Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 34.615 | 0 | 34.615 | 198 | 34.812 | 515 | 2.981 | 3.226 | 6.840 |
Uitgaven | 34.615 | 0 | 34.615 | 198 | 34.812 | 515 | 2.981 | 3.226 | 6.840 |
Opdrachten | 17 | 0 | 17 | 5 | 21 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Overige kosten | 17 | 0 | 17 | 5 | 21 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Rente | 3.887 | 0 | 3.887 | 194 | 4.081 | 514 | 878 | 1.223 | 1.427 |
Rente vaste schuld | 3.887 | 0 | 3.887 | 194 | 4.081 | 514 | 800 | 1.080 | 1.245 |
Rente vlottende schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 78 | 143 | 182 |
Leningen | 30.711 | 0 | 30.711 | ‒ 1 | 30.710 | 0 | 2.102 | 2.002 | 5.412 |
Aflossing vaste schuld | 30.711 | 0 | 30.711 | ‒ 1 | 30.710 | 0 | 2.102 | 2.002 | 5.412 |
Ontvangsten | 55.418 | 0 | 55.418 | 13.199 | 68.617 | 16.150 | 23.986 | 29.379 | 30.987 |
Rente | 1.402 | 0 | 1.402 | ‒ 529 | 873 | ‒ 492 | ‒ 444 | ‒ 319 | ‒ 314 |
Rente vlottende schuld | 481 | 0 | 481 | ‒ 235 | 246 | ‒ 312 | ‒ 316 | ‒ 223 | ‒ 222 |
Rente derivaten lang | 921 | 0 | 921 | ‒ 294 | 627 | ‒ 180 | ‒ 128 | ‒ 96 | ‒ 92 |
Leningen | 54.016 | 0 | 54.016 | 13.728 | 67.744 | 16.642 | 24.430 | 29.698 | 31.301 |
Uitgifte vaste schuld | 54.016 | 0 | 54.016 | ‒ 9.016 | 45.000 | 16.642 | 24.430 | 29.698 | 31.301 |
Mutatie vlottende schuld | 0 | 0 | 0 | 22.744 | 22.744 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen en uitgaven
Rente
De rentelasten vaste schuld vallen in 2022 naar verwachting hoger uit. Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. De rentetarieven zijn nu hoger dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2022. Hierdoor ontstaat een tegenvaller van € 194 mln.
Ontvangsten
Rente
De raming van de rentebaten op de vlottende schuld valt € 235 mln. lager uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is minder negatief dan de rente waarmee in de ontwerpbegroting 2022 rekening is gehouden. De lagere rentebaten zijn het saldo van meerdere mutaties die uit deze wijzigingen volgen.
Er worden in 2022 € 294 mln. minder rentebaten op derivaten verwacht dan eerder geraamd. Dit komt met name door de voortijdige beëindiging van rentederivaten waardoor meerjarig geraamde rentebaten al in 2021 zijn ontvangen.
Leningen
De raming voor de uitgifte van de vaste schuld is met € 9,0 mld. naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2022. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse Staat voor 2022 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen.
De vlottende schuld stijgt met € 22,7 mld. Dit is het gevolg van een hogere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is toegenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.