Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 18.615.590 | 191.100 | 18.806.690 | ‒ 14.214.413 | 4.592.277 | 1.024.743 | 743.231 | 714.876 | 899.978 | 25.191.176 |
Uitgaven | 18.789.780 | 191.100 | 18.980.880 | 1.677.561 | 20.658.441 | 1.308.215 | 889.146 | 716.757 | 899.978 | 25.706.192 | |
3.10 | Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen | 516.265 | ‒ 1.900 | 514.365 | ‒ 100.673 | 413.692 | ‒ 63.279 | ‒ 52.092 | ‒ 47.962 | ‒ 8.144 | 334.976 |
Subsidies (regelingen) | 87.903 | ‒ 1.900 | 86.003 | ‒ 41.748 | 44.255 | ‒ 35.678 | ‒ 5.283 | 3.737 | 50.748 | 58.450 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 10.290 | 0 | 10.290 | 240 | 10.530 | 100 | 0 | 0 | 0 | 8.182 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 1.222 | 0 | 1.222 | ‒ 794 | 428 | ‒ 763 | ‒ 773 | ‒ 632 | ‒ 579 | 2.040 | |
Inclusieve samenleving | 66.862 | ‒ 1.900 | 64.962 | ‒ 42.998 | 21.964 | ‒ 35.015 | ‒ 4.510 | 4.369 | 51.327 | 39.484 | |
Kennis en informatiebeleid | 9.121 | 0 | 9.121 | 0 | 9.121 | 0 | 0 | 0 | 0 | 8.036 | |
Overige | 408 | 0 | 408 | 1.804 | 2.212 | 0 | 0 | 0 | 0 | 708 | |
Opdrachten | 127.146 | 0 | 127.146 | ‒ 9.342 | 117.804 | 22.644 | 3.611 | ‒ 9.808 | ‒ 7.006 | 82.999 | |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 63.959 | 0 | 63.959 | ‒ 5.360 | 58.599 | ‒ 5.149 | ‒ 5.212 | ‒ 5.017 | ‒ 4.200 | 57.683 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 2.372 | 0 | 2.372 | 0 | 2.372 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.871 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.378 | 0 | 3.378 | 1.755 | 5.133 | 1.480 | 1.480 | 0 | 0 | 2.877 | |
Inclusiviteit | 40.621 | 0 | 40.621 | ‒ 488 | 40.133 | 25.399 | 4.357 | ‒ 2.193 | ‒ 1.871 | 7.723 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.437 | 0 | 1.437 | 0 | 1.437 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.650 | |
Overige | 15.379 | 0 | 15.379 | ‒ 5.249 | 10.130 | 914 | 2.986 | ‒ 2.598 | ‒ 935 | 11.195 | |
Bijdrage aan agentschappen | 24.456 | 0 | 24.456 | ‒ 5.912 | 18.544 | ‒ 7.765 | ‒ 1.179 | 7.266 | 1.917 | 806 | |
Overige | 24.456 | 0 | 24.456 | ‒ 5.912 | 18.544 | ‒ 7.765 | ‒ 1.179 | 7.266 | 1.917 | 806 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 13.985 | 0 | 13.985 | 0 | 13.985 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.977 | |
Doventolkvoorzieningen | 13.985 | 0 | 13.985 | 0 | 13.985 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.977 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 225.975 | 0 | 225.975 | ‒ 62.271 | 163.704 | ‒ 42.480 | ‒ 49.241 | ‒ 49.157 | ‒ 53.803 | 178.744 | |
Overige | 225.975 | 0 | 225.975 | ‒ 62.271 | 163.704 | ‒ 42.480 | ‒ 49.241 | ‒ 49.157 | ‒ 53.803 | 178.744 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 36.800 | 0 | 36.800 | 18.600 | 55.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Stimuleringsregeling wonen en zorg | 36.800 | 0 | 36.800 | 18.600 | 55.400 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3.21 | Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 18.273.515 | 193.000 | 18.466.515 | 1.778.234 | 20.244.749 | 1.371.494 | 941.238 | 764.719 | 908.122 | 25.371.216 |
