Begroting 2023 (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3.714.252 | 500 | 3.714.752 | 121.488 | 3.836.240 | ‒ 15.612 | 176.283 | 209.483 | 201.745 |
0 | |||||||||
Uitgaven | 3.849.237 | 500 | 3.849.737 | ‒ 30.339 | 3.819.398 | 113.796 | 249.483 | 291.542 | 301.291 |
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg | 488.490 | 500 | 488.990 | ‒ 76.133 | 412.857 | 10.375 | 66.563 | 93.824 | 53.505 |
Subsidies | 360.300 | 500 | 360.800 | ‒ 24.656 | 336.144 | 11.256 | 58.128 | 85.025 | 51.952 |
Medisch specialistische zorg | 77.616 | 500 | 78.116 | ‒ 6.736 | 71.380 | ‒ 927 | 4.073 | 4.073 | 4.073 |
Curatieve ggz | 30.022 | 0 | 30.022 | ‒ 17.456 | 12.566 | ‒ 14.650 | ‒ 15.400 | ‒ 10.539 | ‒ 11.589 |
Eerste lijnszorg | 14.739 | 0 | 14.739 | 16.650 | 31.389 | 29.600 | 31.350 | 34.800 | 20.300 |
Lichaamsmateriaal | 24.225 | 0 | 24.225 | ‒ 650 | 23.575 | ‒ 650 | ‒ 650 | ‒ 650 | ‒ 650 |
Medische producten | 213.698 | 0 | 213.698 | ‒ 16.464 | 197.234 | ‒ 2.117 | 38.755 | 57.341 | 39.818 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 78.039 | 0 | 78.039 | ‒ 22.394 | 55.645 | ‒ 2.381 | 7.435 | 7.799 | 553 |
Medisch specialistische zorg | 5.637 | 0 | 5.637 | 2.310 | 7.947 | 4.746 | 4.082 | 3.946 | 1.000 |
Curatieve ggz | 2.388 | 0 | 2.388 | 772 | 3.160 | 200 | 200 | 2.000 | 2.000 |
Eerste lijnszorg | 48.831 | 0 | 48.831 | ‒ 27.841 | 20.990 | ‒ 11.127 | ‒ 2.127 | ‒ 2.127 | ‒ 2.127 |
Lichaamsmateriaal | 2.364 | 0 | 2.364 | 0 | 2.364 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische producten | 18.819 | 0 | 18.819 | 2.365 | 21.184 | 3.800 | 5.280 | 3.980 | ‒ 320 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 50.151 | 0 | 50.151 | ‒ 30.083 | 20.068 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
aCBG | 6.214 | 0 | 6.214 | 636 | 6.850 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
aCBG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG | 43.937 | 0 | 43.937 | ‒ 30.719 | 13.218 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 1.000 | 1.000 | 500 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Ondersteuning van het zorgstelsel | 3.360.747 | 0 | 3.360.747 | 45.794 | 3.406.541 | 103.421 | 182.920 | 197.718 | 247.786 |
Subsidies | 134.650 | 0 | 134.650 | 9.673 | 144.323 | 27.173 | 3.373 | ‒ 127 | ‒ 127 |
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen | 1.396 | 0 | 1.396 | 0 | 1.396 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Regeling medisch noodzakelijke zorg onverzekerden | 68.062 | 0 | 68.062 | 4.873 | 72.935 | 3.873 | ‒ 2.127 | ‒ 2.127 | ‒ 2.127 |
Regeling veelbelovende zorg | 31.480 | 0 | 31.480 | 0 | 31.480 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medisch-specialistische zorg | 22.123 | 0 | 22.123 | 2.000 | 24.123 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 |
Curatieve ggz | 512 | 0 | 512 | 0 | 512 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 11.066 | 0 | 11.066 | 2.300 | 13.366 | 2.100 | 3.500 | 0 | 0 |
Overige | 11 | 0 | 11 | 500 | 511 | 19.200 | 0 | 0 | 0 |
Bekostiging | 3.130.308 | 0 | 3.130.308 | 0 | 3.130.308 | 14.800 | 79.500 | 98.700 | 158.600 |
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18- | 3.078.200 | 0 | 3.078.200 | 0 | 3.078.200 | 14.800 | 79.500 | 98.700 | 158.600 |
Onverzekerbare vreemdelingen | 52.108 | 0 | 52.108 | 0 | 52.108 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Inkomensoverdrachten | 25.081 | 0 | 25.081 | ‒ 26 | 25.055 | ‒ 26 | ‒ 26 | ‒ 26 | ‒ 26 |
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel | 24.955 | 0 | 24.955 | 0 | 24.955 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 126 | 0 | 126 | ‒ 26 | 100 | ‒ 26 | ‒ 26 | ‒ 26 | ‒ 26 |
Opdrachten | 54.325 | 0 | 54.325 | 4.473 | 58.798 | 60.403 | 100.453 | 99.350 | 89.455 |
Risicoverevening | 2.073 | 0 | 2.073 | 0 | 2.073 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitvoering zorgverzekeringstelsel | 19.745 | 0 | 19.745 | ‒ 9.256 | 10.489 | ‒ 1.200 | 322 | 1.046 | 929 |
Medisch-specialistische zorg | 14.096 | 0 | 14.096 | ‒ 4.900 | 9.196 | 2.200 | 0 | 0 | 0 |
Curatieve ggz | 1.330 | 0 | 1.330 | 201 | 1.531 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eerste lijnszorg | 554 | 0 | 554 | 202 | 756 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Passende zorg | 14.130 | 0 | 14.130 | 4.166 | 18.296 | 44.958 | 88.886 | 86.804 | 85.526 |
Overige | 2.397 | 0 | 2.397 | 14.060 | 16.457 | 14.445 | 11.245 | 11.500 | 3.000 |
Bijdrage aan agentschappen | 8.749 | 0 | 8.749 | 30.719 | 39.468 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers | 8.749 | 0 | 8.749 | 0 | 8.749 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 30.719 | 30.719 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 7.634 | 0 | 7.634 | 955 | 8.589 | 1.071 | ‒ 380 | ‒ 179 | ‒ 116 |
SVB: Onverzekerden | 6.540 | 0 | 6.540 | 0 | 6.540 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.094 | 0 | 1.094 | 955 | 2.049 | 1.071 | ‒ 380 | ‒ 179 | ‒ 116 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VenJ: Bijdrage C2000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 65.055 | 0 | 65.055 | 24.000 | 89.055 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
Overige | 65.055 | 0 | 65.055 | 24.000 | 89.055 | 24.000 | 24.000 | 24.000 | 24.000 |
Toelichting
1. Kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
Subsidies
Curatieve GGZ
Er is een bedrag van € 16,6 miljoen in 2023 overgeboekt naar artikel 1 Volksgezondheid in verband met de beleidsmatige overheveling van het dossier suïcidepreventie. Tezamen met een aantal andere kleine mutaties vallen de uitgaven € 17,5 miljoen lager uit in 2023. Meerjarig wordt structureel € 13,2 miljoen overgeheveld naar artikel 1 voor suïcidepreventie.
Eerste Lijnszorg
Er zijn binnen de begroting middelen beschikbaar gesteld voor een subsidieregeling ten behoeve van investeringen in de wijkverpleging. De Subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging (SOW) kan onder meer gebruikt worden om tijd vrij te maken voor intervisie, voor projecten gericht op samenwerking of om administratieve lasten te verminderen. De beschikbare middelen waren aanvankelijk geraamd als opdracht, maar zijn uiteindelijk in de vorm van een subsidie verstrekt aan de RVO die de subsidieregeling uitvoert. Het beschikbare budget voor de subsidieregeling in 2023 van € 26 miljoen is daartoe overgeheveld naar het budget subsidies eerstelijnszorg. Daarnaast is voor de SOW-regeling besloten geen vierde loket meer te openen vanwege het eerdere gebrek aan belangstelling uit het veld voor deze regeling. Hierdoor valt er in 2023 € 14 miljoen vrij. In het kader van het IZA is € 2,1 miljoen in 2023 beschikbaar voor het Programma kennisinfrastructuur academische werkplaatsen huisartsengeneeskunde. Daarnaast is er sprake van een aantal kleinere mutaties. Per saldo leiden deze wijzigingen tot een verhoging van het budget voor subsidies eerstelijnszorg in 2023 (totaal € 16,7 miljoen). Meerjarig is in 2024 tot en met 2027 aanvullend budget beschikbaar om de doelstellingen uit het IZA te ondersteunen (respectievelijk € 30,1 miljoen, € 31,9 miljoen, € 35,3 miljoen en € 20,3 miljoen).
