Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Vastgestelde begroting 2023 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.876.152 | 1.856.794 | 5.732.946 | ‒ 68.429 | 5.664.517 | ‒ 270.859 | ‒ 6.983 | 16.052 | ‒ 78.242 |
Uitgaven | 2.708.363 | 1.714.398 | 4.422.761 | ‒ 1.073.486 | 3.349.275 | ‒ 135.483 | ‒ 1.649 | 33.487 | ‒ 4.435 |
Subsidies (regelingen) | 1.449.653 | 1.676.273 | 3.125.926 | ‒ 1.153.663 | 1.972.263 | ‒ 183.349 | ‒ 52.775 | 7.291 | ‒ 11.765 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 22.251 | 22.251 | ‒ 17.282 | 4.969 | ‒ 9.868 | ‒ 9.868 | |||
Eurostars | 21.252 | 21.252 | 21.252 | ||||||
Bevorderen ondernemerschap | 21.401 | ‒ 575 | 20.826 | ‒ 5.880 | 14.946 | ‒ 168 | ‒ 835 | ‒ 721 | ‒ 721 |
Cofinanciering EFRO | 26.477 | 26.477 | 26.477 | ||||||
Bijdrage aan ROM's | 9.870 | 9.870 | 9.870 | ||||||
Verduurzaming industrie | 66.609 | 66.609 | ‒ 7.704 | 58.905 | ‒ 12.602 | ‒ 5.685 | ‒ 5.368 | ‒ 1.775 | |
Startup beleid | 13.333 | 13.333 | ‒ 753 | 12.580 | 6.350 | 4.900 | 2.100 | ||
Urgendamaatregelen Industrie | 11.700 | 11.700 | ‒ 6.500 | 5.200 | ‒ 800 | ||||
Invest-Nl | 11.090 | 11.090 | 11.090 | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 300.000 | 300.000 | ‒ 8.880 | 291.120 | |||||
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 10.620 | 10.620 | ‒ 345 | 10.275 | |||||
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 0 | 4.000 | 4.000 | ||||||
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 0 | 1.200 | 1.200 | ||||||
Herstructurering winkelgebieden | 24.800 | 24.800 | ‒ 8.762 | 16.038 | ‒ 3.500 | ‒ 4.000 | ‒ 14.200 | 11.100 | |
R&D mobiliteitssectoren | 37.500 | 37.500 | ‒ 3.652 | 33.848 | ‒ 4.400 | 15.400 | ‒ 2.300 | ||
SEG | 0 | 9.592 | 9.592 | ||||||
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 268.179 | 268.179 | 48.214 | 316.393 | 68.737 | ‒ 225 | ‒ 439 | ||
NGF - project Health-RI | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 11.000 | 11.000 | 8.000 | ||
NGF - project RegMed XB | 9.783 | 9.783 | ‒ 2.672 | 7.111 | 4.015 | 4.016 | |||
NGF - project QuantumDeltaNL | 80.900 | 80.900 | 24.607 | 105.507 | 20.518 | ‒ 25.387 | 20.072 | ‒ 17.865 | |
NGF - project Oncode-PACT | 60.000 | 60.000 | 5.926 | 65.926 | ‒ 37 | ‒ 125 | |||
NGF - project Circulaire Plastics | 48.970 | 48.970 | 30.320 | 79.290 | ‒ 11.990 | 1.170 | ‒ 15.000 | ‒ 5.000 | |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 150.000 | 150.000 | ‒ 7.452 | 142.548 | ‒ 9.780 | ‒ 8.289 | ‒ 6.853 | ‒ 5.504 | |
NGF - project PhotonDelta | 84.948 | 84.948 | ‒ 9.829 | 75.119 | ‒ 17.824 | ‒ 34.847 | |||
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs | 42.900 | 42.900 | ‒ 1.400 | 41.500 | |||||
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | 29.951 | 29.951 | ‒ 19.568 | 10.383 | 19.000 | ||||
IPCEI Micro elektronica | 79.951 | 79.951 | ‒ 76.952 | 2.999 | 76.000 | ||||
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 0 | 1.454 | 1.454 | ||||||
