Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | Mutatie 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.384.287 | ‒ 13.277 | 1.371.010 | ‒ 195.807 | 1.175.203 | ‒ 104.241 | 100.827 | 35.295 | 34.804 | 1.209.363 |
Uitgaven | 1.553.178 | ‒ 13.277 | 1.539.901 | ‒ 50.501 | 1.489.400 | 48.451 | 100.786 | 35.295 | 34.804 | 1.209.363 | |
4.10 | Positie cliënt en transparantie van zorg | 86.193 | ‒ 125 | 86.068 | ‒ 12.230 | 73.838 | ‒ 2.932 | ‒ 3.010 | ‒ 2.581 | ‒ 107 | 71.928 |
Subsidies (regelingen) | 71.855 | ‒ 125 | 71.730 | ‒ 9.783 | 61.947 | ‒ 4.440 | ‒ 4.499 | ‒ 4.056 | ‒ 1.527 | 56.244 | |
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties | 44.275 | 0 | 44.275 | ‒ 4.151 | 40.124 | ‒ 4.440 | ‒ 4.499 | ‒ 4.056 | ‒ 1.527 | 49.949 | |
Transparantie van zorg | 27.580 | ‒ 125 | 27.455 | ‒ 5.632 | 21.823 | 0 | 0 | 0 | 0 | 6.295 | |
Opdrachten | 4.154 | 0 | 4.154 | ‒ 2.372 | 1.782 | 1.582 | 1.599 | 1.640 | 1.640 | 5.700 | |
Transparantie van zorg | 1.696 | 0 | 1.696 | ‒ 1.687 | 9 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 1.800 | 3.851 | |
Overige | 2.458 | 0 | 2.458 | ‒ 685 | 1.773 | ‒ 218 | ‒ 201 | ‒ 160 | ‒ 160 | 1.849 | |
Bijdrage aan agentschappen | 10.184 | 0 | 10.184 | ‒ 75 | 10.109 | ‒ 74 | ‒ 110 | ‒ 165 | ‒ 220 | 9.984 | |
CIBG | 10.184 | 0 | 10.184 | ‒ 75 | 10.109 | ‒ 74 | ‒ 110 | ‒ 165 | ‒ 220 | 9.984 | |
4.20 | Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 675.972 | ‒ 10.000 | 665.972 | ‒ 72.085 | 593.887 | 8.401 | 62.703 | ‒ 3.932 | ‒ 6.753 | 544.002 |
Subsidies (regelingen) | 640.370 | ‒ 10.000 | 630.370 | ‒ 69.134 | 561.236 | 12.424 | 69.135 | 2.526 | ‒ 324 | 516.542 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 454.313 | ‒ 10.000 | 444.313 | ‒ 67.016 | 377.297 | 13.062 | 69.135 | 2.526 | ‒ 324 | 224.492 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 174.001 | 0 | 174.001 | 0 | 174.001 | 0 | 0 | 0 | 0 | 292.050 | |
Overige | 12.056 | 0 | 12.056 | ‒ 2.118 | 9.938 | ‒ 638 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 17.379 | 0 | 17.379 | ‒ 3.283 | 14.096 | ‒ 4.356 | ‒ 4.280 | ‒ 4.220 | ‒ 4.100 | 11.531 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 17.159 | 0 | 17.159 | ‒ 3.133 | 14.026 | ‒ 4.206 | ‒ 4.280 | ‒ 4.220 | ‒ 4.100 | 11.511 | |
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | 20 | 0 | 20 | 0 | 20 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20 | |
Overige | 200 | 0 | 200 | ‒ 150 | 50 | ‒ 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 16.185 | 0 | 16.185 | 2.310 | 18.495 | 2.311 | ‒ 176 | ‒ 262 | ‒ 347 | 15.869 | |
CIBG | 16.185 | 0 | 16.185 | 2.310 | 18.495 | 2.311 | ‒ 176 | ‒ 262 | ‒ 347 | 15.869 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 1.978 | 0 | 1.978 | ‒ 1.978 | 0 | ‒ 1.978 | ‒ 1.976 | ‒ 1.976 | ‒ 1.982 | 0 | |
ZiNL | 1.978 | 0 | 1.978 | ‒ 1.978 | 0 | ‒ 1.978 | ‒ 1.976 | ‒ 1.976 | ‒ 1.982 | 0 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 60 | 0 | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | |
OECD | 60 | 0 | 60 | 0 | 60 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60 | |
