De inwoners van Groningen hebben dagelijks te maken met de gevolgen van de gaswinning. Dit brengt gevoelens van angst, frustratie en onzekerheid met zich mee. Voor het kabinet staan de veiligheid, het goed afhandelen van schade en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Het kabinet werkt hieraan langs drie sporen:
1. Beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld.
2. Goede afhandeling van de negatieve gevolgen van de gaswinning.
3. Een Nationaal Programma om Groningen perspectief te bieden. In het kader van de taakherschikking tussen EZK en BZK heeft de Minister van BZK de coördinatie vanuit het Rijk overgenomen van EZK. De Minister van EZK blijft betrokken als lid van het NPG-bestuur.
Het Rijk werkt samen met provincie en gemeenten voor een veilig Groningen met perspectief.
In lijn met de aanpassing van de Mijnbouwwet (artikel 52g, derde lid, in werking getreden op 1 januari 2019) heeft de Minister van EZK de verantwoordelijkheid om alle maatregelen te nemen die redelijkerwijs van hem gevergd kunnen worden om te voorkomen dat als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld de veiligheid wordt geschaad. De Minister van EZK wordt daarin geadviseerd door het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), dat in 2019 is ingesteld. Het ACVG beoordeelt de technische en bouwkundige veiligheidsnormen op basis waarvan de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) de uitvoering van de versterking op zich neemt.
Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen op 1 juli 2020 is het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) van start gegaan.
De Staat heeft daarmee de behandeling van verzoeken tot schadevergoeding voor alle vormen van schade als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld en de gasopslag Norg volledig van NAM overgenomen. Via de website van het IMG (https://www.schadedoormijnbouw.nl/cijfers) is informatie over de schadeafhandeling beschikbaar: de site geeft een actueel overzicht van de aantallen schadeafhandelingen, schade-opnames, besluiten, het aantal meldingen acuut onveilige situaties (AOS) en de voortgang in afhandeling. Informatie over het aantal aardbevingen in Groningen en de zwaarte hiervan is te vinden op de site van het KNMI.
In het Regeerakkoord is vastgelegd dat NAM op afstand komt te staan van de afhandeling van de bovengrondse gevolgen van de gaswinning. In 2020 staat NAM op bijna alle onderdelen op afstand. Waar dat nog niet zo is, wordt dat in 2021 afgerond. De rol van NAM wordt hiermee beperkt tot enkel het betalen van de kosten. De kosten van de schadeafhandeling worden per juli 2020, bij inwerking treding van de tijdelijk wet Groningen, via een heffing op NAM verhaald.
Sinds 1 januari 2019 wordt de versterkingsopgave uitgevoerd door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG). De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de versterking is op 16 oktober 2019 overgedragen aan de Minister van BZK (Kamerstuk 33 529, nr. 695). De NCG is sinds 1 januari 2020 een dienstonderdeel van BZK. De publieke aansturing van de versterkingsoperatie wordt wettelijk vastgelegd. Hiertoe is een wetsvoorstel in voorbereiding dat zo spoedig mogelijk naar de Kamer wordt gestuurd. Dit zal een aanvulling zijn op het wetsvoorstel Tijdelijke wet Groningen dat op 1 juli 2020 inwerking is getreden.
Beleidswijzigingen beëindiging van de gaswinning in het Groningenveld
Afbouw van de gaswinning in Groningen
Vanaf medio 2022 is de benodigde gaswinning uit Groningen nagenoeg nul in een gemiddeld jaar (Kamerstuk 33 529, nr. 726). Dit is jaren eerder dan verwacht bij het kabinetsbesluit van 29 maart 2018 om de gaswinning uit Groningen volledig te beëindigen. Voor gasjaar 2019-2020 is het winningsniveau vastgesteld op 11,8 miljard Nm3 in een gemiddeld jaar, onder het door het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) geadviseerde van 12 miljard Nm3 (Kamerstuk 33 529, nr. 678). Met een tijdelijke maatregel is het winningsniveau tussentijds verder verlaagd naar 10,7 miljard Nm3 in een gemiddeld jaar (Kamerstuk 33 529, nr. 738). Voor gasjaar 2020-2021 wordt een winningsniveau verwacht van 9,3 miljard Nm3. Het definitieve winningsniveau voor gasjaar 2020-2021 wordt vastgelegd in het vaststellingsbesluit dat uiterlijk 1 oktober 2020 genomen dient te worden. Na 2022 blijft het Groningenveld naar verwachting alleen nodig als reservemiddel voor koude momenten en verstoringen in het gassysteem. Het kabinet blijft zoeken naar alternatieven om het Groningenveld zo snel als mogelijk definitief te kunnen sluiten.
