Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het investeren in en in stand houden van alle IT van Defensie. De doelstellingen van het onderliggende beleid zijn terug te vinden in de begroting Hoofdstuk X. Het artikel IT is nauw gerelateerd aan de beleidsartikelen 6 (Investeringen) en 7 (Defensie Materieel Organisatie) op de begroting Hoofdstuk X. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | 0 | 599.169 | 608.852 | 669.010 | 497.768 | 504.058 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 0 | 0 | 599.169 | 711.352 | 669.010 | 497.768 | 504.058 |
waarvan juridisch verplicht | 35,3% | ||||||
Verwerving | |||||||
Opdrachten | 0 | 0 | 529.838 | 545.470 | 440.048 | 446.447 | 291.645 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 0 | 249.983 | 312.043 | 311.404 | 359.991 | 208.658 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | 0 | |||||
Verwerving: realisatie | 0 | 0 | 279.855 | 233.427 | 128.644 | 86.456 | 82.987 |
Instandhouding | |||||||
Opdrachten | 243.373 | 239.001 | 228.234 | 227.892 | 228.623 | ||
Instandhouding infrastructuur | 0 | 0 | 243.373 | 239.001 | 228.234 | 227.892 | 228.623 |
Onzekerheidsreservering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Over-/ onderprogrammering | ‒ 174.042 | ‒ 73.119 | 728 | ‒ 176.571 | ‒ 16.210 | ||
Ontvangsten | 0 | 0 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 0 | 0 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 |
2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 491.731 | 457.589 | 422.347 | 489.079 | 435.382 | 450.180 | 471.190 | 697.490 | 762.490 |
waarvan garantieverplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen (indien van toepassing) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 491.731 | 457.589 | 422.347 | 489.079 | 435.382 | 450.180 | 471.190 | 697.490 | 762.490 |
waarvan juridisch verplicht | |||||||||
Verwerving | |||||||||
Opdrachten | 244.641 | 252.366 | 180.019 | 164.345 | 135.749 | 147.565 | 173.158 | 308.398 | 451.928 |
Verwerving: voorbereidingsfase | 166.683 | 171.466 | 99.046 | 88.837 | 59.672 | 73.933 | 92.421 | 237.537 | 380.979 |
Verwerving: onderzoeksfase | 0 | ||||||||
Verwerving: realisatie | 77.958 | 80.900 | 80.973 | 75.508 | 76.077 | 73.632 | 80.737 | 70.861 | 70.949 |
Instandhouding | |||||||||
Opdrachten | 228.257 | 228.182 | 228.495 | 228.099 | 228.389 | 228.672 | 228.208 | 228.258 | 231.015 |
Instandhouding infrastructuur | 228.257 | 228.182 | 228.495 | 228.099 | 228.389 | 228.672 | 228.208 | 228.258 | 231.015 |
Onzekerheidsreservering | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 82.530 | 0 |
Over-/ onderprogrammering | 18.833 | ‒ 22.959 | 13.833 | 96.635 | 71.244 | 73.943 | 69.824 | 78.304 | 79.547 |
Ontvangsten | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 |
Overige ontvangsten infrastructuur | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 | 6.669 |
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op uitgaven voor levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een overeenkomst is aangegaan. Voor 2020 gaat het naar verwachting om 35,3 procent van het uitgavenbudget.
De geraamde uitgaven aan investeringen betreffen de investeringen in IT. Onderstaande tabellen tonen de IT-projecten voor de komende vijftien jaar die groter zijn dan € 100 miljoen, onderverdeeld naar voorbereidingsfase, onderzoeksfase en realisatiefase. Als een project wijzigingen in de exploitatie-uitgaven tot gevolg heeft, dan is dit onderdeel van het projectvolume van het betreffende investeringsproject. Als het project is gerealiseerd, wordt het toegevoegd aan het instandhoudingsbudget. Aangezien Defensie een nog meer informatiegestuurde organisatie wil worden zal een groter deel van het investeringsbudget binnen de Defensiebegroting, nu en in de toekomst, bestemd worden voor IT uitgaven. Momenteel wordt gewerkt aan een analyse van de concrete investeringsbehoefte voor IT.
Verwerving IT - voorbereidingsfase
In onderstaande tabel wordt de planning weergegeven van de IT projecten die zich in de voorbereidingsfase bevinden. Voor deze projecten wordt de behoeftestelling uitgewerkt. Ook de planning van de A-brieven van DMP-plichtige projecten is - indien van toepassing - in de tabel opgenomen.
Projecten in voorbereiding | Projectbudget | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Joint EOV: Electronic attack | 100-250 | A | |||||
SAP4HANA | 100-250 |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2020 opgetreden bij het volgende project:
– Het project Joint EOV: Electronic attack is toegevoegd aan de voorbereidingsfase.