Medische Producten
Er is sprake van vertraging bij het programma Versnelling Informatie-uitwisseling Patiënt en Professioneel Farmacie (VIPP Farmacie), met name doordat de Kickstart Medicatieoverdracht vier maanden later van start is gegaan dan gepland in verband met noodzakelijke gesprekken en afstemming over de subsidievoorwaarden. De planning is dat de opschaling vanaf eind 2024 bij apotheken van start gaat. Om de beschikbare middelen in lijn te brengen met de actuele planning is een kasschuif van € 18,0 miljoen van 2023 en € 14,0 miljoen van 2024 naar 2027. Daardoor is de verhoging in 2027 € 32 miljoen in totaal.
In 2022 is voor PharmaNL in totaal € 78,8 miljoen toegekend uit het Nationaal Groeifonds. Hiervan is € 17,4 miljoen beschikbaar voor 2023. PharmaNL geeft een duurzame impuls aan het benutten van het economisch potentieel van innovatieve farmaceutische producten en productietechnologieën. In 2023 start de uitvoering van dit project en verleent VWS hiervoor een subsidie aan Pivot Park van ten hoogste € 3,4 miljoen. Om de beschikbare middelen te laten aansluiten bij het actuele projectplan en de liquiditeitsprognose van Pivot Park is een kasschuif van € 3,1 miljoen in 2023 en € 5,0 miljoen in 2024 naar latere jaren verwerkt.
In 2023 komt incidenteel € 9,5 miljoen beschikbaar voor een ondersteuningsregeling voor de eerstelijns leveranciers van medische producten apotheken en leveranciers van hulpmiddelen. De invulling wordt afgestemd met de beroepsgroep en vertegenwoordigers. Hierdoor zullen leveranciers weerbaarder worden bij het toenemend aantal tekorten en de omgang met getroffen patiënten.
Vanuit de aanvullende post standaardisatie gegevensuitwisseling is in totaal € 114,0 miljoen, waarvan € 3,1 miljoen in 2023, toegekend voor medicatieoverdracht in de keten. In 2024 bedraagt dit € 17,2 miljoen, in 2025 € 37,7 miljoen en in 2026 € 56 miljoen. De beschikbaar gestelde middelen zijn bedoeld voor ondersteuning/coördinatie, verdere ICT-ontwikkeling, aanvullende beproeving (van onderdelen die nog niet gereed waren voor de Kickstart), en een eerste beperkte opschaling na de Kickstart. De implementatie van medicatieoverdracht zal uiteindelijk leiden tot de beschikbaarheid van actuele en volledige medicatieoverzichten en toedienlijsten voor zorgverleners en patiënten/cliënten.
Vanuit de aanvullende post van het ministerie van Financiën voor Transformatiemiddelen IZA en Passende Zorg is meerjarig in totaal € 48,0 miljoen voor de jaren 2024 tot en met 2027, waarvan € 1,2 miljoen in 2023, toegekend voor doelmatigheidsonderzoek geneesmiddelen. De kosten van dure intramurale geneesmiddelen groeien momenteel harder dan de afgesproken kaders voor de MSZ. Door het uitvoeren van landelijk doelmatigheidsonderzoek met dure geneesmiddelen die reeds opgenomen zijn in het verzekerde pakket kan deze kostengroei gereduceerd worden.
Vanuit de beschikbare middelen voor Pallas in 2023 is € 3,5 miljoen overgeheveld naar het apparaatsbudget ten behoeve van de programmaorganisatie.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties en aansluitend bij de motie Heinen en de Voorjaarsnota 2023 rekening houdend met onderuitputting, wordt het budget subsidies Medische Producten in 2023 met € 16,5 miljoen verlaagd.
Opdrachten
Eerste Lijnszorg
Zoals eerder toegelicht onder subsidies eerstelijnszorg is dit budget met € 26 miljoen in 2023, en € 9 miljoen in 2024, verlaagd als gevolg van een technische overheveling van de beschikbare middelen voor de uitvoering van de subsidieregeling Ondersteuning Wijkverpleging (SOW) naar het budget subsidies eerstelijnszorg. Vanwege de verwachte onderuitputting en de genoemde mutatie wordt het budget subsidies eerstelijnszorg in 2023 met € 27,8 miljoen verlaagd.
Bijdrage aan Agentschappen
CIBG
De bijdrage aan het agentschap CIBG voor het uitvoeren van de activiteiten in het kader van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen van € 30,7 miljoen is overgeboekt naar de bijdrage aan agentschappen op artikelonderdeel 3 Ondersteuning van het zorgstelsel.
3. Ondersteuning van het zorgstelsel
Subsidies
Overige
In 2024 wordt € 18,7 miljoen aanvullend beschikbaar gesteld voor de uitbetaling van de zorgbonus Zvw-pgb. Het saldo van de overige mutaties in 2024 telt op tot een totaal van € 19,2 miljoen.
Bekostiging
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
Meerjarig is een bijstelling verwerkt op de Rijksbijdrage aan het Zorgverzekeringsfonds voor de financiering van verzekerden onder de 18. Dit is gebaseerd op de CEP raming van het CPB. Deze reeks loopt op van € 14,8 miljoen in 2024 naar € 158,6 miljoen in 2027.
Opdrachten
Passende Zorg
Een deel van de op de aanvullende post bij Financiën gereserveerde middelen voor passende zorg wordt overgeheveld naar de VWS-begroting om uitvoering te geven aan het coalitieakkoord. Met deze middelen worden stappen gezet om de beweging naar passende zorg te maken door in te zetten op doelmatigheidsonderzoek en ruimte te bieden om kennis uit deze onderzoeken te implementeren. Daarnaast vergroten we de capaciteit van het Zorginstituut, waardoor meer duidingen van verzekerde aanspraken mogelijk worden. Tevens gaan we verder met het verbeteren en verbreden van de toets op het basispakket.
In totaal is in 2023 € 4,2 miljoen beschikbaar. In 2024 is € 45,0 miljoen beschikbaar oplopend tot € 85,5 miljoen in 2027.
Overige
Voor de behandeling van bezwaar- en beroepszaken volgend uit de crisisregelingen zorgbonus en COZO-banen zijn zowel in 2023 (€ 10 miljoen) als in 2024 (€ 5 miljoen middelen) gereserveerd. Om kennis en ervaring op het gebied van post-COVID bijeen te brengen in een expertisecentrum en voor bundeling en nader onderzoek naar de mogelijke behandeling van post-COVID is € 1,75 miljoen beschikbaar in 2023 en € 8,5 miljoen jaarlijks in de periode 2024-2026. Daarnaast is in het kader van Pandemische Paraatheid in 2023 € 0,65 miljoen beschikbaar voor onderzoek naar landelijke regie en sturing, inclusief de daarbij behorende doorzettingsmacht; voor 2024 gaat het om € 1,2 miljoen, vanaf 2025 om € 3,0 miljoen. Tezamen met een aantal kleinere mutaties valt het budget voor overige opdrachten in 2023 € 14,1 miljoen hoger uit.
Bijdrage aan agentschappen
Overige
In het kader van het Landelijk Consortium Hulpmiddelen ontvangt het agentschap CIBG een bijdrage van € 30,7 miljoen. Deze bijdrage stond eerst op artikelonderdeel 1 Kwaliteit en toegankelijkheid en is overgeheveld naar artikelonderdeel 3 Ondersteuning van het zorgstelsel.
Ontvangsten
Overige
In het kader van de verwachte onderuitputting vindt op dit budget een meerjarige mutatie van € 24 miljoen plaats (hogere ontvangsten).