Hoewel de gaswinning uit het Groningenveld flink is verminderd, hebben de inwoners van Groningen nog dagelijks te maken met de gevolgen van de gaswinning. Dit brengt gevoelens van angst, frustratie en onzekerheid met zich mee. Voor het kabinet staan de veiligheid, het goed afhandelen van schade en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Het kabinet werkt aan perspectief en duidelijkheid voor mensen in Groningen langs vier sporen:
– Het beëindigen van de gaswinning uit het Groningenveld op zo kort mogelijke termijn.
– Het stimuleren van een snelle, begrijpelijke en ruimhartige afhandeling van de schade door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG).
– Het versnellen van de uitvoering van de versterkingsoperatie door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), zodat elk gebouw in 2028 aan de veiligheidsnorm voldoet.
– Het bieden van perspectief, via het Nationaal Programma Groningen (NPG) en de Toekomstagenda Groningen.
Op grond van de Mijnbouwwet neemt de Minister van EZK alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden om te voorkomen dat de veiligheid wordt geschaad als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld.
Naast het Ministerie van EZK zijn enkele andere organisaties betrokken bij de gaswinning in Groningen en het aanpakken van de gevolgen daarvan. In 2020 is het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opgericht. Het IMG is een zbo en voert de afhandeling van schade uit. De Minister van EZK is verantwoordelijk voor het beleid dat het IMG uitvoert en voor het toezicht daarop. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseert over de veiligheid in Groningen als gevolg van de gaswinning. Het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt. De versterkingsopgave wordt uitgevoerd door de uitvoeringsorganisatie Nationaal Coördinator Groningen (NCG).
De Minister van EZK heeft de volgende rollen en verantwoordelijkheden:
Uitvoeren
– Het jaarlijks vaststellen van het gaswinningsniveau en het inwinnen van advies hierover bij het SodM en de Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO);
– Het aan de exploitant van het mijnbouwnetwerk doorbelasten van de kosten voor de schadeafhandeling als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg en het doorbelasten van de kosten van de versterkingsoperatie;
– Het vaststellen van veiligheidskaders voor gebouwen in het aardbevingsgebied en het inwinnen van advies hierover bij het ACVG;
– Het doen uitvoeren van de versterkingsoperatie door de NCG conform de planning en prioritering in het Meerjarenversterkingsplan (MJVP).
Financiering
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan het IMG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de afhandeling van mijnbouwschade;
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan de NCG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de versterkingsoperatie;
– Het financieren van de gemaakte afspraken met provincie en gemeenten in het kader van het verbeteren van het toekomstperspectief van de regio, met inbegrip van programma’s voor
– speciale doelgroepen zoals het mkb, agrariërs en erfgoedpartijen.
Regisseren
– Het in stand houden van een systeem van publiekrechtelijke schadeafhandeling door het IMG;
– Het creëren van de randvoorwaarden voor een zo snel mogelijke beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, met behoud van leveringszekerheid;
– Het creëren van mogelijkheden voor gebruik van geïmporteerd hoogcalorisch gas in Nederland;
– Ervoor zorgen dat het Nationaal Programma Groningen (NPG) zo veel mogelijk een programma is van Groningers voor Groningers waarbij de regierol en de uitvoering in de regio zelf is belegd.
Stimuleren
– Het stimuleren van een rechtvaardige, ruimhartige en doelmatige afhandeling van alle vormen van schade als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg.
Beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld
Vanaf oktober 2022 gaat het Groningenveld naar verwachting op de waakvlam (Kamerstuk 33 529, nr. 1002). Dit houdt in dat enkel nog een beperkte hoeveelheid gas gewonnen wordt om voldoende putten operationeel te houden voor een eventuele opschaling van de winning in geval van extreme kou of bij verstoringen in het gassysteem. De oorlog in Oekraïne zorgt voor onzekerheden, maar het uitgangspunt blijft om het Groningenveld zo snel als mogelijk te sluiten.
Vanwege de definitieve sluiting van het Groningenveld worden op een later moment de Gaswet en de Mijnbouwwet gewijzigd. De voorgenomen wijzigingen bieden zowel de inwoners van Groningen als de betrokken marktpartijen duidelijkheid en zekerheid over de definitieve sluiting van het Groningenveld. Tegelijkertijd dragen de wijzigingen van deze wetten bij aan de borging van de veiligheid na sluiting van het veld.
