Budgettaire gevolgen van beleid
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.411.862 | 0 | 2.411.862 | 15.035.141 | 17.447.003 | ‒ 561.202 | ‒ 1.466.332 | 17.000 | ‒ 4.000 |
Uitgaven | 2.411.862 | 0 | 2.411.862 | 607.900 | 3.019.762 | ‒ 550.000 | ‒ 1.458.000 | 17.000 | ‒ 4.000 |
Garanties | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling Bijzondere Financieringen | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lening KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 3.746 | 0 | 3.746 | ‒ 600 | 3.146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen | 3.746 | 0 | 3.746 | ‒ 600 | 3.146 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opstart Invest International | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 2.399.000 | 0 | 2.399.000 | 613.000 | 3.012.000 | ‒ 546.000 | ‒ 1.454.000 | 21.000 | 0 |
Kapitaalinjectie TenneT | 1.822.000 | 0 | 1.822.000 | 0 | 1.822.000 | ‒ 600.000 | ‒ 1.458.000 | 0 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 155.000 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest International | 147.000 | 0 | 147.000 | 113.000 | 260.000 | 54.000 | 4.000 | ‒ 134.000 | 0 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders | 0 | 0 | 0 | 500.000 | 500.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 5.096 | 0 | 5.096 | ‒ 500 | 4.596 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 5.096 | 0 | 5.096 | ‒ 500 | 4.596 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 4.000 | 0 | 4.000 | ‒ 4.000 | 0 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 |
Dotatie begrotingsreserve Gasunie | 4.000 | 0 | 4.000 | ‒ 4.000 | 0 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 |
Ontvangsten | 1.124.850 | 0 | 1.124.850 | 228.458 | 1.353.308 | 1.617.300 | ‒ 42.700 | ‒ 778.410 | ‒ 72.000 |
Garanties | 21.350 | 0 | 21.350 | ‒ 9.542 | 11.808 | ‒ 37.700 | ‒ 37.700 | ‒ 20.493 | ‒ 3.000 |
Premieontvangsten garantie KLM | 17.350 | 0 | 17.350 | ‒ 5.542 | 11.808 | ‒ 34.700 | ‒ 34.700 | ‒ 17.493 | 0 |
Premieontvangsten Gasunie | 4.000 | 0 | 4.000 | ‒ 4.000 | 0 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 |
Premieontvangsten garantie FMO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 722.917 | 0 |
Aflossing lening KLM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 722.917 | 0 |
Vermogensverschaffing/-onttrekking | 1.099.000 | 0 | 1.099.000 | 238.000 | 1.337.000 | 1.655.000 | ‒ 5.000 | ‒ 35.000 | ‒ 69.000 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dividenden staatsdeelnemingen | 990.000 | 0 | 990.000 | 247.000 | 1.237.000 | 1.655.000 | ‒ 5.000 | ‒ 35.000 | ‒ 69.000 |
Winstafdracht DNB | 9.000 | 0 | 9.000 | ‒ 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: Griekse inkomsten SMP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan: rente-inkomsten ESM | 9.000 | 0 | 9.000 | ‒ 9.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
NLFI | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 4.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.411.862 | 0 | 2.411.862 | 15.035.141 | 17.447.003 | ‒ 561.202 | ‒ 1.466.332 | 17.000 | ‒ 4.000 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 14.438.500 | 14.438.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen | 0 | 0 | 0 | ‒ 1.561.500 | ‒ 1.561.500 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garantie FMO | 0 | 0 | 0 | 16.000.000 | 16.000.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 2.411.862 | 0 | 2.411.862 | 596.641 | 3.008.503 | ‒ 561.202 | ‒ 1.466.332 | 17.000 | ‒ 4.000 |
Lening SRH | 0 | 0 | 0 | ‒ 11.259 | ‒ 11.259 | ‒ 11.202 | ‒ 8.332 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest-NL | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 330.000 | 0 | 0 | 155.000 | 0 |
Kapitaalinjectie Invest International | 147.000 | 0 | 147.000 | 113.000 | 260.000 | 54.000 | 4.000 | ‒ 134.000 | 0 |
Afdrachten Staatsloterij | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 100.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie TenneT | 1.822.000 | 0 | 1.822.000 | 0 | 1.822.000 | ‒ 600.000 | ‒ 1.458.000 | 0 | 0 |
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders | 0 | 0 | 0 | 500.000 | 500.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige betalingsverplichtingen | 12.862 | 0 | 12.862 | ‒ 5.100 | 7.762 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 |
Toelichting
Verplichtingen
Garantieverplichtingen
Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen
Bij de publicatie van de jaarcijfers 2022 heeft KLM aangegeven te verwachten het steunpakket in april te kunnen beëindigen. KLM is nu een nieuwe private kredietfaciliteit overeengekomen en beëindigt het steunpakket per 17 april 2023. De financiële voorwaarden die zijn gesteld aan het verlenen van het steunpakket en de luchtvaartinhoudelijke voorwaarden die niet ook elders zijn vastgelegd komen te vervallen. De budgettaire gevolgen van het opzeggen van de steunmaatregelen zijn het vervallen van de staatsgarantie op de (opgezegde) kredietfaciliteit, het recht op trekken van de directe lening en alle bijbehorende geraamde (premie)ontvangsten.
