Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 759.919 | 5.000 | 764.919 | 67.935 | 832.854 | 31.468 | 25.173 | 16.921 | 415.704 | 1.367.793 |
Uitgaven | 1.407.232 | 5.000 | 1.412.232 | 57.481 | 1.469.713 | 43.761 | 22.023 | 44.021 | 43.597 | 1.406.290 |
Bekostiging | 1.172.571 | 5.000 | 1.177.571 | 22.570 | 1.200.141 | 34.838 | 33.353 | 33.728 | 35.095 | 1.260.585 |
Culturele basisinfrastructuur vierjaarlijkse instellingen | 271.907 | 0 | 271.907 | 6.598 | 278.505 | 9.903 | 10.983 | 11.240 | 9.729 | 276.147 |
Culturele basisinfrastructuur vierjaarlijkse fondsen | 328.564 | 0 | 328.564 | 10.960 | 339.524 | 11.332 | 11.966 | 12.101 | 10.937 | 336.291 |
Museale instellingen met een wettelijke taak | 280.485 | 0 | 280.485 | 692 | 281.177 | 10.314 | 7.828 | 7.828 | 7.811 | 279.338 |
Stelseltaken openbare bibliotheekvoorzieningen | 35.705 | 0 | 35.705 | 657 | 36.362 | 679 | 2.540 | 2.552 | 2.535 | 98.799 |
Digitale openbare bibliotheek | 19.458 | 0 | 19.458 | 358 | 19.816 | 358 | 358 | 358 | 358 | 19.816 |
Bibliotheekvoorziening leesgehandicapten | 14.462 | 0 | 14.462 | 266 | 14.728 | 266 | 266 | 266 | 266 | 14.728 |
Monumentenzorg | 177.242 | 5.000 | 182.242 | 5.990 | 188.232 | ‒ 340 | ‒ 2.114 | ‒ 1.505 | 484 | 167.057 |
Archieven incl. Regionale Historische Centra | 44.694 | 0 | 44.694 | ‒ 2.954 | 41.740 | 823 | 23 | ‒ 615 | 1.604 | 37.945 |
Cultuureducatie (via primair onderwijs) | 54 | 0 | 54 | 3 | 57 | 1.503 | 1.503 | 1.503 | 1.371 | 30.464 |
Subsidies (regelingen) | 99.472 | 0 | 99.472 | 25.361 | 124.833 | 133 | ‒ 21.014 | 7.366 | 4.744 | 50.563 |
Verbreden inzet cultuur | 14.762 | 0 | 14.762 | 642 | 15.404 | 411 | 457 | 457 | 467 | 14.580 |
Internationaal cultuurbeleid (incl. HGIS) | 10.031 | 0 | 10.031 | 157 | 10.188 | 422 | 427 | 427 | 413 | 6.344 |
Programma leesbevordering | 32.104 | 0 | 32.104 | 2.549 | 34.653 | 1.069 | 890 | 458 | 322 | 9.930 |
Creatieve Industrie | 3.029 | 0 | 3.029 | ‒ 282 | 2.747 | 11 | ‒ 337 | ‒ 43 | 45 | 2.660 |
Specifiek cultuurbeleid | 22.214 | 0 | 22.214 | 11.266 | 33.480 | 2.277 | 1.375 | 980 | ‒ 80 | 14.879 |
Subsidies Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | 2.632 | 0 | 2.632 | 3.080 | 5.712 | 654 | 611 | 596 | 596 | 1.734 |
NGF CIIIC | 14.700 | 0 | 14.700 | 7.949 | 22.649 | ‒ 4.711 | ‒ 24.437 | 4.491 | 2.981 | 436 |
Opdrachten | 33.870 | 0 | 33.870 | ‒ 1.382 | 32.488 | 8.226 | 9.305 | 3.123 | 2.712 | 32.429 |
Beleidsonderzoek, evaluaties en kennisbasis | 2.001 | 0 | 2.001 | 593 | 2.594 | 53 | 53 | 53 | 53 | 2.054 |
Opdrachten Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed | 19.273 | 0 | 19.273 | ‒ 4.365 | 14.908 | 3.344 | 2.144 | 2.342 | 2.288 | 16.646 |
NGF Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 1.599 | 1.599 | 4.104 | 6.388 | 0 | 0 | 0 |
Overige opdrachten | 12.596 | 0 | 12.596 | 791 | 13.387 | 725 | 720 | 728 | 371 | 13.729 |
Bijdrage aan agentschappen | 59.152 | 0 | 59.152 | 11.196 | 70.348 | 2.244 | 2.028 | 1.453 | 865 | 57.378 |
Nationaal Archief | 59.152 | 0 | 59.152 | 11.196 | 70.348 | 2.244 | 2.028 | 1.453 | 865 | 57.378 |
Bijdragen aan medeoverheden | 40.089 | 0 | 40.089 | ‒ 258 | 39.831 | ‒ 1.752 | ‒ 1.721 | ‒ 1.721 | 109 | 3.185 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 2.078 | 0 | 2.078 | ‒ 6 | 2.072 | 72 | 72 | 72 | 72 | 2.150 |
Ontvangsten | 494 | 0 | 494 | 240 | 734 | 0 | 0 | 0 | 0 | 494 |
Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 759.919 | 5.000 | 764.919 | 67.935 | 832.854 | 31.468 | 25.173 | 16.921 | 415.704 | 1.367.793 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ‒ 25.492 | ‒ 25.492 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 759.919 | 5.000 | 764.919 | 93.427 | 858.346 | 31.468 | 25.173 | 16.921 | 415.704 | 1.367.793 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2025» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 67,9 miljoen verhoogd. Het verschil van € 10,4 miljoen tussen de verplichtingen- en uitgavenmutaties wordt veroorzaakt door:
– per saldo een verlaging van de garantieverplichtingen met € 25,5 miljoen;
– per saldo een verhoging van € 35,9 miljoen bij de overige verplichtingen, waarvan het grootste deel betrekking heeft op gewijzigde verplichtingenramingen voor het Nationaal Groeifonds.