Afspraken met Shell en ExxonMobil
Met Shell en ExxonMobil zijn afspraken gemaakt over de gewijzigde inzet van gasopslag Norg om de gaswinning voor gasjaar 2019-2020 te beperken. Deze afspraken zijn vastgelegd in een interim-akkoord (Kamerstuk 33 529, nr. 678). Sindsdien wordt er gewerkt aan het maken van definitieve afspraken (in aanvulling op het Akkoord op Hoofdlijnen van juni 2018). In mei 2019 is een principe-afspraak gemaakt met Shell en ExxonMobil over de voortzetting van de gewijzigde inzet van Norg (Kamerstuk 33 529, nr. 768). De vergoeding voor Norg wordt in arbitrage vastgesteld. Ook zal de Staat met Shell en ExxonMobil in arbitrage gaan over de financiële consequenties van de versnelde afbouw van de gaswinning. Met de uitkomst wordt ook de reeds gedane betaling van het voorlopig bedrag uit het Interim Akkoord verrekend. In de tussentijd zijn alle partijen in goed overleg om uitvoering te blijven geven aan de afspraken in het Akkoord op Hoofdlijnen en het Interim Akkoord, met als hoofddoel het beëindigen van de volumematige gaswinning in Groningen in 2022.
Taskforce Ombouw buitenland
Er is een taskforce opgericht met vertegenwoordigers van de overheden, netbeheerders en energietoezichthouders uit buurlanden Duitsland, België en Frankrijk. De taskforce monitort de afbouw van de export van laagcalorisch gas naar de buurlanden en rapporteert tweemaal per jaar over de voortgang. Op 21 februari is de eerste rapportage gedeeld met de Tweede Kamer (Kamerstuk 33 529, nr. 726).
Publiek beleggen risicoanalyse Groningen
NAM wordt voor wat betreft de gevolgen van de gaswinning in Groningen op afstand gezet. Eerder zijn de schade-afhandeling en de versterking al in publiek beheer gebracht. Vanaf 2021 zal ook het beheer en de ontwikkeling van het risicoberekeningsmodel (de Hazard and Risk Assessment, HRA) publiek belegd worden. De HRA wordt jaarlijks gebruikt bij het vaststellen van het winningsniveau van gas uit het Groningenveld. De meest onveilige panden die voortkomen uit de HRA worden vervolgens in de versterkingsopgave geprioriteerd.
In de praktijk zal TNO het beheer en de verdere ontwikkeling van de modellen van NAM overnemen. De Minister van EZK zal TNO hiervoor opdracht geven, inclusief het uitvoeren van de jaarlijkse risicoberekening tot de insluiting van het Groningenveld. Om TNO in de gelegenheid te stellen de jaarlijkse berekeningen te doen, draagt NAM een dataset over aan EZK met informatie over gebouwen in Groningen. Deze overdracht valt samen met het overhevelen van gegevens over oude schade-inspecties door NAM.
Beleidswijzigingen afhandeling negatieve gevolgen van de gaswinning
Middelen op de Aanvullende Post
In de Voorjaarsnota 2018 is voor Groningen een reservering van structureel € 100 mln. per jaar gemaakt. Deze middelen staan meerjarig op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting. In deze begroting zijn alleen de middelen voor «Groningen» uit de Aanvullende Post voor 2019 en 2020 opgenomen. Bij Voorjaarsnota 2020 zijn opnieuw middelen toegevoegd voor 2020 en latere jaren uit de Aanvullende Post. Voorts bevat de begroting van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties eveneens middelen uit deze Aanvullende Post.
Veiligheid
Per 1 januari 2020 lopen de uitgaven voor versterken niet meer via NAM. De uitgaven voor bouwkundig versterken die nodig zijn voor de veiligheid worden voorgefinancierd door de Staat en lopen via de begroting van het Ministerie van BZK. De kosten worden per kwartaal achteraf aan NAM gefactureerd. Na inwerkingtreding van het wetsvoorstel versterking Groningen worden de kosten via een heffing op NAM verhaald.
