Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 346.839 | 354.300 | 356.700 | 363.834 | 371.111 | 378.533 | 386.104 |
waarvan omzet moederdepartement | 232.388 | 236.750 | 239.268 | 244.053 | 248.934 | 253.913 | 258.991 |
waarvan omzet overige departementen | 113.563 | 115.695 | 116.529 | 118.860 | 121.237 | 123.662 | 126.135 |
waarvan omzet derden | 888 | 1.855 | 903 | 921 | 940 | 959 | 978 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 61 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 14 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 346.914 | 354.300 | 356.700 | 363.834 | 371.111 | 378.533 | 386.104 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 300.845 | 332.295 | 335.770 | 343.925 | 352.172 | 360.516 | 368.962 |
- Personele kosten | 213.439 | 229.237 | 238.517 | 230.634 | 222.793 | 214.995 | 207.241 |
waarvan eigen personeel | 88.500 | 96.304 | 101.882 | 103.920 | 105.998 | 108.118 | 110.281 |
waarvan inhuur externen | 121.911 | 128.983 | 132.685 | 122.685 | 112.685 | 102.685 | 92.685 |
waarvan overige personele kosten | 3.028 | 3.950 | 3.950 | 4.029 | 4.110 | 4.192 | 4.276 |
- Materiële kosten | 87.406 | 103.057 | 97.252 | 113.291 | 129.379 | 145.521 | 161.721 |
waarvan apparaat ICT | 19.893 | 29.494 | 25.189 | 39.787 | 54.405 | 69.047 | 83.718 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 22.518 | 21.100 | 21.100 | 21.522 | 21.953 | 22.392 | 22.840 |
waarvan overige materiële kosten | 44.995 | 52.463 | 50.963 | 51.982 | 53.022 | 54.082 | 55.164 |
Rentelasten | 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Afschrijvingskosten | 21.083 | 21.500 | 20.425 | 19.404 | 18.434 | 17.512 | 16.636 |
- Materieel | 14.801 | 15.000 | 14.250 | 13.538 | 12.861 | 12.218 | 11.607 |
waarvan apparaat ICT | 14.801 | 15.000 | 14.250 | 13.538 | 12.861 | 12.218 | 11.607 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 6.282 | 6.500 | 6.175 | 5.866 | 5.573 | 5.294 | 5.030 |
Overige lasten | 4.083 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan dotaties voorzieningen | 3.903 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan bijzondere lasten | 180 | 0 | 0 | ||||
Totaal lasten | 326.014 | 354.300 | 356.700 | 363.834 | 371.111 | 378.533 | 386.104 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 20.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 20.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 76.202 | 78.232 | 78.308 | 79.874 | 81.472 | 83.101 | 84.763 |
Ontwikkelopdrachten | 90.683 | 92.385 | 92.485 | 94.335 | 96.222 | 98.146 | 100.109 |
Werkplekservices | 57.625 | 58.107 | 60.441 | 61.650 | 62.883 | 64.140 | 65.423 |
Overige omzet | 1.251 | 1.274 | 1.266 | 1.292 | 1.317 | 1.344 | 1.371 |
Generieke eBS | 6.627 | 6.751 | 6.767 | 6.902 | 7.040 | 7.181 | 7.325 |
Totaal | 232.388 | 236.750 | 239.268 | 244.053 | 248.934 | 253.913 | 258.991 |
De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en hun uitvoeringsorganisaties. De omzet 2023 vlakt af ten opzichte van 2022. Dit beeld zien we terug bij zowel omzet Applicatie Beheer, Generieke eBS, Overig als Ontwikkelopdrachten. Bij deze laatst genoemde zal een verwachte lagere omzet bij de diensten Rijkszaak (RZ) en ToegangsVerleningsService (TVS) gecompenseerd worden door een hogere verwachte omzet uit Ontwikkelopdrachten vanuit een algemene toenemende vraag naar ICT dienstverlening. De omzet Werkplekservices stijgt door een hogere verwachte vraag naar werkplekken.
Risico’s voor de realisatie van de ontwerpbegroting zijn de huidige markt ontwikkelingen die een significante impact hebben op de dienstverlening van DICTU. Dit komt tot uiting in; de krappe arbeidsmarkt voor zowel interne medewerkers als externe inhuur, de hoge inflatie en de beperkte beschikbaarheid van ICT goederen. Deze risico’s zijn verdisconteerd in de ontwerpbegroting op basis van de huidige inzichten.
Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 43.025 | 43.833 | 43.932 | 44.810 | 45.706 | 46.620 | 47.553 |
Ontwikkelopdrachten | 42.856 | 43.660 | 43.772 | 44.647 | 45.540 | 46.451 | 47.380 |
Werkplekservices | 20.220 | 20.600 | 21.059 | 21.480 | 21.910 | 22.348 | 22.795 |
Overige omzet | 5.863 | 5.973 | 6.134 | 6.256 | 6.381 | 6.509 | 6.639 |
Generieke eBS | 1.599 | 1.629 | 1.633 | 1.666 | 1.699 | 1.733 | 1.768 |
Totaal | 113.563 | 115.695 | 116.529 | 118.860 | 121.237 | 123.662 | 126.135 |
Stand Slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZK | 35.052 | 35.710 | 35.844 | 36.561 | 37.292 | 38.038 | 38.799 |
Ministerie van Fin | 546 | 556 | 557 | 568 | 579 | 591 | 603 |
Ministerie van IenW | 11.049 | 12.199 | 12.225 | 12.470 | 12.719 | 12.973 | 13.233 |
Ministerie van J&V | 1.638 | 1.669 | 1.713 | 1.747 | 1.782 | 1.817 | 1.854 |
Ministerie van LNV | 45.829 | 46.689 | 46.852 | 47.789 | 48.745 | 49.720 | 50.714 |
Ministerie van OCW | 249 | 254 | 260 | 265 | 270 | 276 | 281 |
Ministerie van SZW | 2.001 | 2.039 | 2.075 | 2.117 | 2.159 | 2.202 | 2.246 |
Ministerie van VWS | 16.018 | 15.374 | 15.751 | 16.066 | 16.387 | 16.715 | 17.049 |
Overig | 1.183 | 1.205 | 1.252 | 1.277 | 1.303 | 1.329 | 1.356 |
Totaal | 113.563 | 115.695 | 116.529 | 118.860 | 121.237 | 123.662 | 126.135 |
De omzet derden daalt door afname van omzet bij de dienst Rijkszaak voor Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) als gevolg van beëindigen implementatie.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door continue ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises is zelf alle kennis in huis hebben niet altijd mogelijk.
De implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie vanaf 2021, waarbij mede wordt ingezet op een andere sourcingsstrategie, wordt vanaf 2024 zichtbaar in een daling van de post «waarvan inhuur externen». De realisatie van deze doelstelling is afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel en het tempo waarmee de sourcingsstrategie wordt gerealiseerd. Daarnaast hebben toekomstige Rijksbrede keuzes op ICT-gebied gevolgen voor DICTU als één van de ICT dienstverleners binnen de Rijksoverheid.
Materiële kosten
De post «waarvan apparaat ICT» zal naar verwachting vanaf 2024 stijgen als gevolg van de nieuwe sourcingsstrategie Dit leidt tot een verschuiving van inhuur en afschrijvingskosten naar inkoop van diensten bij rijkspartners dan wel marktpartijen.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten dalen door inkopen van clouddiensten als gevolg van de van de sourcingsstrategie waarbij meer dienstverlening wordt gedaan door rijkspartners dan wel marktpartijen.
Stand slotwet 2021 | 1e suppletoire begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 23.920 | 31.107 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 350.060 | 354.300 | 356.700 | 363.834 | 371.111 | 378.533 | 386.104 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 310.375 | ‒ 332.800 | ‒ 336.275 | ‒ 344.430 | ‒ 352.677 | ‒ 361.021 | ‒ 369.467 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 39.685 | 21.500 | 20.425 | 19.404 | 18.434 | 17.512 | 16.636 |
-/- totaal investeringen | ‒ 11.904 | ‒ 25.500 | ‒ 22.000 | ‒ 20.000 | ‒ 18.000 | ‒ 16.000 | ‒ 14.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | ‒ 166 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 12.070 | ‒ 25.500 | ‒ 22.000 | ‒ 20.000 | ‒ 18.000 | ‒ 16.000 | ‒ 14.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 6.400 | ‒ 15.700 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 80 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 26.021 | ‒ 21.500 | ‒ 20.425 | ‒ 19.404 | ‒ 18.434 | ‒ 17.512 | ‒ 16.636 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 11.913 | 25.500 | 22.000 | 20.000 | 18.000 | 16.000 | 14.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 20.428 | ‒ 11.700 | 1.575 | 596 | ‒ 434 | ‒ 1.512 | ‒ 2.636 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 31.107 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht in 2023 en latere jaren op een steeds lager investeringsniveau uit te komen vanwege implementatie van de nieuwe strategie door de inkoop van clouddiensten.
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.
Stand slotwet 2021 | Vastgestelde begroting 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.516 | 3.360 | 3.026 | 3.026 | 3.026 | 3.026 | 3.026 |
Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 136 | 135 | 141 | 141 | 141 | 141 | 141 |
b. Medior medewerker (bouw) | 112 | 111 | 116 | 116 | 116 | 116 | 116 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 100 | 99 | 103 | 103 | 103 | 103 | 103 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken CW | 16.027 | 15.000 | 18.559 | 18.559 | 18.559 | 18.559 | 18.559 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)1 | 905 | 930 | 991 | 991 | 991 | 991 | 991 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 55% | 62,5% | 56,0% | 56,0% | 56,0% | 56,0% | 56,0% |
Saldo van baten en lasten (%) | 6,02% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ziekteverzuim | 4,8% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% |
Klanttevredenheid | 7,8 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 99,7% | 98,0% | 98,0% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Aantal grote verstoringen2 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | |
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten2 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | |
Oplospercentage 1e lijn helpdesk | 70% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |