Inwoners van het aardbevingsgebied in Groningen hebben nog dagelijks te maken met de gevolgen van de gaswinning. Dit brengt gevoelens van angst, frustratie en onzekerheid met zich mee. Voor het kabinet staan de veiligheid, het goed afhandelen van schade en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Het kabinet werkt aan perspectief en duidelijkheid voor mensen in Groningen langs vier sporen:
– Het stimuleren van een snelle, begrijpelijke en ruimhartige afhandeling van de schade door het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG);
– Het versnellen van de uitvoering van de versterkingsoperatie door de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), zodat elk gebouw in 2028 aan de veiligheidsnorm voldoet;
– Het bieden van psychosociaal herstel om de mentale én sociale gevolgen van de gaswinning te verminderen;
– Het bieden van perspectief, met zowel een sociale als een economische agenda voor de regio, via het Nationaal Programma Groningen (NPG), een kwartiermaker sociale agenda en programma’s voor verduurzaming van woningen.
Op grond van de Mijnbouwwet neemt de Staatssecretaris alle maatregelen die redelijkerwijs gevergd kunnen worden om te voorkomen dat de veiligheid wordt geschaad als gevolg van de gaswinning uit het Groningenveld.
Naast het Ministerie van EZK zijn enkele andere organisaties betrokken bij de gaswinning in Groningen en het aanpakken van de gevolgen daarvan. In 2019 is het IMG opgericht. Het IMG is een zbo en voert de afhandeling van schademeldingen uit. De Staatssecretaris is verantwoordelijk voor het beleid dat het IMG uitvoert en voor het toezicht daarop. Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) adviseert over de veiligheid in Groningen als gevolg van de gaswinning. Het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) adviseert over kaders en normen voor de veiligheid van gebouwen en beoordeelt de typologieën die in de versterking worden gebruikt. De versterkingsopgave wordt uitgevoerd door de uitvoeringsorganisatie NCG.
De Staatssecretaris heeft de volgende rollen en verantwoordelijkheden:
Uitvoeren
– Het jaarlijks vaststellen van het gaswinningsniveau uit het Groningenveld en het inwinnen van advies hierover bij het SodM en de Nederlandse organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO);
– Het aan de exploitant van het mijnbouwnetwerk doorbelasten van de kosten voor de schadeafhandeling als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg en het doorbelasten van de kosten van de versterkingsoperatie;
– Het vaststellen van veiligheidskaders voor gebouwen in het aardbevingsgebied en het inwinnen van advies hierover bij het ACVG;
– Het doen uitvoeren van de versterkingsoperatie door de NCG conform de planning en prioritering in het Meerjarenversterkingsplan (MJVP).
Financiering
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan het IMG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de afhandeling van mijnbouwschade;
– Het ter beschikking stellen van voldoende financiële middelen aan de NCG ter uitoefening van zijn taken en bevoegdheden op het gebied van de versterkingsoperatie;
– Het financieren van de gemaakte afspraken met provincie en gemeenten in het kader van het verbeteren van het toekomstperspectief van de regio, met inbegrip van programma’s voor speciale doelgroepen zoals het mkb, agrariërs en erfgoedpartijen.
Regisseren
– Het in stand houden van een systeem van publiekrechtelijke schadeafhandeling door het IMG;
– Het creëren van de randvoorwaarden voor de beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld, met behoud van leveringszekerheid;
– Het creëren van mogelijkheden voor gebruik van geïmporteerd hoogcalorisch gas in Nederland;
– Het met de regio opstellen en uitvoeren van de Sociale en Economische Agenda's; twee aparte agenda's die elkaar zullen versterken.
Stimuleren
– Het stimuleren van een rechtvaardige, ruimhartige en doelmatige afhandeling van alle vormen van schade als gevolg van de gaswinning in Groningen en de gasopslag in Norg.
Beëindiging van de gaswinning uit het Groningenveld
Sinds 2022 staat het Groningenveld op de waakvlam (Kamerstuk 33 529, nr. 1002). Dit houdt in dat enkel nog een beperkte hoeveelheid gas gewonnen wordt om voldoende putten operationeel te houden voor een eventuele opschaling van de winning in geval van extreme kou of bij verstoringen in het gassysteem. In de Kamerbrief over het Ontwerp-vaststellingsbesluit Groningenveld 2023-2024 (Kamerstuk 33 529, nr.1152) geeft het kabinet aan voornemens te zijn vanaf 1 oktober 2023 de gasproductie in Groningen naar nul te brengen, en op 1 oktober 2024 de gaskraan definitief te sluiten. Later in september wordt het definitieve vaststellingbesluit aan de Kamer gestuurd.
Vanwege de definitieve sluiting van het Groningenveld worden de Gaswet en de Mijnbouwwet gewijzigd. De voorgenomen wijzigingen bieden zowel de inwoners van Groningen als de betrokken marktpartijen duidelijkheid en zekerheid over de definitieve sluiting van het Groningenveld. Tegelijkertijd dragen de wijzigingen van deze wetten bij aan de borging van de veiligheid na sluiting van het veld.
Vereenvoudiging afhandeling van schade
Het kabinet heeft naar aanleiding van het rapport van de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen (PEGA) maatregelen genomen om de schadeafhandeling milder, makkelijker en menselijker te maken (Kamerstuk 35 561, nr. 17). Het wordt voor méér bewoners mogelijk om schade af te laten handelen met een vaste vergoeding. De vaste vergoeding komt ook beschikbaar voor mensen met herhaalde schade. Het IMG neemt voorts weer schademeldingen in behandeling in twee gebieden (in Noord-Drenthe rond Norg en in Oost-Groningen rond Pekela en Blijham) die sinds mei 2021 buiten het effectgebied waren komen te liggen. Er wordt géén onderzoek meer gedaan naar de causaliteit van individuele schades wanneer de totale herstelkosten lager zijn dan € 60.000. Knelpunten die verband houden met de schadeafhandeling kunnen door het IMG met een apart budget worden opgelost. De vergoedingen voor immateriële schade worden verhoogd voor kinderen en de maximale vergoeding van € 5.000 komt voor méér groepen beschikbaar.
