Base description which applies to whole site

3.2 Artikel 2 Curatieve Zorg

Tabel 5 Budgettaire gevolgen van beleid art. 2 Curatieve Zorg (bedragen x € 1.000)
  

Ontwerpbegroting t (1)

Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2)

Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4)

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Mutatie 2030

Art.

Verplichtingen

5.079.188

20.002

5.099.190

604.756

5.703.946

208.439

154.057

175.005

132.307

4.725.399

            
 

Uitgaven

4.268.747

20.002

4.288.749

‒ 45.317

4.243.432

‒ 156.581

78.272

66.030

173.311

4.884.595

            

2.10

Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

513.586

19.752

533.338

23.469

556.807

‒ 65.731

104.516

115.191

141.399

428.992

 

Subsidies (regelingen)

194.785

20.200

214.985

‒ 14.911

200.074

‒ 20.334

‒ 9.977

4.820

2.344

171.805

 

Medisch specialistische zorg

75.106

0

75.106

‒ 1.155

73.951

‒ 3.777

308

554

‒ 1.400

79.564

 

Curatieve ggz

13.311

200

13.511

5.371

18.882

3.864

5.856

5.856

5.856

22.226

 

Eerstelijnszorg

9.386

0

9.386

‒ 2.861

6.525

270

‒ 751

0

0

8.743

 

Lichaamsmateriaal

24.566

0

24.566

90

24.656

‒ 180

‒ 180

‒ 180

0

23.857

 

Medische producten

72.416

20.000

92.416

‒ 16.356

76.060

‒ 20.511

‒ 15.210

‒ 1.410

‒ 2.112

37.415

 

Opdrachten

23.551

0

23.551

1.781

25.332

4.818

4.985

5.266

5.288

18.563

 

Medisch specialistische zorg

12.514

0

12.514

2.735

15.249

5.405

5.100

5.150

5.150

7.248

 

Curatieve ggz

2.136

0

2.136

‒ 669

1.467

‒ 430

‒ 115

116

138

2.589

 

Eerstelijnszorg

1.661

0

1.661

‒ 205

1.456

0

0

0

0

1.300

 

Lichaamsmateriaal

2.205

0

2.205

‒ 1.157

1.048

‒ 1.157

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

984

 

Medische producten

5.035

0

5.035

1.077

6.112

1.000

1.000

1.000

1.000

6.442

 

Bijdrage aan agentschappen

24.534

‒ 448

24.086

3.870

27.956

2.413

3.741

5.596

6.277

24.195

 

aCBG

6.165

‒ 62

6.103

475

6.578

147

500

2.113

2.683

5.913

 

CIBG

18.119

‒ 386

17.733

3.395

21.128

2.266

3.241

3.483

3.594

18.282

 

Overige

250

0

250

0

250

0

0

0

0

0

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

4.716

0

4.716

0

4.716

0

0

0

0

2.585

 

Overige

4.716

0

4.716

0

4.716

0

0

0

0

2.585

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

500

 

Overig

1.000

0

1.000

0

1.000

0

0

0

0

500

 

Leningen

0

0

0

97.505

97.505

95.602

82.153

55.822

42.473

20.836

 

Leningen Pallas

0

0

0

97.505

97.505

95.602

82.153

55.822

42.473

20.836

 

Vermogensverschaffing/-onttrekking

265.000

0

265.000

‒ 64.776

200.224

‒ 148.230

23.614

43.687

85.017

190.508

 

Kapitaalverschaffing Pallas

265.000

0

265.000

‒ 64.776

200.224

‒ 148.230

23.614

43.687

85.017

190.508

2.34

Ondersteuning van het zorgstelsel

3.755.161

250

3.755.411

‒ 68.786

3.686.625

‒ 90.850

‒ 26.244

‒ 49.161

31.912

4.455.603

 

Subsidies (regelingen)

146.733

250

146.983

16.278

163.261

31.807

29.801

25.853

24.936

82.898

 

Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen

1.816

0

1.816

0

1.816

0

0

0

0

1.545

 

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

96.640

0

96.640

20.000

116.640

32.250

29.250

26.000

25.000

67.267

 

Regeling veelbelovende zorg

26.807

0

26.807

0

26.807

0

0

0

0

11.551

 

Medisch specialistische zorg

199

0

199

4.100

4.299

0

‒ 200

‒ 147

‒ 64

0

 

Medisch specialistische zorg

440

0

440

0

440

0

0

0

0

0

 

Curatieve ggz

0

0

0

0

0

0

0

0

0

2.534

 

Eerstelijnszorg

11.230

0

11.230

‒ 122

11.108

‒ 443

751

0

0

0

 

Overige

9.601

250

9.851

‒ 7.700

2.151

0

0

0

0

1

 

Bekostiging

3.467.308

0

3.467.308

‒ 4.000

3.463.308

‒ 57.400

‒ 9.500

‒ 14.500

19.000

4.262.909

 