Uitgaven
De uitgaven worden met € 57,5 miljoen verhoogd. Op artikel 14 wordt geen structurele prijsbijstelling uitgekeerd met uitzondering van de budgetten van het NA en de RCE. De loonbijstelling wordt wel volledig beschikbaar gesteld.
Toelichting per instrument:
Bekostiging
Het budget voor de bekostiging wordt per saldo met € 22,6 miljoen verhoogd. Dit saldo bestaat uit diverse mutaties, waarvan de grootste hier wordt toegelicht. Voor loon- en prijsbijstelling is er in 2025 € 40,3 miljoen uitgekeerd. Dat het budget voor 2025 per saldo met een kleiner bedrag groeit, komt met name door interne overboekingen naar andere financiële instrumenten en enkele kasschuiven naar latere begrotingsjaren.
Subsidies
Het budget voor subsidies wordt per saldo met € 25,4 miljoen verhoogd. Dit saldo bestaat uit diverse mutaties, waarvan de grootste hier worden toegelicht. Een verhoging van € 9,9 miljoen wordt veroorzaakt door een kasschuif vanuit 2027 naar 2025 van de middelen uit het Nationaal Groeifonds voor het project Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC). Uit de eindejaarsmarge is het budget van het museaal aankoopfonds verhoogd met circa € 6,0 miljoen om de indemniteitsreserve aan te vullen.
Uitvoeringsagenda Faro
Op 10 januari 2024 heeft het Koninkrijk der Nederlanden het ‘Kaderverdrag van de Raad van Europa inzake de waarde van cultureel erfgoed voor de samenleving (Verdrag van Faro)’ ondertekend. Aan de hand van een uitvoeringsagenda worden pilots uitgevoerd om de implementatie van het verdrag te verkennen. Het Openbaar Lichaam voor Sint Eustatius heeft een eigen onderscheidenlijk project ingediend waarvoor zij een financiële bijdrage krijgt. Omdat het om een specifiek project gaat, dat beoordeeld is op zijn inhoudelijke bijdrage aan het realiseren van de Uitvoeringsagenda Faro, waarover derhalve afspraken zijn gemaakt over de besteding van gelden tussen de Rijksoverheid en de betreffende decentrale overheden, en waaruit geen recht op financiering voor andere decentrale overheden voor vergelijkbare projecten ontstaat, zal deze financiële ondersteuning worden verstrekt in de vorm van een bijzondere uitkering via de OCW-begroting. In de tabel hieronder is een overzicht opgenomen waarin, conform artikel 91, eerste lid, van de Wet financiën openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba het maximaal te ontvangen bedrag is opgenomen. Voor de bijdrage aan de betreffende decentrale overheid voor het kalenderjaar 2025 zal de begroting als wettelijke grondslag gelden op basis van artikel 4:23, derde lid, aanhef en onderdeel c, van de Algemene wet bestuursrecht.
Decentrale overheid | Bedrag 2025 |
---|---|
Public Entity of St Eustatius | € 106.900 |
Totaal | € 106.900 |
Bijdrage aan agentschappenHet budget voor het agentschap Nationaal Archief wordt per saldo met € 11,2 miljoen verhoogd. Dit saldo bestaat uit diverse mutaties, waarvan de grootste hier worden toegelicht. Uit de eindejaarsmarge is een budget van € 5,1 miljoen beschikbaar voor de inrichting van een tijdelijke voorziening die het mogelijk maakt om bij het Nationaal Archief in Den Haag (en indien mogelijk bij de Regionale Historische Centra) onder voorwaarden het gedigitaliseerde deel van het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging digitaal en full-tekst te doorzoeken. Dit is van belang omdat in het papieren archief alleen gezocht kon worden op naam. Ook wordt het budget van het Nationaal Archief met € 2,5 miljoen verhoogd als gevolg van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025.
Amendement Bontenbal c.s.
Via dit amendement (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 141) wordt € 5,0 miljoen structureel beschikbaar gesteld voor religieus cultureel erfgoed. De concrete invulling komt aan de orde in de brief over grote monumenten en religieus erfgoed, die de Tweede Kamer voor de zomer ontvangt.