Base description which applies to whole site

Artikel 13 Toeslagen

Toeslagen zijn voor veel mensen van essentieel belang voor hun dagelijkse bestaan. De missie van Dienst Toeslagen luidt: Toeslagen maakt vitale voorzieningen voor iedereen betaalbaar. Dienst Toeslagen voert de toeslagregelingen uit voor de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) en Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), die vallen onder de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen (Awir). De doelstelling van de Awir is het bewerkstelligen van harmonisatie tussen inkomensafhankelijke regelingen, het bevorderen van klantvriendelijkheid en doelmatigheid door het instellen van een uitvoeringsloket, en het realiseren van een betere aansluiting van inkomensafhankelijke regelingen bij de draagkracht door het gebruik van het actuele inkomen. Dit betreft de huurtoeslag, zorgtoeslag, kindgebonden budget en de kinderopvangtoeslag. Daarnaast is de uitvoering van de hersteloperatie toeslagen een belangrijke doelstelling.

Beleid

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een regisserende rol op het terrein van de inkomensafhankelijke regelingen. Daarbij gaat het om het te voeren beleid en het opstellen van de Awir en de daarop gebaseerde regelgeving. Daarnaast is de minister van Financiën verantwoordelijk voor de hersteloperatie, waarbij het programma Directoraat-Generaal (DG) Herstel, in nauwe samenwerking met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG), Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), andere ministeries en overige partijen in een coördinerende- en opdrachtgeversrol het overkoepelende herstelproces aanstuurt.

Uitvoering

De minister van Financiën is verantwoordelijk en heeft een uitvoerende rol op het terrein van de vaststelling en de uitbetaling van toeslagen. Dienst Toeslagen streeft naar klantgerichte dienstverlening aan burgers, de rechtmatige toekenning van toeslagen en efficiënte uitvoering van processen.

Prestatie-indicatoren

In de volgende tabel staan de indicatoren opgenomen voor zover die betrekking hebben op de reguliere uitvoering van Dienst Toeslagen.

Tabel 51 Prestatie-indicatoren uitvoering Dienst Toeslagen (meetbare gegevens)

Prestatie-indicator

Waarde 2022

Waarde 2023

Streefwaarde 2024

Streefwaarde 2025

     

Beleving van burgers

 

Burgertevredenheid (t/m 2024)1

93%

93%

≥ 90%

n.v.t.

Tevreden toeslagontvangers

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≥ 70%

Niet tevreden toeslagontvangers

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

     

Burgerbelofte 1: Bij Dienst Toeslagen krijg je waar je recht op hebt

90%

≥ 90%

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

Burgerbelofte 2: Bij Dienst Toeslagen weet je waar je aan toe bent

79%

≥ 90%

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

Burgerbelofte 3: Dienst Toeslagen staat voor mij klaar

92%

≥ 90%

n.v.t.

Eens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≥ 55%

Oneens

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

≤ 8%

     

Tevredenheid over dienstverleningskanalen2

    

·         telefonie

65,5%

73,5%

Minimaal 70% van de bellers, website- en baliebezoekers scoort een 3 of hoger op de gehanteerde 5-puntsschaal (neutraal tot zeer tevreden)

83%

·         website

80,6%

79,5%

76%

·         balie

82,4%

88%

80%

Ontevredenheid dienstverleningskanalen

 

·         telefonie

14,7%

10,5%

Maximaal 10% van de bellers, website- en baliebezoekers scoort een 1,5 of lager

8%

·         balie

4,8%

3,3%

6%

Aantal ontvangen klachten

1.827

1.896

≤ 1.700

≤ 1.700

Toekenningszekerheid en tijdigheid van de uitvoering

 

Het percentage definitief toegekende toeslagen dat niet leidt tot een terug te betalen bedrag > € 500 (voor KOT > € 1.000)

94,2%

92,8%

≥ 94 %

≥ 94 %

Definitief vaststellen toeslagen (voortgang jaar t-1)