Het IMG heeft op 24 mei jl. in een eerste (openbare) uitvoeringstoets op de maatregelen uit de PEGA kabinetsreactie aangegeven dat nader overleg over de uitwerking nodig is om de uitvoerbaarheid te kunnen borgen. Recentere contacten met IMG laten zien dat een van de maatregelen mogelijk een groter budgettair beslag heeft dan bekend was ten tijde van de kabinetsreactie, en bevestigen het beeld uit de uitvoeringstoets dat uitwerking nodig is om uitvoerbaarheid te borgen. Het kabinet is doordrongen van het belang om snelheid te maken, maar onderdeel van de gewenste cultuurverandering is ook om geen beloften te doen die niet waargemaakt kunnen worden, en in de uitvoering oog te hebben voor het ontstaan van onwenselijke verschillen, haalbaarheid en uitvoerbaarheid.
Momenteel vindt de verdere uitwerking met IMG plaats waarbij de uitvoerbaarheid en het doel van de maatregel, namelijk een snellere afhandeling van de schademeldingen ten gunste van de gedupeerden, voorop staan. Het kabinet zal uw Kamer zo snel mogelijk een update sturen over deze maatregelen, de budgettaire gevolgen (indien nodig een Nota van Wijzigingen of Incidentele Suppletoire Begroting) en de inwerkingtreding van de overige maatregelen.
Meer mens- en gebiedsgerichte uitvoering van de versterkingsoperatie
Sinds 10 januari 2022 valt de versterkingsoperatie onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van EZK. Hierbij staan de veiligheid, de veiligheidsbeleving en het creëren van perspectief voor de inwoners voorop. Niet alle adressen in de versterkingsopgave hebben bouwkundige versterking nodig. De NCG heeft de opdracht om de opname en beoordeling van de resterende gebouwen in de scope van de versterkingsopgave, met uitzondering van enkele speciale (agro-)adressen en een aantal herbeoordelingen, in 2023 af te ronden. De uitvoering van de versterking om de operatie volgens MJVP in 2028 af te kunnen ronden, houdt prioriteit. Bouwcapaciteit en beoordelingsmethoden hebben hierin aandacht. In de dorpen Garrelsweer, Zeerijp, Wirdum en Leermens is in 2022 gestart met een integrale dorpsaanpak om bewoners sneller perspectief te bieden. In Garrelsweer zijn in 2023 de bouwwerkzaamheden begonnen. Succesvolle ervaringen die in deze dorpen worden opgedaan, zullen ook worden toegepast op andere plekken in het aardbevingsgebied.
Gebiedsgerichte aanpak
Middels een geïntegreerde aanpak wordt niet alleen gekeken naar veiligheid en versterking, maar ook naar leefbaarheid. De NCG past de menselijke maat toe middels een gebiedsgerichte aanpak en zorgt ervoor dat bewoners zeggenschap krijgen over de versterking. Er is een continue dialoog met bewoners, maatschappelijke organisaties en regionaal bestuur om in gezamenlijkheid de versterkingsoperatie te realiseren. Daarbij wordt intensief samengewerkt met de uitvoeringsorganisaties IMG, NCG, het SodM en andere departementen.
Verduurzaming en verbetering
Het kabinet heeft in reactie op het PEGA-rapport een extra impuls aangekondigd voor verduurzaming in het kader van versterking van woningen, zodat bewoners kunnen profiteren van lagere energielasten en meer wooncomfort. Bijvoorbeeld door het isoleren van woningen die versterkt worden naar het niveau aardgasvrijgereed. Daarnaast is de woningverbeteringssubsidie verlengd tot 31 december 2025. Ook is het toepassingsgebied van de subsidie éénmalig uitgebreid met 28 postcodes om onwenselijke verschillen te voorkomen.
Perspectief voor de regio
Naast schadeafhandeling en versterking, en investeren in verduurzaming, is het belangrijk te bouwen aan sociaal herstel en economisch perspectief voor de regio Groningen en Noord-Drenthe zodat het er weer goed wonen, werken en leven wordt. In reactie op het PEGA-rapport wordt daarom in samenspraak met de regio een sociale en een economische agenda opgesteld die focus en richting gaan brengen in een generatielange aanpak. Op het gebied van welzijn en sociaal herstel nodigen de Regio en het Rijk een kwartiermaker uit om een Sociale Agenda voor de regio op te stellen, met sociaalmaatschappelijke verbeteringen voor kinderen en (jong)volwassenen. Deze Sociale Agenda bestaat uit vier speerpunten: 1) het verbeteren van de (mentale) gezondheid; 2) het vergroten van de leefbaarheid en sociale cohesie; 3) kansen voor kinderen, jongeren en de volgende generatie; en 4) arbeidsparticipatie & armoedebestrijding.
Sociale en economische groei zijn nauw met elkaar verbonden en van elkaar afhankelijk. Het kabinet zet tegelijk met de Sociale Agenda in op een Economische Agenda. Deze moeten aansluiten bij de kracht van de regio en de mensen die er wonen, zodat zij kunnen meedoen én meeprofiteren. Het NPG krijgt meer focus op economische structuurversterking op drie grote thematische transities: duurzame energie, gezondheid en landbouw.
Staat van Groningen
De Staat van Groningen wordt het instrument waarmee het Rijk en de Regio de voortgang op de uitvoering van de maatregelen monitoren om waar nodig bij te sturen. De Staat van Groningen wordt wettelijk vastgelegd. In de Staat van Groningen worden op hoofdlijnen doelstellingen vastgelegd op vier pijlers: schade en versterken, verduurzaming, welzijn en sociaal herstel, en economisch perspectief. De eerste Staat van Groningen wordt in het voorjaar van 2024 verwacht.