Snelle, begrijpelijke en ruimhartige afhandeling van schade
Het kabinet blijft inzetten op een ruimhartige en voortvarende afhandeling van de geleden schade in Groningen. Het IMG handelt aanvragen af voor vergoeding van fysieke schade, schade door waardedaling en immateriële schade. Inmiddels heeft het IMG ruim 250.000 schademeldingen afgehandeld en is er ruim € 1,4 mld aan vergoedingen uitgekeerd door het IMG (d.d. augustus 2022). Ook in 2023 krijgen bewoners met relatief kleine schades de mogelijkheid om voor een vaste vergoeding van € 5.000 te kiezen en zullen vergoedingen worden uitgekeerd voor immateriële schade. De kosten voor de schadeafhandeling lopen via de EZK-begroting en worden op de Nederlands Aardolie Maatschappij (NAM) verhaald. Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke Wet Groningen (onderdeel Versterken) krijgt het IMG een ruimere bevoegdheid voor duurzaam schadeherstel. Daarmee ontstaat de mogelijkheid ook onderliggende gebreken aan te pakken, zoals een kapotte fundering, om te voorkomen dat schade door aardbevingen terugkeert of verergert. Hiervoor is meerjarig € 350 mln gereserveerd op de EZK-begroting.
Voor 2023 worden de kosten voor schade en versterken geraamd op € 1,4 mld. De totale kosten voor schade en versterken worden in totaal geraamd op € 9,6 mld in de periode 2021 tot en met 2028.
Versnelling van de versterkingsoperatie
Sinds 10 januari 2022 valt de versterkingsoperatie onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van EZK. Hierbij staan de veiligheid, de veiligheidsbeleving en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. De huidige versterkingsopgave omvat ruim 27 duizend adressen. Niet al deze adressen hebben bouwkundige versterking nodig. De NCG krijgt opdracht om de opname en beoordeling van de resterende gebouwen in de scope van de versterkingsopgave, met uitzondering van enkele speciale (agro-)adressen, in 2023 af te ronden. Het versnellen van de uitvoering van de versterking om de operatie volgens MJVP in 2028 af te kunnen ronden, houdt prioriteit. Bouwcapaciteit en beoordelingsmethoden hebben hierin aandacht. In de dorpen Garrelsweer, Zeerijp, Wirdum en Leermens wordt in 2022 gestart met een integrale dorpsaanpak om bewoners sneller perspectief te bieden. Succesvolle ervaringen die in deze dorpen worden opgedaan, zullen ook worden toegepast op andere plekken in het aardbevingsgebied. Andere prioriteiten in 2023 zijn onder andere het verbeteren van de communicatie met bewoners zoals in 2022 door NCG gestart en realisatie van één aanspreekpunt voor bewoners (onder andere in de samenwerking tussen NCG en IMG).
Perspectief voor de regio
Voor het bieden van perspectief heeft het Rijk in overleg met de regio het Nationaal Programma Groningen in het leven geroepen. Hiervoor is in 2018 een bedrag van € 1,1 mld beschikbaar gemaakt voor de verbetering van de leefomgeving, de economie, opleidingen, banen, natuur en klimaat. In 2023 maakt de regio nieuwe afspraken over de besteding van de resterend beschikbare middelen. Inzet hierbij is meer focus aan te brengen, zodat projecten elkaar nog meer versterken. In dat kader wordt nauwere aansluiting gezocht bij de Toekomstagenda Groningen.
De Toekomstagenda Groningen is namelijk de andere lijn waarlangs het Rijk bijdraagt aan meer perspectief voor Groningen. Deze agenda is opgesteld in 2021 en ziet op de samenwerking tussen Rijk en de regio op drie hoofdthema’s: wonen, energietransitie en regionale economie. De Toekomstagenda wordt twee keer per jaar herijkt aan de hand van actuele thema’s. Doel van de Toekomstagenda is het beter aanspreken van reguliere middelen en EU-fondsen voor investeringen in Groningen.