Rijksbijdrage 18-

3.397.700

0

3.397.700

0

3.397.700

‒ 53.400

‒ 5.500

‒ 10.500

23.000

4.196.800

 

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

69.608

0

69.608

‒ 4.000

65.608

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

‒ 4.000

66.109

 

Inkomensoverdrachten

20.530

0

20.530

0

20.530

0

0

0

0

17.105

 

Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel

20.430

0

20.430

0

20.430

0

0

0

0

17.005

 

Overige

100

0

100

0

100

0

0

0

0

100

 

Opdrachten

101.255

0

101.255

‒ 81.064

20.191

‒ 65.257

‒ 46.545

‒ 60.514

‒ 12.024

74.277

 

Risicoverevening

2.580

0

2.580

0

2.580

0

0

0

0

2.290

 

Uitvoering zorgverzekeringsstelsel

11.308

0

11.308

0

11.308

0

0

0

0

783

 

Medisch specialistische zorg

370

0

370

‒ 370

0

‒ 358

‒ 150

‒ 150

‒ 150

0

 

Curatieve ggz

1.173

0

1.173

‒ 408

765

‒ 405

‒ 137

‒ 137

‒ 138

0

 

Eerstelijnszorg

115

0

115

0

115

0

0

0

0

115

 

Passende Zorg

84.133

0

84.133

‒ 81.003

3.130

‒ 64.964

‒ 47.097

‒ 60.591

‒ 12.079

68.793

 

Overige

1.576

0

1.576

717

2.293

470

839

364

343

2.296

 

Bijdrage aan agentschappen

8.917

0

8.917

0

8.917

0

0

0

0

9.339

 

CJIB: Onverzekerden en wanbetalers

8.917

0

8.917

0

8.917

0

0

0

0

9.339

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

10.418

0

10.418

0

10.418

0

0

0

0

9.075

 

Sociale Verzekeringsbank: Onverzekerden

7.966

0

7.966

0

7.966

0

0

0

0

7.982

 

Overige

2.452

0

2.452

0

2.452

0

0

0

0

1.093

            
 

Ontvangsten

78.701

0

78.701

0

78.701

0

0

0

0

87.171

            
Toelichting

Verplichtingen

In de Veegbrief 2024 is voor subsidies medisch specialistische zorg aanvullend € 33 miljoen aan verplichtingenbudget naar voren gehaald. Het verplichtingenbudget voor 2025 is hierdoor met € 33 miljoen verlaagd. Deze verhoging wordt nu gecorrigeerd door het verplichtingenbudget uit 2030 te schuiven naar 2025.

Een herberekening van de verwachte bouwkosten voor Pallas laat een toename van kosten zien verspreid over meerdere jaren. Hiervoor wordt het verplichtingenbudget in 2025 met ongeveer € 422 miljoen verhoogd.

Voor Passende Zorg hebben er in de afgelopen jaren mutaties plaatsgevonden waarbij wel het kasbudget maar niet het verplichtingenbudget is verhoogd. Voor 2025 wordt het verplichtingenbudget verhoogd met € 67 miljoen, aflopend naar € 55 miljoen in 2029.

Tezamen met kleinere mutaties wordt het verplichtingenbudget in 2025 met € 604,8 miljoen verhoogd.

1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg

Subsidies

Curatieve ggz

Een beperkt deel van het programmabudget voor het dossier verwarde personen stond gereserveerd binnen de premiegefinancierde uitgaven. Aangezien de afgelopen jaren de uitgaven voor dit programma voornamelijk op de VWS-begroting zijn geweest en dit ook de verwachting is voor toekomstige jaren, worden de middelen structureel overgeheveld naar de begrotingsgefinancierde uitgaven. Het budget wordt hierdoor in 2025 met € 6,4 miljoen verhoogd (€ 5,9 miljoen structureel).

Tezamen met een aantal kleinere mutaties wordt dit budget met € 5,4 miljoen verhoogd.

Medische Producten

In de zomer van 2024 is een meerjarige verplichting aangegaan voor IPCEI Health. Om de middelen in het juiste kasritme te zetten, wordt uit de jaren 2025 t/m 2027 voor in totaal € 6,2 miljoen verschoven naar 2028 t/m 2030.

Voor het programma medicatieoverdracht moeten langdurige verplichtingen aangegaan kunnen worden met ICT-leveranciers. Om deze verplichtingen aan te kunnen gaan dient er voor € 6,1 miljoen aan kasbudget uit 2025 naar 2028 te worden verschoven. Daarnaast wordt er geld vrijgemaakt voor een Pilot IHSI Medical devices. Hiermee komt beter zicht op de komst van risicovolle medische technologie. De pilotfase loopt in 2025 en 2026. Indien de pilotfase succesvol blijkt, zijn ook structurele middelen voor latere jaren gereserveerd ten hoogte van circa € 1 miljoen per jaar.

