Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.380.227 | ‒ 371.031 | 5.009.196 |
Uitgaven | 3.185.607 | ‒ 487.083 | 2.698.524 |
Subsidies (regelingen) | 1.782.271 | ‒ 395.774 | 1.386.497 |
MKB-Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 5.575 | 5.575 | |
Eurostars | 21.831 | ‒ 1.211 | 20.620 |
Bevorderen ondernemerschap | 21.561 | ‒ 2.284 | 19.277 |
Cofinanciering EFRO | 31.478 | ‒ 987 | 30.491 |
Bijdrage aan ROM's | 11.353 | 300 | 11.653 |
Verduurzaming industrie | 61.810 | 753 | 62.563 |
Startup beleid | 11.066 | ‒ 150 | 10.916 |
Urgendamaatregelen Industrie | 5.200 | 5.200 | |
Invest-Nl | 11.683 | 2.953 | 14.636 |
Tegemoetkoming vaste lasten | 291.120 | ‒ 10.000 | 281.120 |
Europees Defensie Fonds cofinanciering | 10.496 | ‒ 7.661 | 2.835 |
Tegemoetkoming vaste lasten Startersregeling | 4.000 | 4.000 | |
Infrastructuur duurzame industrie (PIDI) | 1.200 | 1.200 | |
Herstructurering winkelgebieden | 16.623 | 16.623 | |
R&D mobiliteitssectoren | 33.848 | 33.848 | |
SEG | 9.592 | 9.592 | |
NGF - project Groenvermogen van de Nederlandse economie | 314.876 | ‒ 250.000 | 64.876 |
NGF - project Health-RI | 12.000 | 12.000 | |
NGF - project RegMed XB | 7.111 | 7.111 | |
NGF - project QuantumDeltaNL | 82.507 | 82.507 | |
NGF - project Oncode-PACT | 65.926 | ‒ 10.000 | 55.926 |
NGF - project Circulaire Plastics | 77.540 | ‒ 55.276 | 22.264 |
NGF - project NXTGEN HIGH TECH | 141.448 | ‒ 10.007 | 131.441 |
NGF - project PhotonDelta | 75.119 | ‒ 27.549 | 47.570 |
NGF - project Opschaling PPS beroepsonderwijs | 41.250 | 41.250 | |
IPCEI Cloudinfrastructuur en services | 11.658 | 11.658 | |
IPCEI Micro elektronica | 8.202 | 8.202 | |
Aanvullende tegemoetkoming evenementen | 1.454 | 1.454 | |
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds | 25.971 | ‒ 15.000 | 10.971 |
EuroHPC | 5.136 | ‒ 3.668 | 1.468 |
EuroQCI | 2.836 | 2.836 | |
Tegemoetkoming Energiekosten | 330.000 | 330.000 | |
Brexit Adjustment Reserve | 19.265 | 19.265 | |
Overig | 11.536 | ‒ 5.987 | 5.549 |
Leningen | 130.000 | ‒ 47.951 | 82.049 |
Qredits | 70.000 | ‒ 52.500 | 17.500 |
NGF project PhotonDelta leningen | 60.000 | 4.549 | 64.549 |
Garanties | 112.195 | ‒ 25.700 | 86.495 |
BMKB | 42.228 | 42.228 | |
Groeifaciliteit | 8.222 | 8.222 | |
Garantie Ondernemersfinanciering | 11.745 | 11.745 | |
Garantie Ondernemersfinanciering Corona | 50.000 | ‒ 25.700 | 24.300 |
Opdrachten | 14.145 | ‒ 1.162 | 12.983 |
Onderzoek en opdrachten | 6.674 | ‒ 857 | 5.817 |
Caribisch Nederland | 736 | 314 | 1.050 |
Regeldruk | 2.998 | ‒ 586 | 2.412 |
Budget Samenwerking regio | 861 | ‒ 33 | 828 |
Small Business Innovation Research | 1.376 | 1.376 | |
Stikstofaanpask piekbelasters industrie | 1.500 | 1.500 | |
Bijdrage aan agentschappen | 182.692 | ‒ 421 | 182.271 |
Bijdrage RVO.nl | 181.947 | ‒ 421 | 181.526 |
Bijdrage RDI | 745 | 745 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 425.126 | 11.363 | 436.489 |
Bijdrage aan TNO | 239.157 | 7.940 | 247.097 |
Kamer van Koophandel | 162.540 | 3.423 | 165.963 |
