Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.492.528 | 144.127 | 1.636.655 |
Uitgaven | 1.511.528 | ‒ 95.873 | 1.415.655 | |
Apparaatsuitgaven | 870.539 | ‒ 110 | 870.429 | |
33.1 | Apparaat Openbaar Ministerie | 870.539 | ‒ 110 | 870.429 |
Personele uitgaven | 703.497 | ‒ 1.396 | 702.101 | |
Eigen personeel | 634.458 | ‒ 1.942 | 632.516 | |
Externe inhuur | 67.389 | 546 | 67.935 | |
Overig personeel | 1.650 | 0 | 1.650 | |
Materiële uitgaven | 167.042 | 1.286 | 168.328 | |
ICT | 35.658 | 6.395 | 42.053 | |
SSO's | 51.266 | ‒ 10.120 | 41.146 | |
Overig materieel | 80.118 | 5.011 | 85.129 | |
Programmauitgaven | 640.989 | ‒ 95.763 | 545.226 | |
33.2 | Bestuur, informatie en technologie | 62.923 | ‒ 2.749 | 60.174 |
Bijdrage aan medeoverheden | 34.946 | ‒ 619 | 34.327 | |
Regionale Informatie en Expertise Centra | 32.063 | ‒ 85 | 31.978 | |
Landelijk Informatie en Expertise Centrum | 0 | 294 | 294 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 2.883 | ‒ 828 | 2.055 | |
Subsidies (regelingen) | 19.409 | 3.470 | 22.879 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 4.469 | 734 | 5.203 | |
Overige Subsidies | 14.940 | 2.736 | 17.676 | |
Opdrachten | 8.568 | ‒ 5.600 | 2.968 | |
Overige Opdrachten | 8.568 | ‒ 5.600 | 2.968 | |
33.3 | Opsporing en vervolging | 573.827 | ‒ 93.014 | 480.813 |
Bijdrage aan agentschappen | 176.573 | 8.479 | 185.052 | |
NFI | 113.286 | 5.303 | 118.589 | |
Justid | 33.783 | 3.176 | 36.959 | |
Justis | 29.504 | 0 | 29.504 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 7.642 | 0 | 7.642 | |
Autoriteit online Terroristisch en Kinderpornografisch Materiaal (ATKM) | 7.642 | 0 | 7.642 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 215.294 | ‒ 99.216 | 116.078 | |
FIU.Nederland | 8.215 | ‒ 7.610 | 605 | |
Aanpak ondermijning | 202.925 | ‒ 90.410 | 112.515 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 4.154 | ‒ 1.196 | 2.958 | |
Subsidies (regelingen) | 8.375 | ‒ 494 | 7.881 | |
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 34 | ‒ 34 | 0 | |
Overige Subsidies | 8.341 | ‒ 460 | 7.881 | |
Opdrachten | 163.689 | ‒ 1.783 | 161.906 | |
Schadeloosstellingen | 23.235 | 10.000 | 33.235 | |
Onrechtmatige Detentie | 7.174 | 1.000 | 8.174 | |
Gerechtskosten | 41.674 | 0 | 41.674 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 56 | 56 | |
Verkeershandhaving OM | 37.544 | 2.500 | 40.044 | |
Afpakken | 658 | ‒ 519 | 139 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging ibg voorwerpen | 14.171 | 5.500 | 19.671 | |
Overige Opdrachten | 39.233 | ‒ 20.320 | 18.913 | |
Garanties | 2.254 | 0 | 2.254 | |
Faillissementscuratoren | 2.254 | 0 | 2.254 | |
33.4 | Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.239 | 0 | 4.239 |
Opdrachten | 4.239 | 0 | 4.239 | |
Vervolging en berechting MH17-verdachten | 4.239 | 0 | 4.239 | |
Ontvangsten | 952.487 | 82.911 | 1.035.398 |
Budgetflex artikel 33: het percentage juridisch verplichte uitgaven voor dit artikel bedraagt 100%.
Toelichting
Mutaties Uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Deze post wordt merendeel verklaard door een interne herschikking binnen het apparaatsbudget om het budget op het juiste instrument te plaatsen. Er wordt € 10 mln. van sso’s herschikt naar het instrument ict en overig materieel.
33.3 Opsporing en vervolging
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)Het NFI -budget wordt verhoogd met € 5,3 mln. door een aantal kleine mutaties zoals een bijdrage van € 3,8 mln. voor de uitvoering van Justicelink. Justicelink is een samenwerking tussen het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI), gericht op het creëren van een toekomstbestendige data-analyse en een infrastructuur voor kennislevering ten behoeve van het JenV-domein.
FIU.NederlandDe reguliere bijdrage voor FIU -Nederland (Financial Intelligence Unit) van € 7 mln.
Aanpak ondermijningBij Ondermijning wordt de onderuitputting onder andere veroorzaakt door:
– De vertraagde behandeling van de wetsvoorstellen nieuwe psychoactieve stoffen (NPS) en Versterking strafrechtelijke aanpak ondermijnende criminaliteit II. En de gereserveerde middelen voor de invoering van de vernieuwde kroongetuigenregeling zijn niet besteed (€ 49 mln.).
– Er zijn middelen retour ontvangen van partners in de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit, omdat zij de middelen niet konden besteden door de arbeidsmarktproblematiek (€ 36 mln.).
Een budgetoverheveling van € 5,1 mln. naar politie voor de uitvoering van Mainportprogramma's en incidentele financiering Bakendetectie bij Nationale Politie.
SchadeloosstellingenBij de schadeloosstellingen is een tegenvaller van € 10 mln. Dit betreft de budgetten voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand.
Bewaring, verkoop en vernietiging in beslag genomen voorwerpenHet tekort (€ 5,5 mln.) bij Domeinen wordt vooral veroorzaakt door stijgende ICT- en bewakingskosten die Domeinen in rekening brengt bij de diverse opdrachtgevers waar onder het OM, alsmede het toegenomen beslag op vuurwerk dat een kostbare vernietigingsprocedure met zich meebrengt.
Overige opdrachten
– Voor de uitvoering van de voorbereidende activiteiten ten aanzien van de implementatie van het nieuwe Wetboek van strafvordering wordt vanuit het artikelonderdeel overige opdrachten €13 ,3 mln. overgeheveld naar diverse organisaties waaronder € 8,5 mln. naar politie.
– De samenwerking binnen de strafrechtketen voor de informatievoorziening (IV) wordt vormgegeven in het Duurzaam Digitaal Stelsel (DDS). Voor de uitvoering van de projecten in dit kader wordt per saldo een bedrag van € 7,7 mln. overgeheveld naar diverse organisaties.
Mutaties verplichtingenIn 2024 wordt een verplichting aangegaan voor de komende vier jaren met tien Regionale Informatie- en Expertisecentra (RIEC’s) voor € 6 mln. per RIEC. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met € 240 mln.
Mutaties ontvangsten
– De raming voor de boeten en transactieontvangsten was bij Voorjaarsnota neerwaarts bijgesteld omdat de verwachting was dat de ontvangsten zouden dalen vanwege vervanging van de nodige flitspalen. De daling van de ontvangsten blijft echter achterwege. De raming voor de boeten en transacties ontvangsten wordt daarom verhoogd met € 102 mln.
– Als gevolg van een te lage indexering in 2024 op de boete en transactie ontvangsten, is een bedrag van € 19,1 mln. gereserveerd op de JenV-begroting ter compensatie van derving van boete ontvangsten. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.