De onderstaande tabel geeft de belangrijkste wijzigingen in de uitgaven en ontvangsten aan ten opzichte van vorig jaar. Een meer gedetailleerd overzicht van de mutaties per artikel is in de verdiepingsbijlage (bijlage 2) te vinden.
Art. | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand begroting 2020 (incl. NvW) | 8.911.581 | 9.319.980 | 9.433.270 | 9.957.451 | 9.867.774 | 9.311.300 | |
Mutaties 1e suppletoire begroting 2020 | ‒ 104.786 | ‒ 184.737 | ‒ 274.904 | 306.651 | 199.593 | 759.618 | |
Stand 1e suppletoire begroting 2020 | 8.806.795 | 9.135.243 | 9.158.366 | 10.264.102 | 10.067.367 | 10.070.918 | |
Mutaties Incidentele suppletoire begroting 2020 | 1.323.854 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stand Incidentele suppletoire begroting 2020 | 10.130.649 | 9.135.243 | 9.158.366 | 10.264.102 | 10.067.367 | 10.070.918 | |
Belangrijkste mutaties | 4.745 | 7.333.222 | 442.980 | 590.610 | 69.545 | 65.555 | |
1 Loon- en prijsbijstelling | 99 | ‒ 141.369 | ‒ 98.255 | ‒ 106.113 | ‒ 136.818 | ‒ 138.073 | ‒ 137.255 |
- waarvan Infrastructuurfonds | 26 | 128.218 | 82.824 | 90.247 | 118.583 | 123.678 | 120.784 |
- waarvan Deltafonds | 26 | 13.151 | 15.431 | 15.866 | 18.235 | 14.395 | 16.471 |
2 Luchtvaart | 17 | 9.570 | 18.446 | 7.655 | 2.092 | 1.814 | 872 |
Div. | ‒ 9.570 | ‒ 18.446 | ‒ 7.655 | ‒ 2.092 | ‒ 1.814 | ‒ 872 | |
3 Circulaire economie | 21 | 0 | 15.000 | 15.000 | 5.000 | 5.000 | 0 |
Div. | 0 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 0 | |
4 Caribisch Nederland | Div. | 9.759 | 13.302 | 5.330 | 580 | 0 | 0 |
Div. | ‒ 9.759 | ‒ 13.302 | ‒ 5.330 | ‒ 580 | 0 | 0 | |
5 Drinkwater Caribisch Nederland | 13 | 3.352 | |||||
6 Retrofit binnenvaart | 18 | 4.000 | 12.000 | 14.000 | 16.000 | 16.000 | 5.000 |
7 Geluidsanering | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.010 |
8 ILT | 24 | 3.867 | 1.788 | 600 | 600 | 600 | 851 |
Div. | ‒ 3.867 | ‒ 1.788 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 851 | |
9 KNMI huisvesting | 23 | 1.453 | 1.210 | 1.221 | 908 | 832 | 925 |
Div. | ‒ 1.453 | ‒ 1.210 | ‒ 1.221 | ‒ 908 | ‒ 832 | ‒ 925 | |
10 Omvorming Prorail | 26 | 7.130.300 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 | ‒ 40.000 | |
11 Versnelling investeringen Infrastructuurfonds | 26 | 174.325 | 423.235 | 578.865 | 57.800 | 57.800 | |
12 Bestedingsplan innovatieregeling bouw GWW | 26 | 5.000 | 10.000 | 10.000 | |||
13 Bijdrage Deltafonds t.b.v. Noordzeeakkoord | 26 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 | ‒ 4.255 |
14 2e maatregelenpakket Urgenda | 21 | 7.500 | |||||
Overige mutaties | Div. | 2.538 | 8.034 | 4.930 | ‒ 105 | 1.015 | 1.939 |
Stand ontwerpbegroting 2021 | 10.137.932 | 16.476.499 | 9.606.276 | 10.854.607 | 10.137.927 | 10.138.412 |
Toelichting
Ad 1. Dit betreft het restant van de loon- en prijsbijstelling tranche 2020 dat wordt herverdeeld over de IenW-begrotingen Infrastructuurfonds en Deltafonds. De herverdeling van het deel begroting Hoofdstuk XII heeft reeds bij Voorjaarsnota 2020 plaatsgevonden.