Schadeafhandeling
Op 1 juli 2020 is het IMG opgericht. Het IMG zal ook in 2021 meldingen van alle vormen van schade in behandeling blijven nemen (waaronder afhandeling van fysieke schade aan gebouwen, waardedaling en immateriële schade). De kosten hiervan lopen via de EZK-begroting en worden op NAM verhaald. Op deze wijze is geborgd dat NAM op afstand staat van de besluitvorming en uitvoering van de schadeafhandeling. Prioriteit in 2021 is dat het IMG schademeldingen van bewoners en bedrijven binnen een redelijke termijn behandelt, transparantie biedt over de voortgang en stuwmeren zoveel mogelijk voorkomt. In 2021 wordt de samenwerking tussen IMG en NCG verder geïntensiveerd, opdat bewoners met zowel schade als versterken goed geholpen worden.
2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 834.537 | 760.448 | 722.013 | 16.572 | 2 | 2 | 2 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||
waarvan overige verplichtingen | 834.537 | 760.448 | 722.013 | 16.572 | 2 | 2 | 2 |
Uitgaven | 825.005 | 760.448 | 722.013 | 16.572 | 2 | 2 | 2 |
waarvan juridisch verplicht | 99% | ||||||
Subsidies (regelingen) | 121.826 | 36.091 | 21.756 | 14.192 | 2 | 2 | 2 |
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten | 314 | 35.988 | 21.653 | 14.190 | |||
Geestelijke bijstand/overige | 111 | 103 | 103 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen | 108.385 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instrumentarium Woningmarkt | 13.016 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 136.572 | 553.000 | 545.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Schadevergoedingen | 136.572 | 250.000 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding waardedaling Groningen | 0 | 298.000 | 245.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding immateriële schade Groningen | 0 | 5.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 468.679 | 11.180 | 2.380 | 2.380 | 0 | 0 | 0 |
Onderzoek en compensatie gemeenten en provincie | 2.841 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Werkbudget | 18.783 | 3.180 | 2.380 | 2.380 | 0 | 0 | 0 |
Versterken | 84.055 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Interim Akkoord met Shell en Exxon | 363.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BTW-compensatie NAM | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 97.927 | 156.877 | 152.877 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan RVO.nl | 96.400 | 154.877 | 152.877 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Instituut Mijnbouwschade Groningen | 1.527 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (internationale) organisaties | 0 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Organisatie- en programmabudget ACVG | 0 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 862.756 | 1.031.061 | 774.000 | 59.000 | 39.000 | 39.000 | 39.000 |
Schadevergoedingen | 55.527 | 377.061 | 200.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten Schade | 79.360 | 152.000 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan Nationaal Programma Groningen | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aardgasbaten | 577.867 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenduitkering EBN | 0 | 35.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenduitkering GasTerra | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Mijnbouwwet | 0 | 160.000 | 75.000 | 55.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Vergoeding waardedaling Groningen | 0 | 298.000 | 245.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding immateriële schade Groningen | 0 | 5.000 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NCG | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgetflexibiliteit
De niet-juridisch verplichte uitgaven op artikel 5 betreffen de verduurzamingsopgave uit de aardgasbaten (€ 3,7 mln), geestelijke bijstand (€ 0,1 mln) en de werkbudgetten voor Gastransitie Groningen (€ 0,7 mln) en Groningen Bovengronds (€ 1,7 mln).
Subsidies
Verduurzamingsopgave uit aardgasbaten
In 2017 is de waardevermeerderingsregeling ingesteld cf. de motie-Bosman c.s. (Kamerstuk 33 529 nr. 242). Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen in deze regeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. Het Samenwerkingsverband Noord Nederland voert in opdracht van het Ministerie van EZK deze regeling uit. Voor deze regeling is in totaal meerjarig € 89,2 mln gereserveerd. De stand per 1 juni 2020 is dat SNN € 35,8 mln heeft uitgekeerd aan 9.587 gedupeerden. De in 2019 niet benutte middelen (€ 9,9 mln) zijn doorgeschoven naar 2020 en verder.
Geestelijke bijstand/overige
Middels een motie van de ChristenUnie is eerder € 300.000 uit het NPG gereserveerd voor Platform Kerk en Aardbeving. Het Platform heeft een beschikking gekregen voor drie jaar van € 100.000 per jaar. De beschikking loopt tot en met 2021. Met middelen trekt Platform Kerk en Aardbeving extra geestelijk verzorgers aan wordt een «proatbus» aangeschaft, waarmee de geestelijk verzorgers de hulpbehoevenden in de aardbevingsregio op kunnen zoeken.