Omschrijving | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.924.819 | 3.567.507 | 2.579.159 | 1.736.904 | 1.020.394 | 786.775 | 838.006 |
Uitgaven | 11.139.678 | 3.589.290 | 2.593.594 | 1.713.594 | 1.184.423 | 952.055 | 1.008.292 |
Subsidies (regelingen) | 716.536 | 627.580 | 162.480 | 254.895 | 36.000 | 36.000 | 11.000 |
Waardevermeerderingsregeling | 116.016 | 105.984 | 13.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Geestelijke bijstand | 40 | 1.060 | 550 | 550 | 0 | 0 | 0 |
Duurzaam herstel | 0 | 28.000 | 111.000 | 213.415 | 0 | 0 | 0 |
Woonbedrijf | 3.523 | 3.646 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Diverse subsidies versterken | 71.254 | 119.677 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken | 521.277 | 213.933 | 5.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Huurderscompensatie | 112 | 350 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuwbouwregeling | 4.314 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 0 | 0 | 0 |
Economische bedrijvigheid | 0 | 0 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 28.000 | 3.000 |
Uitbreiding bereik woningsverbeteringssubsidie | 0 | 150.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 367.875 | 549.267 | 406.580 | 427.696 | 341.295 | 263.759 | 77.283 |
Vergoeding fysieke schade | 269.101 | 329.946 | 330.446 | 384.062 | 313.461 | 243.425 | 66.783 |
Vergoeding waardedaling | 38.435 | 67.500 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding immateriële schade | 55.775 | 70.000 | 35.000 | 12.500 | 7.500 | 5.000 | 2.500 |
Commissie Bijzondere Situaties | 435 | 4.459 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 |
Herbeoordeling waardedaling | 0 | 17.031 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgelopen dossiers | 206 | 22.669 | 10.000 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen | 1.072 | 6.862 | 2.334 | 2.334 | 2.334 | 2.334 | 0 |
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen | 2.851 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Versterken industrie | 0 | 800 | 800 | 800 | 0 | 0 | 0 |
Knelpunten IMG | 0 | 10.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 10.000 | 5.000 |
Opdrachten | 9.654.904 | 1.788.923 | 1.620.531 | 733.874 | 611.523 | 489.923 | 625.530 |
Werkbudgetten | 5.187 | 39.977 | 22.691 | 17.394 | 13.405 | 11.741 | 2.000 |
Versterkingsoperatie | 312.398 | 848.377 | 776.457 | 696.239 | 588.118 | 478.182 | 623.530 |
Knelpunten (bestuurlijke afspraken) | 1.867 | 24.157 | 20.000 | 20.000 | 10.000 | 0 | 0 |
Versterken industrie | 50 | 241 | 241 | 241 | 0 | 0 | 0 |
Vergoeding Norg akkoord | 9.335.402 | 856.671 | 786.142 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vastgelopen dossiers | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduurzaming bij versterken | 0 | 15.000 | 15.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.790 | 169.950 |
Kapitaalinjectie EBN | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.790 | 169.950 |
Bijdrage aan agentschappen | 254.799 | 201.172 | 211.049 | 188.721 | 128.135 | 94.701 | 63.260 |
Bijdrage RVO.nl | 252.551 | 198.602 | 208.479 | 186.151 | 125.565 | 92.210 | 60.855 |
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) | 2.248 | 2.570 | 2.570 | 2.570 | 2.570 | 2.491 | 2.405 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.438 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 | 0 |
TNO publieke SDRA | 1.438 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 142.117 | 413.602 | 185.956 | 103.460 | 64.438 | 63.382 | 61.269 |
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken) | 0 | 4.400 | 2.200 | 2.200 | 0 | 0 | 0 |
Nationaal Programma Groningen | 19.693 | 138.095 | 52.290 | 54.931 | 64.438 | 63.382 | 61.269 |
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken) | 122.424 | 15.650 | 8.097 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken) | 0 | 251.457 | 121.369 | 44.329 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken) | 0 | 4.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 2.009 | 7.346 | 5.598 | 3.548 | 3.032 | 1.500 | 0 |
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) | 2.009 | 3.098 | 3.098 | 1.548 | 1.032 | 0 | 0 |
Raad voor Rechtspraak | 0 | 4.248 | 2.500 | 2.000 | 2.000 | 1.500 | 0 |
Ontvangsten | 3.025.192 | 6.708.356 | 3.184.287 | 2.739.232 | 2.217.220 | 1.639.266 | 1.208.853 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 1.614.617 | 3.183.000 | 480.000 | 370.000 | 250.000 | 120.000 | 20.000 |
Dividenduitkering EBN | 0 | 2.381.600 | 1.613.000 | 1.113.000 | 775.000 | 525.000 | 400.000 |
Dividenduitkering GasTerra | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 3.600 | 0 |
Ontvangsten NAM fysieke schade | 422.333 | 268.600 | 329.091 | 329.591 | 383.207 | 312.606 | 238.479 |
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade | 278.425 | 201.433 | 194.152 | 192.373 | 170.047 | 115.160 | 84.778 |
Ontvangsten NAM waardedaling | 471.174 | 38.200 | 67.500 | 10.000 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM immateriële schade | 545 | 55.700 | 70.000 | 35.000 | 12.500 | 7.500 | 5.000 |
Ontvangsten NAM publieke SDRA | 482 | 2.827 | 1.400 | 1.400 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterken industrie | 238 | 2.843 | 1.430 | 1.430 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie | 172.477 | 540.623 | 394.184 | 652.908 | 597.866 | 530.400 | 435.596 |
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM) | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
Ontvangsten NAM Nieuwbouwregeling | 0 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 0 | 0 | 0 |
Diverse ontvangsten | 36.301 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 10.924.819 | 3.567.507 | 2.579.159 | 1.736.904 | 1.020.394 | 786.775 | 838.006 |
waarvan garantieverplichtingen | |||||||
waarvan overige verplichtingen | 10.924.819 | 3.567.507 | 2.579.159 | 1.736.904 | 1.020.394 | 786.775 | 838.006 |
Geschatte budgetflexibiliteit
Van het totale uitgavenbudget op artikel 5 is in 2024 circa 89% juridisch verplicht, 8% bestuurlijk gebonden en 3% beleidsmatig gereserveerd.