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds | 50.000 | 50.000 | ‒ 9.934 | 40.066 | |||||
EuroHPC | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||||||
EuroQCI | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||||||
Tegemoetkoming Energiekosten | 1.400.000 | 1.400.000 | ‒ 900.000 | 500.000 | ‒ 300.000 | ||||
Brexit Adjustment Reserve | 62.200 | 149.000 | 211.200 | ‒ 191.411 | 19.789 | ||||
Overig | 10.816 | 10.816 | 10.816 | ||||||
Leningen | 100.000 | 0 | 100.000 | 60.000 | 160.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Qredits | 100.000 | 100.000 | 100.000 | ||||||
NGF project PhotonDelta leningen | 0 | 0 | 60.000 | 60.000 | |||||
Garanties | 112.195 | 0 | 112.195 | 0 | 112.195 | 0 | ‒ 1.980 | ‒ 3.300 | ‒ 4.950 |
BMKB | 40.328 | 40.328 | 40.328 | ‒ 1.980 | ‒ 3.300 | ‒ 4.950 | |||
BMKB groen | 1.900 | 1.900 | 1.900 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.222 | 8.222 | 8.222 | ||||||
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | 11.745 | ||||||
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 50.000 | 50.000 | 50.000 | ||||||
Opdrachten | 11.627 | 0 | 11.627 | 4.520 | 16.147 | 3.831 | 3.231 | 539 | 450 |
Onderzoek en opdrachten | 4.138 | 4.138 | 1.798 | 5.936 | 800 | 200 | 214 | 125 | |
Caribisch Nederland | 1.093 | 1.093 | ‒ 284 | 809 | |||||
Regeldruk | 4.136 | 4.136 | 4.136 | ||||||
Budget Samenwerking regio | 915 | 915 | ‒ 25 | 890 | |||||
Small Business Innovation Research | 1.345 | 1.345 | 1.345 | ||||||
Stikstofaanpask piekbelasters industrie | 0 | 0 | 3.031 | 3.031 | 3.031 | 3.031 | 325 | 325 | |
Bijdrage aan agentschappen | 113.421 | 38.700 | 152.121 | 23.097 | 175.218 | 4.708 | 3.708 | 3.608 | 3.040 |
Bijdrage RVO.nl | 112.716 | 38.700 | 151.416 | 23.097 | 174.513 | 4.708 | 3.708 | 3.608 | 3.040 |
Bijdrage RDI | 705 | 705 | 705 | ||||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 357.882 | 0 | 357.882 | 39.927 | 397.809 | 5.973 | 954 | ‒ 950 | ‒ 1.500 |
Bijdrage aan TNO | 189.901 | 189.901 | 32.012 | 221.913 | 3.433 | ‒ 46 | ‒ 950 | ‒ 1.500 | |
Kamer van Koophandel | 141.563 | 141.563 | 7.932 | 149.495 | 2.540 | 1.000 | |||
Bijdrage aan NWO-TTW | 26.418 | 26.418 | ‒ 17 | 26.401 | |||||
Bijdrage aan medeoverheden | 20.064 | 0 | 20.064 | 17.282 | 37.346 | 9.868 | 9.868 | 0 | 0 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 20.064 | 20.064 | 17.282 | 37.346 | 9.868 | 9.868 | |||
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 543.521 | ‒ 575 | 542.946 | ‒ 64.649 | 478.297 | 23.486 | 35.345 | 26.299 | 10.290 |
Internationaal Innoveren | 60.646 | 60.646 | ‒ 289 | 60.357 | |||||
PPS toeslag | 214.991 | 214.991 | 1.714 | 216.705 | ‒ 900 | ‒ 1.500 | ‒ 2.250 | ||
TO2 (excl. TNO) | 57.008 | 57.008 | 956 | 57.964 | 250 | 250 | |||
Topsectoren overig | 96.712 | 96.712 | ‒ 82.849 | 13.863 | ‒ 25.814 | ‒ 80.814 | ‒ 34.874 | ‒ 87.534 | |
Ruimtevaart (ESA) | 75.922 | 75.922 | 3.000 | 78.922 | 2.000 | 2.500 | 2.500 | 0 | |
