Om invulling te geven aan de motie van het lid Veldman c.s. (Kamerstuk 33 009, nr. 76) wordt jaarlijks inzichtelijk gemaakt welke innovatiemiddelen vanuit departementale begrotingen worden ingezet ten behoeve van de vastgestelde missies ter adressering van de maatschappelijke uitdagingen of daaraan bijdragen. Onderstaande tabel bevat een meerjarig overzicht van de middelen die in 2022–2027 in principe beschikbaar zijn binnen de begrotingen van een aantal departementen voor het bedrijvenbeleid en het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid of daaraan bijdragen.
De indeling van de tabel geeft inzicht in de samenhang tussen de verschillende onderdelen. Voor een groot deel betreft dit het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid, dat uit een generieke pijler en een specifieke pijler bestaat. Het generieke beleid ondersteunt innovatie voor alle bedrijven, binnen en buiten de topsectoren (A1 en A2). Ook de bijdrage van Buitenlandse Zaken (A3) is generiek van aard. De kern van het specifieke beleid is publiek-private samenwerking (PPS, B1 en B2). Door een intensievere samenwerking tussen de excellente Nederlandse publieke kennisinfrastructuur en bedrijven vindt de kennis beter zijn weg in innovatieve producten en draagt het bij aan het realiseren van oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen. PPS wordt gestimuleerd met de PPS-toeslag en de MIT. Internationale PPS wordt mogelijk gemaakt door EU-cofinanciering (B2), Innovatie Attachés en technologiemissies. Onderdeel C bevat de instrumenten voor aansluiting van onderwijs op de arbeidsmarkt en tot slot bestaat onderdeel D uit verschillende specifieke bijdragen van departementen aan voor hun relevante topsectoren en missies.
In de tabel is aangegeven op welk begrotingsartikel de middelen op de departementale begrotingen staan. Daar zijn de hier getoonde reeksen vaak niet één op één terug te vinden, omdat hier alleen de middelen zijn getoond die samenhangen met het bedrijfslevenbeleid en Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid. De verantwoording over dit budget vindt plaats via de reguliere begrotingscyclus van de desbetreffende departementale begrotingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | Departement | Artikel | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
I Generiek | ||||||||
A1. Ondernemerschap en innovatie | 262 | 134 | 197 | 181 | 139 | 139 | EZK | |
Financieringsinstrumenten Toekomstfonds | 262 | 134 | 156 | 144 | 139 | 139 | EZK | 3 |
A2. Fiscale maatregelen | 1.341 | 1.286 | 1.286 | 1.286 | 1.286 | 1.286 | EZK/FIN | |
Aftrek speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | EZK/FIN | 2, belastingplan |
Afdrachtvermindering speur- en ontwikkelingswerk (WBSO) | 1.3361 | 1.281 | 1.281 | 1.281 | 1.281 | 1.281 | EZK/FIN | 2, belastingplan |
A3. Internationaal | 252 | 248 | 248 | 247 | 240 | 235 | BH/OS | |
Internationaal ondernemen en ontwikkelingssamenwerking | 202 | 198 | 198 | 197 | 190 | 185 | BH/OS | 1,2,3 |
Dutch Good Growth Fund (DGGF) | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | BH/OS | 1 |
II Specifiek voor topsectoren | ||||||||
B1. Kennis en innovatie | 621 | 621 | 621 | 621 | 622 | 622 | ||
NWO-PPS2 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | OCW | 16 |
NWO23 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | 175 | OCW | 16 |
NWO-TTW | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | 26 | EZK | 2 |
KNAW | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | 14 | OCW | 16 |
Toegepast onderzoek (TO2)4 | 262 | 262 | 262 | 262 | 263 | 263 | ||
- TNO, MARIN, NLR, Deltares | 171 | 171 | 171 | 171 | 172 | 172 | EZK | 2,4 |
- Wageningen Research | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 | LNV | 23 |
Profilering kennisinfrastructuur5 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | 44 | OCW | 16 |
B2. Innovatie en PPS | 352 | 349 | 325 | 303 | 299 | 299 | ||
PPS-toeslag | 207 | 215 | 201 | 187 | 187 | 187 | EZK | 2 |
MKB Innovatiestimuleringsregeling Topsectoren | 41 | 42 | 42 | 42 | 42 | 42 | EZK | 2 |
Cofinanciering EU-innovatieprogramma's en overige | 47 | 67 | 56 | 56 | 56 | 56 | EZK | 2 |
Economische Ontwikkeling en Technologie | 7 | 7 | 10 | 10 | 10 | 10 | EZK | 2 |
Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek | 50 | 18 | 16 | 8 | 4 | 4 | EZK | 3 |
C. Onderwijs en arbeidsmarkt | 22 | 44 | 40 | 36 | 34 | 27 | ||
Regionaal investeringsfonds MBO | 22 | 44 | 40 | 36 | 34 | 27 | OCW | 4 |
D. Specifieke bijdragen departementen | 351,8 | 316,8 | 281,9 | 247,4 | 221,4 | 98,4 | ||
Life Sciences & Health/zorg | 74,8 | 67,8 | 67,9 | 67,4 | 67,4 | 67,4 | VWS | 1, 2, 4, kader Zorg |
Energie-innovatie (excl. ECN) | 212 | 193 | 179 | 147 | 123 | EZK | 4 | |
Energietransitie gebouwde omgeving | 4 | 8 | 9 | 7 | 5 | 5 | BZK | 4 |
Logistiek | 11 | 9 | IenW | divers H-XII, IF en DF | ||||
Water en Maritiem | 25 | 14 | IenW | divers H-XII, IF en DF | ||||
Creatief | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | OCW | 14 |
Defensie | 10 | 10 | 11 | 11 | 11 | 11 | DEF | 9 |
Totaal | 3.202 | 2.999 | 2.999 | 2.921 | 2.841 | 2.706 |
OCW draagt via NWO € 100 mln bij aan de Topsectoren in het kader van publiek-private samenwerking; dit is gezamenlijke programmering waarbij wetenschappers en bedrijven samen onderzoeksprojecten opzetten en financieren.