2024 | |
---|---|
juridisch verplicht | 89,4% |
bestuurlijk gebonden | 8,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 2,6% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0,0% |
Juridisch verplicht
– Subsidies (regelingen): van het subsidiebudget in 2023 is circa 80% juridisch verplicht. Dit betreffen enkele subsidies voor de schadeafhandeling en de versterkingsoperatie in Groningen waarvoor regelingen zijn gepubliceerd of afspraken met derde partijen zijn gemaakt. De regeling voor Duurzaam Herstel is daarbij meest omvangrijk, dit betreft een regeling die op basis van de Tijdelijke Wet Groningen door het IMG wordt uitgevoerd.
– (Schade)vergoedingen: van het budget voor (schade)vergoedingen in 2023 is circa 98% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de verschillende soorten vergoedingen die het IMG op basis van de Tijdelijke Wet Groningen uitkeert aan gedupeerden in het aardbevingsgebied.
– Opdrachten: van het opdrachtenbudget in 2023 is circa 97% juridisch verplicht. De grootste uitgaven betreffen de vergoeding voor het Norg akkoord jegens NAM en de kosten die de NCG op basis van de Tijdelijke Wet Groningen maakt voor de versterkingsoperatie.
– Bijdrage aan baten-lastendiensten: van het budget voor bijdragen aan baten-lastendiensten is 100% juridisch verplicht. Dit betreft de bijdrage aan RVO voor de uitvoeringskosten van het IMG en het bestuur van het IMG ten behoeve van de schadeafhandeling.
– Bijdrage aan ZBO/RWT: van het budget voor bijdrage aan baten-lastendiensten is eveneens 100% juridisch verplicht. Dit betreft de opdracht aan TNO voor de publieke Seismische Dreigings- en Risicoanalyse (SDRA).
– Bijdrage aan (internationale) organisaties: dit budget is voor 100% juridisch verplicht. Dit betreffen afspraken met twee organisaties, het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) en de Raad voor de Rechtspraak.
Subsidies
Waardevermeerderingsregeling
In 2017 is de waardevermeerderingsregeling ingesteld cf. de motie-Bosman c.s. (Kamerstuk 33 529, nr. 242). Bewoners met € 1.000 schade of meer, kunnen met deze regeling maximaal € 4.000 subsidie ontvangen voor de verduurzaming van hun woning. Het Samenwerkingsverband Noord Nederland (SNN) voert in opdracht van het Ministerie van EZK deze regeling uit, waarvoor in 2017 totaal meerjarig € 89,2 mln is gereserveerd. Dit budget is in 2021 tweemaal opgehoogd, eerst met € 40 mln (april 2021) en vervolgens met € 60 mln (oktober 2021).
Het kabinet heeft inmiddels besloten de waardevermeerderingsregeling tot 9 oktober 2023 ongewijzigd voort te zetten en voor de periode daarna de regeling aan te passen (Kamerstuk 33 529, nr. 1078 en Kamerstuk 33 529, nr. 1142). Voor deze voortzetting en aanpassing is in de VJN 2022 aanvankelijk € 225 mln gerserveerd (Kamerstuk 33 529, nr. 1028). Hiervan is in april 2022 reeds € 75 mln budget beschikbaar gesteld aan SNN (Kamerstuk 33 529, nr. 1003) en is nog € 150 mln beschikbaar op de EZK-begroting voor de perode 2023 t/m 2028. Naast dit bedrag is in november 2022 bovendien reeds aanvullend € 42 mln budget beschikbaar gesteld aan SNN (Kamerstuk 33 529, nr. 1078).
Geestelijke bijstand
Het kabinet heeft in de VJN 2022 besloten om conform motie-Grinwis (Kamerstuk 35 529, nr. 856) de subsidie aan Geestelijke Verzorging Aardbevingsgebied (GVA) te verlengen. GVA richt zich op alle Groningers die te maken hebben met de mentale gevolgen van de aardbevingsproblematiek.
Duurzaam herstel
Duurzaam schadeherstel zal deel gaan uitmaken van de versterkings- en hersteloperatie (Kamerstuk 33 529, nr. 948). Met de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet Groningen (onderdeel versterken) krijgt het IMG de wettelijke bevoegdheid om deze schade duurzaam te herstellen.
Woonbedrijf
Via het Woonbedrijf kunnen woningen in het aardbevingsgebied worden opgekocht die langdurig te koop staan. Woningeigenaren in de kern van het aardbevingsgebied, die moeite hebben met de verkoop van hun huis, kunnen zich hiervoor aanmelden.
Diverse subsidies versterken
In het kader van de versterkingsoperatie worden diverse subsidies verstrekt. Het betreft incidentele subsidies aan onder meer de Rijksuniversiteit Groningen voor onderzoek naar de psychosociale impact van de gaswinning op de inwoners van Groningen (onder de naam Gronings Perspectief) en voor het Kennisplatform Leefbaar en Kansrijk Groningen, dat kennis verzamelt en deelt over de maatschappelijke gevolgen van gaswinning, bodembeweging en aardbevingen in Groningen. Ook de Stichting Monumenten Groningen ontvangt subsidie.
Daarnaast doet NCG ook uitgaven voor de versterkingsoperatie die verantwoord worden in de categorie subsidies. Deze middelen worden in het lopende jaar overgeheveld van de categorie opdrachten naar de categorie subsidies.
Subsidieregelingen bestuurlijke afspraken
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 zijn een aantal subsidieregelingen geïntroduceerd. Bewoners kunnen aanspraak maken op een vergoeding wanneer zij hun woning laten herbeoordelen (op basis van een nieuwe norm), een tegemoetkoming vanwege de doorlooptijd of voor de woningverbeteringssubsidie.
Nieuwbouwregeling
Mocht een eigenaar meerkosten maken voor maatregelen om nieuwe gebouwen aardbevingsbestendig te maken, dan kan de eigenaar daarvoor een bijdrage ontvangen via de Publieke Nieuwbouwregeling.
Economische bedrijvigheid
Om een sterk ondernemings- en vestigingsklimaat te ondersteunen heeft het kabinet in de kabinetsreactie op PEGA (Nij begun) € 115 mln beschikbaar gemaakt, voor onder meer ondersteuning voor de NOM en Economic Board Groningen en voor het aantrekken van strategische internationale bedrijvigheid (maatregelen 35.3 en 35.4 uit Nij Begun).
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie
Zoals aangekondigd in Nij Begun wordt de bestaande subsidieregeling voor verduurzaming en verbetering (voor eigenaren van woningen die geen onderdeel zijn van het versterkingsprogramma van NCG) uitgebreid met 28 extra postcodegebieden aan de randen van het huidige toepassingsgebied (maatregel 30). Zo kan een groter deel van de regio van deze regeling gebruikmaken. Hiervoor wordt in de Prinsjesdag suppletoire begroting voor het jaar 2023 € 150 mln budget toegevoegd aan de EZK-begroting.
(Schade)vergoedingen
Vergoeding fysieke schade
Sinds 1 juli 2020 besluit het IMG over (fysieke) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Voor die tijd werd de schade afgehandeld door de TCMG. Het IMG bepaalt onafhankelijk wie recht heeft op een schadevergoeding en hoe hoog deze vergoeding is. Hierbij volgt het IMG het schadeprotocol. De schadevergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor (fysieke) schade worden ieder voorjaar geactualiseerd. In het voorjaar van 2022 zijn ook middelen toegevoegd voor de kosten voor bijstand bij bezwaar en beroep (op basis van de novelle versterken).
Vergoeding waardedaling
Sinds september 2020 besluit het IMG over vergoedingen voor de waardedaling van woningen in het aardbevingsgebied. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor schade (door waardedaling) worden ieder voorjaar geactualiseerd.
Vergoeding immateriële schade
Sinds de zomer van 2021 besluit het IMG over (immateriële) schadevergoedingen aan bewoners uit Groningen die aardbevingsschade hebben als gevolg van de gaswinning. Deze vergoedingen worden uitbetaald door het IMG. De kosten daarvan worden via een heffing op NAM verhaald, zoals vastgelegd in de tijdelijke wet Groningen. De ramingen voor (immateriële) schade worden ieder voorjaar geactualiseerd.
Commissie Bijzondere Situaties
De Commissie Bijzondere Situaties is gericht op complexe en schrijnende situaties, waar mensen zelf niet uitkomen en waar dringend hulp nodig is. De Commissie is onafhankelijk, beoordeelt aanvragen en adviseert welke extra hulp in die situaties geboden kan worden. Het IMG is gemandateerd om de adviezen uit te voeren. Voor het CBS is t/m 2028 jaarlijks € 3 mln beschikbaar op de EZK-begroting.
Herbeoordeling waardedaling
Groningers die een lagere schadevergoeding voor waardedaling hebben ontvangen van de NAM, dan nu zou zijn toegekend door het IMG kunnen een tegemoetkoming ontvangen.
Vastgelopen dossiers
In het aardbevingsgebied doet zich een aantal schrijnende situaties voor waarbij schade, versterking en de algehele staat of conditie van het pand zwak is vanwege constructieve problemen of knelpunten met een andere oorzaak dan bodembeweging veroorzaakt door gaswinning. In de bestuurlijke afspraken is voor de aanpak van deze situaties een bedrag van € 50 mln gereserveerd.
Vergoeding zelf aangebrachte voorzieningen
De regeling voor zelf aangebrachte voorzieningen is gericht op huurders die voorzieningen hebben aangebracht in hun huurwoning, die bij het versterken van de woning versterking verloren gaan. Huurders kunnen gebruik maken van een forfaitaire regeling van € 3.000 per adres of kiezen voor opname (Kamerstuk 33 529 nr. 1020).
Vergoeding schade door versterkingsmaatregelen
Een eigenaar of rechtmatige gebruiker van een te versterken gebouw kan schade hebben als gevolg van de versterkingsoperatie. Voor deze schade kan in bepaalde gevallen aanspraak worden gemaakt op een vergoeding, dit is vastgelegd in de Tijdelijke beleidsregel NCG inzake vergoeding schade ten gevolge van de versterking.
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is meerjarig € 100 mln gereserveerd voor het oplossen van knelpunten. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in vormingsfase wegnemen om projecten te versnellen. De middelen staan grotendeels in de categorie opdrachten, afhankelijk van de uitgaven die NCG doet worden middelen overgeheveld naar de categorie (schade)vergoedingen.
Versterken industrie
Sinds 2018 wordt een programma uitgevoerd waarbij industriebedrijven worden beoordeeld op aardbevingsbestendigheid. Mocht blijken dat versterking nodig is, dan worden bedrijven onderdeel van de versterkingsoperatie. Dit programma wordt uitgevoerd door de NCG. De kosten hiervan worden bij NAM in rekening gebracht.
Knelpunten IMG
In de kabinetsreactie op de parlementaire enquête is aangekondigd dat het IMG de bevoegdheid krijgt om individuele knelpunten in de schadeafhandeling voortvarender op te lossen (maatregel 4 uit Nij Begun). Hiervoor is meerjarig in totaal € 70 mln gereserveerd.
Opdrachten
Werkbudgetten
Dit betreffen de werkbudgetten van de beleidsdirectie Schadeherstel en gaswinning Groningen, de beleidsdirectie Versterken en perspectief Groningen en het werkbudget van de NCG. Hieruit worden verschillende onderzoeken en projecten betaald, zoals de ontwikkeling van de typologieaanpak. Er zijn middelen van de Aanvullende Post overgeheveld naar het werkbudget van NCG voor de uitvoering van enkele maatregelen uit de kabinetsreactie Nij bugun: de ondersteuning door architecten, de inrichting van bewonersregieteams, inloopplekken voor bewoners en het opzetten van een digitaal portaal en aanvullende communicatie (maatregelen 13 en 21).