Bijdrage NBTC | 9.525 | 9.525 | 270 | 9.795 | ‒ 300 | ‒ 750 | |||
Overige bijdragen aan organisaties | 4.887 | 4.887 | 451 | 5.338 | |||||
Economische ontwikkeling en technologie | 7.206 | ‒ 575 | 6.631 | ‒ 4.680 | 1.951 | ‒ 4.680 | ‒ 4.680 | ‒ 4.680 | ‒ 4.680 |
EU-cofinanciering JTF | 16.624 | 16.624 | 2.376 | 19.000 | |||||
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI | 0 | 0 | 7.000 | 7.000 | 42.000 | 111.000 | 58.000 | 100.000 | |
NGF project NXTGEN Ruimtevaart | 0 | 0 | 7.402 | 7.402 | 9.730 | 8.289 | 6.853 | 5.504 | |
Ontvangsten | 576.949 | 0 | 576.949 | ‒ 215.000 | 361.949 | 150.000 | ‒ 62.900 | 3.500 | 5.250 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 1.809 | 1.809 | 1.809 | ||||||
Rijksoctrooiwet | 47.041 | 47.041 | 47.041 | 2.100 | 3.500 | 5.250 | |||
Eurostars | 4.250 | 4.250 | 4.250 | ||||||
F-35 | 10.576 | 10.576 | 10.576 | ||||||
Diverse ontvangsten | 1.240 | 1.240 | 1.240 | ||||||
Bedrijfssteun | 43.033 | 43.033 | 43.033 | ||||||
Tegemoetkoming vaste lasten | 200.000 | 200.000 | 200.000 | ||||||
BMKB | 28.000 | 28.000 | 28.000 | ||||||
BMKB groen | 5.000 | 5.000 | 5.000 | ||||||
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | 8.000 | ||||||
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | 13.000 | ||||||
Tegemoetkoming Energiekosten | 0 | 0 | 0 | 150.000 | |||||
Brexit Adjustment Reserve | 215.000 | 215.000 | ‒ 215.000 | 0 | ‒ 65.000 |
Ontwerpbegroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB's (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.876.152 | 1.856.794 | 5.732.946 | ‒ 68.429 | 5.664.517 | ‒ 270.859 | ‒ 6.983 | 16.052 | ‒ 78.242 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 1.250.000 | 1.250.000 | ||||||
waarvan overige verplichtingen | 2.626.152 | 1.856.794 | 4.482.946 | ‒ 68.429 | 4.414.517 | ‒ 270.859 | ‒ 6.983 | 16.052 | ‒ 78.242 |
Budgetflexibiliteit
Het percentage juridische verplichte deel is 53%. Dit is veel lager dan bij de ontwerpbegroting 2023 en heeft te maken met aanvullende budgetten die zijn toekend voor o.a. Tegemoetkoming Energiekosten en NGF-projecten waarvoor nog geen juridische verplichtingen zijn aangegaan.
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget in 2023 is verlaagd met € 68,5 mln. Dit is het saldo van met name de volgende mutaties:
– Op initiatief van de Raad van de Europese Unie is tijdens de REPowerEU-onderhandelingen in de BAR-verordening de mogelijkheid opgenomen om BAR-middelen te kunnen overhevelen naar de Herstel- en Veerkracht Faciliteit (HVF). De Managementautoriteit (hierna: MA) heeft daarom – met instemming van de minister van Financiën - op 28 februari jl. de Europese Commissie formeel geïnformeerd over haar intentie € 280 mln van de middelen die via de BAR aan Nederland zijn gealloceerd, beschikbaar te stellen voor het REPowerEU-hoofdstuk van de Nederlandse HVF. De mutaties hebben betrekking op de overheveling van de niet-bestede BAR-middelen in 2022 naar 2023 en naar het programma REPowerEU.
