Begroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 564.447 | 0 | 564.447 | 43.822 | 558.835 | 1.056 | 822 | 840 | ‒ 50 | 473.435 |
Uitgaven | 564.447 | 0 | 564.447 | 63.857 | 574.577 | 1.056 | 822 | 840 | ‒ 50 | 473.435 |
Personele uitgaven | 451.960 | 0 | 451.960 | 52.034 | 503.994 | 26.124 | 9.516 | 13.140 | 9.628 | 358.839 |
eigen personeel | 384.223 | 0 | 384.223 | 18.866 | 403.089 | 1.986 | 5.647 | 9.229 | 7.565 | 334.868 |
inhuur externen | 64.704 | 0 | 64.704 | 29.600 | 94.304 | 24.138 | 3.869 | 3.911 | 2.063 | 20.941 |
overige personele uitgaven | 3.033 | 0 | 3.033 | 3.568 | 6.601 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.030 |
Materiële uitgaven | 112.487 | 0 | 112.487 | 11.823 | 124.310 | 7.342 | 11.814 | 8.252 | 8.257 | 114.596 |
ICT | 23.068 | 0 | 23.068 | 402 | 23.470 | 1.992 | 2.162 | 45 | 45 | 20.371 |
bijdrage aan SSO's | 62.959 | 0 | 62.959 | 5.956 | 68.915 | 3.373 | 8.050 | 6.750 | 6.744 | 65.271 |
overige materiële uitgaven | 26.460 | 0 | 26.460 | 5.465 | 31.925 | 1.977 | 1.602 | 1.457 | 1.468 | 28.954 |
Ontvangsten | 9.265 | 0 | 9.265 | 2.600 | 11.865 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.265 |
Overige | 9.265 | 0 | 9.265 | 2.600 | 11.865 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.265 |
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 564.447 | 0 | 564.447 | 43.822 | 608.269 | 35.267 | 20.230 | 20.592 | 17.885 | 473.435 |
Uitgaven | 564.447 | 0 | 564.447 | 63.857 | 628.304 | 33.466 | 21.330 | 21.392 | 17.885 | 473.435 | |
10.30 | Kerndepartement | 410.650 | 0 | 410.650 | 60.279 | 470.929 | 31.489 | 19.353 | 19.415 | 15.908 | 322.433 |
Personele uitgaven | 329.484 | 0 | 329.484 | 50.347 | 379.831 | 24.147 | 7.539 | 11.163 | 7.651 | 240.744 | |
Eigen personeel | 261.877 | 0 | 261.877 | 18.313 | 280.190 | ‒ 402 | 3.304 | 7.186 | 5.522 | 216.881 | |
Eigen personeel | 2.396 | 0 | 2.396 | 66 | 2.462 | 411 | 366 | 66 | 66 | 1.747 | |
Externe inhuur | 62.451 | 0 | 62.451 | 28.400 | 90.851 | 24.138 | 3.869 | 3.911 | 2.063 | 19.358 | |
Overige | 2.760 | 0 | 2.760 | 3.568 | 6.328 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.758 | |
Materiële uitgaven | 81.166 | 0 | 81.166 | 9.932 | 91.098 | 7.342 | 11.814 | 8.252 | 8.257 | 81.689 | |
ICT | 10.925 | 0 | 10.925 | ‒ 1.056 | 9.869 | 1.992 | 2.162 | 45 | 45 | 7.998 | |
Bijdrage SSO's | 58.610 | 0 | 58.610 | 5.890 | 64.500 | 3.373 | 8.050 | 6.750 | 6.744 | 60.922 | |
Overige | 11.631 | 0 | 11.631 | 5.098 | 16.729 | 1.977 | 1.602 | 1.457 | 1.468 | 12.769 | |
10.40 | Inspecties | 117.909 | 0 | 117.909 | 2.410 | 120.319 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 119.096 |
Personele uitgaven | 94.126 | 0 | 94.126 | 1.339 | 95.465 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 93.283 | |
Eigen personeel | 92.685 | 0 | 92.685 | 1.339 | 94.024 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 1.977 | 91.843 | |
Externe inhuur | 1.168 | 0 | 1.168 | 0 | 1.168 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.168 | |
Overige | 273 | 0 | 273 | 0 | 273 | 0 | 0 | 0 | 0 | 272 | |
Materiële uitgaven | 23.783 | 0 | 23.783 | 1.071 | 24.854 | 0 | 0 | 0 | 0 | 25.813 | |
ICT | 9.421 | 0 | 9.421 | 1.071 | 10.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.451 | |
Bijdrage SSO's | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 3.950 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.950 | |
Overige | 10.412 | 0 | 10.412 | 0 | 10.412 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.412 | |
10.50 | SCP en Raden | 35.888 | 0 | 35.888 | 1.168 | 37.056 | 0 | 0 | 0 | 0 | 31.906 |
Personele uitgaven | 28.350 | 0 | 28.350 | 348 | 28.698 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.812 | |
Eigen personeel | 27.265 | 0 | 27.265 | ‒ 852 | 26.413 | 0 | 0 | 0 | 0 | 24.397 | |
