Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 524.985 | 28.415 | 553.400 |
Uitgaven | 518.384 | 9.086 | 527.470 | |
98.1 | Personele uitgaven | 392.048 | 17.090 | 409.138 |
Personele uitgaven | 392.048 | 17.090 | 409.138 | |
Eigen personeel | 337.101 | 14.763 | 351.864 | |
Externe inhuur | 52.900 | 2.327 | 55.227 | |
Overige personele uitgaven | 2.047 | 0 | 2.047 | |
98.2 | Materiële uitgaven | 126.336 | ‒ 8.004 | 118.332 |
Materiële uitgaven | 126.336 | ‒ 8.004 | 118.332 | |
ICT | 35.443 | 482 | 35.925 | |
Bijdrage aan SSO's | 67.663 | ‒ 698 | 66.965 | |
Overige materiële uitgaven | 23.230 | ‒ 7.788 | 15.442 | |
Ontvangsten | 4.727 | 1.800 | 6.527 | |
Toelichting
Onderstaand wordt op het niveau van financieel instrument, de verplichtingen en de ontvangsten een toelichting gegeven op de mutaties ten opzichte van de september suppletoire begroting 2024. Zie voor de gehanteerde norm de leeswijzer.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget van het artikel Algemeen Kerndepartement voor 2024 wordt met € 28,4 miljoen verhoogd. Dit wordt deels verklaard door onderstaande uitgavenmutaties. Het verschil wordt o.a. verklaard door:
– Een verplichtingenschuif van 2025 naar 2024 ten behoeve van de aanbesteding van het project Horizon (vernieuwing documentmanagementsysteem).
– Daarnaast is sprake wordt er budget overgeboekt van de verplichtingenruimte op artikel 97 voor het regeringsvliegtuig, die wordt ingezet ter reservering van salarisboekingen in december op artikel 98.
– Tot slot hebben er verplichtingenschuiven plaatsgevonden voor het aangaan/verlengen van inhuur-, opleidings- en kantoorautomatiseringscontracten en het Burgerberaad waarvan de uitgaven in latere jaren plaatsvinden.
Uitgaven
1 Personele uitgaven
Eigen personeel
De ophoging van het budget eigen personeel met € 14,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Herschikking vanuit externe inhuur: Een herschikking van € 2,0 miljoen is noodzakelijk om het budget beter aan te laten aansluiten op de prognose en omdat ere meer inzet met eigen personeel is gevuld.
– Hogere personele uitgaven Luchtvaart en Maritiem: Dit betreft een bijstelling om het beschikbare budget gelijkt te stellen aan de daadwerkelijke personele uitgaven. De middelen zijn herschikt vanuit het opdrachtenbudget van artikel 17. Daarnaast betreft het een overboeking van artikel 21 voor vanuit het klimaatfonds verkregen uitvoeringskosten die gepaard gaan met de aanpak van en maatwerkafspraken voor de afvalverbrandingsinstallaties. In totaal per saldo betreft het € 3,0 miljoen.
– Naheffing Werkkostenregeling WKR: IenW heeft een naheffing inkomstenbelasting van € 5,1 miljoen ontvangen vanwege het overschrijden van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling voor onbelaste vergoedingen aan werknemers. Dit wordt gedekt door meevallers bij verschillende begrotingsposten. Zie voor een verdere toelichting het 2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
– Interdepartementale overboekingen: Deze worden met name verklaard door de ontvangen bijdragen van EZ voor onderzoek Lerende Evaluatie klimaatbeleid en verrekening van de kosten Rekenmeesterfunctie. Deze worden beide door PBL uitgevoerd. Daarnaast betreft het een bijdrage van BZ voor personele uitgaven Luchtvaart als vergoeding voor de IenW attache in Ottawa. In totaal betreft het per saldo € 0,6 miljoen.
– Inkomsten EU-projecten 2024: Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft vanuit de EU middelen ontvangen van intotaal per saldo € 0,3 miljoen voor de volgende onderzoeksprojecten: CASRI, ACHIEVE, DG CLIMA 2024, EAT, OECD ENVIRONMENTAL OUTLOOK, Ondersteuning internationaal biodiversiteitsbeleid inzet PBL CBD Mechanisme, unep Emissions Gap report 2024, Special impact of EU policies.
– Herschikking van materieel naar eigen personeel: De middelen voor de banenafspraak waren centraal gereserveerd op materieel en worden nu overgeboekt naar eigen personeel. Voor het programma Verkenning Nationaal Actieprogramma Cybersecurity (VNAC) is een herschikking nodig omdat de werkzaamheden meer in eigen beheer worden uitgevoerd. De bijdrage van BZK voor de Evaluatiecommissie omgevingswet wordt binnen de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) herverdeeld conform prognose. Voor personele inzet t.b.v. de invoering van het Programma Open Overheid is ook een herschikking nodig. Daarnaast zijn bij de voorjaarsnota middelen toegekend voor het Burgerforum waarvan nu de herverdeling plaatsvindt. Tot slot worden diverse overschotten op o.a. facilitaire uitgaven, opleidingen en huisvesting ingezet voor de dekking van het eigen personeel aangezien er tijdelijk capaciteit nodig is om onze taken uit te voeren. In totaal betreft het per saldo € 3,1 miljoen.
– De resterende € 0,7 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Inhuur externen
De ophoging van het budget externe inhuur met € 2,3 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Herschikking naar personele kosten: Een herschikking van ‒ € 2,0 miljoen is noodzakelijk om het budget beter aan te laten aansluiten op de prognose van personele uitgaven omdat er meer werkzaamheden met inzet van eigen personeel zijn gedaan dan voorzien.
– Vertraging aanbestedingstrajecten: Dit betreft de lagere uitgaven externe inhuur van ‒ € 0,7 miljoen. Door vertraging in aanbestedingstrajecten zijn externen later gestart dan voorzien waardoor de kosten dit jaar lager uitvallen dan begroot. Daarnaast is de capaciteitsbehoefte in enkele gevallen ingevuld via in-gedetacheerde medewerkers.
– Herschikking vanuit ICT: Dit wordt overwegend veroorzaakt door projecten, in het kader van Open Overheid, die niet middels opdrachten worden aanbesteed maar met inhuur worden uitgevoerd, en betreft in totaal per saldo € 2,1 miljoen.
– Herschikking vanuit materieel: Diverse overschotten op o.a. facilitaire uitgaven, opleidingen en huisvesting worden ingezet voor de dekking van het anticiperend werven van tijdelijke capaciteit. Daarnaast worden voor het programma Kompas de werkzaamheden deels uitgevoerd door inhuurmedewerkers. In totaal betreft het per saldo € 1,5 miljoen.
– Bijdragen vanuit programma: Vanuit artikel 16 worden budget overgeheveld voor de inhuur van expertise die specifiek voor de BeschikbaarheidsVergoeding OV (BVOV) ingezet wordt. Vanuit artikel 18 worden middelen overgeboekt naar externe inhuur voor het vastleggen van extra inhuur EMSWe in het kader van de Digitale Transport Strategie (DTS). In totaal betreft het € 1,4 miljoen.
2 Materiële uitgaven
Overige materiële uitgaven
De verlaging van het budget overige materiële uitgaven met ‒ € 7,8 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Banenafspraak RWS en ILT: Dit betreft de bijdragen aan IenW-onderdelen voor het invullen van arbeidsplaatsen, om te voldoen aan de banenafspraak o.a. RWS (MF) en ILT (artikel 24), en betreft in totaal ‒ € 1,3 miljoen.
– Overboeking vanuit programma OVS: In het kader van het Platform Spoorgoederenvervoer 2024 wordt vanuit artikel 16 een bijdrage gedaan ten behoeve van participatie Fysieke Leefomgeving (FLO) van € 0,2 miljoen.
– Vliegende Brigade: Er worden middelen overgeboekt van ICT Vliegende Brigade ter dekking van de tekorten van ICT werkzaamheden voor de IenW brede organisatie zoals Digi-toegankelijkheidstoetsen Cyber en data unit, en betreft ‒ € 1,0 miljoen.
– Herschikking naar personele uitgaven: De verdeling van centrale middelen naar de directies voor de Banenafspraak. Voor het programma Verkenning Nationaal Actieprogramma Cybersecurity (VNAC) is een herschikking nodig omdat de werkzaamheden meer in eigen beheer worden uitgevoerd. De bijdrage van BZK voor de Evaluatiecommissie omgevingswet wordt binnen de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) herverdeeld conform prognose. Voor personele inzet t.b.v. de invoering van het Programma Open Overheid is ook een herschikking nodig. Daarnaast zijn bij de voorjaarsnota middelen toegekend voor het Burgerforum waarvan nu de herverdeling plaatsvindt. Tot slot worden diverse overschotten op o.a. facilitaire uitgaven, opleidingen en huisvesting ingezet voor de dekking van het anticiperend werven van tijdelijke capaciteit. Het betreft in totaal per saldo ‒ € 3,1 miljoen.
– Herschikking naar externe inhuur: Diverse overschotten op o.a. facilitaire uitgaven, opleidingen en huisvesting worden ingezet voor de dekking van het anticiperend werven van tijdelijke capaciteit. Daarnaast worden voor het programma Kompas de werkzaamheden deels uitgevoerd door inhuurmedewerkers. Het betreft in totaal per saldo ‒ € 1,5 miljoen.
– Meevallers: Er is sprake van diverse kleine meevallers, door o.a. vertragingen betreft in totaal per saldo ‒ € 1,0 miljoen. Deze middelen worden ingezet voor diverse tegenvallers op HXII. Zie voor een verdere toelichting het 2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties.
– De resterende € 1,9 miljoen wordt verklaard door diverse kleine mutaties.
Ontvangsten
Het ontvangstenbudget van het artikel Algemeen Kerndepartement voor 2024 wordt met € 1,8 miljoen verhoogd en wordt verklaart door de bijdrage van BZ aan de Vernieuwing SAP.