– Verhoging van € 119,0 mln voor het NGF-project Groenvermogen van de Nederlandse economie. Conform besluitvorming van de Adviescommissie NGF in maart 2023 is een gedeelte van de eerdere reservering voor dit project omgezet naar een definitieve toekenning voor een bedrag van € 119,0 mln. Daarnaast worden de niet bestede middelen uit 2022 (€ 13,4 mln) weer ingezet voor 2023.
– Verhoging van € 69,4 voor IPCEI Cloudinfrastructuur en services. Vanwege vertraging in het Europese notificatie traject zijn de verplichtingen niet in 2022 aangegaan en wordt het budget weer beschibaar gesteld voor 2023.
– Verhoging van € 32,9 mln voor MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) op bijdrage aan mede-overheden. Dit betreft de overheveling voor de MIT-middelen 2023 die via een SPUK zullen worden uitgekeerd aan de provincies. De dekking komt uit de subsidieregeling MIT.
– Verhoging van € 229,0 mln voor IPCEI Micro electronica. Vanwege vertraging in het Europese notificatietraject heeft beschikking van projecten niet in 2022 plaats kunnen vinden. De middelen zijn wel juridisch verplicht. De verwachting is dat de projecten in 2023 wel kunnen worden beschikt.
– Verlaging van € 900,0 mln van de kostenraming van de regeling Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK). De verlaging van de kostenraming voor 2024 betreft € 300 mln.
– Verhoging van € 105,5 mln voor Ruimtevaart (ESA). Tijdens de ministeriële conferentie 2022 heeft EZK ingeschreven voor verschillende optionele programma’s. Om deze verplichtingen hiervoor aan te gaan is is extra verplichtingenbudget nodig. De middelen komen uit latere jaren binnen het ruimtevaartbudget en € 41,5 mln uit het NGF-project NXTGEN HIGHTECH (zie laatste bullit).
– € 140,0 mln voor Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI betreft een verschuiving tussen instrumenten op dit beleidsartikel. Het budget staat sinds 2022 op het instrument Innovatie programma's algemeen, maar wordt nu overgeheveld en naar voren gehaald op het daarvoor bestemde instrument.
– € 60,0 mln voor het NGF-project PhotonDelta betreft een verschuiving van subsidies naar leningen i.v.m. een lening aan SMART Photonics. Dit is conform het kabinetsbesluit o.b.v. het advies van de Adviescommissie NGF.
– De verplichting aan de Kamer van Koophandel kon vanwege de eindejaarsdrukte niet vastgelegd worden in 2022. Het budget van € 137,4 mln wordt voor 2023 weer aan de begroting toegevoegd.
– Uit het NGF-project NXTGEN HIGHTECH wordt € 41,5 mln beschikbaar gesteld voor ruimtevaart onder Bijdragen aan internationale organisaties.
Uitgaven
Subsidies
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)
Deze mutatie betreft de overheveling van de kasmiddelen voor de MIT 2023 die via een specifieke uitkering (SPUK) zullen worden uitgekeerd aan de provincies voor de regionale MIT-regeling van in totaal € 32,9 mln. Deze middelen worden de komende drie jaar uitbetaald.
Verduurzaming Industrie
De verlaging van het uitgavenbudget van in totaal € 33,1 mln is voornamelijk het gevolg van overheveling van beleidsbudget en uitvoeringskosten voor de DEI+ regeling voor de industrie naar artikel 4 van de EZK-begroting en overheveling van uitvoeringsbudget voor beleids- en bedrijvenondersteuning en monitoring programma Verduurzaming Industrie en uitvoeringskosten.
Startup beleid
Dit betreft een vervolgsubsidie voor Techleap.nl voor de periode september 2023 tot september 2026, voor een totaal bedrag van € 15,0 mln. De dekking hiervoor is afkomstig van Q4C (artikel 3). Middels een kasschuif zijn de begrote middelen in het juiste kasritme gezet.
