Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 407.873 | 41.399 | 449.272 | 97.299 | 546.571 | 91.941 | 25.624 | 27.308 | 19.190 |
Uitgaven | 447.390 | 37.405 | 484.795 | 101.030 | 585.825 | 91.941 | 25.624 | 27.308 | 19.190 |
Personele uitgaven | 361.239 | 34.177 | 395.416 | 80.321 | 475.737 | 72.968 | 13.217 | 12.802 | 9.464 |
eigen personeel | 313.787 | 4.104 | 317.891 | 48.045 | 365.936 | 59.638 | 9.267 | 8.852 | 5.514 |
inhuur externen | 44.094 | 30.073 | 74.167 | 32.876 | 107.043 | 13.930 | 4.550 | 4.550 | 4.550 |
overige personele uitgaven | 3.358 | 0 | 3.358 | ‒ 600 | 2.758 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 600 |
Materiële uitgaven | 86.151 | 3.228 | 89.379 | 20.709 | 110.088 | 18.973 | 12.407 | 14.506 | 9.726 |
ICT | 12.424 | 2.038 | 14.462 | 3.729 | 18.191 | 2.983 | ‒ 22 | 1.978 | 1.978 |
bijdrage aan SSO's | 49.504 | 6 | 49.510 | 5.955 | 55.465 | 12.113 | 12.504 | 12.603 | 7.823 |
overige materiële uitgaven | 24.223 | 1.184 | 25.407 | 11.025 | 36.432 | 3.877 | ‒ 75 | ‒ 75 | ‒ 75 |
Ontvangsten | 8.594 | 0 | 8.594 | 6.025 | 14.619 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 8.594 | 0 | 8.594 | 6.025 | 14.619 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontwerpbegroting 2022 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 447.390 | 37.405 | 484.795 | 101.030 | 585.825 | 91.941 | 25.624 | 27.308 | 19.190 |
Personele uitgaven | 247.057 | 34.177 | 281.234 | 85.185 | 366.419 | 72.556 | 12.805 | 12.390 | 9.052 |
eigen personeel | 201.893 | 4.104 | 205.997 | 53.532 | 259.529 | 58.626 | 8.255 | 7.840 | 4.502 |
inhuur externen | 42.638 | 30.073 | 72.711 | 31.653 | 104.364 | 13.930 | 4.550 | 4.550 | 4.550 |
overige personele uitgaven | 2.526 | 0 | 2.526 | 0 | 2.526 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven | 61.434 | 3.228 | 64.662 | 19.654 | 84.316 | 18.973 | 12.407 | 14.506 | 9.726 |
ICT | 6.652 | 2.038 | 8.690 | 2.373 | 11.063 | 2.983 | ‒ 22 | 1.978 | 1.978 |
bijdrage aan SSO's | 45.155 | 6 | 45.161 | 5.955 | 51.116 | 12.113 | 12.504 | 12.603 | 7.823 |
overige materiële uitgaven | 9.627 | 1.184 | 10.811 | 11.326 | 22.137 | 3.877 | ‒ 75 | ‒ 75 | ‒ 75 |
Personele uitgaven inspecties | 89.506 | 0 | 89.506 | ‒ 4.407 | 85.099 | ‒ 2.606 | ‒ 2.606 | ‒ 2.606 | ‒ 2.606 |
eigen personeel | 87.598 | 0 | 87.598 | ‒ 3.807 | 83.791 | ‒ 2.006 | ‒ 2.006 | ‒ 2.006 | ‒ 2.006 |
inhuur externen | 1.076 | 0 | 1.076 | 0 | 1.076 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige personele uitgaven | 832 | 0 | 832 | ‒ 600 | 232 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 600 | ‒ 600 |
Materiële uitgaven inspecties | 18.623 | 0 | 18.623 | 0 | 18.623 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT | 5.250 | 0 | 5.250 | 0 | 5.250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijdrage aan SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige materiële uitgaven | 9.423 | 0 | 9.423 | 0 | 9.423 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Personele uitgaven SCP en raden | 24.676 | 0 | 24.676 | ‒ 457 | 24.219 | 3.018 | 3.018 | 3.018 | 3.018 |
eigen personeel | 24.296 | 0 | 24.296 | ‒ 1.680 | 22.616 | 3.018 | 3.018 | 3.018 | 3.018 |
inhuur externen | 380 | 0 | 380 | 1.223 | 1.603 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële uitgaven SCP en raden | 6.094 | 0 | 6.094 | 1.055 | 7.149 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ICT | 522 | 0 | 522 | 1.356 | 1.878 | 0 | 0 | 0 | 0 |
bijdrage aan SSO's | 399 | 0 | 399 | 0 | 399 | 0 | 0 | 0 | 0 |
overige materiële uitgaven | 5.173 | 0 | 5.173 | ‒ 301 | 4.872 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven
Eigen personeel
Met betrekking tot het budget van eigen personeel kerndepartement vindt voor 2022 een mutatie plaats van per saldo € 53,5 miljoen. Ten behoeve van corona gerelateerde uitgaven wordt € 38,8 miljoen aan dit artikelonderdeel toegevoegd voor 2022. Voor 2023 betreft het een bijstelling van € 49,5 miljoen. In verband met de verdeling van de middelen, die samenhangen met Pandemische Paraatheid, wordt aan dit budget eveneens een structurele toevoeging gedaan van € 3,4 miljoen. Voor de periode 2022-2025 wordt het budget daarnaast verhoogd in verband met de kosten ter ondersteuning van de derde bewindspersoon (€ 2,6 miljoen/jaar).