Subsidies (regelingen) | 293.986 | ‒ 1.800 | 292.186 | ‒ 22.915 | 269.271 | ‒ 12.494 | ‒ 12.135 | ‒ 6.309 | ‒ 5.694 | 122.519 | |
Zorg merkbaar beter maken | 188.232 | ‒ 700 | 187.532 | ‒ 19.104 | 168.428 | ‒ 10.603 | ‒ 9.184 | ‒ 5.919 | ‒ 5.919 | 50.234 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 29.964 | ‒ 1.100 | 28.864 | ‒ 2.425 | 26.439 | ‒ 1.570 | ‒ 1.483 | ‒ 1.090 | ‒ 475 | 25.117 | |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 75.790 | 0 | 75.790 | ‒ 1.386 | 74.404 | ‒ 321 | ‒ 1.468 | 700 | 700 | 47.168 | |
Bekostiging | 17.745.100 | 194.800 | 17.939.900 | 1.808.000 | 19.747.900 | 1.384.900 | 953.900 | 771.500 | 915.000 | 25.039.900 | |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 5.345.100 | 0 | 5.345.100 | ‒ 47.200 | 5.297.900 | ‒ 65.100 | ‒ 46.100 | ‒ 28.500 | ‒ 35.000 | 6.039.900 | |
Bijdrage Wlz | 12.400.000 | 194.800 | 12.594.800 | 1.855.200 | 14.450.000 | 1.450.000 | 1.000.000 | 800.000 | 950.000 | 19.000.000 | |
Opdrachten | 21.456 | 0 | 21.456 | ‒ 6.682 | 14.774 | ‒ 1.996 | ‒ 1.715 | ‒ 2.420 | ‒ 2.095 | 6.016 | |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 21.456 | 0 | 21.456 | ‒ 6.682 | 14.774 | ‒ 1.996 | ‒ 1.715 | ‒ 2.420 | ‒ 2.095 | 6.016 | |
Bijdrage aan agentschappen | 491 | 0 | 491 | 0 | 491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 470 | |
Algemeen | 491 | 0 | 491 | 0 | 491 | 0 | 0 | 0 | 0 | 470 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 185.482 | 0 | 185.482 | ‒ 169 | 185.313 | 1.084 | 1.188 | 1.948 | 911 | 202.311 | |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank | 54.501 | 0 | 54.501 | 2.140 | 56.641 | 4.000 | 3.139 | 2.989 | 989 | 50.363 | |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 130.981 | 0 | 130.981 | ‒ 2.309 | 128.672 | ‒ 2.916 | ‒ 1.951 | ‒ 1.041 | ‒ 78 | 151.948 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 27.000 | 0 | 27.000 | 0 | 27.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 27.000 | 0 | 27.000 | 0 | 27.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 6.549 | 0 | 6.549 | 1.901 | 8.450 | 1.827 | 1.849 | 1.780 | 1.490 | 8.062 | |
Toelichting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
Inclusieve samenlevingDe opgave aan zorggeschikte woningen is tot en met 2030 40.000, waarvan 20.000 in het sociale segment. Met de stimuleringsregeling Zorggeschikte Woningen wordt gestimuleerd dat meer van deze woningen in het sociale segment worden gebouwd. Hiervoor wordt € 39,5 miljoen van 2024, en € 30 miljoen uit 2025 naar 2028 (€ 10 miljoen) en 2029 (€ 59,5 miljoen) verschoven om de verdeling van de middelen ten behoeve van de Stimuleringsregeling zorggeschikte woningen beter aan te laten sluiten op de praktijk.
Tezamen met een aantal kleinere mutaties wordt het budget subsidies Inclusieve samenleving in 2024 per saldo met € 43 miljoen naar beneden bijgesteld.
Opdrachten
Inclusiviteit
De meerkosten in het sociaal domein voor Oekraïense ontheemden worden voor 2024 met € 2,2 miljoen opgehoogd. Voor 2025 worden deze kosten geraamd op € 28 miljoen, en in 2026 € 7 miljoen.
