Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2022 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.142.099 | 147.140 | 1.289.239 | 533.534 | 1.822.773 | 140.862 | 344.283 | 61.068 | 6.013 |
Uitgaven (1) + (2) | 1.149.099 | 857.445 | 2.006.544 | ‒ 44.359 | 1.962.185 | 360.135 | 352.483 | 61.568 | 6.013 |
(1) Apparaatsuitgaven | 285.864 | 50.000 | 335.864 | 18.191 | 354.055 | 163.735 | 222.583 | 43.268 | 6.013 |
Personele uitgaven | 276.123 | 50.000 | 326.123 | 17.053 | 343.176 | 162.618 | 222.070 | 43.118 | 5.988 |
Eigen personeel | 148.438 | 15.000 | 163.438 | 6.307 | 169.745 | 44.548 | 71.255 | 16.691 | 4.877 |
Inhuur externen | 126.685 | 35.000 | 161.685 | 10.696 | 172.381 | 118.070 | 150.815 | 26.427 | 1.111 |
Overig personeel | 1.000 | 0 | 1.000 | 50 | 1.050 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 9.741 | 0 | 9.741 | 1.138 | 10.879 | 1.117 | 513 | 150 | 25 |
ICT | 213 | 0 | 213 | 0 | 213 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 628 | 628 | 231 | 25 | 25 | 25 |
Overige materiële uitgaven | 9.528 | 0 | 9.528 | 510 | 10.038 | 886 | 488 | 125 | 0 |
(2) Programma-uitgaven | 863.235 | 807.445 | 1.670.680 | ‒ 62.550 | 1.608.130 | 196.400 | 129.900 | 18.300 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's | 102 | 0 | 102 | 0 | 102 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 3.300 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 3.300 | 3.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 19.526 | 20.000 | 39.526 | 5.500 | 45.026 | 10.600 | 2.200 | 0 | 0 |
ICT opdrachten | 26 | 0 | 26 | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 19.500 | 20.000 | 39.500 | 5.500 | 45.000 | 10.600 | 2.200 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 52.445 | 52.445 | 32.000 | 84.445 | 83.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 52.445 | 52.445 | 32.000 | 84.445 | 83.000 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 651.905 | 735.000 | 1.386.905 | ‒ 103.350 | 1.283.555 | 102.800 | 127.700 | 18.300 | 0 |
Compensatie toeslagengedupeerden | 437.705 | 118.000 | 555.705 | ‒ 172.100 | 383.605 | 50.900 | 127.700 | 18.300 | 0 |
Kwijtschelden private schulden | 214.200 | 90.000 | 304.200 | 4.500 | 308.700 | 48.900 | 0 | 0 | 0 |
Herstelprogramma voor kinderen | 0 | 420.000 | 420.000 | 0 | 420.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor ex-partners | 0 | 60.000 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen | 0 | 47.000 | 47.000 | 0 | 47.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige (schade)vergoedingen | 0 | 0 | 0 | 64.250 | 64.250 | 3.000 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 191.702 | 0 | 191.702 | 0 | 191.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 191.702 | 0 | 191.702 | 0 | 191.702 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt in 2022 per saldo verhoogd met € 533,5 mln. Dit heeft verschillende redenen, de belangrijkste zijn:
– Naar aanleiding van de controles van de Auditdienst Rijk (ADR) op het jaarverslag 2021 worden er om twee redenen wijzigingen doorgevoerd. Ten eerste is gebleken dat, vanwege een vertraging in de benodigde wetgeving, naar verwachting pas in 2022 verplichtingen voor de kindregeling (€ 630 mln.), voor de forfaitaire compensatie voor ex-partners (€ 98 mln.) en voor de compensatie van Opzet/Grove Schuld-gedupeerden binnen de herstelregeling voor gedupeerden van andere toeslagen (€ 23,3 mln.) worden aangegaan. Ten tweede heeft de ADR geoordeeld dat de verplichting voor de kwijtschelding van private schulden (inclusief uitvoering) al in 2021 is aangegaan. Het oorspronkelijke verplichtingenbudget in 2022 wordt op basis van dat oordeel neerwaarts gecorrigeerd (€ 223,7 mln.)
– Kinderen van gedupeerden van de problemen met de kinderopvangtoeslag krijgen toegang tot niet-financiële hulp via gemeenten. De hiertoe behorende verwachte verplichting zal geheel in 2022 worden aangegaan. Hier is additioneel verplichtingenbudget voor nodig (€ 67 mln.). Omdat in 2022 ook verplichtingen worden aangegaan voor de uitgaven in de jaren na 2022, is de verplichting groter dan de uitgavenmutatie.