Tegemoetkoming Energielasten
Dit betreft actualisatie van de kostenraming van de regeling Tegemoetkoming energiekosten energie-intensief mkb (TEK) op basis van CPB-raming (CEP) van maart 2023. Het budget wordt in totaal met € 1,2 mld verlaagd.
IPCEI Cloudinfrastructuur en Services
Vanwege vertraging in het prenotificatietraject van de Europese commissie kunnen projecten pas dit jaar worden beschikt. Daardoor loopt de uitfinanciering ook vertraging op. Middels deze kasschuif (€ 19,0 mln van 2023 naar 2026) worden de begrote middelen in het juiste kasritme gezet.
IPCEI Micro electronica
Vanwege vertraging in het prenotificatietraject van de Europese commissie kunnen projecten pas dit jaar worden beschikt. Daardoor loopt de uitfinanciering ook vertraging op. Middels deze kasschuif (€ 76,0 mln van 2023 naar 2024) worden de begrote middelen in het juiste kasritme gezet.
Herstructurering winkelgebieden
Dit betreft actualisatie van het kasbudget vanwege aanpassing van de regeling. Deze aanpassing betreft verlening door middel van vier jaarlijkse tranches in plaats van verlening in ieder jaar van de regeling.
R&D mobiliteitssectoren
Dit betreft actualisatie van het kasbudget in de jaren 2023 tot en met 2026, op basis van actuele inzichten in het ritme van de uitbetalingen. Hierin is meegenomen een bedrag van € 5,1 mln dat in 2022 niet tot uitbetaling is gekomen.
NGF-project NXTGEN HIGH TECH
Een deel (in totaal € 41,6 mln) van dit NGF project zal via Netherlands Space Office worden uitgevoerd onder bijdrage aan organisaties.
NGF-project Health-RI
Dit betreft de toekenning van de 2e tranche NGF-middelen voor Health-RI. Het gaat om in totaal € 47,0 mln.
NGF-project Circulaire Plastics
Ten behoeve van het NGF-project Circulaire Plastics NL wordt het kasritme gewijzigd. Het consortium zal in 2023 ( € 30,3 mln) meer kasmiddelen besteden dan eerder begroot.
NGF project Groenvermogen van de Nederlandse economie
De ophoging van het kasbudget voor het NGF-project GroenvermogenNL (in totaal € 119,0) is te verklaren door de gedeeltelijke omzetting van een eerdere reservering voor dit project op de NGF begroting naar een toekenning op de EZK begroting. Daarnaast heeft een verrekening plaatsgevonden van een kleine overschrijding van het budget in 2022 met het beschikbare budget voor 2023.
NGF-project QuantumDeltaNL
Dit betreft actualisatie van het kasbudget in de jaren 2023 tot en met 2027, op basis van actuele inzichten in het ritme van de bestedingen. Hierbij is meegenomen het bedrag dat in 2022 niet is uitbetaald (€ 21,9 mln), dat voornamelijk betrekking heeft op vertraging in de ontwikkeling van HouseOfQuantum.
Brexit Adjustment Reserve
De EU heeft geld beschikbaar gesteld om bedrijven die op een negatieve manier zijn geraakt door de Brexit te ondersteunen door middel van de Brexit Adjustment Reserve (BAR). Door tegenvallende interesse heeft de BAR-regeling te maken gehad met forse onderuitputting, voornamelijk in het bedrijfslevenspoor. Hierdoor treedt er aanzienlijke onderuitputting op op het verplichtingen- en kasbudget. De mutatie betreft dan ook de overheveling van de in 2022 niet-bestede BAR-middelen naar 2023. Daarnaast is er € 280 mln van de BAR-middelen overgeheveld naar het programma REPowerEU.
Leningen
NGF-project Photondelta
Dit betreft € 60,0 mln als onderdeel van het NGF-project PhotonDelta dat wordt verstrekt als lening aan het bedrijf Smart Photonics, conform advies van de Adviescommissie NGF.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RVO.nl
Dit betreft verhoging van de bijdrage aan RVO in verband met de jaarlijkse opdracht van DG Bedrijfsleven & Innovatie aan RVO.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Bijdrage aan TNO
Het budget voor TNO wordt verhoogd met € 32,0 mln in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten.