Versterkingsoperatie
De geraamde uitgaven voor de versterkingsoperatie bestaan uit meerdere onderdelen. Ten eerste gaat het om uitgaven voor de versterkingsoperatie die wordt uitgevoerd door de NCG, inclusief zogenoemde Big Five-projecten, de uitvoering van projecten en verschillende bijkomende kosten (zoals tijdelijke huisvesting). Daarnaast is er voor 2024 € 19 mln aan dit instrument toegevoegd uit de PEGA-middelen op de Aanvullende Post. Deze middelen zijn bestemd voor het aanbieden van extra maatwerk in de versterkingsoperatie en het aanbieden van sloop/nieuwbouw (maatregel 12 uit Nij Begun). De uitvoeringskosten voor de versterkingsoperatie worden geraamd op artikel 40.
Knelpunten (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is meerjarig € 100 mln gereserveerd voor het oplossen van knelpunten. Zo kan de NCG bijvoorbeeld individuele knelpunten in de vormingsfase wegnemen om projecten te versnellen.
Versterken industrie
Sinds 2018 wordt een programma uitgevoerd waarbij industriebedrijven worden beoordeeld op aardbevingsbestendigheid. Mocht blijken dat versterking nodig is, dan worden bedrijven onderdeel van de versterkingsoperatie. Dit programma wordt uitgevoerd door de NCG. De kosten hiervan worden bij NAM in rekening gebracht.
Vergoeding Norg akkoord
In het Norg akkoord (Kamerstuk 33 529 nr. 850) is afgesproken dat de Staat een vergoeding betaalt voor de inzet van gasopslag Norg, waardoor de gaswinning in Groningen sneller naar nul kan. Inmiddels is de uitkomst van de arbitrage inzake deze vergoeding bekend (Kamerstuk 33 529 nr. 997). De te betalen vergoeding wordt aan het einde van het betreffende gasjaar bepaald aan de hand van de werkelijke marktprijzen.
Vastgelopen dossiers
In het aardbevingsgebied doet zich een aantal schrijnende situaties voor waarbij schade, versterking en de algehele staat of conditie van het pand zwak is vanwege constructieve problemen of knelpunten met een andere oorzaak dan bodembeweging veroorzaakt door gaswinning. In de bestuurlijke afspraken is voor de aanpak van deze situaties een bedrag van € 50 mln gereserveerd. Deze middelen staan in de categorie (schade)vergoedingen en worden afhankelijk van de realisatie in een gegeven jaar overgeheveld naar de categorie opdrachten.
Verduurzaming bij versterken
In Nij Begun is aangekondigd dat het kabinet isolatiemaatregelen wil laten toepassen in huizen die nog ingrijpend versterkt moeten worden (maatregel 28). Uit de PEGA-middelen op de Aanvullende Post is voor 2023 en 2024 totaal € 30 mln overgeheveld naar de EZK-begroting.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Kapitaalinjectie EBN
Conform de economische verhoudingen tussen NAM en EBN draagt EBN 40% van de kosten voor schade en versterken. De verwachting is dat de bij EBN aanwezige voorziening hiervoor ontoereikend is deze kosten geheel te kunnen voldoen. Daarom is een kapitaalinjectie aan EBN opgenomen.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage aan RVO
RVO voert in opdracht van de IMG de schadeafhandeling uit. Deze uitvoeringskosten worden via een heffing op NAM verhaald. In het Akkoord op Hoofdlijnen met Shell en Exxon is afgesproken dat de btw over de uitvoeringskosten niet wordt doorbelast aan de NAM.
Bijdrage aan bestuur Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG)
Voor de uitvoeringskosten voor het bestuur van IMG is meerjarig geld beschikbaar op de EZK-begroting. Deze kosten worden niet doorbelast aan NAM.
Bijdrage aan ZBO/RWT's
TNO publieke SDRA
De Seismische Dreigings- en Risicoanalyse (SDRA) geeft een verwachting van toekomstige grondbewegingen en het veiligheidsrisico voor de bewoners in het Groningse aardbevingsgebied. Omdat NAM inmiddels volledig op afstand staat van de schadeafhandeling, is de SDRA sinds 2021 in publiek beheer en wordt deze in opdracht van EZK uitgevoerd door TNO.
Bijdrage aan medeoverheden
Mkb-programma (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken is in totaal € 11 mln gereserveerd voor een programma voor Mkb’ers in het aardbevingsgebied.
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten. NAM draagt € 500 mln bij aan het NPG en het Rijk € 650 mln.
Compensatie gemeenten en provincie (bestuurlijke afspraken)
De versterkingsoperatie in Groningen vraagt personeelscapaciteit van de provincie Groningen en de aardbevingsgemeenten. Voor deze kosten worden zij gecompenseerd.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Het gebiedsfonds wordt bijvoorbeeld ingezet voor de inpassingskosten die gemeenten maken bij sloop en nieuwbouw van huizen en bij de versterking (zoals nieuwe aansluiting riool, wegen en inrichting openbare ruimte). Clustering is gericht op het voorkomen van verschillen binnen een dorp, wijk of straat, wanneer een nieuwe norm wordt toegepast.
Sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten (bestuurlijke afspraken)
In de bestuurlijke afspraken is € 10 mln gereserveerd voor sociaal-emotionele ondersteuning door gemeenten aan bewoners. Voorbeelden van dergelijke ondersteuning zijn aardbevingscoaches, opbouwwerkers en extra investeringen in maatschappelijke ondersteuning, als ook geestelijke verzorging.
Bijdrage aan (internationale) organisaties
Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG)
Het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) geeft advies over of en hoe huizen in het aardbevingsgebied in Groningen versterkt moeten worden. Voor het ACVG is meerjarig budget beschikbaar.
Raad voor de Rechtspraak
Rechtbanken in Noord-Nederland doen uitspraak in beroepszaken naar aanleiding van beschikkingen van het IMG voor fysieke schade, waardedaling of immateriële schade. Indien door deze zaken een substantieel beslag op de rechtspraak wordt gelegd, wordt hiervoor compensatie geboden vanuit de EZK-begroting. De reservering van deze middelen is gericht op het voorkomen van vertraging in de afhandeling van deze zaken.
Toelichting op de ontvangsten
Ontvangsten Mijnbouwwet
Deze post bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van de omzet) en oppervlakterecht. Een deel van deze ontvangsten zijn het gevolg van de vergoeding die NAM ontvangt op basis van het Norg akkoord. Voor 2023 en 2024 geldt daarnaast een tijdelijke verhoging van de cijns voor de verkoop van aardgas tegen een hogere prijs dan € 0,50/m3. Vanwege de sterke daling van de gasprijs in de afgelopen maanden levert deze hogere cijns naar verwachting geen extra ontvangsten op. Als gevolg hiervan zijn de ontvangsten omlaag bijgesteld naar € 480 mln in 2024 (ten opzichte van € 980 mln in de Voorjaarsnota 2023).
Dividenduitkering EBN
EZK ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. De lagere gasprijs en het eerder betalen van de solidariteitsheffing, hebben meerjarig een effect op de verwachte ontvangsten. De geraamde ontvangsten in 2024 zijn omlaag bijgesteld naar € 1.613 mln (ten opzichte van € 2.200 mln in de Voorjaarsnota 2023). Een deel van deze ontvangsten zijn het gevolg van de vergoeding die EBN ontvangt op basis van het Norg akkoord.
In onderstaande tabel worden de productievolumes van aardgas voor zowel Groningen als de kleine velden weergegeven. Deze gegevens zijn gebruikt voor het maken van de ramingen voor de ontvangsten Mijnbouwwet en de dividenduitkering van EBN. Daarnaast is in onderstaande tabel aangegeven van welke gasprijs gebruik is gemaakt voor deze ramingen.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Geschatte productie (in mld Nm3) | 4,3 | 4,2 | 4,4 | 4,3 | 3,8 | 3,4 |
Waarvan: Groningenveld | 0,6 | 0 | ||||
Waarvan: kleine velden | 3,7 | 4,2 | 4,4 | 4,3 | 3,8 | 3,4 |
Gasprijs (in eurocent/m3) | 40 | 51 | 45 | 36 | 30 | 29 |
Dividenduitkering GasTerra
Gasterra keert een vast dividend uit aan de aandeelhouders. Voor EZK is dit € 3,6 mln per jaar. GasTerra wordt afgebouwd en eindigt op 31 december 2026. Dit betekent dat EZK in 2027 voor de laatste keer dividend ontvangt.
Ontvangsten NAM fysieke schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor fysieke schades aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG gemaakte uitvoeringskosten in het kader van de schadeafhandeling. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM waardedaling
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor waardedaling aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM immateriële schade
Dit betreffen de verwachte ontvangsten van NAM voor de door IMG uitgekeerde vergoedingen voor immateriële schades aan Groningers in het aardbevingsgebied. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM publieke SDRA
De kosten voor het onderzoek van TNO voor de ontwikkeling van een publieke seismische dreigings- en risicoanalyse (SDRA) worden verhaald op de NAM. De ontvangstenraming hiervoor is opgenomen in de EZK-begroting.
Ontvangsten NAM versterken industrie
De kosten voor de uitvoering van de beleidsregel versterken industrie worden verhaald op de NAM. De ontvangstenraming hiervoor is opgenomen in de EZK-begroting.
Ontvangsten NAM versterkingsoperatie
De kosten voor de versterkingsoperatie tot en met juni 2023 worden per kwartaal met een factuur bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de EZK-begroting. NAM heeft tien facturen nog niet volledig voldaan, maar voor 60%. De ramingen gaan uit van volledige betaling van de facturen, inclusief de nog openstaande bedragen. Kosten die na 1 juli 2023 zijn gemaakt, zullen op grond van de Tijdelijke Wet Groningen via een heffing bij NAM in rekening worden gebracht. De eerste heffing zal in 2024 worden opgelegd.
Nationaal Programma Groningen (bijdrage NAM)
NAM draagt jaarlijks € 25 mln bij aan het NPG. Meerjarig gaat het om een totaalbedrag van € 500 mln.
Ontvangsten NAM nieuwbouwregeling
De uitgaven in het kader van de Nieuwbouwregeling worden bij NAM in rekening gebracht. De ontvangsten komen binnen op de EZK-begroting.
Doorbelasting kosten schade en versterken NAM
De kosten voor de schadeafhandeling t/m 2021 zijn bij NAM in rekening gebracht en volledig door NAM betaald (zie tabel 54). De kosten voor de schadeafhandeling over 2022 en de daaropvolgende jaren worden door middel van een heffing, telkens in het jaar erop, aan NAM opgelegd. Voor de versterkingsoperatie zijn de kosten t/m 2022 bij NAM in rekening gebracht. Zoals eerder aan de Kamer gemeld (Kamerstuk 33529 nr. 908) betaalt de NAM de facturen voor de versterkingsoperatie slechts voor 60%. Daardoor moet ca. € 401 mln nog betaald worden door NAM (zie tabel 55. De kosten voor de versterkingsoperatie over het eerste deel van 2023 worden door middel van facturen per kwartaal aan NAM opgelegd, vanaf 1 juli 2023 worden de kosten via een heffing bij NAM in rekening gebracht. De eerste heffing zal in 2024 worden opgelegd.