– Voor de herijking van de aanpak van het Toeslagenherstel is in 2022 additioneel verplichtingenbudget benodigd. De gemeenten zijn op verschillende stromen betrokken bij de herijking, waaronder de coördinatie van het eerste aanspreekpunt voor de gedupeerden. Dit verplichtingenbudget is groter dan de uitgavenmutatie (in 2022), omdat in 2022 ook verplichtingen worden aangegaan voor de uitgaven in de jaren na 2022 (€ 68,2 mln.).
– Voor de uitvoering van hulp aan ouders in het buitenland wordt het verplichtingenbudget middels een kasschuif in het juiste ritme geplaatst (in 2022 met € 6,6 mln. opwaarts bijgesteld).
– De overige verplichtingenmutaties (- € 135,9 mln.) zijn gelijk aan de uitgavenmutaties. Ter toelichting wordt derhalve verwezen naar de toelichting onder 'uitgaven', uitgezonderd de kasschuiven voor de forfaitaire compensatie waarvoor in 2022 geen additioneel verplichtingenbudget nodig is.
Uitgaven
Personele uitgaven
Dit budget wordt in 2022 verhoogd met € 17,1 mln. Dit heeft verschillende redenen, de belangrijkste zijn:
– Op 1 januari 2022 is het programma directoraat-generaal Herstel Toeslagen formeel gestart16. Dit programma directoraat-generaal stuurt vanuit een coördinerende rol de opgavegerichte en domeinoverstijgende aanpak van de hersteloperatie aan. Hiervoor zullen personele uitgaven gedaan moeten worden (circa € 11 mln.).
– Voor voortzetting van de werkzaamheden (ketenpartners) die de Belastingdienst uitvoert voor de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) wordt budget overgeheveld van artikel 13 Toeslagen naar artikel 1 Belastingen (circa € 12 mln.).
– Om gedupeerden zo snel mogelijk te kunnen helpen wordt het apparaat van UHT versterkt. Dit wordt gefinancierd uit een reeds bestaande reservering op de aanvullende post voor Toeslagenherstel (€ 82 mln., waarvan circa € 4 mln. t.b.v. overheadkosten wordt overgeheveld naar artikel 1 Belastingen). Daarnaast wordt het benodigde budget middels een kasschuif in het juiste ritme geplaatst (- € 52,2 mln. in 2022).
– Ook de uitvoeringskosten van de kindregeling en herstelregeling voor andere toeslagen dan de kinderopvangtoeslag worden middels een kasschuif in het juiste ritme geplaatst (- € 30 mln.).
– Tot slot wordt € 5,1 mln. herschikt uit (schade)vergoeding en is er € 4,5 mln. nodig voor de herstart van de (dwang)invordering van toeslagschulden. De overige mutaties betreffen kleinere mutaties (cumulatief € 12,6 mln.).
Opdrachten
Voor uitvoering van hulp aan ouders in het buitenland door een nog te bepalen derde partij (n.a.v. een aanbestedingstraject) wordt € 4,5 mln. herschikt van compensatie toeslagengedupeerden. Daarnaast wordt er ten behoeve van opdrachten gerelateerd aan de herijking van de aanpak van het Toeslagenherstel € 1 mln. beschikbaar gesteld.
Bijdrage aan medeoverheden
Kinderen van gedupeerden van de problemen met de kinderopvangtoeslag krijgen toegang tot niet-financiële hulp via gemeenten. Hiervoor wordt in 2022 € 17 mln. beschikbaar gesteld. Daarnaast wordt er € 15 mln. beschikbaar gesteld voor de verwachte kosten van medeoverheden t.b.v. de herijking van de aanpak van het Toeslagenherstel.
(Schade)vergoeding
Dit budget wordt in 2022 met circa € 103,4 mln. naar beneden bijgesteld. Dit heeft verschillende redenen, de belangrijkste zijn:
– Zoals gemeld in de startnota van kabinet-Rutte IV17, worden de beschikbare programmamiddelen voor Toeslagenherstel middels een kasschuif uit 2021 opgehoogd met € 150 mln. in 2022. Hiervan komt € 120 mln. toe aan de forfaitaire compensatie en de integrale beoordeling en € 30 mln. aan de private schuldenoplossing.
– Uit de nieuwe ramingen voor de forfaitaire compensatie en de integrale beoordeling blijkt dat er kasschuiven nodig zijn om de budgetten in het juiste ritme te zetten (- € 221,5 mln.).
– Om het budget voor de private schuldenoplossing aan te laten sluiten op de raming is tevens een kasschuif nodig (- € 24,5 mln.).
– Van het bestaande compensatiebudget wordt € 8,5 mln. beschikbaar gesteld voor hulp aan ouders in het buitenland. Hiervan gaat € 4,5 mln. naar overige opdrachten (uitvoering). De resterende € 4 mln. blijft beschikbaar onder (schade)vergoeding (programma).