Het bieden van perspectief is belangrijk om het vertrouwen van de Groningers in de overheid te herstellen. Perspectief is dan ook integraal onderdeel van de versterkingsoperatie. Juist door naar bewoners te luisteren en met hen samen te werken bij de versterking van hun huizen wordt gewerkt aan een aantrekkelijke, duurzame en veilige woonomgeving. Op die manier kunnen de Groningers de toekomst weer met vertrouwen tegemoetzien.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.056.576 | 11.015.231 | 4.486.758 | 2.631.409 | 1.316.096 | 1.024.173 | 775.079 |
Uitgaven | 1.036.547 | 11.018.481 | 4.490.008 | 2.634.659 | 1.319.346 | 1.024.173 | 775.079 |
Subsidies (regelingen) | 138.100 | 834.883 | 392.657 | 143.550 | 98.550 | 8.000 | 8.000 |
Waardevermeerderingsregeling | 138.020 | 107.000 | 73.000 | 13.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Geestelijke bijstand | 80 | 550 | 550 | 550 | 550 | 0 | 0 |
Duurzaam herstel | 0 | 5.000 | 125.000 | 125.000 | 90.000 | 0 | 0 |
Woonbedrijf | 0 | 3.118 | 3.507 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse subsidies versterken | 0 | 72.565 | 108.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken | 0 | 646.300 | 82.000 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
Huurderscompensatie | 0 | 350 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 0 | 1.548 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tegemoetkoming aan huurders | 0 | 1.548 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 606.189 | 702.632 | 437.712 | 421.478 | 355.940 | 262.336 | 61.299 |
Vergoeding fysieke schade | 309.843 | 476.000 | 329.926 | 401.192 | 337.654 | 255.050 | 55.013 |
Vergoeding waardedaling | 295.460 | 100.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding immateriële schade | 506 | 75.000 | 70.000 | 5.000 | 3.000 | 2.000 | 1.000 |
Herbeoordeling waardedaling | 0 | 17.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgelopen dossiers | 0 | 16.057 | 12.500 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 |
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen | 0 | 5.600 | 2.286 | 2.286 | 2.286 | 2.286 | 2.286 |
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Commissie Bijzondere Situaties | 380 | 2.475 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Opdrachten | 1.805 | 8.855.538 | 3.259.922 | 1.691.749 | 604.440 | 596.723 | 596.698 |
Werkbudgetten | 1.805 | 13.767 | 17.853 | 15.688 | 11.012 | 8.261 | 7.241 |
Versterkingsoperatie | 0 | 282.268 | 599.998 | 706.290 | 567.457 | 578.462 | 589.457 |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) | 0 | 23.032 | 22.500 | 20.000 | 20.000 | 10.000 | 0 |
Versterken industrie | 0 | 1.041 | 1.041 | 1.041 | 1.041 | 0 | 0 |
Nieuwbouwregeling | 0 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 0 | 0 |
Vergoeding Norg akkoord | 0 | 8.530.500 | 2.613.600 | 943.800 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 283.206 | 250.655 | 213.106 | 193.339 | 156.788 | 93.082 | 47.582 |
Bijdrage RVO.nl | 281.256 | 248.573 | 211.024 | 191.257 | 154.706 | 91.000 | 45.500 |
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) | 1.950 | 2.082 | 2.082 | 2.082 | 2.082 | 2.082 | 2.082 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 977 | 1.550 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 |
TNO publieke SDRA | 977 | 1.550 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 2.200 | 365.577 | 179.113 | 177.545 | 98.680 | 61.000 | 60.000 |
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken) | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Groningen | 0 | 105.000 | 50.500 | 49.500 | 52.000 | 61.000 | 60.000 |
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken) | 0 | 120.455 | 11.938 | 7.660 | 0 | 0 | 0 |
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken) | 0 | 135.922 | 112.475 | 116.185 | 42.480 | 0 | 0 |
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken) | 0 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.070 | 6.098 | 6.098 | 5.598 | 3.548 | 3.032 | 1.500 |
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) | 2.485 | 3.098 | 3.098 | 3.098 | 1.548 | 1.032 | 0 |
Commissie Bijzondere Situaties | 1.585 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Raad voor Rechtspraak | 0 | 3.000 | 3.000 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | 1.500 |
Ontvangsten | 191.193 | 8.867.116 | 11.735.415 | 6.369.402 | 2.566.014 | 1.381.831 | 923.938 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 25.816 | 3.725.000 | 5.396.000 | 1.839.000 | 237.000 | 35.000 | 35.000 |
Dividenduitkering EBN | 2.789 | 2.586.000 | 5.074.500 | 3.285.500 | 1.264.000 | 450.000 | 200.000 |
Dividenduitkering GasTerra | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM fysieke schade | 110.034 | 788.444 | 365.803 | 382.520 | 352.683 | 274.846 | 104.168 |
Ontvangsten NAM waardedaling | 948 | 549.012 | 32.500 | 2.500 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM immateriële schade | 0 | 56.756 | 71.250 | 21.250 | 3.500 | 2.250 | 1.250 |
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade | 46.333 | 426.526 | 197.517 | 177.470 | 147.924 | 96.993 | 51.100 |
Ontvangsten NAM publieke SDRA | 618 | 1.909 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterken industrie | 440 | 1.651 | 1.430 | 1.430 | 1.430 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 0 | 680.521 | 561.485 | 624.802 | 524.547 | 497.742 | 507.420 |
Ontvangsten NAM nieuwbouwregeling | 0 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 0 | 0 |
Diverse ontvangsten | 615 | 17.767 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM) | 0 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.056.576 | 11.015.231 | 4.486.758 | 2.631.409 | 1.316.096 | 1.024.173 | 775.079 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||
waarvan overige verplichtingen | 1.056.576 | 11.015.231 | 4.486.758 | 2.631.409 | 1.316.096 | 1.024.173 | 775.079 |
Geschatte budgetflexibiliteit
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is in 2023 circa 90,2% juridisch verplicht, 9,4% bestuurlijk gebonden en 0,3% beleidsmatig gereserveerd.
2023 | |
---|---|
juridisch verplicht | 93,3% |
bestuurlijk gebonden | 6,5% |
beleidsmatig gereserveerd | 0,2% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Juridisch verplicht
– Subsidies (regelingen): het subsidiebudget in 2023 is voor 79% juridisch verplicht. Dit betreffen enkele subsidies voor de schadeafhandeling en de versterkingsoperatie in Groningen waarvoor regelingen zijn gepubliceerd of afspraken met derde partijen zijn gemaakt.
– (Schade)vergoedingen: van het budget voor (schade)vergoedingen in 2023 is 100% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de verschillende soorten vergoedingen die het IMG op basis van de Tijdelijke Wet Groningen uitkeert aan gedupeerden in het aardbevingsgebied.
– Opdrachten: van het opdrachtenbudget in 2023 is 99% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de vergoeding voor het Norg akkoord en de kosten die de NCG maakt voor de versterkingsoperatie.
– Bijdrage aan baten-lastendiensten: van het budget voor bijdragen aan baten-lastendiensten is 100% juridisch verplicht. Dit betreft de bijdrage aan RVO voor de uitvoeringskosten van het IMG en het bestuur van het IMG.
– Bijdrage aan ZBO/RWT: van het budget voor bijdrage aan baten-lastendiensten is eveneens 100% juridisch verplicht. Dit betreft de opdracht aan TNO voor de publieke Seismische Dreigings- en Risicoanalyse (SDRA).
– Bijdrage aan (internationale) organisaties: dit budget is voor 100% juridisch verplicht. Dit betreffen afspraken met twee organisaties, het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) en de Raad voor de Rechtspraak.
Bestuurlijk gebonden
– Subsidies (regelingen): het overige deel van de subsidies is bestuurlijk gebonden, dit betreffen subsidies in het kader van de bestuurlijke afspraken.
– Bijdrage aan medeoverheden: van het budget voor bijdrage aan medeoverheden is 100% bestuurlijk gebonden. Dit betreft uitgaven voor de uitvoering van de bestuurlijke afspraken door de gemeenten en provincie in het aardbevingsgebied en de uitvoering van het Nationaal Programma Groningen voor perspectief in de regio.
Beleidsmatig gereserveerd
– Opdrachten: dit betreft onder andere de werkbudgetten van de twee Groningendirecties.
Subsidies
Waardevermeerderingsregeling
In 2017 is de waardevermeerderingsregeling ingesteld cf. de motie-Bosman c.s. (Kamerstuk 33 529 nr. 242). Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen met deze regeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. Het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) voert in opdracht van het Ministerie van EZK deze regeling uit. Voor deze regeling is in 2017 totaal meerjarig € 89,2 mln gereserveerd. Dit budget is in 2021 tweemaal opgehoogd, eerst met € 40 mln (april 2021) en vervolgens met € 60 mln (oktober 2021). Het kabinet heeft inmiddels besloten de waardevermeerderingsregeling tot 1 december ongewijzigd voort te zetten. Daarna wordt de regeling in aangepaste vorm voortgezet. Voor de voortzetting en de aanpassing is tot en met 2028 € 225 mln beschikbaar gesteld.
