Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.040.673 | 60.508 | 7.101.181 | 585.169 | 7.686.350 | 335.516 | 232.208 | 199.659 | ‒ 173.863 | 6.947.967 |
Uitgaven | 7.074.209 | 60.508 | 7.134.717 | 261.422 | 7.396.139 | 236.698 | 221.430 | 213.308 | 207.454 | 6.957.281 |
Bekostiging | 7.059.133 | 60.508 | 7.119.641 | 261.456 | 7.381.097 | 236.478 | 220.958 | 212.855 | 207.001 | 6.942.971 |
Bekostiging onderwijsdeel | 3.329.424 | ‒ 4.492 | 3.324.932 | 120.709 | 3.445.641 | 103.952 | 92.929 | 85.269 | 81.870 | 3.081.661 |
Bekostiging onderzoeksdeel | 2.805.924 | 40.000 | 2.845.924 | 105.157 | 2.951.081 | 97.961 | 93.736 | 93.682 | 92.012 | 2.896.809 |
Bekostiging ondersteuning geneeskunde onderwijs en onderzoek | 845.850 | 0 | 845.850 | 31.786 | 877.636 | 30.761 | 30.489 | 30.100 | 30.239 | 883.686 |
Fonds onderzoek en wetenschap | 77.935 | 25.000 | 102.935 | 3.804 | 106.739 | 3.804 | 3.804 | 3.804 | 2.880 | 80.815 |
Subsidies (regelingen) | 7.418 | 0 | 7.418 | 497 | 7.915 | 462 | 465 | 447 | 447 | 7.748 |
Vluchteling Studenten UAF | 2.570 | 0 | 2.570 | 95 | 2.665 | 95 | 95 | 95 | 95 | 2.665 |
Expertisecentrum inclusief onderwijs (ECIO) | 1.056 | 0 | 1.056 | 39 | 1.095 | 34 | 33 | 33 | 33 | 918 |
Interstedelijk Studentenoverleg (ISO) | 370 | 0 | 370 | 21 | 391 | 19 | 17 | 19 | 17 | 360 |
Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) | 338 | 0 | 338 | 13 | 351 | 13 | 13 | 13 | 13 | 351 |
Overige subsidies | 3.084 | 0 | 3.084 | 329 | 3.413 | 301 | 307 | 287 | 289 | 3.454 |
Opdrachten | 4.328 | 0 | 4.328 | ‒ 531 | 3.797 | ‒ 242 | 7 | 6 | 6 | 3.232 |
Opdrachten | 4.328 | 0 | 4.328 | ‒ 531 | 3.797 | ‒ 242 | 7 | 6 | 6 | 3.232 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties | 3.330 | 0 | 3.330 | 0 | 3.330 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.330 |
Europees Universitair Instituut Florence (EUI) | 2.141 | 0 | 2.141 | 0 | 2.141 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.141 |
United Nations University (UNU) | 1.189 | 0 | 1.189 | 0 | 1.189 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.189 |
Ontvangsten | 16 | 0 | 16 | 0 | 16 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16 |
Ontwerp-begroting 2025 (1) | Mutaties via NvW, moties, amende-menten en ISB (2) | Vastgestelde begroting 2025 (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7.040.673 | 60.508 | 7.101.181 | 585.169 | 7.686.350 | 335.516 | 232.208 | 199.659 | ‒ 173.863 | 6.947.967 |
waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | ‒ 12.774 | ‒ 12.774 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige verplichtingen | 7.040.673 | 60.508 | 7.101.181 | 597.943 | 7.699.124 | 335.516 | 232.208 | 199.659 | ‒ 173.863 | 6.947.967 |
In de kolom "Mutaties 1e suppletoire begroting 2025" worden de mutaties ten opzichte van de «Stand vastgestelde begroting 2025» weergegeven. Hieronder worden de belangrijkste mutaties toegelicht.
Toelichting
Verplichtingen
De verplichtingen worden met € 585,2 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door:
– de loon- en prijsbijstelling tranche 2025 (€ 519,6 miljoen) voor zowel de uitgaven bekostiging 2025 als de uitgaven bekostiging 2026, welke beide in 2025 worden verplicht);
– de bijstelling van de verplichtingenraming omdat de aanpassing van de studentenaantallen uit de referentieraming 2025 voor 2026 in het jaar 2025 wordt verplicht (- € 15,1 miljoen);
– bijstellingen van de verplichtingenraming om het verplichtingenbedrag 2025 helemaal aan te laten sluiten op de uitgaven (€ 93,6 miljoen);
– bijstelling in verband met garantieverplichtingen op leningen en rekening-courantkredieten aan universiteiten die in 2025 zijn aangegaan of vervallen (- € 12,8);
– diverse kleinere mutaties voor in totaal per saldo ‒ € 0,1 miljoen.
