Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 332.766 | 0 | 332.766 | 40.592 | 373.358 | 50.310 | 43.311 | 37.835 | 24.782 |
Uitgaven | 332.766 | 0 | 332.766 | 40.592 | 373.358 | 50.310 | 43.311 | 37.835 | 24.782 |
Personele uitgaven | 213.422 | 0 | 213.422 | 20.039 | 233.461 | 21.748 | 21.504 | 18.723 | 17.655 |
Eigen personeel | 205.067 | 0 | 205.067 | 14.627 | 219.694 | 20.343 | 20.224 | 17.463 | 16.395 |
Inhuur externen | 7.820 | 0 | 7.820 | 5.524 | 13.344 | 1.455 | 1.330 | 1.310 | 1.310 |
Overig personeel | 535 | 0 | 535 | ‒ 112 | 423 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 | ‒ 50 |
Materiële uitgaven | 119.344 | 0 | 119.344 | 20.553 | 139.897 | 28.562 | 21.807 | 19.112 | 7.127 |
ICT | 16.688 | 0 | 16.688 | 29.749 | 46.437 | 22.833 | 20.510 | 19.620 | 18.515 |
Bijdrage aan SSO's | 44.623 | 0 | 44.623 | 10.027 | 54.650 | 8.870 | 8.870 | 7.017 | 6.572 |
Overig materieel | 58.033 | 0 | 58.033 | ‒ 19.223 | 38.810 | ‒ 3.141 | ‒ 7.573 | ‒ 7.525 | ‒ 17.960 |
Ontvangsten | 54.137 | 0 | 54.137 | 1.434 | 55.571 | 577 | 874 | 2.324 | 1.524 |
Apparaatontvangsten | 54.137 | 0 | 54.137 | 1.434 | 55.571 | 577 | 874 | 2.324 | 1.524 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
Er vinden meerdere, vooral relatief kleine begrotingsmutaties plaats. De meest in het oog springende zijn:
– Vanwege een lagere reguliere bezetting bij diverse directies vindt er meer externe inhuur plaats (€ 5,5 mln.).
– Voor het programma Informatiehuishouding op Orde wordt er budget vrijgegeven aan het SG-cluster. De middelen worden gefinancierd uit de beschikbaar gestelde middelen (€ 4,9 mln.) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties (BZK).
– Er wordt aanvullend budget beschikbaar gesteld ter dekking van de apparaatskosten samenhangend met de komst van de nieuwe bewindslieden (€ 3,6 mln.). Eerder waren deze uitgaven (met name de overgang van twee naar drie bewindspersonen) incidenteel gedekt tot en met 2021.
– Op 1 januari 2022 is het programma Directoraat-Generaal Herstel Toeslagen formeel gestart. De middelen ten behoeve van de overhead worden hiervoor overgeboekt naar het Kerndepartement (€ 1,3 mln.).
– Een programmadirectie is opgericht om het Nederlandse Recovery and Resilience Plan (RRP) te coördineren (€ 1,1 mln.). Het primaire doel van deze directie is het schrijven en uitwerken van het Nederlandse RRP om aanspraak te maken op middelen vanuit het EU-herstelfonds voor Nederland.
Materiële uitgaven
De raming voor de materiële uitgaven wordt per saldo met € 20,5 mln. verhoogd. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
– Er is extra budget voor bijdrage aan de Shared Servics organisaties (SSO's) om de stijgende kosten bij SSO's op te vangen. Door de uitbreiding van capaciteit bij het Kerndepartement worden er meer producten en diensten afgenomen bij SSO's, zoals SSC-ICT en de HIS (€ 5,4 mln.).
– De stijgende kosten voor ICT (€ 2,3 mln.). Er wordt budget beschikbaar gesteld vanwege ICT-projecten. Ook zorgen zowel een aantal reguliere ICT-projecten als projecten op het gebied van informatiebeveiliging voor een toename in beheer- en exploitatiekosten.
– Overboekingen naar andere departementen van circa € 1 mln. voor onder andere bijdragen van het ministerie van Financiën aan de Shared Services Organisaties (SSO's) voor facturen en onderzoeken.
– Er wordt onderzoeksgeld beschikbaar gesteld aan DGFZ om de motorrijtuigenbelasting te kunnen invoeren18. Het onderzoeksgeld wordt in 2022 ingezet voor onderzoek naar de beleidseffecten en aanpassingen van de systemen van de Belastingdienst en RDW (€ 1,5 mln.).
– Er is extra budget voor het project digitalisering Schatkistbankieren. Door de ontstane vertraging van het project zijn de bouwkosten gestegen met € 2,3 mln.