Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 147.901 | 0 | 147.901 | 129.780 | 151.777 | 115.048 | 106.981 | 115.693 | 113.605 |
Uitgaven | 375.197 | ‒ 236.147 | 139.050 | 129.780 | 268.830 | 115.048 | 106.981 | 115.693 | 113.605 |
Nog te verdelen | 375.197 | ‒ 236.147 | 139.050 | 129.780 | 268.830 | 115.048 | 106.981 | 115.693 | 113.605 |
Loonbijstelling-programma | 2.340 | 0 | 2.340 | 0 | 2.340 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loonbijstelling-apparaat | 11.459 | 0 | 11.459 | 102.263 | 113.722 | 92.247 | 87.865 | 86.290 | 86.128 |
Prijsbijstelling-apparaat | 11.383 | 0 | 11.383 | 92.383 | 103.766 | 50.903 | 47.143 | 46.461 | 46.079 |
Onvoorzien-programma | 276.761 | ‒ 236.147 | 40.614 | ‒ 4.525 | 36.089 | ‒ 8.312 | ‒ 6.868 | 7.100 | 2.867 |
Onvoorzien-apparaat | 73.254 | 0 | 73.254 | ‒ 60.341 | 12.913 | ‒ 19.790 | ‒ 21.159 | ‒ 24.158 | ‒ 21.469 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Loonbijstelling-apparaat
De loonbijstelling 2022 wordt toegevoegd aan de Financiënbegroting (€ 102,3 mln.).
Prijsbijstelling-apparaat
De prijsbijstelling 2022 wordt toegevoegd aan de Financiënbegroting (€ 92,4 mln.).
Onvoorzien programma
De raming voor het onvoorzien programma wordt per saldo met € 4,5 mln. verlaagd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
– De eindejaarsmarge 2021 van € 44,5 mln. wordt toegevoegd aan de Financiënbegroting.
– Er wordt € 35 mln. doorgeschoven naar latere jaren om beter aan te sluiten bij het ritme van de verwachte toekomstige uitgaven.
– Er wordt circa € 17 mln. overgeboekt naar artikel 1 Belastingen inzake uitvoeringskosten voor fiscale wet- en regelgeving. Voor de uitvoering van de wet DBA wordt er tevens 5 mln. overgeboekt naar artikel 1 Belastingen.
– Er is € 5,5 mln. structureel overgeboekt naar artikel 8 Apparaat Kerndepartement inzake SSO's. Door de uitbreiding van capaciteit bij het Kerndepartement worden er namelijk meer producten en diensten afgenomen bij de SSO's.
– De gereserveerde middelen voor Digitale Snelweg Douane voor 2022 (€ 0,6 mln.) worden overgeboekt van artikel 10 Nog onverdeeld naar artikel 9 Douane.
– Tot slot vinden enkele kleinere overboekingen plaats. Onder andere het overboeken van middelen naar artikel 8 Apparaat Kerndepartement inzake ICT-kosten. Bovendien zijn naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, middelen beschikbaar gesteld voor de DNB voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Onvoorzien apparaat
De raming voor het onvoorzien programma wordt per saldo met € 60,3 mln. verlaagd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
– Voor het programma Informatiehuishouding op Orde worden budgetten vrijgegeven aan Toeslagen (€ 3,0 mln.), Douane (€ 3,8 mln.), de Belastingdienst (€ 6,6 mln.) en het kerndepartement (€ 4,9 mln.). Deze middelen worden gefinancierd uit de door BZK beschikbaar gestelde basisreeks van € 4,5 mln. per jaar en de gereserveerde middelen hiervoor op artikel 10 Nog onverdeeld.
– Er is € 10,1 mln. overgeboekt naar artikel 13 Toeslagen (€ 4,5 mln.) en artikel 1 Belastingen (€ 5,6 mln.) voor uitvoeringskosten herstarten invorderingen toeslagenschulden19.
– Op basis van de uitkomsten van de besluitvorming in het ICBR van 19 april (2022) is een deel van de middelen voor informatiehuishouding op orde niet nodig in 2022, maar in 2023 en 2024. Dit naar aanleiding van de uitgewerkte plannen en besluitvorming vanuit BZK. Er is daarom € 14,7 mln. geschoven naar 2023 en 2024.
– Tot slot vinden enkele kleinere overboekingen plaats. Ondere andere middelen voor personeel voor de Inspectie der Rijksfinanciën en het opzetten van een programmadirectie voor de uitvoering van het Nederlandse Recovery and Resilience Plan (RRP).