Vanwege de Faciliteitenregeling medezeggenschap wordt het budget structureel verhoogd met € 2,4 miljoen. Tevens is sprake van overlopende uitgaven vanuit 2021 in 2022 voor een bedrag van € 2,2 miljoen die door middel van de eindejaarsmarge aan de begroting worden toegevoegd. De ontvangen pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD) worden gedesaldeerd met een hoger budget voor eigen personeel (€ 2,1 miljoen), zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Verder zijn er nog een aantal kleine bijstellingen. Zo wordt rekening gehouden met hogere uitvoeringkosten van € 3,1 miljoen in verband met de COVID-regelingen Sport en van diverse andere regelingen door DUS-I. Vanwege de toegenomen dienstverlening op het gebied van de bedrijfsvoering vindt een budgetaanpassing van € 0,6 miljoen plaats. Voor het ministerie van JenV voert VWS de kinderbeschermingsmaatregelen uit, dit leidt tot een budgetoverheveling vanuit dat departement van € 0,4 miljoen. Verder wordt het budget voor attachés vanuit de HGIS met € 0,2 miljoen verhoogd. Een groot aantal kleinere mutaties leiden tot een budgetbijstelling van € 1,1 miljoen. Aangezien Maatschappelijke Diensttijd (MDT) overgaat naar het ministerie van OCW, worden de bijbehorende personele budgetten ook overgeheveld naar dat departement (-/- € 1,6 miljoen). Voor de dienstverlening vanuit het ministerie van BZK vindt een overboeking plaats van € 0,4 miljoen. Ten behoeve van de uitvoeringskosten van het Financieel Dienstencentrum (FCD) wordt € 0,2 miljoen overgeboekt naar het ministerie van SZW. Als laatste is sprake van een korting op het totale budget van € 1,3 miljoen, omdat rekening wordt gehouden met enige onderuitputting.
Inhuur externen
Het budget voor inhuur externen voor 2022 wordt met per saldo € 31,7 miljoen verhoogd. Voor de uitvoering van regelingen door DUS-I voor het ministerie van OCW wordt vanuit het ministerie van OCW € 7,3 miljoen aan budget overgeboekt. Vanwege de overgang van MDT naar het ministerie van OCW, worden het bijbehorende budget overgeheveld (-/- € 0,6 miljoen). Ten behoeve van corona gerelateerde kosten wordt € 9,5 miljoen aan dit artikelonderdeel toegevoegd, onder meer vanwege de inhuur van communicatiecapaciteit (€ 1,4 miljoen), juridische capaciteit (€ 4 miljoen) en inhuur bij de Dienst Testen (€ 3,6 miljoen) en voorbereidingskosten voor een parlementaire enquête (€ 0,5 miljoen).
Voor het programma Open op Orde wordt € 5,7 miljoen vanuit het ministerie van BZK overgeboekt. Met een beroep op de eindejaarsmarge 2021 wordt € 5,6 miljoen aan dit budget toegevoegd.
Het budget voor de inhuur van juridische ondersteuning en advies wordt structureel verhoogd om dit in evenwicht te brengen met de meerjarige historische uitputting (€ 1,1 miljoen). Ten behoeve van de aanbesteding van het beheer van het Subsidieplatform wordt € 1 miljoen aan het budget toegevoegd. De overige mutaties en interne herschikkingen leiden tot een mutatie van per saldo € 2,2 miljoen.
