De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) borgt als uitvoeringsorganisatie en toezichthouder dat bedrijven die deelnemen aan het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging, voldoen aan hun verplichtingen. Dat doet de NEa door bedrijven te informeren, te adviseren en door toezicht te houden.
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Daarnaast heeft de NEa een nieuwe taak toebedeeld gekregen vanuit het ministerie van Financiën voor de uitvoering van de CO2-heffing. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.
Verder onderzoekt de NEa met de beleidsopdrachtgevers de mogelijkheid van aanvullende taken in het kader van Fitfor55 en CBAM. Hiervoor is vanwege het ontbreken van duidelijkheid op de opdracht een op eerdere ramingen gebaseerd bedrag opgenomen.
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 10.629 | 13.299 | 15.929 | 16.463 | 16.840 | 16.840 | 16.840 |
waarvan omzet moederdepartement | 6.740 | 8.543 | 10.350 | 10.661 | 10.980 | 10.980 | 10.980 |
waarvan omzet overige departementen | 3.889 | 4.756 | 5.579 | 5.802 | 5.860 | 5.860 | 5.860 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 32 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 10.661 | 13.299 | 15.929 | 16.463 | 16.840 | 16.840 | 16.840 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 9.461 | 12.235 | 15.124 | 15.664 | 16.041 | 16.058 | 16.061 |
- Personele kosten | 7.171 | 9.193 | 11.609 | 11.986 | 12.147 | 12.147 | 12.147 |
waarvan eigen personeel | 6.575 | 8.002 | 10.281 | 10.399 | 10.525 | 10.525 | 10.525 |
waarvan inhuur externen | 249 | 800 | 812 | 962 | 977 | 977 | 977 |
waarvan overige personele kosten | 347 | 391 | 516 | 625 | 645 | 645 | 645 |
- Materiële kosten | 2.290 | 3.042 | 3.515 | 3.678 | 3.894 | 3.911 | 3.914 |
waarvan apparaat ICT | 575 | 713 | 797 | 851 | 976 | 993 | 996 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.277 | 1.479 | 1.312 | 1.324 | 1.370 | 1.370 | 1.370 |
waarvan overige materiële kosten | 438 | 850 | 1.406 | 1.503 | 1.548 | 1.548 | 1.548 |
Rentelasten | 0 | 51 | 34 | 58 | 58 | 41 | 38 |
Afschrijvingskosten | 303 | 1.013 | 771 | 741 | 741 | 741 | 741 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 303 | 1.013 | 771 | 741 | 741 | 741 | 741 |
Overige lasten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 9.863 | 13.299 | 15.929 | 16.463 | 16.840 | 16.840 | 16.840 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 798 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 798 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa en CO2 Minimumprijs, beperking inzet kolen elektriciteitsopwekking en het opleggen en het innen van de CO2-heffing.
Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
Dit betreft een vergoeding voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV). Voor 2023 zal de opdracht in dit kader worden uitgebreid. Zo zal de NEa nieuwe taken gaan uitvoeren op het terrein van toezicht, zowel voor inspectie als indirect daaraan gerelateerde taken.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De NEa levert meer personele inzet, op de reguliere en nieuwe taken en in de advisering op beleid. Voor een aantal nieuwe taken, waarvoor nog politieke besluitvorming zal plaatsvinden, zijn de werkzaamheden en personele inzet nog niet bekend. Voor de begroting is een inschatting gemaakt aan gewenste fte’s voor deze nieuwe werkzaamheden.
Overige personele kosten
De overige personele kosten betreffen onder andere de kosten van vorming en opleiding, de reiskostenvergoeding woon-werk, en de reiskosten binnen- en buitenland. Bij het ramen van deze kosten is enerzijds rekening gehouden met de stijging van het aantal fte’s, echter ook met het aantal reisbewegingen vanwege de mogelijkheid meer hybride te werken. Doordat de loonkosten stijgen, stijgen ook de budgetten voor externe inhuur en de vorming- en opleidingskosten. De kosten voor vorming-en opleiding zijn een percentage van de totale loonkosten. Over de uitvoering van hybride werken wordt Rijksbreed nog nagedacht. Dit is nog niet specifiek verwerkt in deze begroting.
Materiële kosten
De materiële uitgaven betreffen onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten. De materiele kosten zijn gestegen, dit zit hem met name in verwachte kosten van de directe domeinen. De toename van de ICT kosten is gerelateerd aan het feit dat vanuit de projecten kosten verschuiven naar beheerkosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn gebaseerd op de activering van kosten voor de bouw van het Emissiehandel portaal, het Register Energie voor Vervoer en het CO2 Heffingsregister.
Stand Slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 2.338 | 2.186 | 2.639 | 3.730 | 4.871 | 5.912 | 6.853 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 10.568 | 13.299 | 15.929 | 16.463 | 16.840 | 16.840 | 16.840 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 8.351 | ‒ 12.286 | ‒ 15.158 | ‒ 15.722 | ‒ 16.099 | ‒ 16.099 | ‒ 16.099 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 2.217 | 1.013 | 771 | 741 | 741 | 741 | 741 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.831 | ‒ 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.831 | ‒ 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 1.160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | ‒ 560 | ‒ 180 | ‒ 100 | ‒ 200 | ‒ 300 | ‒ 400 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 2.800 | 900 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.710 | 340 | 320 | 400 | 300 | 200 | 100 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 4.434 | 2.639 | 3.730 | 4.871 | 5.912 | 6.853 | 7.694 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen bedragen.
Investeringskasstroom
De investering betreft de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel, Energie voor Vervoer en voor de ontwikkeling van het Emissiehandel Portaal.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor de doorontwikkeling van de registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer. En voor de bouw van het Emissiehandel Portaal en CO2-register.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
Stand slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Tarieven/uur | |||||||
Laag | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 |
Midden | 89 | 89 | 91 | 91 | 91 | 91 | 91 |
Hoog | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 |
Omzet per productgroep (x € 1000) | |||||||
Naleving ETS | 6.740 | 8.543 | 10.348 | 10.658 | 10.978 | 10.978 | 10.978 |
Naleving EV | 3.889 | 4.756 | 5.579 | 5.802 | 5.860 | 5.860 | 5.860 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 71,2 | 84 | 99 | 103 | 105 | 105 | 105 |
Saldo van baten en lasten (%) | 7,49% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Naleving ETS | |||||||
% vergunningen afgegeven binnen wettelijke termijn (4 maanden) | 100% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
% afgehandelde meldingen binnen wettelijke termijn (8 weken) | 100% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Voortgang toezichtprogramma | 70% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Naleving EV | |||||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting t-1 EV en brandstoffen luchtverontreiniging | 2 juli 2022 | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli |
Voortgang toezichtprogramma | 125% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Algemeen | |||||||
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 64% | >80% | >70% | >70% | >70% | >70% | >70% |
Toelichting
Vanaf 2021 vindt de sturing voor zowel naleving ETS als voor naleving EV in overeenstemming met de opdrachtgevers plaats op basis van budgetten en indicatoren. Een deel van deze indicatoren is ook zichtbaar in de begroting. Nadere invulling wordt besproken met de directie FEZ, de eigenaar en intern NEa.
Naleving ETS
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Naleving EV
Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.