Externe inhuur | 1.085 | 0 | 1.085 | 1.200 | 2.285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 415 | |
Materiële uitgaven | 7.538 | 0 | 7.538 | 820 | 8.358 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.094 | |
ICT | 2.722 | 0 | 2.722 | 387 | 3.109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 922 | |
Bijdrage SSO's | 399 | 0 | 399 | 66 | 465 | 0 | 0 | 0 | 0 | 399 | |
Overige | 4.417 | 0 | 4.417 | 367 | 4.784 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.773 | |
Ontvangsten | 9.265 | 0 | 9.265 | 2.600 | 11.865 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9.265 | |
Toelichting apparaatsuitgaven kerndepartement
Personele uitgaven kerndepartement
Op de personele uitgaven kerndepartement is voor 2024 sprake van een opwaartse bijstelling van € 50,4 miljoen. Het budget voor eigen personeel wordt verhoogd met € 18,4 miljoen, dat voor inhuur externen kent een verhoging van € 28,4 miljoen. Het budget voor overige personele uitgaven stijgt met € 3,6 miljoen.
Eigen personeel
Ten behoeve van de uitvoering van subsidieregelingen door DUS-I wordt vanuit opdrachtgevers voor 2024 voor € 6,7 miljoen overgeheveld naar het budget voor eigen personeel van DUS-I. Een beperkt deel van deze overheveling is meerjarig. Van deze € 6,7 miljoen is een incidenteel bedrag van € 0,7 miljoen afkomstig van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW).
Vanwege de implementatie van een nieuw Document Management Systeem (DMS) worden voor 2024 tot en met 2026 vanuit diverse directies middelen overgeheveld naar de daarvoor bestemde artikelonderdelen. Voor 2024 betreft dit een neerwaartse bijstelling van het budget voor eigen personeel met € 3 miljoen, waarvan € 1,7 miljoen wordt overgeheveld naar het budget voor inhuur externen en € 1,3 miljoen naar de onderdelen onder de materiële uitgaven.
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald, wordt voor € 2,1 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan.
Er vindt overheveling van € 8,4 miljoen vanaf de Aanvullende Post plaats, welke worden ingezet voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling (BES-Eilanden en Landelijk Dekkend Netwerk).
De hogere ontvangsten (€ 2,6 miljoen) pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD) worden via een desaldering aan het uitgavenbudget worden toegevoegd. Dit leidt tot een navenante stijging van het budget voor Eigen personeel kerndepartement. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
Om de budgetten in overeenstemming te brengen met het bestedingsplan 2024 vindt een meerjarige herschikking plaats. Dit leidt tot een technische mutatie van artikel 4 naar dit artikelonderdeel van € 3,5 miljoen (2024) oplopend naar € 5,4 miljoen (2027 en verder).
Voor levering van medische producten ten behoeve van Gaza wordt dit artikelonderdeel met € 1,5 miljoen verhoogd en voor de uitvoeringskosten van de regeling Zorgmedewerkers met langdurige post-covid wordt € 0,7 miljoen beschikbaar gesteld.
Een groot aantal kleinere mutaties en overhevelingen, met name binnen het apparaatsartikel, leiden tot een neerwaartse bijstelling van € 4,2 miljoen.
Inhuur externen
Van de bijstelling van het budget met € 28,4 miljoen heeft € 9,1 miljoen betrekking op de eindejaarsmarge. Het betreft hier uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald.
Er vindt overheveling van € 3,2 miljoen vanaf de Aanvullende Post plaats, welke worden ingezet voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling (Landelijk Dekkend Netwerk).
Ten behoeve van het beheer en de doorontwikkeling van PGB 2.0 Z-Domein en het functioneel beheer PGB 2.0 vindt een meerjarige budgetbijstelling plaats van € 1,9 miljoen (2024) en € 17,9 miljoen (2025). Voor Open KAT (Kwetsbaarheden Analyse Tool) wordt € 3,5 miljoen in 2024 en € 1,7 miljoen in 2025 beschikbaar gesteld.