90,9%

91,9%

≥ 90%

≥ 92%

Afgehandelde bezwaren binnen Awb-termijn

73,1%

71,4%

≥ 90%

≥ 93%

Afgehandelde klachten binnen Awb-termijn

98,4%

96,9%

≥ 95%

≥ 96%

Percentage toeslagen dat tijdig wordt uitbetaald

99,97%

99,97%

≥ 99,9%

≥ 99,9%

Aantal ernstige productieverstoringen

8

6

≤ 10

≤ 8

Rechtmatigheid

 

Rechtmatige toekenning van toeslagen

Gerealiseerd

Gerealiseerd

Fouten en onzekerheden blijven binnen rapporteringstolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement

Fouten en onzekerheden blijven binnen rapporteringstolerantie op artikelniveau van het betreffende beleidsdepartement

1

Percentage (helemaal) mee eens, neutraal, (helemaal) mee oneens en weet ik niet

2

Voor website en balie geldt dat de genoemde percentages voor zowel de Belastingdienst als Dienst Toeslagen gelden

Toelichting per gewijzigde indicator

In de tabel staan de begrotingsindicatoren van Dienst Toeslagen opgenomen. Voor zover er sprake is van een verandering van deze indicatoren, in opzet of qua streefwaarde, wordt dat hieronder toegelicht.

Beleving van burgers

Tevredenheid toeslagontvangers

Om uniformiteit in de communicatie over de tevredenheid van de toeslagontvangers over de dienstverlening van Dienst Toeslagen te borgen zijn de begrotingsindicatoren voor 2025 aangepast. De indicator ‘tevredenheid’ wordt gebruikt voor die toeslagontvangers die expliciet hebben aangegeven (zeer) tevreden te zijn over de Dienst Toeslagen (vanaf 2025 zijn de antwoord categorieën ‘neutraal’ en ‘weet niet’ buiten beschouwing gelaten). En analoog daaraan wordt aangegeven welk percentage toeslagontvangers expliciet (geheel) niet tevreden is.

Burgerbeloften

Dienst Toeslagen streeft er bij alle drie de burgerbeloften naar dat minimaal 55% van de toeslagontvangers (zeer) tevreden is. Het percentage dat aangeeft niet tevreden te zijn in 2025 stelt Toeslagen voor alle drie de burgerbeloften op maximaal 8%. Voor de beloften ‘U weet waar u recht op heeft’ en ‘U weet waar u aan toe bent’ is dit vrij ambitieus, een recente meting laat namelijk een hoger percentage niet tevreden zien. Dienst Toeslagen vindt echter alle drie de burgerbeloften even belangrijk en streeft ernaar op al deze beloften een verbeterde beleving van de toeslagontvanger te realiseren.

Tevredenheid over dienstverleningskanalen telefonie, website en balie

De indicator tevredenheid over dienstverleningskanalen meet het percentage van de bellers, website- en baliebezoekers die op een 5-puntsschaal minimaal een 3 scoren (meting tevredenheid) of maximaal een 1,5 (meting niet tevreden). In vergelijking met 2024 zijn de streefwaarden voor 2025 ambitieuzer geformuleerd, vergelijkbaar met de normen van de Belastingdienst uit 2024.

Aantal klachten

De streefwaarde van de kpi ‘aantal ontvangen klachten’ is voor 2025 gelijk aan de streefwaarde voor 2024: maximaal 1.700. In de streefwaarde van 2025 is indirect een ambitie opgenomen vanwege het toegenomen aantal toeslagen.

Reguliere Uitvoering

Dienst Toeslagen verricht zijn werk als uitvoerder van de toeslagenregelingen op het raakvlak van beleid en maatschappij. Het burgerperspectief is een van de vaste gezichtspunten van de uitvoeringstoetsen waaruit voorgenomen wijzigingen van beleid, wet- en regelgeving door Toeslagen beoordeeld worden.