4.30 | Informatiebeleid | 253.274 | ‒ 125 | 253.149 | 2.099 | 255.248 | ‒ 1.570 | ‒ 400 | ‒ 370 | ‒ 368 | 89.650 |
Subsidies (regelingen) | 86.133 | ‒ 125 | 86.008 | 1.884 | 87.892 | 0 | 0 | 0 | 0 | 55.064 | |
Informatiebeleid | 80.025 | ‒ 125 | 79.900 | 1.785 | 81.685 | 0 | 0 | 0 | 0 | 55.064 | |
Overige | 6.108 | 0 | 6.108 | 99 | 6.207 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 147.994 | 0 | 147.994 | ‒ 5.997 | 141.997 | ‒ 5.761 | ‒ 236 | ‒ 235 | ‒ 253 | 27.207 | |
Informatiebeleid | 142.726 | 0 | 142.726 | ‒ 3.425 | 139.301 | ‒ 3.215 | 0 | 0 | 0 | 23.112 | |
Overige | 5.268 | 0 | 5.268 | ‒ 2.572 | 2.696 | ‒ 2.546 | ‒ 236 | ‒ 235 | ‒ 253 | 4.095 | |
Bijdrage aan agentschappen | 18.340 | 0 | 18.340 | 6.212 | 24.552 | 4.191 | ‒ 164 | ‒ 135 | ‒ 115 | 7.379 | |
Informatiebeleid | 18.340 | 0 | 18.340 | 6.212 | 24.552 | 4.191 | ‒ 164 | ‒ 135 | ‒ 115 | 7.379 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 807 | 0 | 807 | 0 | 807 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 807 | 0 | 807 | 0 | 807 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.40 | Inrichting zorgstelsel | 312.173 | ‒ 3.027 | 309.146 | 4.768 | 313.914 | ‒ 236 | 1.715 | 6.624 | 6.778 | 277.747 |
Opdrachten | 619 | 0 | 619 | 0 | 619 | 0 | 0 | 0 | 0 | 622 | |
Overige | 619 | 0 | 619 | 0 | 619 | 0 | 0 | 0 | 0 | 622 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 311.554 | ‒ 3.027 | 308.527 | 4.768 | 313.295 | ‒ 236 | 1.715 | 6.624 | 6.778 | 274.519 | |
CAK | 145.195 | ‒ 1.452 | 143.743 | 2.916 | 146.659 | ‒ 495 | 1.463 | 6.603 | 6.778 | 130.824 | |
NZa | 77.151 | ‒ 758 | 76.393 | 440 | 76.833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 73.043 | |
ZiNL | 87.808 | ‒ 804 | 87.004 | 1.412 | 88.416 | 259 | 252 | 21 | 0 | 69.285 | |
CSZ | 1.400 | ‒ 13 | 1.387 | 0 | 1.387 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.367 | |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.606 | |
EZ: ACM | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.606 | |
4.50 | Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | 225.566 | 0 | 225.566 | 26.947 | 252.513 | 44.788 | 39.778 | 35.554 | 35.254 | 226.036 |
Subsidies (regelingen) | 4.366 | 0 | 4.366 | 368 | 4.734 | 528 | 518 | 462 | 407 | 4.739 | |
Algemeen | 4.366 | 0 | 4.366 | 368 | 4.734 | 528 | 518 | 462 | 407 | 4.739 | |
Bekostiging | 211.679 | 0 | 211.679 | 25.117 | 236.796 | 40.280 | 35.631 | 31.530 | 31.404 | 213.117 | |
Zorg en welzijn | 16.231 | 0 | 16.231 | ‒ 7.575 | 8.656 | ‒ 8.222 | ‒ 8.227 | ‒ 8.259 | ‒ 8.317 | 6.931 | |
Zorg en welzijn | 195.448 | 0 | 195.448 | 32.692 | 228.140 | 48.502 | 43.858 | 39.789 | 39.721 | 206.186 | |
Opdrachten | 97 | 0 | 97 | 973 | 1.070 | 3.641 | 3.641 | 3.641 | 3.641 | 3.740 | |
Zorg | 97 | 0 | 97 | 884 | 981 | 3.641 | 3.641 | 3.641 | 3.641 | 3.740 | |
Welzijn | 0 | 0 | 0 | 89 | 89 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 9.424 | 0 | 9.424 | 489 | 9.913 | 339 | ‒ 12 | ‒ 79 | ‒ 198 | 4.440 | |
Overige | 9.424 | 0 | 9.424 | 489 | 9.913 | 339 | ‒ 12 | ‒ 79 | ‒ 198 | 4.440 | |
