Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 734.946 |
Uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 734.946 | |
15.2 | Exploitatiekosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 187.000 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 37.000 | |
Opdrachten aan ILT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 7.000 | |
Programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 30.000 | |
Bijdrage aan agentschappen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 48.000 | |
Bijdrage aan RVO | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 45.000 | |
Bijdrage aan RWS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 102.000 | |
Bijdrage aan RDW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100.000 | |
Bijdrage aan CJIB | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.000 | |
15.4 | Terugsluis | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 541.946 |
Subsidies (regelingen) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 541.946 | |
Zero-Emissie Trucks (AanZET) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 156.000 | 189.000 | 195.000 | 230.000 | 317.000 | |
Private Laadinfrastructuur bij bedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 66.000 | 94.000 | 99.000 | 114.000 | 172.946 | |
Waterstof in Mobiliteit (SWiM) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 6.000 | |
Electric Road Systems, ERS | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | 26.000 | |
Logistieke efficiëntie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 20.000 | |
Subsidies VWH | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 253.000 | ‒ 329.000 | ‒ 340.000 | ‒ 390.000 | 0 | |
15.5 | Personeelskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 |
Personele uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Personeelskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.000 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.082.000 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn voor dit artikelonderdeel kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer)
Uitgaven
4 Terugsluis
Subsidies
Het pakket van subsidiemaatregelen die vanuit de netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing wordt gefinancieerd is nader uitgewerkt. Er komen subsidies beschikbaar voor de aanschaf van emissievrije vrachtwagens (AanZET), voor de aanschaf van laadpalen bij bedrijven (SPriLa), voor de bouw van waterstoftankstations en aanschaf waterstof-vrachtwagens (SWiM), onderzoek naar rijdend opladen (ERS) en voor het realiseren van logistieke efficiëntie.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting 2025 zijn voor dit artikelonderdeel kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer)