Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.486.758 | 0 | 4.486.758 | ‒ 610.186 | 3.876.572 | 50.682 | 242.695 | ‒ 55.897 | ‒ 34.643 |
Uitgaven | 4.490.008 | 0 | 4.490.008 | ‒ 591.653 | 3.898.355 | 61.867 | 216.135 | 108.132 | 130.637 |
Subsidies (regelingen) | 392.657 | 0 | 392.657 | 179.784 | 572.441 | 4.930 | 4.930 | 0 | 0 |
Waardevermeerderingsregeling | 73.000 | 73.000 | 32.984 | 105.984 | |||||
Geestelijke bijstand | 550 | 550 | 510 | 1.060 | |||||
Duurzaam herstel | 125.000 | 125.000 | 5.000 | 130.000 | |||||
Woonbedrijf | 3.507 | 3.507 | 3.507 | ||||||
Diverse subsidies versterken | 108.250 | 108.250 | 11.427 | 119.677 | |||||
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken | 82.000 | 82.000 | 124.933 | 206.933 | |||||
Huurderscompensatie | 350 | 350 | 350 | ||||||
Nieuwbouwregeling | 0 | 0 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | |||
(Schade)vergoeding | 437.712 | 0 | 437.712 | 98.239 | 535.951 | ‒ 29.946 | 56.708 | 63.911 | 192.412 |
Vergoeding fysieke schade | 329.926 | 329.926 | 20 | 329.946 | ‒ 70.746 | 46.408 | 58.411 | 188.412 | |
Vergoeding waardedaling | 10.000 | 10.000 | 57.500 | 67.500 | 10.000 | ||||
Vergoeding immateriële schade | 70.000 | 70.000 | 70.000 | 30.000 | 9.500 | 5.500 | 4.000 | ||
Commissie Bijzondere Situaties | 3.000 | 3.000 | 2.040 | 5.040 | |||||
Herbeoordeling waardedaling | 0 | 0 | 17.500 | 17.500 | |||||
Vastgelopen dossiers | 12.500 | 12.500 | 15.851 | 28.351 | |||||
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen | 2.286 | 2.286 | 4.528 | 6.814 | |||||
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||||||
Versterken industrie | 0 | 0 | 800 | 800 | 800 | 800 | |||
Opdrachten | 3.259.922 | 0 | 3.259.922 | ‒ 1.081.146 | 2.178.776 | 69.661 | 123.052 | 9.656 | ‒ 111.275 |
Werkbudgetten | 17.853 | 17.853 | 12.329 | 30.182 | |||||
Versterkingsoperatie | 599.998 | 599.998 | 231.527 | 831.525 | 51.049 | 128.782 | 9.656 | ‒ 111.275 | |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) | 22.500 | 22.500 | 17.657 | 40.157 | |||||
Versterken industrie | 1.041 | 1.041 | ‒ 800 | 241 | ‒ 800 | ‒ 800 | |||
Nieuwbouwregeling | 4.930 | 4.930 | ‒ 4.930 | 0 | ‒ 4.930 | ‒ 4.930 | |||
Vergoeding Norg akkoord | 2.613.600 | 2.613.600 | ‒ 1.336.929 | 1.276.671 | 24.342 | ||||
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.790 |
Kapitaalinjectie EBN | 0 | 0 | 0 | 2.790 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 213.106 | 0 | 213.106 | ‒ 18.237 | 194.869 | 17.222 | 31.445 | 34.565 | 46.710 |
Bijdrage RVO.nl | 211.024 | 211.024 | ‒ 18.237 | 192.787 | 17.222 | 31.445 | 34.565 | 46.710 | |
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) | 2.082 | 2.082 | 2.082 | ||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.400 | 0 | 1.400 | 0 | 1.400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
TNO publieke SDRA | 1.400 | 1.400 | 1.400 | ||||||
Bijdrage aan medeoverheden | 179.113 | 0 | 179.113 | 227.902 | 407.015 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken | 2.200 | 2.200 | 2.200 | 4.400 | |||||
Nationaal Programma Groningen | 50.500 | 50.500 | 84.749 | 135.249 | |||||
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken) | 11.938 | 11.938 | 3.031 | 14.969 | |||||
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken) | 112.475 | 112.475 | 135.922 | 248.397 | |||||
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken) | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 4.000 | |||||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 6.098 | 0 | 6.098 | 1.805 | 7.903 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) | 3.098 | 3.098 | 3.098 | ||||||
Raad voor Rechtspraak | 3.000 | 3.000 | 1.805 | 4.805 | |||||
Ontvangsten | 11.735.415 | 0 | 11.735.415 | ‒ 5.128.659 | 6.606.756 | ‒ 2.098.115 | 1.475.218 | 1.071.789 | 696.728 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 5.396.000 | 5.396.000 | ‒ 2.233.000 | 3.163.000 | ‒ 859.000 | 573.000 | 205.000 | 45.000 | |
Dividenduitkering EBN | 5.074.500 | 5.074.500 | ‒ 2.774.500 | 2.300.000 | ‒ 1.085.500 | 711.000 | 575.000 | 350.000 | |
Dividenduitkering GasTerra | 3.600 | 3.600 | 3.600 | ||||||
Ontvangsten NAM fysieke schade | 365.803 | 365.803 | ‒ 97.203 | 268.600 | ‒ 53.429 | ‒ 23.092 | 108.361 | 208.438 | |
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade | 197.517 | 197.517 | 3.916 | 201.433 | 16.682 | 44.449 | 73.054 | 64.060 | |
Ontvangsten NAM waardedaling | 32.500 | 32.500 | 5.700 | 38.200 | 65.000 | 10.000 | |||
Ontvangsten NAM immateriële schade | 71.250 | 71.250 | ‒ 15.550 | 55.700 | 48.750 | 31.500 | 10.250 | 6.250 | |
Ontvangsten NAM publieke SDRA | 1.400 | 1.400 | 1.427 | 2.827 | |||||
Ontvangsten NAM versterken industrie | 1.430 | 1.430 | 1.413 | 2.843 | |||||
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 561.485 | 561.485 | ‒ 20.862 | 540.623 | ‒ 230.618 | 128.361 | 100.124 | 22.980 | |
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | ||||||
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling | 4.930 | 4.930 | 4.930 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 4.486.758 | 0 | 4.486.758 | ‒ 610.186 | 3.876.572 | 50.682 | 242.695 | ‒ 55.897 | ‒ 34.643 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||||
waarvan overige verplichtingen | 4.486.758 | 0 | 4.486.758 | ‒ 610.186 | 3.876.572 | 50.682 | 242.695 | ‒ 55.897 | ‒ 34.643 |
Budgetflexibiliteit
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 in 2023 is circa 97% juridisch verplicht of bestuurlijk gebonden en de overige 3% beleidsmatig gereserveerd. Dit is het geval omdat de meeste uitgaven op artikel 5 een verplichting zijn op basis van wettelijke of ministeriële regelingen of onderdeel zijn van de bestuurlijke afspraken uit november 2020. Daarbij is eveneens de grootste uitgavenpost in 2023, de vergoeding voor het Norg akkoord (ca. € 1,3 mld), juridisch verplicht.
Toelichting
Verplichtingen
Voor een toelichting op de verplichtingen wordt verwezen naar de toelichting op de uitgaven.
Uitgaven
Subsidies
Waardevermeerderingsregeling
Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen met deze regeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. De uitputting van deze regeling is niet verlopen conform het voor 2022 beschikbare budget. De middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen (€ 33 mln) worden aan het budget voor 2023 toegevoegd.
Diverse subsidies versterken
Er worden diverse subsidies verstrekt in het kader van de versterkingsoperatie. Deze middelen staan enkel in één begrotingsjaar en schuiven jaarlijks door naar het volgende begrotingsjaar. Volgens deze systematiek is € 11,4 mln toegevoegd aan de EZK-begroting voor 2023.
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 zijn een aantal subsidieregelingen geïntroduceerd. Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen (€ 125 mln) worden toegevoegd aan de EZK-begroting voor 2023.
Schade(vergoedingen)
Vergoeding fysieke schade
De raming van de schadeafhandeling door het IMG wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt het in de EZK-begroting opgenomen bedrag voor de fysieke schadebetalingen bijgesteld. In de actualisatie is nog geen rekening gehouden met de beleidsmatige ontwikkeling naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie.
Vergoeding waardedaling
De raming van de schadeafhandeling door het IMG wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt het in de EZK-begroting opgenomen bedrag voor de vergoedingen voor waardedaling bijgesteld. In de actualisatie is nog geen rekening gehouden met de beleidsmatige ontwikkeling naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie.
Vergoeding immateriële schade
De raming van de schadeafhandeling door het IMG wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt het in de EZK-begroting opgenomen bedrag voor de immateriële schadebetalingen bijgesteld. In de actualisatie is nog geen rekening gehouden met de beleidsmatige ontwikkeling naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie.
Herbeoordeling waardedaling
Groningers die een lagere schadevergoeding voor waardedaling hebben ontvangen van de NAM dan nu zou zijn toegekend door het IMG kunnen een tegemoetkoming ontvangen. De in 2022 nog niet tot besteding gekomen middelen (€ 17,5 mln) worden toegevoegd aan het budget voor 2023.
Vastgelopen dossiers
In het aardbevingsgebied doet zich een aantal schrijnende situaties voor waardoor het dossier voor de schadeafhandeling of versterkingsoperatie is vastgelopen. Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen (€ 15,9 mln), worden toegevoegd aan de begroting voor 2023.
Opdrachten
Werkbudgetten
Dit betreffen de werkbudgetten van de beleidsdirecties die zich bij EZK met het Groningendossier bezighouden en het werkbudget van de NCG. Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen, worden aan de werkbudgetten voor 2023 toegevoegd.
Versterkingsoperatie
Ieder jaar wordt bij Voorjaarsnota de raming van de versterkingsoperatie geactualiseerd. Naar aanleiding van deze actualisatie worden de geraamde uitgaven en ontvangsten voor de gehele periode tot en met 2028 aangepast.
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is budget gereserveerd voor het oplossen van knelpunten, zodat de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in vormingsfase kan wegnemen om projecten te versnellen. Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen (ca. € 17,7 mln), worden voor 2023 toegevoegd aan de EZK-begroting.
Vergoeding Norg akkoord
Conform de afspraken in het Norg akkoord betaalt de Staat een vergoeding aan NAM. De berekeningswijze van de vergoeding is vastgesteld in arbitrage, de hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de gasprijs. Over de vergoeding moet btw worden betaald (Kamerstuk 33 529, nr. 997). De geraamde uitgaven voor het Norg akkoord worden bijgesteld als gevolg van de ontwikkeling van de gasprijs.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Kapitaalinjectie EBN
Momenteel is de bij EBN aanwezige voorziening voor de aardbevingskosten ontoereikend om het EBN-deel van de kosten voor schade en versterken volledig te kunnen voldoen. Daarom is een raming opgenomen voor een toekomstige kapitaalinjectie aan EBN. Deze raming wordt jaarlijks bijgesteld op basis van de nieuwe ramingen voor schade en versterken en de opbouw van de voorziening bij EBN.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO.nl
RVO levert het personeel en de ondersteuning voor het IMG. De raming van de schadeafhandeling door het IMG wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt ook het in de EZK-begroting opgenomen bedrag voor de uitvoeringskosten van het IMG bijgesteld. In de actualisatie is nog geen rekening gehouden met de beleidsmatige ontwikkeling naar aanleiding van de kabinetsreactie op het rapport van de parlementaire enquêtecommissie.
Bijdrage aan medeoverheden
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten. NAM draagt € 500 mln bij aan het NPG en het Rijk meerjarig in totaal € 650 mln. In 2022 is € 84,8 mln niet tot besteding gekomen. Deze middelen worden toegevoegd aan de EZK-begroting voor 2023.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen, worden toegevoegd aan de EZK-begroting voor 2023.
Ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
De geraamde ontvangsten op basis van de Mijnbouwwet worden bijgesteld naar aanleiding van de ontwikkelingen in de gasprijs.
Dividenduitkering EBN
De geraamde ontvangsten op basis van de Mijnbouwwet worden bijgesteld naar aanleiding van de ontwikkelingen in de gasprijs.
Ontvangsten NAM fysieke schade
De uitgaven voor de schadeafhandeling worden via een heffing bij NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven voor fysieke schade worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld.
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
De uitgaven voor uitvoeringskosten van de schadeafhandeling worden via een heffing bij NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld.
Ontvangsten NAM waardedaling Groningen
De uitgaven voor de vergoeding voor waardedaling worden via een heffing bij NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld.
Ontvangsten NAM immateriële schade
De uitgaven voor de schadeafhandeling worden via een heffing bij NAM in rekening gebracht. Als gevolg van de bijstelling van de uitgaven voor fysieke schade worden ook de geraamde ontvangsten van NAM bijgesteld.
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
Jaarlijks worden de geraamde uitgaven voor de versterkingsoperatie bijgesteld. Dat leidt ook tot een bijstelling van de geraamde ontvangsten. Enkel bij de gerealiseerde ontvangsten over 2022, die in 2023 binnenkomen is rekening gehouden met de gedeeltelijke betaling van de factuur door NAM. Vanaf 1 juli 2023 wordt de Tijdelijke wet Groningen onderdeel versterken van kracht. Vanaf dat moment zal gewerkt worden met een heffing, die NAM enkel volledig kan betalen. De eerste heffing (over de tweede helft van 2023) wordt in 2024 opgelegd.