Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 39.503 | 0 | 39.503 | 7.703 | 47.206 | 1.038 | 647 | 1.464 | 873 | 47.700 |
Uitgaven | 54.947 | 0 | 54.947 | 8.926 | 63.873 | 1.068 | 647 | 1.464 | 873 | 47.850 | |
97.1 | Algemeen departement | 54.947 | 0 | 54.947 | 5.948 | 60.895 | 1.068 | 647 | 1.464 | 873 | 47.850 |
Opdrachten | 43.770 | 0 | 43.770 | 1.931 | 45.701 | 862 | 444 | 1.263 | 672 | 36.807 | |
van A naar Beter | 1.783 | 0 | 1.783 | 16 | 1.799 | 6 | 4 | 0 | 0 | 1.783 | |
Externe juridische advisering | 2.018 | 0 | 2.018 | 317 | 2.335 | 7 | 4 | 0 | 0 | 1.733 | |
Onderzoeken PBL | 4.075 | 0 | 4.075 | 620 | 4.695 | 51 | 36 | 36 | 37 | 2.762 | |
Onderzoeken ANVS | 4.622 | 0 | 4.622 | ‒ 861 | 3.761 | 63 | 63 | 62 | 62 | 4.596 | |
DCC | 8.859 | 0 | 8.859 | 250 | 9.109 | 300 | 0 | 150 | 350 | 8.838 | |
Regeringsvliegtuig | 9.998 | 0 | 9.998 | 1.127 | 11.125 | 1.128 | 1.032 | 1.708 | 1.036 | 11.000 | |
Overige opdrachten | 12.415 | 0 | 12.415 | 462 | 12.877 | ‒ 693 | ‒ 695 | ‒ 693 | ‒ 813 | 6.095 | |
Subsidies (regelingen) | 29 | 0 | 29 | 0 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
Overige subsidies | 29 | 0 | 29 | 0 | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10 | |
Bijdrage aan agentschappen | 11.148 | 0 | 11.148 | 4.017 | 15.165 | 206 | 203 | 201 | 201 | 11.033 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 3.342 | 0 | 3.342 | 0 | 3.342 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.287 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 246 | 0 | 246 | 2.936 | 3.182 | 6 | 5 | 5 | 5 | 247 | |
Overige bijdragen | 7.560 | 0 | 7.560 | 1.081 | 8.641 | 200 | 198 | 196 | 196 | 7.499 | |
97.3 | Testen reizigers | 0 | 0 | 0 | 2.978 | 2.978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 0 | 0 | 0 | 2.978 | 2.978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Testen COVID-19 | 0 | 0 | 0 | 2.978 | 2.978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 1.101 | 0 | 1.101 | 1.200 | 2.301 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.380 | |
Toelichting
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties van t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt. In onderstaande toelichtingen wordt de extrapolatie van de begroting buiten beschouwing gelaten.
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 verhoogd met € 7,7 miljoen en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 4,6 miljoen. Dit komt deels door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties. Het verschil betreft de middelen voor de testen voor reizigers (COVID) die nog niet geheel zijn afgerond, waarvan de verplichtingen in eerdere jaren zijn aangegaan.
Uitgaven
1 Algemeen Departement
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 1,9 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 3,6 miljoen verhoogd.
Regeringsvliegtuig
Het gebruik van het regeringsvliegtuig is duurder geworden onder andere door de gestegen prijzen en hogere onderhoudskosten. De kosten overstijgen het beschikbare budget op de begroting van IenW. Hiervoor wordt door de departementen die gebruik maken van het vliegtuig een aanvullende bijdrage overgeboekt voor 2025 (€ 1,1 miljoen). Voor de periode 2026 tm 2030 wordt cumulatief € 5,8 miljoen toegevoegd. Het resterende deel van de noodzakelijke bijdrage van de overige departementen wordt bij de ontwerpbegroting 2026 toegevoegd.
Overige opdrachten
Er vinden diverse kleinere mutaties plaats onder andere voor de organisatie van de NAVO top waarvoor er vanuit HGIS aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld (€ 1,5 miljoen). Tot slot wordt extra budget vanuit de EU beschikbaar gesteld voor een divers aantal projecten van het PBL (€ 0,8 miljoen) en vindt er een herschikking plaats vanuit ANVS naar Bijdragen, t.b.v. een noodzakelijke verbetering van de RIVM-ongevalorganisatie 2025 (-/- € 0,9 miljoen).
Voor de periode 2026 tm 2030 wordt cumulatief -/- € 3,7 miljoen herschikt . Voornamelijk voor dekking van extra inzet bij het Kennis Instituut Mobiliteit (KIM).
Bijdragen agentschappen
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 4 miljoen verhoogd en in totaal voor 2026 t/m 2030 met € 1 miljoen. Dit komt met name door de volgende mutaties:
Bijdragen aan agentschap KNMI
– Overboeking vanuit het MF voor verstrekte maatwerkopdracht(en) die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht (€ 1,7 miljoen)
– Overboeking vanuit het DF voor verstrekte maatwerkopdracht(en) die het KNMI voor Rijkswaterstaat verricht (€ 1,2 miljoen)
Overige bijdragen
Herschikking vanuit Opdrachten ANVS, t.b.v. een Noodzakelijke verbetering van de RIVM-ongevalorganisatie 2025 (€ 0,9 miljoen). Daarnaast betreft het uitgekeerde LPO 2025 (€ 0,2 miljoen)
Voor de periode 2026 tm 2030 wordt cumulatief € 1 miljoen aan de budgetten toegevoegd voor de loonbijstelling.
Testen reizigers
Dit betreft de middelen voor de testen voor reizigers (COVID) die nog niet geheel zijn afgerond en nog moeten worden verrekend met de aanvragers (€ 3 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties in de 1e suppletoire begroting (€ 1,2 miljoen) betreft EU ontvangsten van met name de volgende projecten die door het PBL worden uitgevoerd: PRISMA. NEWPATHWAYS. OECD. DG CLIMA en NAVIGATE.