Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.661.086 | 0 | 2.661.086 | ‒ 619.082 | 2.042.004 | 387.351 | 613.307 | 372.755 | 1.197 | 361.973 |
Uitgaven (1) + (2) | 2.821.655 | 0 | 2.821.655 | ‒ 619.082 | 2.202.573 | 387.351 | 613.307 | 372.755 | 1.197 | 361.973 |
(1) Apparaatsuitgaven | 681.280 | 0 | 681.280 | ‒ 34.927 | 646.353 | 120.336 | 65.062 | 2.390 | 847 | 163.827 |
Personele uitgaven | 662.999 | 0 | 662.999 | ‒ 40.601 | 622.398 | 114.534 | 63.312 | 1.390 | ‒ 153 | 158.246 |
Eigen personeel | 250.933 | 0 | 250.933 | 23.736 | 274.669 | 95.700 | 61.112 | 1.790 | 247 | 144.511 |
Inhuur externen | 410.911 | 0 | 410.911 | ‒ 64.337 | 346.574 | 18.834 | 2.200 | ‒ 400 | ‒ 400 | 12.580 |
Overig personeel | 1.155 | 0 | 1.155 | 0 | 1.155 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.155 |
Materiële uitgaven | 18.281 | 0 | 18.281 | 5.674 | 23.955 | 5.802 | 1.750 | 1.000 | 1.000 | 5.581 |
ICT | 275 | 0 | 275 | 0 | 275 | 0 | 0 | 0 | 0 | 220 |
Bijdrage aan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige materiële uitgaven | 18.006 | 0 | 18.006 | 5.674 | 23.680 | 5.802 | 1.750 | 1.000 | 1.000 | 5.361 |
(2) Programma-uitgaven | 2.140.375 | 0 | 2.140.375 | ‒ 584.155 | 1.556.220 | 267.015 | 548.245 | 370.365 | 350 | 198.146 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 106 | 0 | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Bijdrage overige ZBO's/RWT's | 106 | 0 | 106 | 0 | 106 | 0 | 0 | 0 | 0 | 106 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.130 | 0 | 4.130 | 0 | 4.130 | 4.130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 4.130 | 0 | 4.130 | 0 | 4.130 | 4.130 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 74.801 | 0 | 74.801 | 7.744 | 82.545 | 29.157 | 0 | 0 | 0 | 127 |
ICT opdrachten | 27 | 0 | 27 | 0 | 27 | 0 | 0 | 0 | 0 | 27 |
Overige opdrachten | 74.774 | 0 | 74.774 | 7.744 | 82.518 | 29.157 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Bijdrage aan medeoverheden | 25.094 | 0 | 25.094 | 105.564 | 130.658 | 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 25.094 | 0 | 25.094 | 105.564 | 130.658 | 40.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Schade)vergoeding | 1.786.692 | 0 | 1.786.692 | ‒ 697.463 | 1.089.229 | 193.728 | 548.245 | 370.365 | 350 | 600 |
Compensatie toeslagengedupeerden | 1.338.568 | 0 | 1.338.568 | ‒ 1.068.965 | 269.603 | ‒ 483.383 | ‒ 333.718 | 11.660 | 0 | 0 |
Kwijtschelden private schulden | 124.338 | 0 | 124.338 | ‒ 70.238 | 54.100 | 21.745 | 27.673 | 0 | 0 | 0 |
Herstelprogramma voor kinderen | 118.000 | 0 | 118.000 | ‒ 4.482 | 113.518 | ‒ 19.040 | 5.170 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor ex-partners | 126.480 | 0 | 126.480 | ‒ 91.480 | 35.000 | ‒ 150.104 | ‒ 157.410 | 0 | 0 | 0 |
Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen | 28.800 | 0 | 28.800 | ‒ 11.520 | 17.280 | 11.360 | 160 | 0 | 0 | 0 |
Aanvullende schade | 0 | 0 | 0 | 522.548 | 522.548 | 770.848 | 1.006.020 | 358.355 | 0 | 0 |
Overige (schade)vergoedingen | 50.506 | 0 | 50.506 | 26.674 | 77.180 | 42.302 | 350 | 350 | 350 | 600 |
Subsidies | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidie toeslagen herstel | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 247.552 | 0 | 247.552 | 0 | 247.552 | 0 | 0 | 0 | 0 | 197.313 |
Toegerekende uitgaven van Belastingen | 247.552 | 0 | 247.552 | 0 | 247.552 | 0 | 0 | 0 | 0 | 197.313 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Apparaatsontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Geschatte budgetflexibiliteit | |
---|---|
2025 | |
juridisch verplicht | 95,0% |
bestuurlijk gebonden | 0,0% |
beleidsmatig gereserveerd | 5,0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De programma-uitgaven zijn overwegend gerelateerd aan de compensatie voor de gedupeerden van de problemen bij toeslagen. Deze uitgaven zijn voor circa 95 % juridisch verplicht doordat regelingen zijn verankerd in wetgeving of anderszins bindende afspraken die contractueel zijn vastgelegd.
Verplichtingen en uitgaven
Personele uitgaven
De bijstelling van het budget voor personele uitgaven kent verschillende redenen. De belangrijkste zijn:
– De raming van de Hersteloperatie is herijkt op basis van de actuele inzichten in de ontwikkelingen binnen Toeslagen Herstel. Hiermee wordt het personeelsbudget bijgesteld vanuit de niet bestede middelen 2024, de Aanvullende Post en herschikkingen binnen artikel 13. Daarnaast wordt het kasritme in lijn gebracht met het verwachte moment van uitvoering, en is er sprake van meer bezetting door eigen personeel en minder gebruik van externe inhuur. Dit leidt netto tot een verlaging van personeelsbudget in 2025 (€ 35,1 mln.) en een verhoging in 2026 en 2027 (respectievelijk € 109,3 mln. en € 61,5 mln.).
– Er wordt vanuit artikel 10 Nog onverdeeld in 2026 incidenteel budget overgeheveld naar Dienst Toeslagen voor de implementatie van de nieuwe huisbank (€ 1,2 mln.) en modernisering van het IV-landschap (€ 2,0 mln.). Verder vindt er vanuit artikel 10 een budgetoverheveling plaats voor de eindejaarsmarge (€ 1,6 mln. in 2025) en de uitvoering voor Informatie Open Overheid (IOO) (€ 0,8 mln. in 2025 en € 0,6 mln. in 2026).
– Er wordt om verschillende oorzaken budget overgeheveld tussen artikel 13 Toeslagen en artikel 1 Belastingen. Ten eerste wordt er budget overgeheveld naar artikel 1 Belastingen als gevolg van werkzaamheden door ketenpartner CAP (Centrale Administratieve Processen) (€ 2,5 mln. in 2025, € 2,3 mln. in 2026), de voortzetting van de banenafspraak (€ 2,8 mln. in 2025) en dekking voor de overheadskosten bij de Belastingdienst ten gevolge van de groei van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT) (€ 14,6 mln. in 2025). Daarnaast wordt er € 1,4 mln. in 2025 overgeheveld naar artikel 13 Toeslagen ter correctie van het benodigde budget voor het extra Integratie Business Services (IBS) team bij de Belastingdienst.
– Ten behoeve van de uitvoeringskosten voor verbeterings- en vereenvoudigingsmaatregelen voor de huurtoeslag wordt er in 2025 netto € 0,7 mln. budget overgeheveld vanuit het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening naar artikel 13 Toeslagen. Deze overheveling naar artikel 13 Toeslagen loopt vanaf 2026 op tot netto € 2,5 mln. structureel. Verder wordt er vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2025 incidenteel € 4,5 mln. overgeheveld voor de verkenningsfase voor een alternatief met betrekking tot de kinderopvangtoeslag, en in 2025 incidenteel € 5,0 mln. voor incidentele extra werkzaamheden in de uitvoering van de kinderopvangtoeslag.
Opdrachten
Er vinden meerdere wijzigingen plaats op het budget van opdrachten:
– De niet bestede middelen 2024, de reservering op de Aanvullende Post en herschikkingen binnen artikel 13 worden ingezet om het budget van opdrachten te verhogen met € 18 mln. in 2025 en € 31,4 mln. in 2026, voornamelijk voor de uitvoering van het kwijtschelden van private schulden door Sociale Banken Nederland (SBN), de uitvoering van de doorbraakmethode door het Instituut voor Publieke Waarden (IPW) en de uitvoering van de ondersteuning aan ouders in het buitenland door Radar.
– Er vindt een budgetoverheveling van € 7,9 mln. plaats naar de Belastingdienst voor de uitvoering van werkzaamheden voor het aanmeldportaal van de aanvullende schaderoutes.
– Er wordt € 2,4 mln. in 2025 en € 2,3 mln. in 2026 overgeheveld naar het ministerie van Justitie en Veiligheid voor de uitvoering van het programma uithuisplaatsingen van gedupeerden.
Bijdrage aan medeoverheden
De niet bestede middelen 2024 en herschikkingen binnen artikel 13 worden ingezet voor de brede hulp door gemeenten aan de gedupeerden van de problemen met de kinderopvangtoeslag. Om de declaraties van de gemeenten over 2024 te kunnen voldoen is er in 2025 € 105,6 mln. budget beschikbaar gesteld. Daarnaast wordt er in 2026 € 40 mln. gebudgetteerd in afwachting van de declaraties van de gemeenten uit 2025.
(Schade)vergoeding
De raming van de Hersteloperatie is herijkt op basis van actuele inzichten in de ontwikkelingen binnen Toeslagen Herstel. Als gevolg van de herijking worden de begrote compensatie- en hersteluitgaven bijgesteld door middel van herschikkingen binnen het herstelbudget, de reservering op de Aanvullende Post, en niet bestede middelen 2024. Ook is het budget voor aanvullende schaderoutes vanuit compensatie toeslagengedupeerden herschikt naar haar eigen budgetplaats. Tot slot vindt er een wijziging plaats in het kasritme van de herstelmiddelen, voornamelijk door een wijziging in het kasritme van de middelen ten behoeve van de compensatie van aanvullende schade.
De bijstellingen leiden tot een verlaging van het herstelbudget op (schade)vergoedingen in 2025 (€ 697,8 mln.) en tot een verhoging in 2026, 2027 en 2028 (respectievelijk € 193,4 mln., € 547,9 mln. en € 370,0 mln.). De hieruit voortkomende vrije middelen voor (schade)vergoedingen zijn herverdeeld over het budget voor de dwangsommen (€ 363,3 mln.) en de aanvullende schaderoutes (€ 68,3 mln.). Het integrale overzicht van de financiële stand van zaken van de Hersteloperatie Toeslagen is te vinden in de bijlagen van de Voorjaarsnota 2025. Voor de voortgang per compensatieregeling wordt verwezen naar de voortgangsrapportage Hersteloperatie Toeslagen8.