Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 3 Langdurige Zorg en ondersteuning

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid art. 3 Langdurige Zorg en ondersteuining (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

18.973.029

‒ 11.453

18.961.576

3.256.181

22.217.757

2.278.232

2.139.794

1.924.651

2.233.598

31.864.456

            
 

Uitgaven

19.864.052

‒ 11.453

19.852.599

‒ 761.557

19.091.042

556.132

239.661

‒ 754.716

‒ 557.702

29.349.865

            

3.10

Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

486.683

‒ 5.000

481.683

‒ 56.958

424.725

‒ 39.030

‒ 50.335

‒ 75.352

‒ 1.150

317.507

 

Subsidies (regelingen)

48.398

‒ 4.000

44.398

50.079

94.477

‒ 14.453

‒ 21.449

‒ 54.235

10.197

53.178

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

8.630

0

8.630

16.249

24.879

11.308

6.104

3.046

439

8.517

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

2.454

0

2.454

‒ 2.454

0

‒ 2.119

‒ 2.211

‒ 1.749

‒ 1.731

0

 

Inclusieve samenleving

27.964

‒ 4.000

23.964

15.602

39.566

‒ 43.441

‒ 46.553

‒ 72.130

‒ 4.923

19.408

 

Kennis en informatiebeleid

9.109

0

9.109

20.923

30.032

20.189

21.604

17.022

16.838

25.253

 

Overige

241

0

241

‒ 241

0

‒ 390

‒ 393

‒ 424

‒ 426

0

 

Opdrachten

141.013

‒ 1.000

140.013

‒ 47.951

92.062

876

‒ 7.076

‒ 11.555

‒ 9.923

73.803

 

Bovenregionaal gehandicaptenvervoer

64.090

0

64.090

5.291

69.381

5.169

4.847

9.055

10.669

68.950

 

Toegang tot zorg en ondersteuning

2.369

0

2.369

‒ 2.369

0

‒ 2.360

‒ 1.871

‒ 1.956

‒ 1.962

0

 

Passende zorg en levensbrede ondersteuning

4.854

0

4.854

‒ 4.854

0

‒ 4.841

‒ 2.877

‒ 3.008

‒ 3.017

0

 

Inclusiviteit

48.329

0

48.329

‒ 41.117

7.212

14.375

‒ 391

‒ 8.245

‒ 8.194

0

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

1.649

0

1.649

‒ 1.649

0

‒ 1.642

‒ 1.650

‒ 1.725

‒ 1.730

0

 

Overige

19.722

‒ 1.000

18.722

‒ 3.253

15.469

‒ 9.825

‒ 5.134

‒ 5.676

‒ 5.689

4.853

 

Bijdrage aan agentschappen

24.929

0

24.929

‒ 17.572

7.357

‒ 13.520

‒ 11.629

‒ 565

3.994

4.887

 

Overige

24.929

0

24.929

‒ 17.572

7.357

‒ 13.520

‒ 11.629

‒ 565

3.994

4.887

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

14.581

0

14.581

14.811

29.392

15.184

11.676

11.355

11.458

26.072

 

Doventolkvoorzieningen

14.581

0

14.581

4.471

19.052

3.522

3.528

3.531

3.486

18.100

 

Participatie en zelfredzaamheid kwetsbare groepen

0

0

0

10.340

10.340

11.662

8.148

7.824

7.972

7.972

 

Bijdrage aan medeoverheden

178.712

0

178.712

22.725

201.437

7.633

‒ 1.307

‒ 18.602

‒ 15.126

159.567

 

Oekraïne

0

0

0

28.016

28.016

7.004

0

0

0

0

 

Overige

178.712

0

178.712

‒ 5.291

173.421

629

‒ 1.307

‒ 18.602

‒ 15.126

159.567

 

Storting/onttrekking begrotingsreserve

79.050

0

79.050

‒ 79.050

0

‒ 34.750

‒ 20.550

‒ 1.750

‒ 1.750

0

 

Stimuleringsregeling wonen en zorg

79.050

0

79.050

‒ 79.050

0

‒ 34.750

‒ 20.550

‒ 1.750

‒ 1.750

0

3.21

Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

19.377.369

‒ 6.453

19.370.916

‒ 704.599

18.666.317

595.162

289.996

‒ 679.364

‒ 556.552

29.032.358

 

Subsidies (regelingen)

300.919

‒ 1.914

299.005

58.293

357.298

85.657

100.242

93.785

21.700

133.858

 

Zorg merkbaar beter maken

193.767

‒ 3.639

190.128

58.293

248.421

74.957

87.542

79.085

0

45.086

 

Kennis, informatie en innovatiebeleid

31.420

‒ 1.361

30.059

0

30.059

4.700

4.700

4.700

4.700

23.412

 

Palliatieve zorg en ondersteuning

75.732

3.086

78.818

0

78.818

6.000

8.000

10.000

17.000

65.360

 