Ontvangsten | 32.574 | ‒ 1.000 | 31.574 | 0 | 31.574 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.920 | |
Toelichting
Verplichtingen
Met de 2e suppletoire begroting 2024 is voor subsidies de verplichtingenruimte verhoogd in verband met het aangaan van meerjarige verplichtingen voor de bekostiging van zorg op de BES-eilanden. Er is hiervoor € 67 miljoen aan verplichtingenbudget naar voren gehaald. Daarnaast is € 2,7 miljoen aan verplichtingenbudget naar voren gehaald om de verplichting voor subsidies ten aanzien van jeugd en sport op de BES-eilanden aan te kunnen gaan.
Met de subsidieregeling Werkgeverskosten Opleiden Wijkverpleging wordt de afspraak ingevuld uit het investeringsakkoord opleiden wijkverpleging (IOW) om het opleiden in de wijkverpleging te borgen. Om de middelen die hiervoor bestemd zijn zo doelmatig en doeltreffend mogelijk in te zetten wordt het verplichtingenbudget met € 60 miljoen vanuit 2025 naar 2027 geschoven.
Tezamen met andere mutaties wordt het verplichtingenbudget verlaagd met € 195,8 miljoen.
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Met de subsidieregeling Werkgeverskosten Opleiden Wijkverpleging wordt de afspraak ingevuld uit het investeringsakkoord opleiden wijkverpleging (IOW) om het opleiden in de wijkverpleging te borgen. Om de middelen die hiervoor bestemd zijn zo doelmatig en doeltreffend mogelijk in te zetten wordt de bekostigingssystematiek aangepast van bevoorschotting naar betalingen achteraf, waardoor € 60 miljoen vanuit 2025 naar 2027 wordt geschoven.
Ook wordt € 9 miljoen budget toegevoegd aan de STOZ-regeling (Stimuleringsregeling technologie in ondersteuning en zorg) voor uitwerking in de jaren 2027 t/m 2029. Hiermee wordt de subsidie voortgezet die als doel heeft het werk van zorg- of ondersteuningsmedewerkers te besparen en verlichten door het toepassen van digitale of hybride processen. Zo wordt een bijdrage geleverd aan het terugdringen van het arbeidsmarkttekort.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties wordt het budget met € 67 miljoen verlaagd.
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
Bekostiging
Zorg
Er wordt structureel extra budget vrijgemaakt voor de toegenomen zorguitgaven op de BES-eilanden voor zowel de prijsstijging als de volumegroei (structureel € 21,1 miljoen). Voor het versterken van eerstelijns huisartsenzorg wordt structureel budget beschikbaar gesteld (structureel € 0,6 miljoen) en er wordt incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de renovatie van het zorgcentrum op Sint-Eustatius (€ 2,1 miljoen in 2025). Voor overlopende verplichtingen uit 2024 wordt het bekostigingsbudget in 2025 met € 6 miljoen opgehoogd. Ook is er een tegenvaller door een gewijzigd wisselkoerseffect met de BES-eilanden van € 16,9 miljoen in 2025, aflopend naar € 13 miljoen in 2029. Vanaf 2030 doet zich een meevallend wisselkoerseffect voor van structureel € 5,1 miljoen.
Tot slot is het budget structureel € 8,5 miljoen opgehoogd als gevolg van een technische mutatie vanaf bekostiging Jeugd, Welzijn en Sport.