Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 5.648.648 | 17.440.213 | 23.088.861 |
Uitgaven | 21.693.850 | ‒ 56.127 | 21.637.723 | |
3.10 | Participatie en zelfredzaamheid van kwetsbare groepen | 395.732 | ‒ 53.308 | 342.424 |
Subsidies (regelingen) | 30.478 | 34.192 | 64.670 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 10.840 | ‒ 2.909 | 7.931 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 604 | 17.894 | 18.498 | |
Inclusieve samenleving | 1.507 | 12.909 | 14.416 | |
Kennis en informatiebeleid | 9.017 | 10.126 | 19.143 | |
Overige | 8.510 | ‒ 3.828 | 4.682 | |
Opdrachten | 124.010 | ‒ 43.794 | 80.216 | |
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer | 66.153 | 1.070 | 67.223 | |
Toegang tot zorg en ondersteuning | 2.344 | ‒ 2.138 | 206 | |
Passende zorg en levensbrede ondersteuning | 3.942 | ‒ 915 | 3.027 | |
Inclusiviteit | 41.342 | ‒ 33.086 | 8.256 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 1.420 | ‒ 1.076 | 344 | |
Overige | 8.809 | ‒ 7.649 | 1.160 | |
Bijdrage aan agentschappen | 21.663 | ‒ 11.914 | 9.749 | |
Overige | 21.663 | ‒ 11.914 | 9.749 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 14.872 | 3.331 | 18.203 | |
Doventolkvoorzieningen | 14.872 | 3.331 | 18.203 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 156.559 | 177 | 156.736 | |
Overige | 156.559 | 177 | 156.736 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 48.150 | ‒ 35.300 | 12.850 | |
Stimuleringsregeling wonen en zorg | 48.150 | ‒ 35.300 | 12.850 | |
3.21 | Langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | 21.298.118 | ‒ 2.819 | 21.295.299 |
Subsidies (regelingen) | 211.185 | 9.209 | 220.394 | |
Zorg merkbaar beter maken | 112.184 | 7.201 | 119.385 | |
Kennis, informatie en innovatiebeleid | 25.443 | 1.147 | 26.590 | |
Palliatieve zorg en ondersteuning | 73.558 | 861 | 74.419 | |
Bekostiging | 20.852.200 | 0 | 20.852.200 | |
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK) | 5.302.200 | 0 | 5.302.200 | |
Bijdrage Wlz | 15.550.000 | 0 | 15.550.000 | |
Opdrachten | 18.777 | ‒ 984 | 17.793 | |
Zorgdragen voor langdurige zorg | 18.777 | ‒ 984 | 17.793 | |
Bijdrage aan agentschappen | 471 | 104 | 575 | |
Algemeen | 471 | 104 | 575 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 196.245 | ‒ 9.708 | 186.537 | |
Uitvoeringskosten Sociale Verzekeringsbank | 57.294 | ‒ 9.565 | 47.729 | |
Uitvoeringskosten Centrum Indicatiestelling Zorg | 138.951 | ‒ 143 | 138.808 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 19.240 | ‒ 1.440 | 17.800 | |
Overige | 19.240 | ‒ 1.440 | 17.800 | |
Ontvangsten | 23.034 | 0 | 23.034 | |
Toelichting
Verplichtingen
Daar waar de mutatie betrekking heeft op de geraamde uitgaven 2024 (€ 53,4 miljoen), is dit toegelicht bij de uitgaven. Het verplichtingenbudget is daarnaast met € 17,4 miljard verhoogd voor het aangaan van verplichtingen voor 2025. Deze mutatie heeft betrekking op:
– € 6,0 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de BIKK (Rijksbijdrage In Kosten van Kortingen) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.
– € 11,4 miljard aan verplichtingenruimte om verplichtingen voor de bijdrage Wlz (Wet langdurige zorg) 2025 in 2024 vast te kunnen leggen.
Uitgaven
Subsidies (regelingen)Passende zorg en levensbrede ondersteuningDe uitgaven van «stimuleringsregeling technologie in ondersteuning en zorg» (STOZ) en «stimuleringsregeling e-health thuis» (SET) doen zich dit jaar niet voor (€ 6,2 miljoen). De STOZ regeling is later opgengesteld dan eerder voorzien. Ook zijn er tot aan september minder aanvragen binnengekomen dan verwacht. Daarnaast zijn in 2024 binnen de SET regeling een aantal projecten opgeschort. Overige mutaties zijn technisch van aard. In totaal gaat het om een bedrag van € 24,1 miljoen. Dit betreft onder andere het budget voor de SET en STOZ welke intieel op het instrument bijdrage aan agentschappen begroot waren.Inclusieve samenlevingOp basis van een raming van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) vindt bij de «stimuleringsregeling wonen en zorg» naar verwachting minder uitgaven (€ 10,6 miljoen) plaats dan budgettair beschikbaar is. De overige mutaties zijn technisch van aard en bedragen € 23,5 miljoen. Dit betreft voornamelijk de middelen van de «subsidieregeling zorggeschikte woningen» die zijn overgeheveld van het instrument storting/onttrekking begrotingsreserve naar het instrument subsidies.Kennis en informatiebeleidDit budget bestaat voornamelijk uit de instellingssubsidie aan Movisie en de projectsubsidies 'werkplaatsen sociaal domein'. De mutatie van € 10,1 miljoen is van technische aard. Dit betreft herschikkingen binnnen het instrument subsidies en overhevelingen van het instrument opdrachten.
Opdrachten
Inclusiviteit
De meerkosten voor Oekraïense ontheemden in het sociaal domein, zijn op dit artikelonderdeel verwerkt. De verantwoordelijkheid voor de zorg en ondersteuning aan Oekraïense ontheemden vanuit de Wmo, Jeugdwet en de Wet publieke gezondheid ligt bij gemeenten. Hiervoor was in 2024 al € 25,2 miljoen geraamd. De uiteindelijke kosten voor gemeenten voor deze meerkosten is in 2024 vastgesteld op € 29,8 miljoen op basis van (een raming van) daadwerkelijke aantallen opgevangen Oekraïense ontheemden en een onderzoek naar de gemaakte kosten bij gemeenten. Dit bedrag wordt in 2024 beschikbaar gesteld aan gemeenten via een decentralisatie-uitkering in het Gemeentefonds.
Daarnaast heeft een (technische) herschikking plaatsgevonden van € 6,8 miljoen. Tezamen met een aantal kleine technische mutaties heeft dit per saldo geleidt tot een verlaging van het budget van opdrachten inclusiviteit met € 33,1 miljoen.
Bijdrage aan agentschappenOverigeHet budget voor de subsidieregelingen SET en STOZ is overgeheveld naar het subsidiebudget passende zorg en levensbrede ondersteuning.
Storting/onttrekking begrotingsreserveStimuleringsregeling wonen en zorgEr vindt een overheveling plaats naar het subsidiebudget inclusieve samenleving voor de subsidieregeling zorggeschikte woningen.
Premiegefinancierde zorguitgaven (PZ)
Naast begrotingsgefinancierde uitgaven voor de langdurige zorg zijn er ook premiegefinancierde uitgaven. De ontwikkeling is opgenomen en toegelicht in paragraaf 5, PZ.
In de onderstaande tabel is de ontwikkeling van de premiegefinancierde Wlz-uitgaven en -ontvangsten opgenomen. Dit zijn de uitgaven en ontvangsten die onder de Wlz vallen.
Naast de bruto Wlz-uitgaven zijn er ook nog ontvangsten: de eigen bijdragen Wlz, die wordt gerekend tot de niet-belastingontvangsten. De bruto Wlz-uitgaven minus de eigen bijdragen Wlz vormt de netto Wlz-uitgaven.
Art. | Stand ontwerpbegroting 2025 (1) | Mutaties tweede suppletoire begroting 2024 (2) | Stand tweede suppletoire begroting 2024 =(1)+(2) | |
---|---|---|---|---|
12 | Bruto Wlz-uitgaven | 36.682.904 | ‒ 36.693 | 36.646.211 |
Eigen bijdrage Wlz | 2.317.107 | 0 | 2.317.107 | |
Netto Wlz-uitgaven | 34.365.797 | ‒ 36.693 | 34.329.104 |