Bijdrage aan NWO-TTW | 23.429 | 23.429 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 38.667 | 0 | 38.667 |
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT) | 38.667 | 38.667 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 500.511 | ‒ 27.438 | 473.073 |
Internationaal Innoveren | 59.246 | ‒ 13.718 | 45.528 |
PPS toeslag | 220.308 | ‒ 6.362 | 213.946 |
TO2 (excl. TNO) | 63.002 | ‒ 1.398 | 61.604 |
Topsectoren overig | 17.846 | ‒ 1.715 | 16.131 |
Ruimtevaart (ESA) | 85.681 | 85.681 | |
Bijdrage NBTC | 10.439 | 10.439 | |
Overige bijdragen aan organisaties | 6.184 | ‒ 2.248 | 3.936 |
Economische ontwikkeling en technologie | 2.272 | ‒ 1.750 | 522 |
EU-cofinanciering JTF | 20.106 | ‒ 247 | 19.859 |
Faciliteiten toegepast onderziek TO2 en RKI | 8.025 | 8.025 | |
NGF project NXTGEN Ruimtevaart | 7.402 | 7.402 | |
Ontvangsten | 362.463 | 10.535 | 372.998 |
Luchtvaartkredietfaciliteit | 1.809 | 1.809 | |
Rijksoctrooiwet | 47.041 | 47.041 | |
Eurostars | 4.250 | 4.250 | |
F-35 | 10.576 | 10.576 | |
Diverse ontvangsten | 1.754 | 9.308 | 11.062 |
Bedrijfssteun | 43.033 | 43.033 | |
Tegemoetkoming vaste lasten | 200.000 | 200.000 | |
BMKB | 33.000 | 33.000 | |
Onttrekking reserve BMKB | 0 | 1.177 | 1.177 |
Groeifaciliteit | 8.000 | 8.000 | |
Garantie Ondernemingsfinanciering | 13.000 | 13.000 | |
Onttrekking reserve KKC | 0 | 50 | 50 |
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.380.227 | ‒ 371.031 | 5.009.196 |
waarvan garantieverplichtingen | 1.250.000 | 1.250.000 | |
waarvan overige verplichtingen | 4.130.227 | ‒ 371.031 | 3.759.196 |
Budgetflexibiliteit
De oorspronkelijke budgetflexibiliteit in de ontwerpbegroting 2023 was 42%, oftewel 58% van het kasbudget 2023 was op dat moment juridisch verplicht. Bij de 1e suppletoire begroting 2023 daalde dit naar 53%, met name als gevolg van toegevoegd budget voor NGF-projecten en Tegemoetkoming Energiekosten, waarvoor nog geen juridische verplichtingen waren aangegaan. Doordat er gedurende het jaar verplichtingen zijn aangegaan is het percentage juridisch verplicht voor de 2e suppletoire begroting 2023 gestegen naar 81%. Van de 19% van het budget in 2023 dat nog niet juridisch is verplicht, is 14% bestuurlijk gebonden.
Toelichting
Verplichtingen
Ten opzichte van de stand in de Miljoenennota word het verplichtingenbudget in 2023 met € 371 mln verlaagd. De belangrijkste veranderingen zijn de volgende:
– Voor het NGF-Project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het verplichtingenbudget met € 250 mln verlaagd. Onderuitputting is ontstaan als gevolg van een vertraging in de uitvoering. Diverse (deel)projecten - waaronder de ondersteuning van grootschalige demonstraties en ketenprojecten via een zogenaamde ‘opschalingsregeling’ - zullen naar verwachting pas in 2024 tot uitvoering komen. In het voorjaar van 2024 zal van de mogelijkheid gebruik gemaakt worden om het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar te stellen voor de zelfde doelen en uitgaven via de specifieke eindejaarsmarge die voor alle NGF-projecten geldt.
