Inleiding
Het SSC-ICT is een van de grootste ICT-dienstverleners van en voor de Rijksoverheid. Met de ICT-dienstverlening zorgt SSC-ICT ervoor dat ruim 40.000 rijksambtenaren van zeven ministeries hun werk altijd, overal en veilig kunnen uitvoeren. SSC-ICT ondersteunt met een digitale werkomgeving op ieder apparaat, op ruim 50 locaties in Nederland én wereldwijd op ambassades en consulaten. Daarnaast beheert en ontwikkelt SSC-ICT een gevarieerd applicatielandschap, worden ICT-diensten met extra hoge beveiligingsniveaus aangeboden en worden jaarlijks honderden projecten uitgevoerd.
SSC-ICT is een organisatie in verandering. Op basis van een externe doorlichting in 2019 wordt momenteel gewerkt aan structurele verbetering van de dienstverlening. De essentie voor de komende jaren is een scherp onderscheid tussen standaard- en maatwerkdienstverlening en een technische inhaalslag. Hiertoe loopt een transitieprogramma over de volle breedte van de organisatie dat zal doorlopen tot ultimo 2022.
Het programma hanteert een iteratieve, kortcyclische aanpak, gestoeld op gangbare methoden. De transitieorganisatie werkt naar een beproefde combinatie van sturing, organisatie, dienstverlening, security en techniek waarna formalisatie van het nieuwe organisatiemodel en het formele plaatsingsproces plaatsvindt. Tijdens de uitvoering van de verandering gaat de reguliere dienstverlening (going concern) door.
SSC-ICT werkt toe naar een toekomstvaste ICT-dienstverlener, die voorziet in de behoefte van haar afnemers door het leveren van efficiënte en betrouwbare standaarddiensten én, in nauwe afstemming met afnemers, het leveren van maatwerkdiensten tegen reële kosten. De gevolgen van de pandemie hebben het belang van ICT verder benadrukt, bijvoorbeeld het faciliteren van thuiswerken. Ook post Covid-19 is de verwachting dat het belang van ICT in meer hybride werkvormen gaat toenemen.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 281.049 | 292.964 | 311.821 | 307.259 | 302.521 | 294.921 | 294.921 |
waarvan omzet moederdepartement | 79.134 | 70.311 | 74.002 | 73.002 | 72.002 | 69.902 | 69.902 |
waarvan omzet overige departementen | 201.122 | 222.653 | 237.203 | 233.641 | 229.903 | 224.403 | 224.403 |
waarvan omzet derden | 793 | 0 | 615 | 615 | 615 | 615 | 615 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 1.323 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 307 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 282.679 | 292.964 | 311.821 | 307.259 | 302.521 | 294.921 | 294.921 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 233.145 | 232.567 | 260.857 | 250.557 | 246.057 | 241.557 | 241.557 |
- Personele kosten | 126.277 | 127.488 | 137.888 | 132.388 | 128.388 | 124.388 | 124.388 |
waarvan eigen personeel | 85.455 | 86.912 | 93.888 | 93.388 | 91.388 | 90.388 | 90.388 |
waarvan inhuur externen | 39.181 | 35.655 | 37.881 | 32.881 | 30.881 | 27.881 | 27.881 |
waarvan overige personele kosten | 1.641 | 4.921 | 6.118 | 6.118 | 6.118 | 6.118 | 6.118 |
- Materiële kosten | 106.868 | 105.079 | 122.969 | 118.169 | 117.669 | 117.169 | 117.169 |
waarvan apparaat ICT | 85.373 | 80.925 | 97.849 | 94.049 | 93.549 | 93.049 | 93.049 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 19.767 | 18.505 | 19.245 | 18.645 | 18.645 | 18.645 | 18.645 |
waarvan overige materiële kosten | 1.728 | 5.649 | 5.875 | 5.475 | 5.475 | 5.475 | 5.475 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 52.739 | 52.044 | 57.764 | 56.702 | 56.464 | 53.364 | 53.364 |
- Materieel | 42.185 | 48.943 | 54.539 | 52.427 | 53.194 | 51.194 | 51.194 |
waarvan apparaat ICT | 42.185 | 48.943 | 54.539 | 52.427 | 53.194 | 51.194 | 51.194 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 10.554 | 3.101 | 3.225 | 4.275 | 3.270 | 2.170 | 2.170 |
Overige lasten | 786 | 8.353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 172 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 614 | 8.353 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 286.670 | 292.964 | 318.621 | 307.259 | 302.521 | 294.921 | 294.921 |
Saldo van baten en lasten uit alle activiteiten1 | ‒ 3.991 | 0 | ‒ 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten na belastingen | ‒ 3.993 | 0 | ‒ 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programmakosten transitie SSC-ICT2 | 10.494 | 0 | 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten uit reguliere activiteiten3 | 6.501 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
In dit saldo zijn ook de programmakosten transitie SSC-ICT meegenomen. De term 'Saldo van baten en lasten uit gewone bedrijfsvoering', die te doen gebruikelijk is op deze plek, voldoet daarom niet. Het onderdeel 'uit gewone bedrijfsvoering' is daarom uit de beschrijving gehaald en is 'uit alle activiteiten' toegevoegd.