Inkomensoverdrachten
Schadevergoedingen
Met ingang van 1 juli 2020 besluit het IMG over schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Daarvoor werd de schade afgehandeld door de TCMG. Het IMG bepaalt onafhankelijk wie recht heeft op een schadevergoeding en hoe hoog deze vergoeding is, hierbij volgt het IMG het schadeprotocol. Deze schadevergoedingen worden uitbetaald door het IMG/RVO.nl. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen.
Vergoeding waardedaling Groningen
Per september 2020 zal het IMG ook schadeafhandelingen doen voor de waardedaling van Groningers in het aardbevingsgebied. De verwachting is dat daar in 2020 € 298 mln voor wordt uitgegeven en in 2021 € 245 mln. Deze kosten worden via een heffing op NAM verhaald.
Vergoeding immateriële schade Groningen
Per november 2020 zal het IMG schadeafhandelingen doen voor de immateriële schade van Groningers in het aardbevingsgebied. De verwachting is dat daar in 2020 € 5 mln en 2021 € 100 mln per jaar voor wordt uitgegeven. Deze kosten worden via een heffing op NAM verhaald.
Opdrachten
Werkbudget
Dit betreffen de werkbudgetten van de directies Gastransitie Groningen en Groningen Bovengronds.
BTW-compensatie NAM
Vanuit de Aanvullende Post is € 8,0 mln beschikbaar voor 2020 voor compensatie BTW bij schade. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de declaraties aan NAM.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
RVO.nl voert in opdracht van de TCMG/IMG de schadeafhandeling uit. Het IMG is opdrachtgever voor RVO.nl. Deze kosten worden via een heffing op NAM verhaald.
Instituut Mijnbouwschade Groningen
De uitvoeringskosten van de TCMG voor de eerste helft van 2020 en vanaf 1 juli het bestuur van de IMG bedragen totaal in 2020 € 2 mln. Het budget voor IMG na 2020 staat gereserveerd op de Aanvullende Post en wordt in 2021 overgeheveld naar de begroting van EZK.
Bijdrage aan (internationale) organisaties
Organisatie- en programmabudget ACVG
Voor het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) wordt vanuit de Aanvullende Post in 2020 € 3,3 mln vrijgemaakt.
Toelichting op de ontvangsten
Ontvangsten NAM voor schadevergoedingen en uitvoeringskosten
Overeenkomstig de gemaakte afspraken declareert EZK bij NAM de door RVO.nl uit te keren schadevergoedingen en de uitvoeringskosten voor de schadeafwikkeling. Per 1 juli 2020 wordt conform de Tijdelijke Wet Groningen aan NAM een heffing opgelegd voor de kosten van alle vormen van schade.
Aardgasbaten
Met ingang van begrotingsjaar 2021 worden de aardgasbaten op andere wijze weergegeven op de begroting. Niet langer is sprake van één post waarop de aardgasbaten binnenkomen. In plaats daarvan worden de inkomsten uitgesplitst in drie posten: dividendontvangsten van EBN, dividendontvangsten van GasTerra en inkomsten uit de Mijnbouwwet. De splitsing in drie afzonderlijke posten geeft beter inzicht in de verschillende inkomsten uit de gaswinning.
Het valt op dat de raming voor de komende jaren aanzienlijk omlaag is bijgesteld. Verreweg het grootste deel van de neerwaartse bijstelling hangt samen met de historisch lage gasprijs. Verder komt de lagere opbrengst onder meer door lagere inkomsten uit EBN met andere oorzaken dan de prijs (zoals operationele kosten of de bijstortingen in de voorzieningen voor de aardbevingskosten). De oude ramingswerkwijze leende zich goed voor het ramen van grote volumes en hoge omzetten, maar is niet adequaat gezien de sterk teruglopende gaswinning. De nieuwe werkwijze geeft naar verwachting een realistischer en gedetailleerder beeld van de inkomsten uit de gaswinning.
Dividenduitkering EBN
EZK ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. Dit wordt lager door de afbouw van gaswinning in Groningen, de afnemende productie uit kleine velden, hogere kosten in verband met schade en versterken, en de verbreding van activiteiten naar CCS en geothermie. Door deze factoren en vanwege de (prijs)ontwikkelingen op de gasmarkt verwacht EBN in de komende jaren geen dividend uit te keren.
Dividenduitkering GasTerra
Gasterra keert een vast dividend uit aan de aandeelhouders. Voor EZK is dit € 4 mln per jaar.