– Het aantal aanvragen op de VEKI-regeling blijft vooralsnog achter bij de oorspronkelijke raming. Investeringen lijken onder andere uit te blijven door gestegen prijzen. Hierom wordt het verplichtingenbudget met € 100 mln naar beneden bijgesteld. De regeling staat nog open tot in januari 2024. Naar verwachting zullen voor de sluitingsdatum nog wel meer aanvragen worden ingediend, maar deze zullen pas in 2024 worden behandeld, verplicht en betaald. In het voorjaar van 2024 zal van de mogelijkheid gebruik gemaakt worden om het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar te stellen voor de zelfde doelen en uitgaven. Dit zijn Klimaatfondsmiddelen en deze blijven behouden voor 2024 vanwege de 100% eindejaarsmarge.
– Voor het NGF-project Circulaire Plastics is het verplichtingenbudget met € 75 mln naar beneden bijgesteld. Onderuitputting is ontstaan als gevolg van een vertraging in de uitvoering. Diverse (deel)projecten zullen naar verwachting pas in 2024 tot uitvoering komen. In het voorjaar van 2024 zal van de mogelijkheid gebruik gemaakt worden om het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar te stellen voor de zelfde doelen en uitgaven via de specifieke eindejaarsmarge die voor alle NGF-projecten geldt.
– In het kader van de (additionele) CO2-reductiedoelen voor de Nederlandse Industrie wordt conform de Maatwerkaanpak Industrie en de daarvoor gereserveerde middelen in het Klimaatfonds een financiele bijdrage geleverd voor een CCS-project bij Yara. Ten behoeve van een spoedige investeringsbeslissing (FID) door Yara en om nog in 2023 een financiele bijdrage aan dit project te kunnen leveren is er € 30 mln aan verplichtingenbudget beschikbaar gesteld voor een subsidiebeschikking. Dit leidt pas in 2024 tot kasuitgaven.
– Verhoging van het verplichtingenbudget voor PPS-toeslag met € 27 mln. De PPS-toeslag regeling heeft geen gemaximeerd plafond voor aanvragen. De verhoging is nodig om te voorzien in de omvang van de voor 2023 te verwachten subsidieaanvragen.
– Voor het NGF-project PhotonDelta is er vertraging opgelopen waardoor een subsidie niet dit jaar, maar volgend jaar wordt verleent. In het voorjaar van 2024 zal van de mogelijkheid gebruik gemaakt worden om het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar te stellen voor de zelfde doelen en uitgaven via de specifieke eindejaarsmarge die voor alle NGF-projecten geldt.
– Het verplichtingenbudget voor TNO wordt verhoogd met € 15,6 mln in verband met diverse overboekingen van andere departementen voor door TNO uit te voeren projecten.
Uitgaven
Subsidies
Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL)
De verlaging van het budget van de TVL met € 10 mln betreft een bijstelling van het budget op basis van actuele ramingen van RVO.nl.
NGF-Project Groenvermogen van de Nederlandse economie
Voor het NGF-Project Groenvermogen van de Nederlandse economie wordt het kasbudget evenredig aan het verplichtingenbudget met € 250 mln verlaagd. Onderuitputting is ontstaan als gevolg van een vertraging in de uitvoering. Diverse (deel)projecten - waaronder de ondersteuning van grootschalige demonstraties en ketenprojecten via een zogenaamde ‘opschalingsregeling’ - zullen naar verwachting pas in 2024 tot uitvoering komen. In het voorjaar van 2024 zal het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar komen voor de zelfde doelen en uitgaven.
NGF-Project Oncode-PACT
Voor het NGF-project Oncode-PACT wordt er naar verwachting minder besteed dan initieel geraamd. Hierom wordt het kasbudget met € 10 mln verlaagd. Deze middelen zullen worden toegevoegd aan het budget van 2024.
NGF-Project Circulaire Plastics
Voor het NGF-project Circulaire Plastics is het kasbudget met € 55 mln naar beneden bijgesteld. Onderuitputting is ontstaan als gevolg van een vertraging in de uitvoering. Diverse (deel)projecten zullen naar verwachting pas in 2024 tot uitvoering komen. In het voorjaar van 2024 zal het budget dat in 2023 niet wordt besteed weer beschikbaar komen voor de zelfde doelen en uitgaven.