Uitgaven
De uitgaven worden met € 261,4 miljoen verhoogd. Op artikel 7 wordt nagenoeg geen prijsbijstelling uitgekeerd. De loonbijstelling wordt wel volledig beschikbaar gesteld.
Toelichting per instrument:
Bekostiging
De uitgaven voor de bekostiging worden met € 261,5 miljoen verhoogd. Dit wordt veroorzaakt door de loon- en prijsbijstelling 2025 (€ 264,2 miljoen) en er is sprake van per saldo ‒ € 2,7 miljoen aan diverse kleinere mutaties.
Referentieraming 2025In het wetenschappelijk onderwijs (wo) is er sprake van een meevaller omdat de verwachte studentenaantallen in het wo lager zijn dan in de vorige raming, oplopend van € 15,1 miljoen in 2026 tot € 40,2 miljoen structureel.
Daarnaast is het aantal internationale (EER-)studenten gedaald. In de referentieraming 2025 is het aantal niet Nederlandse EER-studenten lager dan in de referentieraming 2024. Het budget is ten behoeve van de bezuiniging uit het hoofdlijnenakkoord ter vermindering van het aantal internationale studenten in de Ontwerpbegroting 2025 vanaf 2026 verlaagd. De daling van het aantal niet-Nederlandse EER-studenten is verrekend met de reeds ingeboekte bezuiniging.
Ook wordt de bekostiging van wo-instellingen in 2026 met € 13,8 miljoen oplopend naar structureel € 38,1 miljoen verlaagd ter dekking van de concernbrede problematiek binnen het Ministerie van OCW (zie het algemene deel) zoals de budgettaire effecten van de nieuwe referentieraming en een alternatieve dekking van een ombuiging uit het hoofdlijnenakkoord voor het niet afschaffen van de Reisvoorziening Buitenland Studerenden (RBS).
Amendementen
Op de bekostiging is in 2025 € 4,6 miljoen omgebogen ter dekking van amendement van het lid Eerdmans c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 26600-VIII, nr. 147) waarmee € 25,0 miljoen voor het Fonds onderzoek en wetenschap beschikbaar is gemaakt. Het betreft de middelen die vrijgemaakt waren in het vorige coalitieakkoord voor bindend studieadvies. In het hoofdlijnenakkoord is bepaald dat op bindend studieadvies geen wijzigingen zullen worden doorgevoerd.
Op de bekostiging is met het amendement van het lid Stoffer (Kamerstukken II 2024/25, 36600 VIII, nr. 70) in 2025 € 0,1 miljoen beschikbaar gemaakt voor talenstudies. Deze € 0,1 miljoen wordt met de rijksbijdrage 2025 beschikbaar gesteld om een actieplan op te stellen dat de toekomst van talenstudies (Duits en Frans) in Nederland verzekert en de positie ervan versterkt. De uitwerking zal gestalte krijgen binnen het plan van aanpak Talen & Culturen als onderdeel van het Sectorplan Geesteswetenschappen. De dekking voor dit amendement is gevonden in de middelen op artikel 16 (Onderzoek en wetenschapsbeleid).
Op de bekostiging is met het amendement van het lid Eerdmans c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 26600-VIII, nr. 147) in 2025 € 25,0 miljoen beschikbaar gemaakt voor het Fonds Onderzoek en Wetenschap. Dit bedrag zal met de rijksbijdrage 2025 aan de instellingen worden toegekend. De dekking voor dit amendement is gevonden in de middelen op de artikelen 3 (Voortgezet onderwijs), 4 (Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie), 6 (h\Hoger beroepsonderwijs) en 7 (Wetenschappelijk onderwijs).
Op de bekostiging is met het amendement van het lid Bontenbal c.s. (Kamerstukken II 2024/25, 36600-VIII, nr. 141) in 2025 € 40 miljoen beschikbaar gemaakt voor de startersbeurzen. Dit bedrag zal met de rijksbijdrage 2025 aan de instellingen worden toegekend. Dit amendement maakt onderdeel uit van het terugdraaien van een deel van de onderwijsbezuinigingen uit het hoofdlijnenakkoord.
Het terugdraaien van het deel van de onderwijsbezuinigingen (amendement van het lid Bontenbal c.s. Kamerstukken II 2024/25, 36600-VIII, nr. 141) dat betrekking heeft op de langstudeermaatregel en de internationale studenten heeft geen impact op de uitgaven in het jaar 2025.