Mijnbouwwet
Deze post bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van de omzet), en oppervlakterecht. Door teruglopende winning uit het Groningerveld, lagere prijzen en hogere productiekosten loopt deze post de komende jaren terug naar een vast niveau van € 35 mln per jaar.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Productie totaal (in mld Nm3) | 28 | 23 | 15 | 11 | 11 | 11 |
Waarvan: Groningenveld | 10 | 7 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: kleine velden | 18 | 16 | 13 | 11 | 11 | 11 |
In bovenstaande tabel wordt de geraamde productie van aardgas voor zowel Groningen als de kleine velden weergegeven. Voor het Groningenveld wordt hierbij uitgegaan van de productievolumes uit de Voorjaarsnota 2020. Het kabinet doet er alles aan om na 2022 in een gemiddeld jaar geen gas meer te winnen uit het Groningenveld.
Verwachting 2020-2021 | 2020 | 2021 |
---|---|---|
Productie aardgas totaal (in mld Nm³) | 28 | 23 |
Beursprijs van TTF-gas (eurocent/ m3) | 8,9 | 11,6 |
In de afgelopen jaren is de gaswinning sterk gedaald, met bijbehorende budgettaire gevolgen. De volgende tabel laat de mutaties in de gasbaten zien ten opzichte van de Startnota 2017. Omdat 2024 en 2025 geen onderdeel uitmaakten van de meerjarenraming in de Startnota 2017, zijn voor die jaren geen cijfers opgenomen.
a - Stand Startnota 2017 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Niet-belastingmiddelen (geraamd op EZK-begroting) | 1,85 | 1,75 | 1,70 | 1,65 | ‒ | ‒ |
Vennootschapsbelasting | 0,15 | 0,15 | 0,15 | 0,20 | ‒ | ‒ |
Totale gasbaten | 2,00 | 1,90 | 1,85 | 1,85 | ‒ | ‒ |
b - Mutaties ten opzichte van Startnota 2017 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Niet-belastingmiddelen (geraamd op EZK-begroting) | ‒ 1,65 | ‒ 1,67 | ‒ 1,64 | ‒ 1,61 | ‒ | ‒ |
Vennootschapsbelasting | ‒ 0,15 | ‒ 0,15 | ‒ 0,15 | ‒ 0,20 | ‒ | ‒ |
Totale gasbaten | ‒ 1,80 | ‒ 1,82 | ‒ 1,79 | ‒ 1,81 | ‒ | ‒ |
c- Stand Miljoenennota 2021 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Niet-belastingmiddelen (geraamd op EZK-begroting) | 0,20 | 0,08 | 0,06 | 0,04 | 0,04 | 0,04 |
Vennootschapsbelasting1 | ||||||
Totale gasbaten | 0,20 | 0,08 | 0,06 | 0,04 | 0,04 | 0,04 |
Kengetallen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Gewonnen volume aardgas kleine velden (in Nm3) | 24 mld Nm3 | 22 mld Nm3 | 20 mld Nm3 | 18 mld Nm3 | 16 mld Nm3 | 14 mld Nm3 | TNO |
2. Aantal boringen exploratie onshore en offshore | 21 | 16 | 4 | 6 | 5 | 4 | TNO |
3. Aantal boringen productie onshore en offshore | 32 | 17 | 16 | 8 | 7 | 7 | TNO |
4. Productie aardgas totaal (in Nm3) | 66 mld Nm3 | 50 mld Nm3 | 48 mld Nm3 | 42 mld Nm3 | 35 mld Nm3 | 29 mld Nm3 | TNO |
5. Euro/dollarkoers | 1,33 | 1,11 | 1,11 | 1,13 | 1,18 | 1,12 | CBS/CPB |
6. Olieprijs (dollar/vat) Bron: CBS/CPB | 101,4 | 52,5 | 43,3 | 54,0 | 70,9 | 61,0 | CBS/CPB |
7. Beursprijs van TTF-gas (eurocent/ m3) | 21,3 | 19,8 | 13,6 | 16,6 | 21,5 | 14,9 | APX Endex |
• 1 t/m 4 In het kader van voorzieningszekerheid is het van belang dat het aardgas dat zich bevindt in de Nederlandse kleine velden ook wordt gewonnen. Dit omvat zowel het produceren van reeds ontdekte velden (kengetal 1, 3 en 4) als het exploreren van nieuwe velden (kengetal 2). EZK stelt de randvoorwaarden voor een concurrerend mijnbouwklimaat: marktpartijen nemen de productie en exploratie voor hun rekening. Kengetal 1 geeft de totale hoeveelheid gewonnen gas uit kleine velden (onshore en offshore). Kengetal 4 geeft de totale aardgasproductie in Nederland weer in Normaal m3, dus aardgas gewonnen uit kleine velden en het Groningerveld.