Verbeteringen huidig stelsel

Samen met de opdrachtgevers werkt Dienst Toeslagen aan het oplossen van knelpunten in het beleid en wetgeving. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan een vereenvoudiging van het partnerbegrip, grondslagen niet langer met terugwerkende kracht vaststellen en het harmoniseren van vermogensgrenzen. Er zijn oplossingen in kaart gebracht, welke worden voorbereid voor politieke besluitvorming. Bij conceptwetgeving voert Toeslagen uitvoeringstoetsen uit om de uitvoerbaarheid van voorstellen en verbeteringen voor burgers inzichtelijk te maken.

Traject toekomst toeslagen

In het hoofdlijnenakkoord staat de wens beschreven het toeslagenstelsel stapsgewijs te verbeteren en te hervormen en de stelselherziening kinderopvang van het vorige kabinet voort te zetten.

Dienst Toeslagen is nauw betrokken bij de uitwerking van het financieringsstelsel voor kinderopvang, waarin de inkomensonafhankelijke vergoeding voor kinderopvang rechtstreeks aan de kinderopvangorganisatie wordt uitbetaald. In de uitwerking is onder andere aandacht voor de in het voorgaande traject gesignaleerde risico’s, waaronder de checks & balances in het stelsel, toetsing van de arbeidseis en rechtmatigheidsrisico’s. Dienst Toeslagen denkt samen met het ministerie SZW na hoe de potentiële risico’s in het nieuwe ontwerp kunnen worden verholpen, bijvoorbeeld door te werken aan betere gegevenslevering en gegevenskwaliteit.

Dienst Toeslagen werkt actief verbetervoorstellen uit, waaronder beleidsverbeteringen en verbeteringen in de uitvoeringen. Hierbij kan gedacht worden aan maatregelen om 30% van de hoge terugvorderingen terug te dringen, onder andere door het verbeteren van de gegevenskwaliteit, attenderen, muteren en behoudend voorschieten. En het identificeren en oplossen van hardheden in het stelsel, bijvoorbeeld door het vereenvoudigen van het partnerbegrip en het verlengen van de aanvraagtermijn.

Het eindrapport ‘Toekomst Toeslagenstelsel35’ is op 9 februari 2024 aan de Kamer verzonden. In het rapport zijn de opties inzichtelijk gemaakt waarmee verdere beslissingen over de toekomst van (alternatieven voor) toeslagen en de benodigde transitie die kan worden ingezet. Dienst Toeslagen blijft vanuit haar kennis en expertise bijdragen aan het uitwerken van werkbare opties. Met als doel om wendbaar te zijn door te anticiperen op de implicaties van verschillende scenario’s van beleid. Hierbij is in het bijzonder aandacht voor het verbeteren van de gegevensregistraties, met name voor inkomen en huishoudsamenstelling. Om toe te werken naar regelingen die volgens geüniformeerde en gestandaardiseerde begrippen kunnen worden toegekend.

Herstel Toeslagen

In 2025 wordt de hersteloperatie voortgezet met het bieden van financieel en emotioneel herstel aan gedupeerde ouders, hun kinderen en hun ex-partners. Op grond van de regelingen in de Wet hersteloperatie toeslagen wordt door verschillende organisaties aan de uitvoering bijgedragen, waaronder door de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen (UHT), de Sociale Banken Nederland (SBN), Radar, het Instituut Publieke Waarden, de Stichting (Gelijk)waardig Herstel en gemeenten.

Tijdens het proces bij UHT en de commissies wordt uitgegaan van het verhaal van de ouder en wordt aangesloten op de behoeften van de ouders. Voor de afwikkeling van de aanvullende schade zijn drie schaderoutes in gebruik: de maatwerkroutes van de Commissie Werkelijke Schade (CWS) en de regieroute-Vaststellingsovereenkomst (VSO), en de forfaitaire route via de Stichting Gelijkwaardig Herstel (SGH).