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Topsectoren overig / Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI
De mutatie betreft de overheveling van de middelen voor Faciliteiten toegepast onderzoek TO2 en RKI naar een eigen instrument. Deze middelen zijn afkomstig van OCW en zijn vorig jaar tijdelijk op «Topsectoren overig» gezet.
Toelichting op de Begrotingsreserves
De begrotingsreserves zijn bedoeld om inkomsten uit premies en uitgaven voor schades, die over de jaren kunnen fluctueren, te verevenen. De reserve dient als buffer voor uitgaven door EZK in geval bedrijven niet aan hun terugbetalingsverplichtingen kunnen voldoen inzake leningen bij financieringsinstellingen waarop EZK een borgstelling heeft afgegeven.
Er zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling mkb-kredieten (BMKB, inclusief BMKB-C), de BMKB groen, de Garantie Ondernemingsfinanciering (GO, inclusief de GO-C), de Groeifaciliteit (GF), de Garantie MKB-financiering en Klein Krediet Corona (KKC). De GO, GF, KKC en Garanties MKB-financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Ultimo begrotingsjaar wordt op basis van de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven vastgesteld of een onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2023 | 218,8 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 218,8 |
De begrotingsreserve van de BMKB bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere BMKB en de BMKB-C. Vooralsnog is geen storting in de reserve BMKB geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve BMKB worden vastgesteld.
Stand 1/1/2023 | 16,2 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 16,2 |
De begrotingsreserve van de BMKB groen is in 2022 aangemaakt als aparte reserve voor het groene luik onder de BMKB. Vooralsnog is geen storting in de reserve BMKB groen geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve BMKB groen worden vastgesteld.
Stand 1/1/2023 | 207,9 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 207,9 |
De begrotingsreserve van de GO bestaat uit een begrotingsreserve voor de reguliere GO en de GO-C. Vooralsnog is geen storting in de reserve GO geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve GO worden vastgesteld.
Stand 1/1/2023 | 66,8 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 66,8 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Groeifaciliteit geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Groeifaciliteit worden vastgesteld.
Stand 1/1/2023 | 21,8 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 21,8 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Garantie MKB-financiering geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve Garantie MKB-financiering worden vastgesteld.
Stand 1/1/2023 | 15,9 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 15,9 |
Vooralsnog is geen storting in de reserve Klein Krediet Corona (KKC) geraamd. Aan het eind van 2023 zal op basis van de gerealiseerde ontvangsten en de schadedeclaraties de storting of onttrekking aan de reserve KKC worden vastgesteld.
Ontvangsten
Tegemoetkoming Energiekosten
In 2024 is een raming van € 150 mln opgenomen voor terugontvangsten voor de regeling Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief mkb (TEK) in verband met vaststelling van de subsidie in 2024. De ontvangsten zijn geraamd op basis van het door het CPB geraamde niveau van de energieprijzen in 2023.
Brexit Adjustment Reserve
Op initiatief van de Raad van de Europese Unie is tijdens de REPowerEU-onderhandelingen in de BAR-verordening de mogelijkheid opgenomen om BAR-middelen te kunnen overhevelen naar de Herstel- en Veerkracht Faciliteit (HVF). De Managementautoriteit (hierna: MA) heeft daarom – met instemming van de minister van Financiën - op 28 februari jl. de Europese Commissie formeel geïnformeerd over haar intentie € 280 mln van de middelen die via de BAR aan Nederland zijn gealloceerd, beschikbaar te stellen voor het REPowerEU-hoofdstuk van de Nederlandse HVF. In het kader hiervan is er € 230 mln overgeheveld naar het programma REPowerEU. De overige € 50 mln stond op de Aanvullende Post. Het Ministerie van Financiën heeft dat bedrag overgeheveld naar REPowerEU. De ontvangstenraming op de EZK-begroting wordt in totaal met € 280 mln verlaagd omdat de EU-bijdrage voor Brexit niet ontvangen zal worden.