Geestelijke bijstand
Het kabinet heeft besloten om conform motie-Grinwis (Kamerstuk 35 529, nr. 856) de subsidie aan Geestelijke Verzorging Aardbevingsgebied (GVA) te verlengen, hiervoor is t/m 2025 jaarlijks € 550.000 beschikbaar. Deze organisatie richt zich op alle Groningers die te maken hebben met de mentale gevolgen van de aardbevingsproblematiek.
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel van fundamenten zal deel gaan uitmaken van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) krijgt het IMG de wettelijke bevoegdheid om deze schade duurzaam te herstellen. Hiervoor is meerjarig in totaal € 350 mln gereserveerd.
Woonbedrijf
Via het Woonbedrijf kunnen woningen in het aardbevingsgebied worden opgekocht die langdurig te koop staan. Woningeigenaren in de kern van het aardbevingsgebied, die moeite hebben met de verkoop van hun huis, kunnen zich hiervoor aanmelden.
Diverse subsidies versterken
Er worden diverse subsidies verstrekt in het kader van de versterkingsoperatie. Het gaat dan om subsidies voor de Rijksuniversiteit Groningen voor onderzoek naar de psychosociale impact van de gaswinning op de inwoners van Groningen (onder de naam Gronings Perspectief) en voor het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen, dat kennis verzamelt en deelt over de maatschappelijke gevolgen van gaswinning, bodembeweging en aardbevingen in Groningen. Ook de Stichting Monumenten Groningen ontvangt subsidie.
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 zijn een aantal subsidieregelingen geïntroduceerd. Bewoners kunnen aanspraak maken op een vergoeding wanneer zij hun woning laten herbeoordelen (op basis van een nieuwe norm), een tegemoetkoming vanwege de doorlooptijd of voor de woningverbeteringssubsidie.
(Schade)vergoedingen
Vergoeding fysieke schade
Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Voor die tijd werd de schade afgehandeld door de TCMG. Het IMG bepaalt onafhankelijk wie recht heeft op een schadevergoeding en hoe hoog deze vergoeding is. Hierbij volgt het IMG het schadeprotocol. De schadevergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor (fysieke) schade worden ieder voorjaar geactualiseerd. In het voorjaar van 2022 zijn ook middelen toegevoegd voor de kosten voor bijstand bij bezwaar en beroep (op basis van de novelle versterken).
Vergoeding waardedaling
Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor schade (door waardedaling) worden ieder voorjaar geactualiseerd.
Vergoeding immateriële schade
Sinds de zomer van 2021 besluit het IMG over (immateriële) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor (immateriële) schade worden ieder voorjaar geactualiseerd.
Herbeoordeling waardedaling
Groningers die een lagere schadevergoeding voor waardedaling hebben ontvangen van de NAM, dan nu zou zijn toegekend door het IMG kunnen een tegemoetkoming ontvangen. Voor deze regeling is eenmalig € 25 mln vrijgemaakt.
Vastgelopen dossiers
In het aardbevingsgebied doet zich een aantal schrijnende situaties voor waarbij schade, versterking en de algehele staat of conditie van het pand zwak is vanwege constructieve problemen of knelpunten met een andere oorzaak dan bodembeweging veroorzaakt door gaswinning. In de bestuurlijke afspraken is voor de aanpak van deze situaties een bedrag van € 50 mln gereserveerd.
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen
De regeling voor zelf aangebrachte voorzieningen is gericht op huurders die voorzieningen hebben aangebracht in hun huurwoning, die bij het versterken van de woning versterking verloren gaan. Huurders kunnen gebruik maken van een forfaitaire regeling van € 3.000 per adres of kiezen voor opname (Kamerstuk 33 529 nr. 1020).
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
Een eigenaar of rechtmatige gebruiker van een te versterken gebouw kan schade hebben als gevolg van de versterkingsoperatie. Voor deze schade kan in bepaalde gevallen aanspraak worden gemaakt op een vergoeding, dit is vastgelegd in de Tijdelijke beleidsregel NCG inzake vergoeding schade ten gevolge van de versterking.