Jaar*1 | Fysiekeschade | Immateriëleschade | Waarde-daling | Totaaldoorbelast | |
---|---|---|---|---|---|
Schadevergoedingen | 2018 | € 8 | € 8 | ||
2019 | € 88 | € 88 | |||
2020 | € 314 | € 176 | € 490 | ||
2021 | € 309 | € 1 | € 295 | € 605 | |
2022 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | ||||
Totaal | € 719 | € 1 | € 471 | € 1.190 | |
Uitvoeringskosten IMG | 2018 | € 40 | € 40 | ||
2019 | € 103 | € 103 | |||
2020 | € 143 | € 1 | € 6 | € 149 | |
2021 | € 200 | € 7 | € 19 | € 227 | |
2022 | Deze kosten moeten nog doorbelast worden aan NAM | ||||
Totaal | € 486 | € 8 | € 25 | € 519 | |
Totaal schade | € 1.205 | € 8 | € 496 | € 1.709 |
Jaar*1 | Totaal doorbelast | |
---|---|---|
Versterkingskosten | 2020 | € 226 |
2021 | € 299 | |
2022 | € 312 | |
Totaal | € 837 | |
Uitvoeringskosten NCG | 2020 | € 69 |
2021 | € 89 | |
2022 | € 97 | |
Totaal | € 256 | |
Totaal versterken | € 1.093 |
Totaaldoorbelast | Totaalbetaald | Totaalopenstaand | Totaalnog door te belasten | |
---|---|---|---|---|
Schadeafhandeling IMG | € 1.709 | € 1.709 | € 0 | Kosten vanaf 2022 e.v. |
Versterkingsoperatie NCG | € 1.093 | € 692 | € 401 | Kosten vanaf 2023 e.v. |
Totaal | € 2.802 | € 2.401 | € 401 | Nog te bepalen |
PEGA-middelen uit de Aanvullende Post
In onderstaande tabel wordt weergegeven voor welke maatregelen middelen zijn opgevraags uit de PEGA-middelen op de Aanvullende Post tot en met 1 september 2023.
2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | Totaal | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Knelpuntenpot IMG | EZK-begroting, artikel 5 | 10,0 | 15,0 | 15,0 | 15,0 | 10,0 | 5,0 | 70,0 |
Overige maatregelen schade | EZK-begroting, artikel 5 | 1,6 | 1,6 | |||||
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie | EZK-begroting, artikel 5 | 150,0 | 150,0 | |||||
Ondersteuning door architecten | EZK-begroting, artikel 5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 5,0 |
Inrichting bewonersregieteams | EZK-begroting, artikel 5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 5,0 |
Digitaal portaal en aanvullende communicatie | EZK-begroting, artikel 5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 5,0 |
Inloopplek voor bewoners | EZK-begroting, artikel 5 | 0,5 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 1,0 | 0,5 | 5,0 |
Aanbieden van overig maatwerk bij versterken | EZK-begroting, artikel 5 | 5,0 | 5,0 | 10,0 | ||||
Aanbieden van maatwerk t.b.v. sloop/nieuwbouw | EZK-begroting, artikel 5 | 11,0 | 14,0 | 25,0 | ||||
Verduurzaming bij versterking | EZK-begroting, artikel 5 | 15,0 | 15,0 | 30,0 | ||||
Toezicht en handhaving | EZK-begroting, artikel 40 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 35,0 | |
N33 Noord | IenW-begroting, artikel 11 | 250,0 | 250,0 | |||||
Totaal | 194,6 | 310,0 | 26,0 | 26,0 | 21,0 | 14,0 | 591,6 |
Kengetallen
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Bron | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. Gewonnen volume aardgas totaal (in Nm³) | 42 mld | 35 mld | 30 mld | 21 mld | 19 mld | 15 mld | TNO |
2. Gewonnen volume aardgas Groningenveld (in Nm³) | 24 mld | 19 mld | 15 mld | 8 mld | 6 mld | 5 mld | TNO |
3. Gewonnen volume aardgas kleine velden (in Nm³) | 18 mld | 16 mld | 15 mld | 13 mld | 13 mld | 11 mld | TNO |
4. Aantal boringen exploratie onshore en offshore | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 4 | TNO |
5. Aantal boringen productie onshore en offshore | 8 | 7 | 7 | 9 | 7 | 3 | TNO |
6. Beursprijs van TTF-gas (eurocent/m3) | 16,6 | 21,5 | 14,9 | 9,1 | 37,8 | 127,6 | APX Endex |
– In bovenstaande tabel wordt weergegeven hoeveel gas er in de afgelopen jaren is gewonnen (kengetallen 1 t/m 3)
– Daarnaast is weergegeven hoeveel boringen hebben plaatsgevonden, uitgesplitst naar exploratie van nieuwe velden (kengetal 4) en productie van reeds bekende velden (kengetal 5). EZK stelt de randvoorwaarden hiervoor, marktpartijen nemen de productie en exploratie voor hun rekening.
– De gemiddelde beursprijs van gas is ook opgenomen in bovenstaande tabel (kengetal 6). Het virtuele gashandelplatform TTF is een belangrijk referentiepunt voor de Europese gasprijzen.
Indicatoren
Dashboard Groningen
Diverse informatie over de schadeafhandeling, de versterkingsoperatie en de afbouw van de gaswinning in Groningen is online beschikbaar via het Dashboard Groningen.
Schadeafhandeling
Het IMG rapporteert onder andere over het aantal ingediende en afgehandelde meldingen voor zowel fysieke schade als immateriële schade. Zie onderstaande tabel. In volgende begrotingsstukken wordt hier een update van gegeven. Actuele informatie over de schadeafhandeling is beschikbaar op de website van het IMG.
Aantal ingediende meldingen fysieke schade | 205.820 |
---|---|
Aantal afgehandeld | 183.392 |
Nog openstaande meldingen | 22.428 |
Totaal uitgekeerd bedrag (x € 1 mln) | 1.100 |
Aantal ingediende meldingen immateriële schade | 72.519 |
Aantal besluiten | 72.055 |
Nog openstaande meldingen | 464 |
Totaal uitgekeerd bedrag (x € 1 mln) | 87 |
Aantal ingediende aanvragen waardedaling | 117.108 |
Aantal besluiten | 116.869 |
Nog openstaande meldingen | 239 |
Totaal uitgekeerd bedrag (x € 1 mln) | 509 |
Versterkingsoperatie
De NCG rapporteert maandelijks over de voortgang van de versterking. De volgende tabel geeft de stand van de versterkingsoperatie weer. Actuele informatie is beschikbaar op de website van de NCG.
Totale werkvoorraad | 27.318 | |
---|---|---|
Aantal nog te starten | 203 | 1% |
Aantal in opnamefase | 1.831 | 7% |
Aantal in beoordelingsfase | 4.084 | 15% |
Aantal in planvormingsfase | 8.850 | 32% |
Aantal in uitvoering | 2.850 | 10% |
Aantal afgerond | 9.500 | 35% |