Garantie FMO
Er is op ambtelijk niveau akkoord over een herziene staatsgarantie tussen de staat en FMO. De vorige overeenkomst stamt uit 1998 en is namens de staat door MinFIN en MinBHOS ondertekend. Met de voorgestelde herziene overeenkomst wordt de staatsgarantie aan FMO in belangrijke mate in overeenstemming gebracht met het beleidskader risicoregelingen, het kabinetsbeleid voor risicoregelingen zoals garanties. Voor de huidige garantie was geen plafond vastgesteld. Met de herziene overeenkomst geldt er een plafond voor deze garantie en is het risico voor de staat zodoende gemaximeerd.
Overige verplichtingen
Lening SRH
De verplichting voor de lening SRH wordt in 2023 met € 11,3 mln. naar beneden bijgesteld. SRH heeft een vordering op de Nederlandse staat, waarop sinds oktober 2020 negatieve rente van toepassing is. Conform de afspraken in de leningdocumentatie wordt de rente niet betaald maar afgeboekt op de vordering.
Kapitaalinjectie Invest-NL
In 2022 is € 175 mln. kapitaal gestort in Invest-NL, afgestemd op de kasbehoefte van Invest-NL voor investeringen. Het resterende begrote kapitaal van € 155 mln. voor 2022 wordt doorgeschoven naar 2026. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, verspreid over de jaren ontvangt Invest-NL een kapitaalinjectie ter waarde van € 1,7 mld.
Kapitaalinjectie Invest International
De raming voor de kapitaalinjectie Invest International wordt in 2023 met € 113 mln. bijgesteld. Dit betreft enerzijds het doorgeschoven resterende begrote kapitaal van € 37 mln. uit 2022. Anderzijds wordt een kasschuif toegepast om het ritme van de raming van de kapitaalinjectie af te stemmen op de kasbehoefte van Invest International voor investeringen. Het totaal van de beoogde kapitaalinjecties wijzigt niet, verspreid over de jaren ontvangt Invest International een kapitaalinjectie ter waarde van € 833 mln.
Kapitaalinjectie TenneT
Uw Kamer is eerder geïnformeerd dat het kabinet inzet op de volledige verkoop van TenneT Duitsland7. Mocht een transactie onder acceptabele voorwaarden tot stand komen, dan zou de opbrengst van een dergelijke verkoop ten goede komen aan TenneT Holding, de verkopende partij en aandeelhouder van TenneT Duitsland. Met deze opbrengst zou dan vervolgens de Nederlandse kapitaalbehoefte in de komende jaren gefinancierd kunnen worden en zijn de gemaakte reserveringen in de begroting overbodig. Het kabinet acht het hierbij belangrijk dat TenneT voldoende gefinancierd is, conform de minimale credit rating in de nota deelnemingenbeleid, om haar publieke taken te kunnen uitvoeren.
Kapitaalinjectie regionale netbeheerders
Bij een eventuele goedkeuring van een kapitaalstorting in Stedin, zal Financiën namens de Staat participeren in het aandelenkapitaal van Stedin en vervolgens als aandeelhouder optreden. Voor een eventuele participatie is € 500 mln. gereserveerd op de EZK begroting. Deze middelen worden, voorafgaand aan een eventueel akkoord, overgeheveld naar de FIN-begroting.
Overige betalingsverplichtingen
De overige betalingsverplichtingen worden met € 5,1 mln. naar beneden bijgesteld. Dit komt vooral door het vervallen van de geraamde dotatie van € 4 mln. aan de begrotingsreserve Gasunie, vanwege het beëindigen van de garantie aan Gasunie.
Uitgaven
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Zie toelichting onder 'Verplichtingen'.
Ontvangsten
Garanties
Premieontvangsten garantie KLM
Zie toelichting onder 'Verplichtingen'. Met het vervallen van de staatsgarantie op de (opgezegde) kredietfaciliteit, vervallen ook de bijbehorende geraamde (premie)ontvangsten vanaf 17 april 2023.
Leningen
Aflossing lening KLM
Zie toelichting onder 'Verplichtingen'. Met het vervallen van het recht op trekken van de directe lening, vervalt ook de geraamde aflossing in 2026.
Vermogensverschaffing/-onttrekking
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividendraming wordt in 2023 met € 247 mln. bijgesteld aan de meest recente informatie over het verwachte dividend van de staatsdeelnemingen, als gevolg van de huidige marktomstandigheden. Conform afspraken met TenneT, ontvangt de Staat de kapitaalinjectie 2023 aan TenneT terug indien in 2024 een volledige verkoop van TenneT Duitsland gerealiseerd wordt.
Winstafdracht DNB
De raming voor de winstafdracht DNB wordt met € 9 mln. naar beneden bijgesteld door de beëindiging van de rentecompensatie voor het ESM (Europees Stabiliteitsmechanisme). Aangezien er geen sprake meer is van negatieve rente waarover compensatie nodig is, wordt de rentecompensatie op nihil gesteld.