Bekostiging

18.816.800

0

18.816.800

‒ 767.900

18.048.900

498.400

179.400

‒ 774.500

‒ 579.600

28.675.800

 

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

6.016.800

0

6.016.800

32.100

6.048.900

‒ 51.600

‒ 20.600

‒ 24.500

20.400

7.425.800

 

Bijdrage Wlz

12.800.000

0

12.800.000

‒ 800.000

12.000.000

550.000

200.000

‒ 750.000

‒ 600.000

21.250.000

 

Opdrachten

30.073

‒ 3.086

26.987

‒ 345

26.642

9.000

9.000

0

0

8.307

 

Zorgdragen voor langdurige zorg

30.073

‒ 3.086

26.987

‒ 345

26.642

9.000

9.000

0

0

8.307

 

Bijdrage aan agentschappen

718

0

718

‒ 5

713

‒ 4

‒ 5

‒ 8

‒ 11

483

 

Algemeen

718

0

718

‒ 5

713

‒ 4

‒ 5

‒ 8

‒ 11

483

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

201.859

‒ 1.453

200.406

4.852

205.258

2.109

1.359

1.359

1.359

213.910

 

Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank

56.541

0

56.541

4.244

60.785

2.109

1.359

1.359

1.359

53.824

 

Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg

145.318

‒ 1.453

143.865

608

144.473

0

0

0

0

160.086

 

Bijdrage aan medeoverheden

27.000

0

27.000

506

27.506

0

0

0

0

0

 

Overige

27.000

0

27.000

506

27.506

0

0

0

0

0

            
 

Ontvangsten

8.376

0

8.376

0

8.376

0

0

0

0

8.062

            
Toelichting

Verplichtingen

Om het naar voren halen van verplichtingenbudget in de 2e suppletoire begroting te voorkomen, wordt het verplichtingenbudget voor de Rijksbijdragen Wlz en BIKK eenmalig in het goede verplichtingenritme gezet. Om dit te bewerkstelligen zal het verplichtingenbudget 2025 eenmalig worden verhoogd met € 3,3 miljard. Dit is de uitvoering van de toezegging die is gedaan naar aanleiding van verschillende Kamervragen over de 2e suppletoire begroting 2024. Dit heeft als doel om het hele jaar door een realistische verplichtingenstand te hebben.

Tezamen met een aantal kleinere mutaties wordt het verplichtingenbudget in 2025 met € 3,3 miljard verhoogd.

1. Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen

Door een structuurwijziging binnen artikel 3 vinden een aantal technische verschuivingen van budgetten plaats. Het totaalbudget is hierdoor niet gewijzigd.

Subsidies

Toegang tot zorg en ondersteuning

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget voor dit subsidieonderdeel opgehoogd met € 16,2 miljoen. Subsidies die hier onder vallen zijn bijvoorbeeld Veilig Thuis, Vrouwenopvang, Stichting werken en mantelzorg, Respijtzorg en de uitvoering aan het Amendement Straatdokters.

Inclusieve samenleving

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget voor dit subsidieonderdeel opgehoogd met € 15,6 miljoen. Hieronder vallen subsidies als de Stimuleringsregeling Technologie in Ondersteuning en Zorg (STOZ), Fonds Woon coöperaties, Leefomgeving en Digitale vaardigheden burgers. Daarnaast wordt er € 68 miljoen overgeboekt naar het begrotingsonderdeel «Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten» voor de subsidie Stimuleringsregeling Zorggeschikte woningen.

Kennis en informatiebeleid

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget voor dit subsidieonderdeel opgehoogd met € 20,9 miljoen. Hieronder vallen subsidies als Werkplaatsen sociaal domein, instellingsubsidies Movisie, luisterlijn en de Zonnebloem.

Opdrachten

Inclusiviteit

De meerkosten in het sociaal domein voor Oekraïense ontheemden worden voor 2025 met € 7,2 miljoen opgehoogd. Daarnaast wordt deze regeling met 1 jaar verlengd tot en met het eerste kwartaal 2027. Dit leidt tot een verhoging van het budget van € 30,6 miljoen in 2026 en € 9,4 miljoen in 2027.

Door een technische schuif binnen de VWS-begroting wordt het budget voor dit opdrachtenonderdeel verlaagd met in totaal € 41,1 miljoen.

Bijdrage aan agentschappen

Overige

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget voor CIBG, RVO en Justis met € 17,6 miljoen verlaagd.

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Participatie en zelfredzaamheid kwetsbare groepen

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget voor participatie en zelfredzaamheid kwetsbare groepen opgehoogd met in totaal € 10,3 miljoen. Hiervan worden onder andere diverse regelingen bekostigd zoals invoering van de EDC, RDI Europese Toegankelijkheidsrichtlijn, Gratis VOG en de uitvoeringsregeling STOZ.