Commissie Bijzondere Situaties
De Commissie Bijzondere Situaties is gericht op complexe en schrijnende situaties, waar mensen zelf niet uitkomen en waar dringend hulp nodig is. De Commissie is onafhankelijk, beoordeelt aanvragen en adviseert welke extra hulp in die situaties geboden kan worden. Het IMG is gemandateerd om de adviezen uit te voeren.
Opdrachten
Werkbudgetten
Dit betreffen de werkbudgetten van de beleidsdirectie Schadeherstel en gaswinning Groningen, de beleidsdirectie Versterken en perspectief Groningen en het werkbudget van de NCG. Hieruit worden verschillende onderzoeken en projecten betaald, zoals de ontwikkeling van de typologieaanpak.
Versterkingsoperatie
De geraamde uitgaven voor de versterkingsoperatie bestaan uit twee onderdelen. Ten eerste worden er uitgaven gedaan voor de versterkingsoperatie zelf, de uitvoering van projecten en verschillende bijkomende kosten (zoals tijdelijke huisvesting). De raming van deze uitgaven is opgenomen op beleidsartikel 5 van de EZK-begroting. Ten tweede worden er kosten gemaakt voor de uitvoeringsorganisatie NCG. De raming van deze kosten is opgenomen op artikel 40 Apparaat Kerndepartement. Voor beide uitgaven geldt dat deze bij NAM in rekening worden gebracht.
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is meerjarig € 100 mln gereserveerd voor het oplossen van knelpunten. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in vormingsfase wegnemen om projecten te versnellen.
Versterken industrie
Sinds 2018 wordt een programma uitgevoerd waarbij industriebedrijven worden beoordeeld op aardbevingsbestendigheid. Mocht blijken dat versterking nodig is, dan worden bedrijven onderdeel van de versterkingsoperatie. Dit programma wordt uitgevoerd door de NCG. De kosten hiervan worden bij NAM in rekening gebracht.
Nieuwbouwregeling
Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling. Hiervoor is € 4,9 mln per jaar beschikbaar (t/m 2025).
Vergoeding Norg akkoord
In het Norg akkoord (Kamerstuk 33 529 nr. 850) is afgesproken dat de Staat een vergoeding betaald voor de inzet van gasopslag Norg, waardoor de gaswinning in Groningen sneller naar nul kan. Inmiddels is de uitkomst van de arbitrage inzake deze vergoeding bekend (Kamerstuk 33 529 nr. 997). De te betalen vergoeding wordt aan het einde van het betreffende gasjaar bepaald aan de hand van de werkelijke marktprijzen.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
RVO.nl voert in opdracht van de IMG de schadeafhandeling uit. Deze uitvoeringskosten worden via een heffing op NAM verhaald. In het Akkoord op Hoofdlijnen met Shell en Exxon is afgesproken dat de btw over de uitvoeringskosten niet wordt doorbelast aan de NAM.
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)
Voor de uitvoeringskosten voor het bestuur van IMG is meerjarig geld beschikbaar op de EZK-begroting. Deze kosten worden niet doorbelast aan NAM.
Bijdrage aan ZBO/RWT's
TNO publieke SDRA
De Seismische Dreigings- en Risicoanalyse (SDRA) geeft een verwachting van toekomstige grondbewegingen en het veiligheidsrisico voor de bewoners in het Groningse aardbevingsgebied. Omdat NAM inmiddels volledig op afstand staat van de schadeafhandeling, is de SDRA sinds 2021 in publiek beheer en wordt deze in opdracht van EZK uitgevoerd door TNO.
Bijdrage aan medeoverheden
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken is een programma opgezet voor Mkb’ers in het aardbevingsgebied. Hiervoor is meerjarig € 11 mln gereserveerd.
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten. NAM draagt € 500 mln bij aan het NPG en het Rijk € 650 mln.
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)
De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. Voor deze extra kosten worden zij gecompenseerd.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Het gebiedsfonds wordt bijvoorbeeld ingezet voor de inpassingskosten die gemeenten maken bij sloop en nieuwbouw van huizen en bij de versterking (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte). Clustering is gericht op het voorkomen van verschillen binnen een dorp, wijk of straat, wanneer een nieuwe norm wordt toegepast.
