Programma Realisatie | 194 | 196 | 4 | 25 | 15 | 12 | 9 | 21 | 21 | 86 | ||
Budget (DF 7.02.01) | 4 | 25 | 15 | 12 | 9 | 21 | 21 | 86 |
Grote wateren
De verkenning, uitgevoerd naar de opgaven voor natuur en waterkwaliteit in de grote wateren, laat zien dat er goede mogelijkheden zijn om de waterkwaliteit te verbeteren en de natuur te versterken, bijvoorbeeld door het terugbrengen van getij.
Op grond hiervan is de ambitie ontwikkeld om tot 2050 diverse maatregelen te treffen die gericht zijn op het voorkomen van achteruitgang van ecologische kwaliteit van de grote wateren, het bevorderen van een stabiel en samenhangend ecologisch netwerk en het creëren van ruimte voor ruimtelijk-economische ontwikkeling.
Om deze ambitie verder te brengen is een programmatische aanpak gestart die nauw aansluit op lopende gebiedsprocessen, waarbij samen met overheden, marktpartijen, natuurorganisaties en stakeholders maatregelen worden uitgevoerd.
De komende jaren zullen IenW en LNV, in de vorm van de programmatische aanpak Grote Wateren, samen met de regio (Gebiedsagenda’s voor de Grote Wateren) en ondersteund door Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en regionale partners de maatregelen uit de eerste en tweede tranche uitvoeren (Kamerstukken II, 2019-2020, 27 625, nr. 488).
Verkenningen- en Planuitwerkingsprogramma
Het verkenningen- en planuitwerkingsprogramma dient om een probleem of een initiatief met een maatschappelijke meerwaarde te verkennen en om daarna, indien nodig, uit alternatieven de beste oplossing voor het probleem te zoeken en voor te bereiden voor de uitvoering.
Dit artikelonderdeel geeft inzicht in de stand van zaken van diverse projecten en programma’s op het gebied van zoetwatervoorziening die zich in de fasen van voorbereiding tot realisatie bevinden.
Belangrijkste (budgettaire) aanpassingen
De planuitwerking van de Grevelingen krijgt naar verwachting begin 2020 een officieel startsein en zal drie jaar duren. Daarop volgt nog 2 jaar realisatie. De oorzaak van de bijgestelde planning is dat eind 2018 een verlengde opdracht is gegeven voor de verkenningsfase. Dit om de kosten voor Natura2000 beter in te kunnen schatten en het project klimaatrobuust te ontwerpen. Uit het Plan van Aanpak dat nu aan de voorfase van de planuitwerkingsfase wordt opgesteld blijkt dat de planuitwerking 3 jaar duurt. Specifieke onderzoeken die nodig zijn om eventueel een marktpartij te interesseren voor de bouw en exploitatie van de getijdencentrale is hier de oorzaak van. De realisatiefase duurt vervolgens naar inschatting 2 jaar. Verder is de prijsbijstelling 2020 van € 2 miljoen opgenomen.
Budget | Planning | |||
---|---|---|---|---|
Projectomschrijving | Huidig | vorig | PB of TB | Oplevering |
Projecten Nationaal | ||||
EPK Planuitwerking en verkenningen Waterkwaliteit | 2 | 2 | ||
Projecten Zuid-Nederland | ||||
Getij Grevelingen | 102 | 100 | 2023 | 2025 |
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 104 | 102 | ||
Begroting DF 7.02.02 | 104 | 102 |
PB is Projectbeslissing en TB is Trajectbesluit
7.03 studiekosten waterkwaliteit
Motivering
Dit betreft de studie- en onderzoekskosten voor het Deltaprogramma (MIRT-onderzoeken) en de overige studiekosten op het gebied van waterkwaliteit.
Producten
Delta-aanpak Waterkwaliteit
In de Delta-aanpak waterkwaliteit is op basis van de prioriteiten en kennisleemten bepaald waar nader onderzoek nodig is. Daarvoor is een 4-jarig programma van kracht: de Kennisimpuls Waterkwaliteit. De kennisimpuls loopt tot eind 2021. Speerpunten in de aanpak zijn het terugdringen van de problematiek van nutriënten in het grond- en oppervlaktewater, de belasting van het water door emissies van gewasbeschermingsmiddelen en tenslotte het verminderen van waterverontreiniging als gevolg van medicijnresten, microplastics en nieuwe stoffen. Daarnaast worden effectieve maatregelen geïdentificeerd De uitvoering wordt gedaan door de kennisinstituten KWR Watercycle Research Institute, Deltares, Wageningen Environmental Research en RIVM. In 2021 worden de verschillende onderzoeksprojecten afgerond.
In het kader van het Uitvoeringsprogramma opkomende stoffen in water wordt in tussen 2019 en 2021 een opleidingsprogramma voor vergunningverleners water aangeboden.
Verdeeld over de jaren 2019-2023 ontvangt de Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer (STOWA) een subsidie van € 5 miljoen voor het innovatieprogramma ‘microverontreinigingen uit afvalwater van rioolwaterzuiveringsinstallaties, bedoeld om innovaties op de rioolwaterzuivering te stimuleren waarmee medicijnresten en andere microverontreinigingen beter worden verwijderd.
Het merendeel van het budget in 2021 is voorzien voor de stimulering van vergaande zuivering van rioolwater, om zo medicijnresten en andere nieuwe stoffen uit het stedelijk afvalwater te verwijderen op zo’n 80 geïdentificeerde hotspots. Dit betreft budget voor stimulering van de praktische toepassing van extra zuivering op de rioolwaterzuiveringen van de waterschappen.