Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

Tabel 70 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2021

1e suppletoire begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Baten

       

- Omzet

346.839

354.300

356.700

363.834

371.111

378.533

386.104

waarvan omzet moederdepartement

232.388

236.750

239.268

244.053

248.934

253.913

258.991

waarvan omzet overige departementen

113.563

115.695

116.529

118.860

121.237

123.662

126.135

waarvan omzet derden

888

1.855

903

921

940

959

978

Rentebaten

0

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

61

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

14

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

346.914

354.300

356.700

363.834

371.111

378.533

386.104

        

Lasten

       

Apparaatskosten

300.845

332.295

335.770

343.925

352.172

360.516

368.962

- Personele kosten

213.439

229.237

238.517

230.634

222.793

214.995

207.241

waarvan eigen personeel

88.500

96.304

101.882

103.920

105.998

108.118

110.281

waarvan inhuur externen

121.911

128.983

132.685

122.685

112.685

102.685

92.685

waarvan overige personele kosten

3.028

3.950

3.950

4.029

4.110

4.192

4.276

- Materiële kosten

87.406

103.057

97.252

113.291

129.379

145.521

161.721

waarvan apparaat ICT

19.893

29.494

25.189

39.787

54.405

69.047

83.718

waarvan bijdrage aan SSO's

22.518

21.100

21.100

21.522

21.953

22.392

22.840

waarvan overige materiële kosten

44.995

52.463

50.963

51.982

53.022

54.082

55.164

Rentelasten

3

5

5

5

5

5

5

Afschrijvingskosten

21.083

21.500

20.425

19.404

18.434

17.512

16.636

- Materieel

14.801

15.000

14.250

13.538

12.861

12.218

11.607

waarvan apparaat ICT

14.801

15.000

14.250

13.538

12.861

12.218

11.607

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

6.282

6.500

6.175

5.866

5.573

5.294

5.030

Overige lasten

4.083

500

500

500

500

500

500

waarvan dotaties voorzieningen

3.903

500

500

500

500

500

500

waarvan bijzondere lasten

180

0

0

    

Totaal lasten

326.014

354.300

356.700

363.834

371.111

378.533

386.104

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

20.900

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Saldo van baten en lasten

20.900

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Tabel 71 Omzet moederdepartement per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2021

1e suppletoire begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Applicatiebeheer (applicatieservices)

76.202

78.232

78.308

79.874

81.472

83.101

84.763

Ontwikkelopdrachten

90.683

92.385

92.485

94.335

96.222

98.146

100.109

Werkplekservices

57.625

58.107

60.441

61.650

62.883

64.140

65.423

Overige omzet

1.251

1.274

1.266

1.292

1.317

1.344

1.371

Generieke eBS

6.627

6.751

6.767

6.902

7.040

7.181

7.325

Totaal

232.388

236.750

239.268

244.053

248.934

253.913

258.991

De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en hun uitvoeringsorganisaties. De omzet 2023 vlakt af ten opzichte van 2022. Dit beeld zien we terug bij zowel omzet Applicatie Beheer, Generieke eBS, Overig als Ontwikkelopdrachten. Bij deze laatst genoemde zal een verwachte lagere omzet bij de diensten Rijkszaak (RZ) en ToegangsVerleningsService (TVS) gecompenseerd worden door een hogere verwachte omzet uit Ontwikkelopdrachten vanuit een algemene toenemende vraag naar ICT dienstverlening. De omzet Werkplekservices stijgt door een hogere verwachte vraag naar werkplekken.

Risico’s voor de realisatie van de ontwerpbegroting zijn de huidige markt ontwikkelingen die een significante impact hebben op de dienstverlening van DICTU. Dit komt tot uiting in; de krappe arbeidsmarkt voor zowel interne medewerkers als externe inhuur, de hoge inflatie en de beperkte beschikbaarheid van ICT goederen. Deze risico’s zijn verdisconteerd in de ontwerpbegroting op basis van de huidige inzichten.

Tabel 72 Omzet overige departementen per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2021

1e suppletoire begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Applicatiebeheer (applicatieservices)

43.025

43.833

43.932

44.810

45.706

46.620

47.553

Ontwikkelopdrachten

42.856

43.660

43.772

44.647

45.540

46.451

47.380

Werkplekservices

20.220

20.600

21.059

21.480

21.910

22.348

22.795

Overige omzet

5.863

5.973

6.134

6.256

6.381

6.509

6.639

Generieke eBS

1.599

1.629

1.633

1.666

1.699

1.733

1.768

Totaal

113.563

115.695

116.529

118.860

121.237

123.662

126.135

Tabel 73 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2021

1e suppletoire begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Ministerie van BZK