Projecten in voorbereiding | Toelichting |
---|---|
Joint EOV: Electronic attack | Het project Joint EOV: Electronic attack voorziet in capaciteit om cyber- en elektromagnetische activiteiten te beïnvloeden. |
SAP4HANA | Dit project betreft het invoeren van een nieuw Enterprise Resource System, ter vervanging van het huidige verouderende SAP, bedoeld om de defensiebrede bedrijfsvoering, materiele gereedheid en besturing doelmatig te ondersteunen op het gebied van materieellogistiek en financiën. Als zodanig is het essentieel voor het ondersteunen van operationele activiteiten. |
Verwerving IT - onderzoeksfase
In onderstaande tabel wordt het projectbudget en - indien van toepassing - de planning van Kamerbrieven weergegeven van de IT projecten die zich in de onderzoeksfase bevinden. In deze fase wordt onderzocht hoe invulling gegeven kan worden aan de behoefte.
Projecten in onderzoek | Bandbreedte | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GrIT | 250-1.000 |
Er zijn wijzigingen ten opzichte van de begroting 2020 opgetreden bij het volgende project:
– Hoewel de bandbreedte van het investeringsbudget van het programma GrIT gelijk is gebleven (250-1.000), is het totale programmabudget GrIT verhoogd. De ophoging kent meerdere oorzaken, waaronder de kosten voor de migratie van applicaties, de kosten voor de programma-organisatie en inhuur die daar mee gemoeid is. Ook de afbouw van de huidige IT zal extra kosten met zich meebrengen, verder zijn er stijgingen in de ramingen als gevolg van de aanpassing van het prijspeil. De Kamer is hier in september aanvullend over geïnformeerd in twee brieven: 1. Kamerbrief "inventarisatie exploitatie en investeringen van de IT en voortgang programma's Foxtrot en TEN" en 2. de "commercieel vertrouwelijke brief uitwerking hoofdscenario's programma Grensverleggende IT". Het ophogen van het programmabudget GrIT heeft consequenties voor de projecten LCF en Fennek. In dit geval betekent dit dat er voor deze projecten met een andere fasering gewerkt wordt. Hiermee stelt Defensie het tempo van de instroom van de vervanging bij. Binnen de begroting is nu rekening gehouden met de verwachte hogere instandhoudingskosten van de huidige systemen als gevolg van deze aanpassing.
Projecten in onderzoek | Toelichting |
---|---|
GrIT | De IT-infrastructuur binnen Defensie dient te worden vervangen, om voor de langere termijn de continuïteit te waarborgen. Het belang en invloed van IT op zowel de operationele inzet als de bedrijfsvoering is groot. Vernieuwing van de IT-infrastructuur is nodig om invulling te kunnen geven aan de ambities van Defensie zoals verwoord in de Defensienota 2018. Met GrIT legt Defensie hiervoor de basis. De doelstelling van GrIT is het samen met de markt realiseren van het fundament voor de nieuwe IT van Defensie en het migreren van de bijbehorende huidige applicaties en voorzieningen naar de nieuwe IT. Het programma GrIT heeft daarmee de opdracht om in samenwerking met de markt een technisch en organisatorisch IT-platform voor de IT vernieuwing van Defensie te realiseren. |
Verwerving IT - realisatiefase
Er zijn momenteel geen IT-projecten groter dan € 100 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. In deze fase is de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties gegeven.
De geraamde uitgaven dienen voor instandhouding van de IT van Defensie.
In de eerste jaren is het investeringsprogramma groter dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van overprogrammering. Vanaf 2028 telt het totaal van het investeringsprogramma op tot een lager bedrag dan het daadwerkelijke budget; er is sprake van onderprogrammering. Omdat de ervaring van eerdere jaren leert dat het risico op vertragingen groot is, onder andere als gevolg van onvoorziene externe factoren, worden in de eerste jaren meer projecten gepland dan totaal aan budget beschikbaar is in een jaar. Door met deze overprogrammering te werken wordt zoveel als mogelijk getracht te voorkomen dat vertragingen bij individuele projecten leiden tot onderrealisatie van het beschikbare budget.
Figuur 8 IT
Dit zijn de ontvangsten die rechtstreeks gerelateerd zijn aan IT, bijvoorbeeld als het Joint Informatievoorziening Commando (JIVC) van Defensie diensten levert aan derden.
Defensie hanteert voor verwervingsprojecten naast een risicoreservering per project ook een systematiek van onzekerheidsreserveringen. Met de onzekerheidsreservering worden risico’s afgedekt die buiten de invloedssfeer van een project liggen, zoals risico’s bij internationale samenwerking. Deze risico’s kunnen leiden tot een hogere raming dan oorspronkelijk voorzien. De hoogte van de onzekerheidsreservering wordt per project bepaald, maar is geen onderdeel van het projectbudget. Omdat niet alle risico’s zich tegelijkertijd voor zullen doen, is gekozen voor een systematiek waarbij de som van de onzekerheidsreserveringen per project groter is dan de reservering die in totaliteit op de begroting wordt aangehouden voor de geïdentificeerde risico’s.