• 5 t/m 7 De aardgasprijs is gerelateerd aan enerzijds de prijs van olie in dollars in combinatie met de euro/dollarkoers en anderzijds aan de prijs van gas die onafhankelijk van de olieprijs op de markt tot stand komt op onder andere gasbeurzen.
Vergoeding waardedaling Groningen
Dit betreffen ontvangsten van NAM voor de schadeafhandelingen in het kader van de waardedalingsregeling voor Groningers in het aardbevingsgebied. Deze worden via een heffing op NAM verhaald.
Vergoeding immateriële schade Groningen
Dit betreffen ontvangsten van NAM voor de schadeafhandelingen in het kader van de immateriële voor Groningers in het aardbevingsgebied. Deze worden via een heffing op NAM verhaald.
Indicatoren
Schadeafhandeling
Het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) rapporteert op kwartaalbasis onder andere over het aantal afgehandelde meldingen, het aantal geaccepteerde schadevergoedingen en klanttevredenheid. De volgende tabel geeft de stand van de schadeafhandeling door de IMG weer. In volgende begrotingsstukken wordt hier een update van gegeven.
Aantal ingediende schademeldingen | 72.850 |
---|---|
Aantal besluiten van de TCMG/IMG | 39.864 |
Anderszins afgehandeld | 5.957 |
Totaal uitgekeerd schadebedrag (x € 1 mln), incl. stuwmeerregeling | 306,7 |
Nog openstaande schademeldingen | 27.029 |
De volgende tabel geeft het gebruik van de stuwmeerregeling aan:
Aantal aanbiedingen in het kader van de stuwmeerregeling | 16.840 |
---|---|
Waarvan keuze voor vaste vergoeding van € 5.000 | 10.000 |
Waarvan keuze voor variabele vergoeding van max. € 11.000 | 471 |
Waarvan keuze om door te gaan in het reguliere schadeproces | 6.369 |
Seismiciteit
Het kabinet beëindigt de gaswinning in Groningen om de oorzaak van de aardbevingen weg te nemen. Actuele en historische informatie over de seismiciteit in de Groningerbodem staat op de site van het KNMI.
Overzicht middelen op de rijksbegroting voor Groningen
In totaal is op de Rijksbegroting € 899 mln beschikbaar voor Groningen. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|
EZK - subsidies | ||||||
Verduurzamingsopgave (uit aardgasbaten) | 35.988 | 21.653 | 14.190 | |||
Geestelijke bijstand/overige | 103 | 103 | 2 | 2 | 2 | 2 |
BZK - Subsidies | ||||||
Verduurzamingsopgave (plafond relevant) | 10.410 | 10.400 | ||||
EZK - opdrachten | ||||||
BTW-compensatie NAM bij schade | 8.000 | |||||
Onderzoek en werkbudget | 3.180 | 2.380 | 2.380 | |||
BZK - opdrachten | ||||||
Werkbudget | 13.109 | 12.563 | 12.315 | 10.714 | 6.680 | 280 |
Versterkingsmiddelen Uit de Aanvullende Post | 34.470 | |||||
EZK - Bijdrage aan agentschappen/ZBO's | ||||||
Uitvoeringskosten IMG | 2.000 | |||||
Organisatie- en programmabudget ACVG | 3.300 | |||||
BZK-bijdragen aan medeoverheden | ||||||
Nationaal Programma Groningen | 125.849 | 75.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Compensatie gemeenten en provincie | 40.000 | 10.000 | 10.000 | |||
OCW | ||||||
Achterstallig onderhoud erfgoed (RA-envelop) | 4.500 | 4.500 | ||||
Aanvullende Post van de Rijksbegroting | ||||||
Gasfonds Groningen (RA-envelop voor NPG) | 55.600 | 50.000 | 50.000 | 10.000 | 9.000 | 3.300 |
Rijksbijdrage aan NPG | 30.000 | 40.000 | 39.000 | 38.000 | ||
Totaal op de Aanvullende Post voor NPG | 55.600 | 50.000 | 80.000 | 50.000 | 48.000 | 41.300 |
Totaal beschikbaar voor Groningen | 336.509 | 186.599 | 143.887 | 85.716 | 79.682 | 66.582 |
Totaal beschikbaar in de periode 2020 ‒ 2025 | 898.975 |