35.052

35.710

35.844

36.561

37.292

38.038

38.799

Ministerie van Fin

546

556

557

568

579

591

603

Ministerie van IenW

11.049

12.199

12.225

12.470

12.719

12.973

13.233

Ministerie van J&V

1.638

1.669

1.713

1.747

1.782

1.817

1.854

Ministerie van LNV

45.829

46.689

46.852

47.789

48.745

49.720

50.714

Ministerie van OCW

249

254

260

265

270

276

281

Ministerie van SZW

2.001

2.039

2.075

2.117

2.159

2.202

2.246

Ministerie van VWS

16.018

15.374

15.751

16.066

16.387

16.715

17.049

Overig

1.183

1.205

1.252

1.277

1.303

1.329

1.356

Totaal

113.563

115.695

116.529

118.860

121.237

123.662

126.135

De omzet derden daalt door afname van omzet bij de dienst Rijkszaak voor Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) als gevolg van beëindigen implementatie.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

Door continue ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises is zelf alle kennis in huis hebben niet altijd mogelijk.

De implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie vanaf 2021, waarbij mede wordt ingezet op een andere sourcingsstrategie, wordt vanaf 2024 zichtbaar in een daling van de post «waarvan inhuur externen». De realisatie van deze doelstelling is afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel en het tempo waarmee de sourcingsstrategie wordt gerealiseerd. Daarnaast hebben toekomstige Rijksbrede keuzes op ICT-gebied gevolgen voor DICTU als één van de ICT dienstverleners binnen de Rijksoverheid.

Materiële kosten

De post «waarvan apparaat ICT» zal naar verwachting vanaf 2024 stijgen als gevolg van de nieuwe sourcingsstrategie Dit leidt tot een verschuiving van inhuur en afschrijvingskosten naar inkoop van diensten bij rijkspartners dan wel marktpartijen.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten dalen door inkopen van clouddiensten als gevolg van de van de sourcingsstrategie waarbij meer dienstverlening wordt gedaan door rijkspartners dan wel marktpartijen.

Tabel 74 Kasstroomoverzicht over het jaar 2023 (bedragen x € 1.000)
  

Stand slotwet 2021

1e suppletoire begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

23.920

31.107

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

350.060

354.300

356.700

363.834

371.111

378.533

386.104

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 310.375

‒ 332.800

‒ 336.275

‒ 344.430

‒ 352.677

‒ 361.021

‒ 369.467

2.

Totaal operationele kasstroom

39.685

21.500

20.425

19.404

18.434

17.512

16.636

 

-/- totaal investeringen

‒ 11.904

‒ 25.500

‒ 22.000

‒ 20.000

‒ 18.000

‒ 16.000

‒ 14.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

‒ 166

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 12.070

‒ 25.500

‒ 22.000

‒ 20.000

‒ 18.000

‒ 16.000

‒ 14.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 6.400

‒ 15.700

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

80

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 26.021

‒ 21.500

‒ 20.425

‒ 19.404

‒ 18.434

‒ 17.512

‒ 16.636

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

11.913

25.500

22.000

20.000

18.000

16.000

14.000

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 20.428

‒ 11.700

1.575

596

‒ 434

‒ 1.512

‒ 2.636

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

31.107

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.

Investeringskasstroom

DICTU verwacht in 2023 en latere jaren op een steeds lager investeringsniveau uit te komen vanwege implementatie van de nieuwe strategie door de inkoop van clouddiensten.

Financieringskasstroom

DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.

Tabel 75 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand slotwet 2021

Vastgestelde begroting 2022

2023

2024

2025

2026

2027

Omschrijving generiek deel

       

Kostprijzen per product (groep)

       

a. Basistarief werkplek CW

3.516

3.360

3.026

3.026

3.026

3.026

3.026

Tarieven/uur

       

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

136

135

141

141

141

141

141

b. Medior medewerker (bouw)

112

111

116

116

116

116

116

c. Junior medewerker (test en beheer)

100

99

103

103

103

103

103

Indicatoren

       

Aantal werkplekken CW

16.027

15.000

18.559

18.559

18.559

18.559

18.559

FTE-totaal (excl. externe inhuur)1

905

930

991

991

991

991

991

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

55%

62,5%

56,0%

56,0%

56,0%

56,0%

56,0%

Saldo van baten en lasten (%)

6,02%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Ziekteverzuim

4,8%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

Klanttevredenheid

7,8

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

Beschikbaarheid applicaties

99,7%

98,0%

98,0%

98%

98%

98%

98%

Aantal grote verstoringen2

 

max. 5

max. 5

max. 5

max. 5

max. 5

max. 5

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten2

 

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

70%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

1

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

2

Dit zijn nieuwe indicatoren. Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

Licence