Base description which applies to whole site

5.1 Artikel 8 Apparaat Kerndepartement

Tabel 23 Apparaatsuitgaven Kerndepartement (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2022 (1)

Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2)

Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

Mutatie 2026

 

Verplichtingen

332.766

0

332.766

40.592

373.358

50.310

43.311

37.835

24.782

          

Uitgaven

332.766

0

332.766

40.592

373.358

50.310

43.311

37.835

24.782

          

Personele uitgaven

213.422

0

213.422

20.039

233.461

21.748

21.504

18.723

17.655

Eigen personeel

205.067

0

205.067

14.627

219.694

20.343

20.224

17.463

16.395

Inhuur externen

7.820

0

7.820

5.524

13.344

1.455

1.330

1.310

1.310

Overig personeel

535

0

535

‒ 112

423

‒ 50

‒ 50

‒ 50

‒ 50

          

Materiële uitgaven

119.344

0

119.344

20.553

139.897

28.562

21.807

19.112

7.127

ICT

16.688

0

16.688

29.749

46.437

22.833

20.510

19.620

18.515

Bijdrage aan SSO's

44.623

0

44.623

10.027

54.650

8.870

8.870

7.017

6.572

Overig materieel

58.033

0

58.033

‒ 19.223

38.810

‒ 3.141

‒ 7.573

‒ 7.525

‒ 17.960

          

Ontvangsten

54.137

0

54.137

1.434

55.571

577

874

2.324

1.524

Apparaatontvangsten

54.137

0

54.137

1.434

55.571

577

874

2.324

1.524

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Personele uitgaven

Er vinden meerdere, vooral relatief kleine begrotingsmutaties plaats. De meest in het oog springende zijn:

  • Vanwege een lagere reguliere bezetting bij diverse directies vindt er meer externe inhuur plaats (€ 5,5 mln.).

  • Voor het programma Informatiehuishouding op Orde wordt er budget vrijgegeven aan het SG-cluster. De middelen worden gefinancierd uit de beschikbaar gestelde middelen (€ 4,9 mln.) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).

  • Er wordt aanvullend budget beschikbaar gesteld ter dekking van de apparaatskosten samenhangend met de komst van de nieuwe bewindslieden (€ 3,6 mln.). Eerder waren deze uitgaven (met name de overgang van twee naar drie bewindspersonen) incidenteel gedekt tot en met 2021.

  • Op 1 januari 2022 is het programma Directoraat-Generaal Herstel Toeslagen formeel gestart. De middelen ten behoeve van de overhead worden hiervoor overgeboekt naar het Kerndepartement (€ 1,3 mln.).

  • Een programmadirectie is opgericht om het Nederlandse Recovery and Resilience Plan (RRP) te coördineren (€ 1,1 mln.). Het primaire doel van deze directie is het schrijven en uitwerken van het Nederlandse RRP om aanspraak te maken op middelen vanuit het EU-herstelfonds voor Nederland.

Materiële uitgaven

De raming voor de materiële uitgaven wordt per saldo met € 20,5 mln. verhoogd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

  • Er is extra budget voor bijdrage aan de Shared Servics organisaties (SSO's) om de stijgende kosten bij SSO's op te vangen. Door de uitbreiding van capaciteit bij het Kerndepartement worden er meer producten en diensten afgenomen bij SSO's, zoals SSC-ICT en de HIS (€ 5,4 mln.).

  • De stijgende kosten voor ICT (€ 2,3 mln.). Er wordt budget beschikbaar gesteld vanwege ICT-projecten. Ook zorgen zowel een aantal reguliere ICT-projecten als projecten op het gebied van informatiebeveiliging voor een toename in beheer- en exploitatiekosten.

  • Overboekingen naar andere departementen van circa € 1 mln. voor onder andere bijdragen van het ministerie van Financiën aan de Shared Services Organisaties (SSO's) voor facturen en onderzoeken.

  • Er wordt onderzoeksgeld beschikbaar gesteld aan DGFZ om de motorrijtuigenbelasting te kunnen invoeren18. Het onderzoeksgeld wordt in 2022 ingezet voor onderzoek naar de beleidseffecten en aanpassingen van de systemen van de Belastingdienst en RDW (€ 1,5 mln.).

  • Er is extra budget voor het project digitalisering Schatkistbankieren. Door de ontstane vertraging van het project zijn de bouwkosten gestegen met € 2,3 mln.

18

Kamerstukken II 2021-2022, D 50025 nr. 1

Licence