Ad 2. Deze middelen zijn vrijgemaakt om uitvoering te geven aan de ambities uit het Regeerakkoord en de Luchtvaartnota. Het gaat hierbij onder andere om de thema’s luchtruimherziening, Lelystad Airport, hybride en elektrisch vliegen, vliegtuiggeluid, versterking omgevingskwaliteit regionale luchthavens en inzet van de ILT.
Ad 3. Het werken naar een circulaire economie (CE) is een prioriteit in het regeerakkoord en het kabinet heeft zich gecommitteerd aan een Rijksbreed programma. Vanaf 2018 zijn structureel aanvullende middelen beschikbaar gekomen vanuit de klimaatenveloppe, echter, deze middelen zijn alleen beperkt beschikbaar voor gerichte circulaire investeringen met een CO2-besparing. Om de doelstellingen voor 2030 en 2050 daadwerkelijk te realiseren ‒ 50% minder gebruik van primaire grondstoffen in 2030 en een volledig circulaire economie in 2050 - zijn deze aanvullende middelen vrijgemaakt. Hiermee kan onder andere invulling worden gegeven aan de transitieagenda's.
Ad 4. In Caribisch Nederland zijn extra investeringen in de infrastructuur, bereikbaarheid, drinkwatervoorziening, vulkaanmonitoring en het milieu- en afvalbeheer benodigd. Hiervoor is komende jaren ca. € 28 mln. vrijgemaakt.
Ad 5. Ter financiële ondersteuning van de inwoners van Caribisch Nederland in verband met Corona is de verlaging van de drinkwatertarieven verlengd tot en met 2021.
Ad 6. Vanuit de structurele aanpak stikstofproblematiek is € 79 miljoen (voor de periode 2020 tot 2030) toegevoegd aan het budget ter verduurzaming van de binnenvaart uit de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens. Dit extra budget zal worden ingezet voor het subsidiëren van Selectieve Catalytische Reductie (SCR-)katalysatoren voor binnenvaartschepen.
Ad 7. Het budget voor de geluidsanering bij rijks- en spoorwegen is in het verleden tot en met 2024 gevormd uit middelen van de toenmalig departementen van VROM en VenW. Met deze toevoeging wordt gewaarborgd dat dit budget ook in vanaf 2025 beschikbaar blijft voor het voortzetten van het huidige beleid
Ad 8. Er is budget vrijgemaakt voor de voor de uitvoering van nieuwe inspectietaken (zie art. 24).
Ad 9. Er is budget vrijgemaakt voor de aanpak van de gebouwen van het KNMI, die in slechte staat zijn.
Ad 10. Het kabinet is voornemens om 1 juli 2021 ProRail om te vormen tot ZBO. Dit heeft zowel incidentele als structurele gevolgen voor de begroting van het Infrastructuurfonds, als gevolg van de veranderde fiscale positie van ProRail. De incidentele gevolgen zijn verwerkt in 2021 met een mutatie van ruim € 7,1 miljard als gevolg van de dividendbelasting, omzetbelasting en vennootschapsbelasting die ProRail moet betalen aan de Belastingdienst. Daarnaast is er sprake van structurele fiscale gevolgen van € 40 miljoen per jaar die ProRail niet hoeft te betalen als gevolg van de omvorming.
Ad 11. Het kabinet haalt investeringen naar voren om de economie te ondersteunen. De komende jaren worden investeringen ter waarde van ruim 1,5 miljard euro naar voren gehaald, op het terrein van BZK en IenW. Voorbeelden hiervan zijn onderhoud aan het spoor en (vaar)wegen en maatregelen om de veiligheid van (fiets)infrastructuur te verbeteren. Deze versnellingen ondersteunen de economie op korte termijn en dragen bij aan beleidsdoelen voor de lange termijn, zoals duurzaamheid en bereikbaarheid. Deze investeringen voldoen daarmee aan de door het kabinet gehanteerde drieslag 'tijdig, tijdelijk en gericht'.
Ad 12. Dit betreft middelen voor de innovatieregeling bouw Grond-, Weg-, en Waterbouw (GWW).
Ad 13. Meerjarige bijdrage van IenW ten behoeve van het Noordzeeakkoord. Dit budget is bedoeld voor sanering en verduurzaming van de visserij, voor natuurherstel, monitoring en onderzoek, voor het de veilige doorvaart van de aan te leggen windparken en voor extra handhaving door de Nederlandse Voedsel en Warenautotiteit (NVWA).
Ad 14. Dit betreft uitgaven in het kader van Urgenda voor circulaire maatregelen in de GWW.