Voor een pilot van twee jaar (2025 en 2026) om antimicrobiële middelen uit te zonderen van de Geneesmiddelenvergoedingslimiet wordt in 2025 € 3 miljoen, in 2026 € 6 miljoen en in 2027 € 3 miljoen overgeheveld naar de premiegefinancierde uitgaven.  Hiermee wordt onderzocht in hoeverre de vergoedingslimieten effect hebben op de beschikbaarheid van deze antimicrobiële middelen.

In totaal wordt het budget voor Medische Producten in 2025 met € 16,4 miljoen verlaagd.

Leningen

Leningen Pallas

Tot voor kort was er voor Pallas uitsluitend een budget voor vermogensverschaffing met daarin de totale beschikbare middelen voor Pallas. In de loop van 2025 wordt de deelneming NRG PALLAS B.V. opgericht. Vanaf dan vindt financiering plaats met zowel eigen vermogen als vreemd vermogen. Deze middelen worden verschoven vanuit Vermogensverschaffing. Voor 2025 bedraagt dit € 97,5 miljoen en aflopend tot € 20,8 miljoen in 2030.

Vermogensverschaffing/-onttrekking

Kapitaalverschaffing Pallas

Met name door de stijging in de hogere kosten die volgen uit het detailontwerp, langere doorlooptijd, hogere indirecte kosten en prijsstijgingen van materialen en arbeid, vallen de kosten voor Pallas € 421 miljoen hoger uit. Dit bedrag is verspreid over meerdere jaren (van € 96,6 miljoen in 2027 naar € 104,6 miljoen in 2030).

Daarnaast wordt voor de instandhouding van de liquiditeitspositie van NRG (€ 76,3 miljoen in 2025) beschikbaar gesteld.

Verder worden beschikbare PALLAS-middelen (€ 97,5 miljoen en aflopend tot € 20,8 miljoen in 2030) overgeheveld naar Leningen.

Als gevolg van een aangepaste liquiditeitsprognose voor het Pallas project zijn de middelen in een nieuw kasritme gezet. Hierbij is € 106,7 miljoen uit 2025 en 2026 doorgeschoven naar 2030.  

3. Ondersteuning van het zorgstelsel

Subsidies

Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden

Het CAK vergoedt zorgkosten aan zorgaanbieders die medisch noodzakelijke zorg verlenen aan onverzekerde personen. Op basis van de uitgavenrealisatie in 2024 verwacht het CAK dat deze uitgaven ook in de jaren vanaf 2025 hoger zullen uitvallen dan het beschikbare budget. Dit komt bijvoorbeeld door grotere bekendheid van de regeling. Het budget wordt daarom met € 26 miljoen verhoogd in 2025 en structureel met € 25 miljoen. Hiernaast wordt het budget voor medisch noodzakelijke zorgkosten voor ontheemden uit Oekraïne in de jaren 2025 tot en met 2027 aangepast. Het gaat daarbij om een verlaging met € 6 miljoen in 2025 en een verhoging in 2026 met € 5,3 miljoen en een verhoging met € 2,3 miljoen in 2027. 

Bekostiging

Rijksbijdrage 18-

De Rijksbijdrage 18- wordt voor 2026 en verder bijgesteld. In 2026, 2027 en 2028 betreft het een neerwaartse bijstelling van respectieve € 53,4 miljoen, € 5,5 miljoen en € 10,5 miljoen. Structureel wordt de Rijksbijdrage 18- verhoogd met € 159,3 miljoen.

Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen

Het CAK vergoedt zorgkosten aan zorgaanbieders die medisch noodzakelijke zorg verlenen aan in betalingsonmacht verkerende vreemdelingen die vanwege hun verblijfsstatus zijn uitgesloten van toegang tot de sociale zorgverzekeringen. Op basis van de uitgavenrealisatie in 2024 wordt verwacht dat deze uitgaven vanaf 2025 € 4 miljoen lager uitvallen dan het beschikbare budget.

Opdrachten

Passende Zorg

Er wordt over de jaren 2026-2030 € 197 miljoen verdeeld om kennisontwikkeling en onderzoeksinfrastructuur te stimuleren ten dienste van de beweging die met VVTB (Verbeteren en verbreden toets op het basispakket) is ingezet. Om het programma in het juiste ritme te zetten vindt er een kasschuif plaats van € 39 miljoen naar latere jaren. Omdat niet het hele budget benodigd blijkt te zijn in 2025, valt er in dat jaar € 20 miljoen vrij. Daarnaast wordt er voor het stimuleren van kennisontwikkeling en onderzoeksinfrastructuur € 14,3 miljoen overgeheveld naar artikel 1 «ZonMw Programmering».

Tezamen met kleinere mutaties wordt het budget in 2025 met € 81 miljoen verlaagd.

Licence