Bijdragen aan medeoverheden
Overige
Het kabinet zet in op het voorkomen van dakloosheid, om- en afbouw van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze jongeren en volwassenen. Het kabinet heeft daarvoor structureel € 65 miljoen beschikbaar gesteld vanuit de coalitieakkoord maatregel dak- en thuislozen. In het kader van de aanpak van dakloosheid wordt vanaf 2024 structureel in totaal € 55 miljoen toegekend aan 43 centrumgemeenten voor maatschappelijke opvang/beschermd wonen. Ook wordt de in 2023 verdeelde € 7 miljoen voor de decentralisatie uitkering voortgezet voor hetzelfde bedrag. Deze middelen worden overgeheveld naar het Gemeentefonds.
Voor de uitvoering van het IZA spelen gemeenten een belangrijke rol, daarom zijn zij regelmatig onderdeel van transformatieplannen die bij zorgverzekeraars worden ingediend. In totaal wordt er via de SPUK IZA € 2,5 miljoen in 2024, en € 5 miljoen in 2025, 2026 en 2027 beschikbaar gesteld voor gemeenten.
In 2025 wordt € 9,8 miljoen beschikbaar gesteld voor de versterking regie op volkshuisvesting, en vanaf 2026 gaat het om structureel € 3 miljoen.
Tezamen met andere kleinere mutaties wordt het budget in 2024 met € 62,3 miljoen naar beneden bijgesteld.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Zorg merkbaar beter maken
In het coalitieakkoord is € 1 miljard beschikbaar aan transitiemiddelen om de beweging scheiden wonen en zorg in de langdurige zorg te stimuleren. Als gevolg van een herprioritering van de initiële plannen wordt het budget in de jaren 2024-2026 in totaal met € 6,0 miljoen verlaagd.
Voor het afstoten van panden uit het Groninger Zorgakkoord is in 2023 subsidie verleend. Dit was een jaar eerder dan geraamd. Hierdoor vallen deze middelen in 2024 vrij (€ 7,9 miljoen).
In het kader van pandemische paraatheid zijn middelen gereserveerd voor opleidingen en ondersteuning ten behoeve van hygiëne en infectiepreventie in de langdurige zorg. De ondersteuning kan met minder middelen worden uitgevoerd dan geraamd (€ 1,2 miljoen in 2024, € 0,9 miljoen in 2025 en structureel € 2,6 miljoen vanaf 2026).
Tevens zijn middelen naar het ministerie van OCW overgeheveld, zodat de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een onderzoek kan uitvoeren naar een vroegtijdige en adequate aanpak van hersenaandoeningen in brede zin, wat op termijn kan bijdragen aan het voorkomen van vormen van dementie (€ 0,9 miljoen).
Tezamen met een aantal kleinere mutaties is het budget per saldo met € 19,1 miljoen naar beneden bijgesteld.
Bekostiging
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
Naar aanleiding van de CPB-raming (CEP 2024) wordt de raming van de BIKK voor 2024 naar beneden bijgesteld met € 47,2 miljoen. Tevens is de raming voor de jaren daarop bijgesteld.
Bijdrage Wlz
Op de VWS-begroting is als gevolg van het aangenomen amendement Dobbe, dat als doel heeft de ingeboekte besparing in het Wlz-kader ongedaan te maken, in 2024 € 193 miljoen toegevoegd aan de Bijdrage Wlz. Vanuit de VWS-begroting wordt dit geld overgeheveld naar het Uitgavenplafond Zorg om uitvoering te geven aan dit amendement. Ook voor het aangenomen amendement Westerveld, dat als doel heeft spraakcomputers voor specifieke doelgroepen in de Wlz te financieren, is de Bijdrage Wlz verhoogd. Deze verhoging van € 1,8 miljoen wordt overgeheveld van de begrotingsgefinancierde naar de premiegefinancierde uitgaven.
Daarnaast wordt naar aanleiding van de CPB-raming (CEP 2024) de raming van de Bijdrage Wlz voor 2024 naar boven bijgesteld met € 2,1 miljard. Tevens is de raming voor de jaren daarop bijgesteld.
In totaal wordt het budget voor Bijdrage Wlz met € 1,9 miljard verhoogd.