Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 27.683 | 0 | 27.683 | ‒ 554 | 27.129 | ‒ 720 | ‒ 1.130 | ‒ 466 | 1.907 | 43.818 |
Uitgaven | 27.683 | 0 | 27.683 | ‒ 554 | 27.129 | ‒ 720 | ‒ 1.130 | ‒ 466 | 1.907 | 43.818 |
Opdrachten | 21 | 0 | 21 | 0 | 21 | 2 | 1 | 0 | 0 | 21 |
Overige kosten | 21 | 0 | 21 | 0 | 21 | 2 | 1 | 0 | 0 | 21 |
Rente | 7.713 | 0 | 7.713 | ‒ 556 | 7.157 | ‒ 599 | ‒ 505 | ‒ 468 | ‒ 537 | 15.062 |
Rente vaste schuld | 6.565 | 0 | 6.565 | ‒ 637 | 5.928 | ‒ 1.066 | ‒ 1.076 | ‒ 1.083 | ‒ 1.221 | 13.358 |
Rente vlottende schuld | 1.148 | 0 | 1.148 | 81 | 1.229 | 467 | 571 | 615 | 684 | 1.704 |
Voortijdige beëindiging schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente derivaten lang | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente derivaten kort | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voortijdige beëindiging derivaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 19.949 | 0 | 19.949 | 2 | 19.951 | ‒ 123 | ‒ 626 | 2 | 2.444 | 28.735 |
Aflossing vaste schuld | 19.949 | 0 | 19.949 | 2 | 19.951 | ‒ 123 | ‒ 626 | 2 | 2.444 | 28.735 |
Mutatie vlottende schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 69.114 | 0 | 69.114 | ‒ 881 | 68.233 | ‒ 10.172 | 2.511 | ‒ 1.743 | ‒ 5.329 | 60.270 |
Rente | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Rente vlottende schuld | 30 | 0 | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 |
Voortijdige beëindiging schuld | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rente derivaten lang | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voortijdige beëindiging derivaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 69.084 | 0 | 69.084 | ‒ 881 | 68.203 | ‒ 10.172 | 2.511 | ‒ 1.743 | ‒ 5.329 | 60.260 |
Uitgifte vaste schuld | 69.084 | 0 | 69.084 | ‒ 29.084 | 40.000 | ‒ 10.172 | 2.511 | ‒ 1.743 | ‒ 5.329 | 60.260 |
Mutatie vlottende schuld | 0 | 0 | 0 | 28.203 | 28.203 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2025 | |
---|---|
juridisch verplicht | 99,92% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 0,08% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Toelichting
Budgetflexibiliteit
De beleidsmatige ontvangsten en uitgaven met betrekking tot de algemene doelstelling bestaan uit renteontvangsten en -betalingen als gevolg van transacties op de geld- en de kapitaalmarkt. Omdat de verplichtingen voornamelijk voortvloeien uit de in het verleden opgebouwde schuld is de budgetflexibiliteit voor dit artikel zeer gering. De uitgaven zijn voor 99,92% als juridisch verplicht aan te merken. Enkele overige kosten (circa € 21,0 mln. structureel), zoals advieskosten en drukkosten, zijn niet juridisch verplicht.
Aangezien de (betalings)verplichtingen van de aangegane staatsschuld voortvloeien uit beleids- en bedrijfsvoeringsuitgaven die ten laste van andere begrotingen komen, heeft een verplichtingenbenadering (als begrotingsstelsel) voor de begroting van Nationale Schuld noch uit het oogpunt van budgettaire beheersing, noch uit het oogpunt van budgetrecht meerwaarde ten opzichte van het kasstelsel. Om die reden is in de Comptabiliteitswet 2016 bepaald dat voor de uitgaven ten laste van de begroting van Nationale Schuld de verplichtingen in een jaar gelijkgesteld mogen worden aan de uitgaven in dat jaar.
Verplichtingen en uitgaven
Rente
Rente vaste schuld
De rentelasten vaste schuld vallen naar verwachting lager uit met name als gevolg van het financieringsplan 2025 waarin is opgenomen dat er minder schuld wordt uitgegeven op de kapitaalmarkt. Daarentegen is er gerekend met hogere rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd in het CEP. Hierdoor ontstaat per saldo een structurele meevaller van € 637 mln. in 2025 oplopend tot € 1,2 mld. in 2029.
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt per saldo hoger uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is door het CPB lager geraamd in het CEP dan de rente waarmee in de ontwerpbegroting 2025 rekening is gehouden. Echter, doordat de omvang van de kortlopende schuld naar verwachting toeneemt, ontstaat een structurele tegenvaller van € 81 mln. in 2025 oplopend tot € 684 mln. in 2029.
Leningen
Aflossing vaste schuld
Door de vervroegde aflossing van obligaties in 2024 zal in 2026 en 2027 minder afgelost worden (in totaal € 749 mln.). In 2029 neemt de aflossing van de vaste schuld met € 2,4 mld. toe als gevolg van de uitgifte van een nieuwe staatsobligatie.
Ontvangsten
Leningen
Uitgifte vaste schuld
De raming van de uitgifte vaste schuld is voor het lopende jaar met € 29,1 mld. naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2025. Daarin is opgenomen dat de Nederlandse staat € 40 mld. aan staatsobligaties zal uitgegeven. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse staat voor 2025 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen. Daarnaast is de raming van de uitgifte vaste schuld voor 2026, 2028 en 2029 naar beneden bijgesteld als gevolg van een lager geraamd kastekort. In 2027 wordt naar verwachting per saldo meer schuld uitgegeven door hogere uitgaven van de Rijksoverheid.
Mutatie vlottende schuld
De vlottende schuld neemt in 2025 naar verwachting toe met € 28,2 mld. als gevolg van het financieringsplan 2025 waarin is opgenomen dat er meer financiering wordt aangetrokken op de geldmarkt. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.