Via de Aanvullende Herstelwet is de Wet hersteloperatie toeslagen met meerdere regelingen uitgebreid. Dit betreft een regeling voor ex-toeslagpartners van gedupeerde aanvragers van kinderopvangtoeslag, een uitbreiding van de kindregeling naar kinderen en (voormalig) pleegkinderen van ex-partners en maatregelen voor nabestaanden van een overleden gedupeerde ouders of een overleden kind van gedupeerde ouders. In het eerste kwartaal van 2025 wordt naar verwachting gestart met de uitvoering met de regeling voor mensen die zijn benadeeld bij de huur-en zorgtoeslag en het kindgebonden budget (HZK). Ouders in het buitenland (waaronder de Cariben) worden begeleid door een ondersteuningsteam buitenland (uitgevoerd door Radar) en kunnen gebruik maken van de herstelregelingen.

Tabel 52 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 13 Toeslagen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Verplichtingen

1.344.632

1.858.741

2.661.086

1.458.972

977.247

361.072

360.776

        

Uitgaven (1) + (2)

1.592.277

1.898.164

2.821.655

1.501.289

977.247

361.072

360.776

        

(1) Apparaatsuitgaven

425.320

597.684

681.280

421.332

247.051

163.076

162.980

        

Personele uitgaven

411.251

579.120

662.999

407.366

242.470

158.495

158.399

Eigen personeel

153.281

215.585

250.933

186.315

167.727

144.264

144.264

Inhuur externen

256.649

362.299

410.911

219.896

73.588

13.076

12.980

Overig personeel

1.321

1.236

1.155

1.155

1.155

1.155

1.155

        

Materiële uitgaven

14.069

18.564

18.281

13.966

4.581

4.581

4.581

ICT

254

275

275

220

220

220

220

Bijdrage aan SSO's

2.004

0

0

0

0

0

0

Overige materiële uitgaven

11.811

18.289

18.006

13.746

4.361

4.361

4.361

        

(2) Programma-uitgaven

1.166.958

1.300.480

2.140.375

1.079.957

730.196

197.996

197.796

        

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

1.044

106

106

106

106

106

106

Bijdrage overige ZBO's/RWT's

1.044

106

106

106

106

106

106

        

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

602

4.901

4.130

0

2.000

0

0

Bijdrage aan (inter)nationale organisaties

602

4.901

4.130

0

2.000

0

0

        

Opdrachten

48.193

69.807

74.801

24.964

1.627

127

127

ICT opdrachten

859

2.027

27

27

27

27

27

Overige opdrachten

47.334

67.780

74.774

24.937

1.600

100

100

        

Bijdrage aan agentschappen

1.077

0

0

0

0

0

0

Bijdrage aan overige agentschappen

1.077

0

0

0

0

0

0

        

Bijdrage aan medeoverheden

46.598

124.876

25.094

5.908

0

0

0

Bijdrage aan medeoverheden

46.598

124.876

25.094

5.908

0

0

0

        

(Schade)vergoeding

862.087

880.821

1.786.692

828.671

525.065

250

250

Compensatie toeslagengedupeerden

263.439

570.628

1.338.568

587.926

364.655

0

0

Kwijtschelden private schulden

79.216

86.764

124.338

27.429

0

0

0

Herstelprogramma voor kinderen

493.818

117.600

118.000

54.092

0

0

0

Herstelregeling voor ex-partners

2.030

40.579

126.480

158.974

160.160

0

0

Herstelregeling voor gedupeerden andere toeslagen

0

0

28.800

0

0

0

0

Overige (schade)vergoedingen

23.583

65.250

50.506

250

250

250

250

        

Subsidies

0

2.000

2.000

2.000

0

0

0

Subsidie toeslagen herstel

0

2.000

2.000

2.000

0

0

0

        