De kosten voor externe inhuur komen boven de «Roemer-norm»
uit, hetgeen nog eens wordt versterkt met de nu doorgevoerde mutaties. Hierbij is enerzijds sprake van tijdelijke uitbreiding van formatie in verband met piekbelasting, o.m. vanwege coronagerelateerde activiteiten welke ook nog doorlopen in 2023, bijvoorbeeld de afhandeling van Woo-verzoeken. Anderzijds gaat het ook om de inhuur van specifieke kennis daarbij, bijvoorbeeld bij de realisatie van digitale ondersteuning. Daarnaast komen de budgetmutaties ook voort uit de overhevelingen van budget in verband met dienstverlening welke voor overige departementen wordt verricht, zoals bij DUS-I.
Materiële uitgaven
ICT
Op het budget voor ICT van het kerndepartement vindt een mutatie plaats van per saldo € 2,4 miljoen. Ten behoeve van de (doorbelasting van) kosten van het Financieel Dienstencentrum (FDC) wordt € 0,9 miljoen overgeboekt naar het ministerie van SZW. Ten behoeve van corona gerelateerde kosten wordt € 2 miljoen aan dit onderdeel toegevoegd, in verband met kosten voor de voorbereiding van een parlementaire enquête (€ 1,6 miljoen) en ondersteuning bij de Dienst Testen (€ 0,4 miljoen).
Voor de herijking van de inkoopfunctie wordt het budget verhoogd met € 0,9 miljoen. Voor de uitvoering van regelingen door DUS-I wordt € 0,4 miljoen aan budget overgeboekt vanuit het ministerie van OCW. Overige mutaties zorgen per saldo voor een verlaging van het budget met € 0,1 miljoen.
Bijdrage aan SSO's
Ten behoeve van bijdragen aan SSO's vindt een budgetbijstelling plaats van per saldo € 6 miljoen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door hogere overheadkosten in verband met een hogere externe inhuur vanwege corona gerelateerde WOB-verzoeken en de kosten ten behoeve van Zylab-licenties (€ 2,8 miljoen), hogere kosten voor overhead vanwege een hogere vaste formatie ( € 1,74 miljoen structureel) en tariefstijging bij de SSO's en invoering van het digitaal vergaderen (€ 2,1 miljoen). Met een beroep op de eindejaarsmarge 2021 wordt € 0,5 miljoen aan dit artikelonderdeel toegevoegd.
Vanwege de doorbelasting aan VWS-directies van kosten voor de Flexpool/FlexBeleid wordt het budget met € 0,2 miljoen verhoogd. Dit betreft de overheadkosten welke aan SSO’s worden betaald voor de medewerkers van de Flexpool/Flexbeleid.
Ten behoeve van de oplossing van budgettaire problematiek wordt een structurele taakstelling opgelegd van € 1,4 miljoen. Er wordt in totaal nog € 0,3 miljoen overgeboekt naar andere departementen, onder meer naar het ministerie van OCW, in verband met de overgang van MDT.
Overige materiële uitgaven
De mutaties voor 2022 op de overige materiële uitgaven bedragen per saldo € 11,3 miljoen. Dit houdt verband met de bijstellingen vanwege corona gerelateerde kosten, onder meer voor uitbesteding onderzoek in verband met de voorbereiding op een parlementaire enquête (€ 8,9 miljoen) en hogere materiele uitgaven bij de Dienst Testen (€ 1,3 miljoen). Daarnaast vindt een incidentele bijstelling plaats voor externe expertise (€ 0,5 miljoen).Tenslotte is sprake van interne herschikkingen van € 0,6 miljoen.
Toelichting apparaatsuitgaven inspecties, SCP en raden
Personele- en materiële uitgaven inspecties, SCP en raden
Ten behoeve van het toezicht op de farmaceutische sector wordt aan het budget van de IGJ een structurele bijdrage verleend van € 1,8 miljoen (vanaf 2023).
De mutatie op het budget voor eigen personeel SCP en raden houdt verband met het herstel van een in het verleden foutief doorgevoerde extrapolatie van het budget van het SCP (€ 2,8 miljoen structureel vanaf 2023). Daarnaast vindt een overheveling van budget voor eigen personeel plaats naar de Gezondheidsraad, ad € 0,3 miljoen, waarvan € 0,2 miljoen structureel vanuit het ministerie van LNV. Dit als bijdrage in de kosten van adviezen. Met een beroep op de eindejaarsmarge 2021 is € 0,3 miljoen aan dit artikelonderdeel toegevoegd. De overige mutaties betreffen herschikkingen binnen het begrotingsartikel.
Ontvangsten
Er is sprake van hogere ontvangsten welke via een desaldering aan het uitgavenbudget worden toegevoegd van € 6 miljoen. Enerzijds betreft dit de ontvangsten pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD) (€ 2,1 miljoen). Daarnaast is sprake van een ontvangst van het surplus van het eigen vermogen van de agentschappen aCBG en CIBG aan het moederdepartement (€ 3,9 miljoen).