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)
In de bestuurlijke afspraken is € 10 mln gereserveerd voor sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten aan bewoners. Voorbeelde van dergelijke ondersteuning zijn aardbevingscoaches, opbouwwerkers en extra investeringen in maatschappelijke ondersteuning, als ook geestelijke verzorging.
Bijdrage aan (internationale) organisaties
Organisatie- en programmabudget ACVG
Het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) geeft advies over of en hoe huizen in het aardbevingsgebied in Groningen versterkt moeten worden. Voor het ACVG is meerjarig budget beschikbaar.
Raad voor de Rechtspraak
Rechtbanken in Noord-Nederland doen uitspraak in beroepszaken naar aanleiding van beschikkingen van het IMG voor fysieke schade, waardedaling of immateriële schade. Indien door deze zaken een substantieel beslag op de rechtspraak wordt gelegd, wordt hiervoor compensatie geboden vanuit de EZK-begroting. De reservering van deze middelen is gericht op het voorkomen van vertraging in de afhandeling van deze zaken.
Toelichting op de ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
Deze post bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van de omzet) en oppervlakterecht. Als gevolg van de hoge gasprijs worden hogere ontvangsten verwacht. De geraamde ontvangsten zijn omhoog bijgesteld naar € 3.375 mln in 2023 (ten opzichte van € 1.220 mln in de Voorjaarsnota 2022). Een deel van deze ontvangsten zijn het gevolg van de vergoeding die NAM ontvangt op basis van het Norg akkoord.
Door verhoging van de cijns in 2023 en 2024 kunnen extra ontvangsten ter hoogte van € 2.787 mln worden gerealiseerd, verspreid over de jaren 2023 tot en met 2025. Indien voorafgaand aan de stemming over het Belastingplan 2023 bindende afspraken worden gemaakt met gas- en olie-exploitanten met ten minste gelijke ontvangsten voor de Staat, dan zal de verhoging van de cijns niet worden toegepast.
Dividenduitkering EBN
EZK ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. Als gevolg van de hoge gasprijs wordt een hogere dividenduitkering verwacht. De geraamde ontvangsten zijn omhoog bijgesteld naar € 5.075 mln in 2023 (ten opzichte van € 2.650 mln in de Voorjaarsnota 2022). Een deel van deze ontvangsten zijn het gevolg van de vergoeding die EBN ontvangt op basis van het Norg akkoord.
In onderstaande tabel wordt de productievolumes van aardgas voor zowel Groningen als de kleine velden weergegeven. Deze gegevens zijn gebruikt voor het maken van de ramingen voor de ontvangsten Mijnbouwwet en de dividenduitkering van EBN. Daarnaast is in onderstaande tabel aangegeven van welke gasprijs gebruik is gemaakt voor deze ramingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Geschatte productie (in mld Nm3) | 15,8 | 14,25 | 11,5 | 11 | 10,5 | 10 |
Waarvan: Groningenveld | 4,5 | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan: kleine velden | 11,3 | 12,3 | 11,5 | 11 | 10,5 | 10 |
Gasprijs (in eurocent/m3) | 125 | 120 | 60 | 40 | 30 | 30 |
Dividenduitkering GasTerra
Gasterra keert een vast dividend uit aan de aandeelhouders. Voor EZK is dit € 3,6 mln per jaar. GasTerra wordt afgebouwd en zal in 2025 voor de laatste keer dividend uitkeren.
Ontvangsten NAM fysieke schade
De uitgaven voor de afhandeling van schades worden bij NAM in rekening gebracht. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM waardedaling
Dit betreffen ontvangsten van NAM voor de schadeafhandelingen in het kader van de waardedalingsregeling voor Groningers in het aardbevingsgebied. Deze worden via een heffing op NAM verhaald.
Ontvangsten NAM immateriële schade
Dit betreffen ontvangsten van NAM voor de schadeafhandelingen in het kader van de immateriële voor Groningers in het aardbevingsgebied. Deze worden via een heffing op NAM verhaald.
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
De uitvoeringskosten die samenhangen met de schadeafhandeling worden ook bij NAM in rekening gebracht. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM publieke SDRA
De kosten voor het onderzoek van TNO voor de ontwikkeling van een publieke seismische dreigings- en risicoanalyse worden verhaald op de NAM. De raming hiervoor is opgenomen in de EZK-begroting.