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

207.357

217.969

247.552

218.308

201.398

197.513

197.313

Toegerekende uitgaven van Belastingen

207.357

217.969

247.552

218.308

201.398

197.513

197.313

        

Ontvangsten

415

0

0

0

0

0

0

Apparaatsontvangsten

415

0

0

0

0

0

0

Programma-ontvangsten

0

0

0

0

0

0

0

Tabel 53 Geschatte budgetflexibiliteit
 

2025

juridisch verplicht

94,8%

bestuurlijk gebonden

0,0%

beleidsmatig gereserveerd

5,2%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0,0%

Budgetflexibiliteit

De programma-uitgaven zijn overwegend gerelateerd aan de compensatie voor de gedupeerden van de problemen bij toeslagen. Deze uitgaven zijn voor circa 97% juridisch verplicht doordat regelingen zijn verankerd in wetgeving of anderszins bindende afspraken die contractueel zijn vastgelegd.

Apparaatsuitgaven

Personele uitgaven

Uit dit budget worden de personele uitgaven van Dienst Toeslagen en programma-DG Herstel (eigen personeel en inhuur externen incl. uitzendkrachten) betaald.

Materiële uitgaven

Uit dit budget worden de materiële uitgaven van Dienst Toeslagen en programma-DG Herstel betaald.

Programma-uitgaven

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

Onder Bijdrage aan ZBO's/RWT's vallen de budgetten die worden ingezet voor bijdrages aan zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) en rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT’s). 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

Onder Bijdrage aan (inter)nationale organisaties vallen de budgetten die worden ingezet voor programma's bij de VNG en andere samenwerkingspartners van programma-DG Herstel en UHT.

Opdrachten

Opdrachten bestaat uit ICT opdrachten (telefonie, licenties, software applicaties en hardware) en overige opdrachten (de budgetten voor de uitvoering van ouders in het buitenland, kwijtschelden private schulden, doorbraakmethode en Voortgezet Speciaal Onderwijs-route).

Bijdrage aan medeoverheden

Onder Bijdrage aan medeoverheden vallen de budgetten die worden ingezet voor de uitvoering van de SPUK Kinderopvangtoeslag door gemeenten.

(Schade)vergoeding

Dit betreft de budgetten voor de compensatie van toeslagengedupeerden (waaronder de 30k-regeling, integrale beoordeling en aanvullende compensatie), het overnemen van private schulden, de kindregeling, ex-partnerregeling, de herstelregeling voor gedupeerden van andere toeslagen en de betaling van dwangsommen.

Subsidies (regelingen)

Dit budget bestaat uit subsidievergoedingen in verband met emotioneel herstel in de Hersteloperatie Toeslagen.

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

Met de toerekening van uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen doet wordt inzicht gegeven in de integrale uitgaven die voor Dienst Toeslagen worden gemaakt. Deze toerekening wordt jaarlijks herijkt in de ontwerpbegroting.

In onderstaande tabel is de toerekening van de uitgaven die de Belastingdienst ten behoeve van Dienst Toeslagen doet, verdeeld naar de verschillende activiteiten. Het toegerekende bedrag is per activiteit gebaseerd op een tussen de Belastingdienst en Dienst Toeslagen overeengekomen verdeelsleutel, gebaseerd op aantallen fulltime-equivalent (fte), werkplekken of ICT-capaciteit.

Tabel 54 Toegerekende uitgaven ten behoeve van toeslagenprocessen (bedragen x € 1.000)

Activiteit

Bedrag

IV

82.269

Huisvesting en facilitaire zaken

26.883

HRM-activiteiten

9.026

Management informatie en Data Analyse

2.508

Kanaal & Ketenregie en Kanaal Digitaal/Webcare

44.033

Gegevensbeheer en administratieve afhandeling

34.615

Balies, buitenlandtaken, toezicht en bezwaarafhandeling

6.214

Bijkomende indirecte kosten per BD-medewerker cf Handleiding Overheidstarieven

42.004

Totaal

247.552

Licence