Toelichting
Baten
Omzet
Voor de Ontwerpbegroting 2022 is in de basis uitgegaan van de afspraken die ten grondslag liggen aan de Ontwerpbegroting 2021. Op basis van interdepartementale besluitvorming is afgesproken een tariefstijging door te voeren van 4% per jaar voor de periode 2020 tot en met 2022. Dit ter dekking van de jaarlijkse loon- en prijsontwikkeling alsmede voor de doorontwikkeling van het Life Cycle Management. Tevens is rekening gehouden met ontwikkelingen in de dienstverlening en de effecten van het transitieprogramma.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele kosten omvatten alle personele uitgaven van de ambtenaren in dienst, gedetacheerde ambtenaren, kosten van uitzendkrachten en inhuur van externen. De stijging in de loonkosten ambtelijk personeel is, naast de jaarlijkse loonontwikkeling, het gevolg van de verder invulling van de personele bezetting in relatie tot aanvullende dienstverlening in de loop van 2022. Zo neemt SSC-ICT de Audio Visuele dienstverlening in de rijkspanden over van FM Haaglanden en sluit de Rijks Schoonmaak Organisatie aan bij de dienstverlening van SSC-ICT. Met de invulling, zowel op kwantitatief als op kwalitatief niveau, heeft SSC-ICT de capaciteit om de continuïteit van de dienstverlening te kunnen waarborgen. De raming is inclusief de kosten voor het transitieprogramma. Als gevolg van een blijvende vraag naar specialistische ICT kennis en de arbeidsmarktproblematiek (schaarste op ICT personeel) zal SSC-ICT genoodzaakt blijven externe expertise in te huren. Daarbij wordt beleid gevoerd om structureel werk zoveel mogelijk door ambtelijk personeel uit te voeren zodat de afhankelijkheid van (dure) externe inhuur wordt teruggedrongen.
Materiële kosten
De materiële kosten bestaan voor een belangrijk deel uit de directe inkoopkosten van de dienstverlening, zoals kosten voor de (reguliere) ICT-werkplek en hostingskosten voor applicaties. Daarnaast vallen de kosten voor huisvesting, ICT en de servicekosten BZK onder deze post. De stijging in 2022 is het gevolg van de overname van de Audio visuele dienstverlening van het agentschap FM Haaglanden alsmede een uitbreiding van deze dienstverlening ter ondersteuning van het hybride werken. Tevens zijn de kosten die worden gemaakt voor maatwerkprojecten en zogenaamde basis+ voorzieningen meegenomen. Deze kosten werden tot 2022 begroot onder de post Overige lasten. Komende jaren wordt voorrang gegeven aan het optimaliseren van het Life Cycle Management (LCM). Hiermee krijgt de afnemer en SSC-ICT meer grip op de totale levensduurkosten van ICT. De effecten zijn zichtbaar in de afnemende materiele kosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten hebben betrekking op investeringen in hard- en software en overige materiële vaste activa. De voor de generieke en gemeenschappelijke basis- en basisplusdienstverlening benodigde activa zijn in eigendom bij SSC-ICT. Voor 2022 wordt rekening gehouden met het doorschuiven van investeringen vanuit 2021.