Ontvangsten NAM versterken industrie
De kosten voor de uitvoering van de beleidsregel versterken industrie worden verhaald op de NAM. De raming hiervoor is opgenomen in de EZK-begroting.
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
De kosten voor de versterkingsoperatie worden met een factuur bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de EZK-begroting. NAM heeft vijf facturen nog niet volledig voldaan. De ramingen gaan uit van volledige betaling van de facturen, inclusief de nog openstaande bedragen.
Ontvangsten NAM nieuwbouwregeling
De uitgaven in het kader van de Nieuwbouwregeling worden bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de EZK-begroting.
Diverse ontvangsten
Dit betreffen verschillende ontvangsten, zoals een terugontvangst op een eerdere bijdrage aan RVO voor de uitvoeringskosten van het IMG.
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
NAM draagt jaarlijks € 25 mln bij aan het NPG. Meerjarig gaat het om een totaalbedrag van € 500 mln.
Kengetallen
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Gewonnen volume aardgas totaal (in Nm³) | 48 mld | 42 mld | 35 mld | 29 mld | 23 mld | 19 mld | TNO |
2. Gewonnen volume aardgas Groningenveld (in Nm³) | 28 mld | 24 mld | 19 mld | 15 mld | 8 mld | 6 mld | TNO |
3. Gewonnen volume aardgas kleine velden (in Nm³) | 20 mld | 18 mld | 16 mld | 14 mld | 15 mld | 13 mld | TNO |
4. Aantal boringen exploratie onshore en offshore | 4 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | TNO |
5. Aantal boringen productie onshore en offshore | 16 | 8 | 7 | 7 | 9 | 7 | TNO |
6. Beursprijs van TTF-gas (eurocent/m3) | 13,6 | 16,6 | 21,5 | 14,9 | 9,1 | 37,8 | APX Endex |
– In bovenstaande tabel wordt weergegeven hoeveel gas er in de afgelopen jaren is gewonnen (kengetallen 1 t/m 3)
– Daarnaast is weergegeven hoeveel boringen hebben plaatsgevonden, uitgesplitst naar exploratie van nieuwe velden (kengetal 4) en productie van reeds bekende velden (kengetal 5). EZK stelt de randvoorwaarden hiervoor, marktpartijen nemen de productie en exploratie voor hun rekening.
– De gemiddelde beursprijs van gas is ook opgenomen in bovenstaande tabel (kengetal 6). Het virtuele gashandelplatform TTF is een belangrijk referentiepunt voor de Europese gasprijzen.
Indicatoren
Dashboard Groningen
Diverse informatie over de schadeafhandeling, de versterkingsoperatie en de afbouw van de gaswinning in Groningen is online beschikbaar via het Dashboard Groningen. De informatie in het dashboard wordt regelmatig geactualiseerd.
Schadeafhandeling
Het IMG rapporteert onder andere over het aantal ingediende en afgehandelde meldingen voor zowel fysieke schade als immateriële schade. Zie onderstaande tabel. In volgende begrotingsstukken wordt hier een update van gegeven. Actuele informatie over de schadeafhandeling is beschikbaar op de website van het IMG.
Aantal ingediende meldingen fysieke schade | 170.103 |
---|---|
Aantal afgehandeld | 150.854 |
Aantal toekenningen | 137.847 |
Nog openstaande meldingen | 19.249 |
Totaal uitgekeerd bedrag (x € 1 mln) | 972 |
Aantal ingediende meldingen immateriële schade | 26.660 |
Aantal besluiten | 19.531 |
Aantal toekenningen | 12.448 |
Nog openstaande meldingen | 7.129 |
Totaal uitgekeerd bedrag (x € 1 mln) | 29 |
Versterkingsoperatie
De NCG rapporteert maandelijks over de voortgang van de versterking. De volgende tabel geeft de stand van de versterkingsoperatie weer. Actuele informatie is beschikbaar op de website van de NCG.
Totale werkvoorraad | 27.199 | 100% |
---|---|---|
Aantal nog te starten | 144 | 1% |
Aantal in opnamefase | 3.745 | 14% |
Aantal in beoordelingsfase | 5.238 | 19% |
Aantal in planvormingsfase | 10.587 | 39% |
Aantal in uitvoering | 1.653 | 6% |
Aantal afgerond | 5.832 | 21% |