Bijdrage aan medeoverheden

Oekraïne

Door een technische schuif van budgetten binnen artikel 3 wordt het budget  voor Oekraïne met € 28 miljoen opgehoogd. Dit betreft de meerkosten die gemeenten in 2025 maken ten behoeve van zorg voor Oekraïense ontheemden.

Storting/ontrekking begrotingsreserve

Stimuleringsregeling wonen en zorg

Een bedrag van € 79,1 miljoen in 2025 is overgeheveld naar de juiste plek in de begroting. Deze middelen hebben voornamelijk betrekking op de subsidieregeling Zorggeschikte Woningen en behoren toe aan artikel 3 begrotingsonderdeel «Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten».

2. Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten

Subsidies

Zorg merkbaar beter maken

De Stimuleringsregeling voor Zorggeschikte Woningen (SZGW) ondersteunt woningcorporaties en zorgaanbieders bij de bouw en transformatie van woningen. In het kader van het Woon- en Zorgakkoord (WOZO) hebben het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en andere betrokken partijen vastgesteld dat er tot en met 2030 290.000 woningen voor ouderen moeten worden gebouwd, waarvan 40.000 zorggeschikte woningen. Voor de periode van 2023 tot en met 2028 is er in totaal € 312 miljoen beschikbaar gesteld voor de realisatie van deze zorggeschikte woningen. In de Voorjaarnota is het gereserveerde budget voor de jaren 2025 tot en met 2028 verhoogd met: € 68 miljoen voor 2025, € 79,7 miljoen voor 2026, € 77,8 miljoen voor 2027 en € 59,5 miljoen voor 2028.

Daarnaast vindt op dit artikelonderdeel een kasschuif plaats van 2025 en 2026 naar 2027 en 2028. Dit betreft middelen voor de Gespecialiseerde Cliëntondersteuning (GCO) van circa € 9 miljoen. Ook heeft een kasschuif van 2025 naar 2027 van € 5,9 miljoen voor Medisch-generalistische zorg (MGZ) in de regio plaatsgevonden.

Palliatieve zorg en ondersteuning

Dit betreft een ophoging van het budget voor de subsidieregeling palliatieve terminale zorg en geestelijke verzorging thuis. Er wordt structureel € 17 miljoen toegevoegd aan de subsidieregeling om de tegemoetkoming voor de inzet, opleiding en coördinatie van de vrijwilligers in organisaties voor palliatieve terminale zorg te kunnen voortzetten.

Bekostiging

Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)

De Bijdrage in de Kosten van Kortingen (BIKK) is bedoeld om het Fonds langdurige zorg (Flz) te compenseren voor gederfde premie-inkomsten door de toename van heffingskortingen. Naar aanleiding van de CPB-raming over de omvang van de heffingskortingen in het CEP 2025 wordt de raming van de BIKK voor 2025 verhoogd met € 32,1 miljoen. Voor de jaren 2026, 2027 en 2028 is de raming van de BIKK verlaagd met respectievelijk € 51,6 miljoen, € 20,6 miljoen en € 24,5 miljoen. Structureel wordt de raming verhoogd met € 204,6 miljoen.

Bijdrage Wet langdurige zorg

De Rijksbijdrage Wlz is bedoeld om te voorkomen dat er tekorten ontstaan in het Fonds langdurige zorg (Flz). Op basis van nieuwe informatie over de inkomsten en uitgaven van het fonds in 2024 en 2025 en op basis van het vastgestelde jaarverslag van het Flz over 2023 is de verwachting dat het fondstekort over 2025 lager uitvalt dan werd geraamd in de ontwerpbegroting. De raming van de Rijksbijdrage Wlz voor 2025 wordt daarom verlaagd met € 800 miljoen. Voor de daaropvolgende jaren is de raming van de Rijksbijdrage eveneens bijgesteld.

Opdrachten

PGB 2.0

Omdat het beheer van PGB 2.0 in ieder geval tot 2027 in het beheer van VWS blijft, blijft budget benodigd voor het aanhouden van doorlopende contracten en licenties. Om de huidige werkzaamheden te kunnen blijven uitvoeren is hiervoor in 2026 en 2027 jaarlijks € 9 miljoen nodig.

Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s

Gevolgen gerechtelijke uitspraak RDAH

Na een gerechtelijke uitspraak en navolgende wetswijziging is het vanaf 2026 niet meer mogelijk om gebruik te maken van de Regeling dienstverlening aan huis (RDAH) binnen het PGB. Dat betekent dat een grote groep budgethouders die werkgever zijn, vanaf dat jaar ook verplicht zijn een premieafdracht te doen voor werknemersverzekeringen. De SVB voert het trekkingsrecht uit voor het PGB en moet haar werkzaamheden en ICT-voorzieningen aanpassen blijkt uit de uitvoeringstoets. Deze kosten bedragen structureel € 4,6 miljoen, waarvan € 3,3 miljoen naar het Fonds langdurige zorg gaat.

Licence