De opdrachtgevers van DUS-I vanuit het ministerie van OCW hevelen € 3,4 miljoen overten behoeve van de uitvoeringskosten van DUS-I. De bijdrage vanuit diverse dienstonderdelen aan de implementatie van een nieuw DMS zorgt voor een bijstelling van € 1,7 miljoen.
Om de budgetten in overeenstemming te brengen met het bestedingsplan 2024 vindt een meerjarige herschikking plaats. Dit leidt tot een technische mutatie van artikel 4 naar dit artikelonderdeel van € 4,3 miljoen (2024) aflopend naar € 1,2 miljoen (2028 en verder).
In het kader van de Informatiehuishouding (IHH) / POK vindt een mutatie van minus € 3,3 miljoen plaats.
De overige relatief kleine en technische mutaties tellen op tot een totaalbedrag van € 5,6 miljoen. Een groot deel hiervan betreft interne herschikking binnen het apparaatsartikel (artikel 10), veelal afkomstig van het budget voor eigen personeel.
Overige personele uitgaven
De mutatie op het budget voor Overige personele uitgaven van € 3,6 miljoen, heeft voor € 2,7 miljoen betrekking op de overheveling van middelen vanaf de Aanvullende Post, welke worden ingezet voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling (Generieke Functies).
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald, wordt voor € 0,5 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan.
Restmutaties zorgen voor een bijstelling met € 0,4 miljoen.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven kerndepartement worden middels deze suppletoire begroting met per saldo € 9,9 miljoen opwaarts bijgesteld, tot een totaal van € 91,1 miljoen. Tegenover een verlaging van het budget voor ICT met € 1,1 miljoen, staat een verhoging van het budget voor Bijdrage aan SSO's met € 5,9 miljoen en voor Overige materiële uitgaven met € 5,1 miljoen.
ICT
Vanwege de doorverdeling van middelen voor de Implementatie Woo budget 2024 is sprake van een verlaging van het budget op dit onderdeel met € 1,7 miljoen.
Ten behoeve van het FDC transitiebudget 2024 en het Variabel FDC budget (roadmap) vindt een overheveling naar het ministerie van SZW plaats van € 0,8 miljoen.
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald, wordt voor € 0,5 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan.
Een aantal kleinere mutaties leidt tot een budgetbijstelling van per saldo € 1 miljoen.
Bijdrage SSO's
De mutatie van € 5,9 miljoen hangt voor € 4,2 miljoen samen met een stijging van de kosten van SSO's. Enerzijds veroorzaakt door tariefstijging van de SSO's (€ 3,5 miljoen), anderzijds door groei van het personeelsbestand (€ 0,7 miljoen).
Ter dekking van de uitvoeringskosten van opdrachtgevers van DUS-I vanuit het ministerie van OCW wordt € 0,9 miljoen aan budget naar dit artikelonderdeel overgeheveld.
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald, wordt voor € 1,2 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan.
Overige mutaties leiden tot een neerwaartse bijstelling van per saldo € 0,5 miljoen.
Overige materiële uitgaven
De mutatie van € 5,1 miljoen heeft voor € 2 miljoen betrekking op de overheveling van middelen vanaf de Aanvullende Post, welke worden ingezet voor de Standaardisatie Gegevensuitwisseling (Landelijk Dekkend Netwerk en Generieke Functies).
Ten behoeve van de Implementatie van het nieuwe DMS wordt vanuit een aantal directies per saldo € 0,6 miljoen overgeheveld naar dit artikelonderdeel.
Voor uitgaven welke betrekking hebben op 2023, maar waarvan de factuur in 2024 is ontvangen en betaald, wordt voor € 0,5 miljoen een beroep op de eindejaarsmarge gedaan.
Om de budgetten in overeenstemming te brengen met het bestedingsplan 2024 vindt een meerjarige herschikking plaats. Dit leidt tot een technische mutatie naar dit artikelonderdeel van € 1,9 miljoen (2024) aflopend naar € 1,5 miljoen (2025 en verder).
Ontvangsten
Er is sprake van hogere ontvangsten (€ 2,6 miljoen), die via een desaldering aan het uitgavenbudget worden toegevoegd. Het betreft hier de ontvangsten pseudopremies Eigen Risicodragerschap (ERD). Zie ook de toelichting bij uitgaven voor Eigen personeel kerndepartement.