NGF-Project NXTGEN HIGH TECH
Voor het NGF-project NXTGEN HIGH TECH blijft er ongeveer € 10 mln budget over vanwege een te hoge eerste inschatting van het kasbudget voor 2023. De middelen zullen worden toegevoegd aan het budget van 2024 en meelopen in de nieuwe ronde uitgaven.
NGF-Project PhotonDelta
Voor het NGF-project PhotonDelta is er vertraging opgelopen waardoor een subsidie niet dit jaar, maar volgend jaar wordt verleent. De middelen á € 23 mln zullen worden toegevoegd aan het kas- en verplichtingenbudget van 2024.
Investeringen Verduurzaming Industrie - Klimaatfonds
Het aantal aanvragen op de VEKI-regeling blijft vooralsnog achter bij de oorspronkelijke raming. Investeringen lijken onder andere uit te blijven door gestegen prijzen. Hierom wordt het kasbudget met € 15 mln naar beneden bijgesteld. De regeling staat nog open tot in januari 2024. Naar verwachting zullen voor de sluitingsdatum nog wel meer aanvragen worden ingediend, maar deze zullen pas in 2024 worden behandeld, verplicht en betaald. Het budget dat hiervoor nodig is zal in het voorjaar weer worden toegevoegd aan de begroting voor 2024. Dit zijn Klimaatfondsmiddelen en deze blijven behouden voor 2024 vanwege de 100% eindejaarsmarge.
Leningen
Qredits
Het budget voor de Time-out-arrangement (TOA) dat door kredietverstrekker Qredits wordt uitgevoerd is met € 52,5 mln naar beneden bijgesteld als gevolg van minder aanvragen van bedrijven dan verwacht.
Garanties
Garantie Ondernemersfinanciering Corona
De Garantie Ondernemersfinanciering Corona betreft alleen nog uitfinancieringen van aanvragen nadat de regeling is gesloten op 15 juni 2022. Vanwege lager dan verwacht beroep op de regeling is het budget met € 25,7 mln verlaagd.
Bijdrage aan (inter-)nationale organisatie
Internationaal Innoveren
Het budget voor de regeling internationaal innoveren is naar beneden bijgesteld met € 13,7 mln als gevolg van minder aanspraak op de regeling dan oorspronkelijk begroot.
Toelichting op de begrotingsreserves
Er zijn begrotingsreserves voor de Borgstelling MKB-kredieten (BMKB) (inclusief het Coronaluik), de Borgstelling MKB-kredieten groen (BMKB groen), de regeling Garantie Ondernemingsfinanciering (GO) (inclusief de Coronamodule van de GO), de groeifaciliteit (GF), de garanties voor nieuwe aanbieders van MKB-financiering en de regeling Klein Krediet Corona (KKC).
De reguliere GO, GF en de garanties voor alternatieve aanbieders van MKB- financiering betreffen kostendekkende garanties, waarvan de te realiseren premieontvangsten naar verwachting toereikend zijn voor het afdekken van eventuele verliesdeclaraties. Er worden ultimo 2023 onttrekkingen voorgenomen voor de kasbuffers voor de BMKB (Corona) (€ 1,2 mln) en de KKC (€ 0,1 mln).
Ultimo begrotingsjaar wordt mede op basis van het gebruik van deze faciliteiten en de daarbij behorende gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor deze regelingen definitief vastgesteld of er een aanvullende onttrekking of storting dient plaats te vinden.
Stand 1/1/2023 | 218,8 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 1,2 |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 217,6 |
Stand 1/1/2023 | 16,2 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 16,2 |
Stand 1/1/2023 | 207,9 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 207,9 |
Stand 1/1/2023 | 66,8 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 66,8 |
Stand 1/1/2023 | 21,8 |
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 21,8 |
Stand 1/1/2023 | 15,9 |
---|---|
+ Geraamde storting | |
– Geraamde onttrekking | ‒ 0,1 |
Stand (raming) per 31/12/2023 | 15,8 |