Saldo van baten en lasten
Het saldo baten en lasten voor 2022, op basis van alle activiteiten is geraamd op een verlies van € 6,8 mln. Na verrekening van de kosten voor het transitieprogramma met het bestemmingsfonds is de raming van alle reguliere activiteiten nihil.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 8.6021 | 963 | 13.861 | 14.397 | 14.747 | 20.510 | 6.017 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 284.064 | 292.964 | 311.821 | 307.259 | 302.521 | 294.921 | 294.921 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 233.326 | ‒ 232.567 | ‒ 260.857 | ‒ 250.557 | ‒ 246.057 | ‒ 241.557 | ‒ 241.557 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 50.738 | 60.397 | 50.964 | 56.702 | 56.464 | 53.364 | 53.364 |
-/- totaal investeringen | ‒ 44.949 | ‒ 60.300 | ‒ 67.000 | ‒ 36.000 | ‒ 40.000 | ‒ 49.000 | ‒ 49.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 614 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 44.335 | ‒ 60.300 | ‒ 67.000 | ‒ 36.000 | ‒ 40.000 | ‒ 49.000 | ‒ 49.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 3.836 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 9.000 | 0 | 6.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 44.687 | ‒ 47.499 | ‒ 57.228 | ‒ 56.352 | ‒ 50.701 | ‒ 67.857 | ‒ 43.596 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 38.322 | 60.300 | 67.000 | 36.000 | 40.000 | 49.000 | 49.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 1.201 | 12.801 | 16.572 | ‒ 20.352 | ‒ 10.701 | ‒ 18.857 | 5.404 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 13.8041 | 13.861 | 14.397 | 14.747 | 20.510 | 6.017 | 15.784 |
Toelichting
De belangrijkste ontwikkelingen qua kaseffect, zijn de verwachte investeringen in hard- en software. Voor 2022 betreft het voornamelijk vervanging met betrekking tot de werkplek, connectivity, datacentre, hosting en devices, waarbij rekening wordt gehouden met het doorschuiven van investeringen vanuit 2021.
Financieringskasstroom
De verrekening van transitiekosten met het bestemmingsfonds is vanwege pragmatische redenen ondergebracht onder de post eenmalige storting door moederdepartement. Het betreft de bijdragen van de overige departementen binnen het verzorgingsgebied van SSC-ICT aan het bestemmingsfonds. Het ministerie van Financiën heeft, voor de duur van het transitieprogramma, aan het ministerie van Binnenlandse zaken en Koninkrijksrelaties toestemming verleend deze bijdragen rechtstreeks in de balans te muteren en daardoor af te wijken van de regeling Agentschappen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 986,4 | 1.050 | 1.081 | 1.081 | 1.081 | 1.081 | 1.081 |
Aantal externe fte's in % van totale fte's | 20,9% | 20,0% | 18,0% | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 1,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | 6 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Gebruikerstevredenheid beleving (GTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | |
Medewerkertevredenheid (MTO) | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Kostprijs digitale werkplekomgeving | |||||||
Digitale werkplekomgeving basis | 720 | 572 | 759 | 759 | 759 | 759 | 759 |
Digitale werkplekomgeving online | 710 | 744 | 593 | 593 | 593 | 593 | 593 |
Digitale werkplekomgeving light | 260 | 291 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 |
Basisinrichting kantoorpand | n.v.t. | 57 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Fat client DWR special | n.v.t. | 962 | 842 | 842 | 842 | 842 | 842 |
Kiosk PC incl. monitor | 520 | 676 | 749 | 749 | 749 | 749 | 749 |
Omzet per productgroep (PxQ) (bedragen x € 1.000) | |||||||
Generiek | 8.649 | 8.203 | 9.355 | 9.218 | 9.076 | 8.848 | 8.848 |
Gemeenschappelijk | 246.141 | 252.242 | 268.166 | 264.242 | 260.168 | 253.632 | 253.632 |
Klantspecifiek | 26.259 | 32.519 | 34.300 | 33.798 | 33.277 | 32.441 | 32.441 |
Totaal | 281.049 | 292.964 | 311.821 | 307.259 | 302.521 | 294.921 | 294.921 |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Beschikbaarheid kernsystemen | 99,7% | 99,5% | 99,5% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
Major incidents | n.b. | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Kwaliteit beantwoorde vragen | |||||||
Gemiddelde hersteltijd storingen | n.b. | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
Geleverd binnen gestelde termijn | n.b. | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
LCM hard- en software | n.b. | 80,0% | 80,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in | 2024 |
Toelichting
Generiek deel
Fte
Fte totaal betreft de maximale bezetting van ambtelijk personeel, benodigd voor continuering van de dienstverlening. Hierbij is 1,0 fte gelijk aan een aanstelling van 36,0 uur per week. Het percentage voor externe fte is bepaald op basis van de totale bezetting.
Tevredenheidsonderzoek
Klanttevredenheid betreft de tevredenheid van de opdrachtgevers van SSC-ICT. De gebruikerstevredenheid is de waardering die eindgebruikers aan de dienstverlening van SSC-ICT geeft. Tot slot is de medewerkerstevredenheid de score die medewerkers geven aan hun werkzaamheden. Hiervoor wordt periodiek, in het voor- en najaar, een enquête rondgestuurd naar het personeel van SSC-ICT.
Kostprijs
De tarieven voor 2022 zijn op het moment van verschijnen van deze begroting nog niet definitief vastgesteld. De vermelde tarieven zijn berekend op basis van de tarieven zoals die zijn vastgesteld in de producten- en dienstencatalogus (PDC) SSC-ICT 2021. Als gevolg van het invoeren van een nieuw kostprijsmodel, waarmee beter inzicht wordt verkregen in de daadwerkelijke kosten van de producten en diensten van SSC-ICT, wijken de kostprijzen, op basis waarvan de kostprijzen voor 2022 zijn berekend, af van de kostprijzen zoals opgenomen in de Ontwerpbegroting van 2021.
De digitale werkomgeving (DWO) wordt weergegeven in drie aparte voorzieningen, namelijk: Basis, Online en Light. Dit heeft te maken met de invoering van een nieuw kostprijsmodel voor het berekenen van de tarieven. Basis betreft de volledige Windowsomgeving met basisfunctionaliteiten en – applicaties. Online betreft de digitale werkplek op Cloudbook, Kiosk PC of een eigen device in combinatie met een token. Light betreft de digitale werkomgeving met beperkte functionaliteiten, voornamelijk voor tablets en smartphones. Ter vergelijking, de tarieven vooor deze diensten voor 2021 zouden, bij gebruikmaking van het nieuwe kostprijsmodel, uitkomen op € 730,00 voor de digitale werkplek basis, voor on-line € 570,00 en voor light € 255,00.
Het komt voor dat bepaalde applicaties niet aangeboden kunnen worden op de Digitale Werkomgeving Online (DWO) of dat speciale randapparatuur nodig is voor een specifiek informatiesysteem. Hiervoor is een Fat Client beschikbaar. Dit is een DWO Basis geïnstalleerd op een desktop. Voor het flexibel werken binnen de rijkskantoren zijn pandgebonden ICT-faciliteiten beschikbaar, zoals ook benoemd in de Rijks Product-Diensten catalogus Gebouw-gebonden ICT. Faciliteiten die beschikbaar zijn, zijn bijvoorbeeld het netwerk (wifi), printers en video-vergaderen. In aanvulling hierop kan de monitorconfiguratie van 27 inch ter vervanging van de standaard monitorconfiguratie van twee 24-inch monitoren beschikbaar worden gesteld. De kiosk PC betreft een (thin client) computer die de eigen virtuele werkplek DWR Next ontsluit.
Omzet
De totale omzet betreft de geraamde kostendekkende opbrengsten welke grotendeels worden gerealiseerd op basis van financiële afspraken met de klanten. De totale omzet per product/dienst 2022 betreft de begroting 2021 inclusief een tariefstijging van 4,0% voor loon- en prijsontwikkeling alsmede voor doorontwikkeling Life Cycle Management en overige ontwikkelingen in de dienstverlening.
Specifiek Deel
Beschikbaarheid kernsystemen
Om de basis dienstverlening te kunnen garanderen zijn twintig kernsystemen en kerndiensten gedefinieerd waarvoor een hoge beschikbaarheid gewenst is. Deze kernsystemen zijn voorwaardelijk voor de werkzaamheden van 40.000 Rijksambtenaren. Voor alle kernsystemen geldt een beschikbaarheidsnorm van 99,5%.
Major Incidents en hersteltijd
Dit betreft het totaal aantal Major Incidenten vanaf het begin van het kalenderjaar. Een major incident wordt als zodanig gedefinieerd als de urgentie, de impact en het escalatierisico hoog zijn. De norm is een maximum van 75 major incidents per jaar. Voor de hersteltijd (Mean Time To repair/MTTR) van incidents is de norm dat 90% van alle incidents binnen 8 uur moet zijn opgelost.
Levertijd standaard diensten
Dit betreft de doorlooptijd van aanvragen voor items die in de Producten- Diensten Catalogus SSC-ICT genoemd staan onder «Servicegroep Rijkswerkomgeving» met een afgesproken maximale levertijd. De norm is dat 90% van de aanvragen binnen de streeftijd is geleverd.
Hard- en software in support
Dit betreft gedefinieerde en geregistreerde hardware in support alsmede softwarecomponenten waarvoor de leverancier security updates (support) levert. De norm voor beiden is 80%. Vanaf 2023 wordt dit 98%.